خیابان ولی عصر ؛ نگهدارنده خاطرات تهران از قدیم تا الان

خیابان ولیعصر از آن دست خیابان‌هایی است که با شنیدن نامش در ذهنمان به مرور خاطراتی که از آن داریم می‌پردازیم. جایی که حتی قدم زدن تنها در آن هم بسی لذت‌بخش است. خیابان ولیعصر با آن درخت‌های چنار زیبا و تنومند از شمال تهران تا جنوب شهر ادامه دارد و بلندترین خیابان شهر هم به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا دراین مقاله به گردش در خیابان ولیعصر بپردازیم و بیشتر با حال و هوا و اتفاقاتی که در آن جریان دارد آشنا شویم.

چرا به خیابان ولیعصر می‌رویم؟

همه ما حتی برای یک بار هم که شده صرفا جهت یکی پیاده‌روی عصرانه و لذت بردن از هوای خوب به خیابان ولیعصر رفته‌ایم. اما آیا تنها دلیلی که می‌توان به خاطرش به خیابان ولیعصر رفت همین قدم زدن است؟

 شاید این قدم زدن بهانه‌ای باشد تا با ساختمان‌های مهم، کاخ‌ها، موزه‌ها، سینماها، پارک‌ها، رستوران‌ها و … که در طول این خیابان هستند بیشتر آشنا شویم و بدانیم که چه انتخاب‌هایی برای وقت گذارنی در این خیابان خواهیم داشت. در ادامه با جزئیات بیشتری به معرفی این اماکن خواهیم پرداخت. اما قبل از ان شاید بهتر باشد بدانیم که خیابان ولیعصر از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود. این خیابان یک خیابان شمالی جنوبی است که از شمال به میدان تجریش و از جنوب به میدان راه‌آهن ختم می‌گردد. قصد ما هم این است که از سمت میدان تجریش به سمت میدان راه‌آهن حرکت کنیم.

از مهم‌ترین مکان‌‌ها و ساختمان‌هایی که در طول این خیابان با آن‌ها برخورد می‌کنیم به مواردی همچون: ساختمان صداوسیما، پارک ملت، بیمارستان خاتم النبیا، بیمارستان ولیعصر، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، برج اسکان، بیمارستان دی، پارک ساعی، سینما آفریقا، سینما استقلال، سینما قدس، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه هنر، پارک دانشجو، تئاتر شهر، کاخ مرمر، مهدیه تهران و … می‌توان اشاره کرد. با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به خیابان ولیعصر داشته باشیم.

میدان تجریش، بازار و امام‌زاده صالح

همانطور که اشاره کردیم خیابان ولیعصر از میدان تجریش آغاز می‌شود پس شاید بد نباشد ابتدا سری به خود میدان تجریش بزنیم و بفهمیم که در آنجا چه خبر است.

 در اینجا می‌توانید سری به امام زاده صالح بزنید و از حال و هوای باصفای آن حسابی کیف کنید. در کنار امام زاده نیز بازار تجریش قرار دارد که از انواع میوه‌های تازه تا هرچه که فکرش را بکنید در آن پیدا می‌شود. دور و بر میدان تجریش نیز پر از رستوران‌های مختلف و خوب است که بسته به سلیقه‌تان می‌توانید از غذایشان لذت ببرید.

 چند پاساژ بزرگ مانند ارگ تجریش یا بازار قائم نیز در دسترس‌تان هست. ارگ تجریش با داشتن پردیس سینمایی و فودکورت می‌تواند انتخاب خوبی برای پایان روزی باشد که خیابان ولیعصر را به سمت تجریش حرکت کرده‌اید. هر چند اگر حال و حوصله ساختمان‌های مدرن را ندارید دور میدان آنقدر دست‌فروش هست که می‌توانید خریدتان از همان‌ها انجام بدهید.

باغ فردوس و بازدید از موزه سینما

از سمت میدان تجریش، خیابان ولیعصر را که پایین بیایید به باغ فردوس خواهید رسید. باغ فردوس و موزه سینما از جذاب‌ترین اتفاقات ولیعصر به شمار می‌روند.

در میان باغ فردوس بنای قدیمی و باعظمتی را می‌بینید که از زمان قاجاریه پا برجاست و از مکان‌های دیدنی تهران به حساب می‌آید. در باغ فردوس همچنین امکان بازدید از موزه سینما را خواهید داشت. این موزه از سال ۱۳۸۱ به باغ فردوس  منتقل شده است و شامل آثار ارزشمندی از سینمای ایران می‌شود و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

برای رسیدن به باغ فردوس از سمت میدان تجریش می‌توانید اتوبوس‌های بی‌آرتی تجریش-راه‌آهن را سوار شوید و در ایستگاه فردوس پیاده شوید. بازدید از موزه سینما همه روزه از ساعت ۹ صبح تا شش عصر و روزهای تعطیل از ۲ بعداز ظهر تا ۷ عصر امکان پذیر خواهد بود. همچنین این موزه در روزهای شنبه تعطیل است.

 از رستوران‌‌ها و کافه‌های اطراف باغ فردوس می‌شود به کافه ویونا اشاره کرد که داخل خود محوطه باغ قرار گرفته و فضای دلنشینی دارد. رستوران نایب، آش و حلیم سید مهدی، رستوران کمالی، قیمه دات کام و طباخی صبا هم از سایر انتخاب‌های شما برای غذا خوردن در اطراف باغ فردوس خواهد بود.

 از ساختمان‌های مهم این اطراف هم می‌توان اول از همه به سفارت کشور استرالیا اشاره کرد. پارک قلمستان هم هرچند خیلی وسعت زیادی ندارد اما جز پارک‌های زیبا و قشنگ این اطراف به شمار می‌آید.

پل پارک وی

در ادامه قدم‌زنی‌مان در خیابان ولیعصر بعد از باغ فردوس و تمام ماجراهای جالبی که در آن جریان دارد به پل پارک‌وی خواهیم رسید. به پل پارک‌وی که می‌رسید می‌توانید هم به سمت محله‌های فرشته و الهیه و هم محله‌ زعفرانیه حرکت کنید. یکی از رستوران‌‌های قدیمی تهران به نام شاطرعباس نیز همینجاست. یک رستوران ایرانی درجه یک که می‌تواند برای درکردن خستگی و پایان دادن به یک پیاده‌روی طولانی انتخاب عالی‌ای باشد. اگر هم اهل غذاهای سنگین نیستید کمی پایین‌تر از آن یک فروشگاه غذایی کلانا وجود دارد که می توانید از آن انواع آبمیوه و ساندویچ‌های حاضری و مختصر و مفید خریداری کنید و به مسیر خودتان ادامه دهید. همچنین در محدوده پل پارک‌وی در خیابان ولیعصر رستوران‌های دیگری همچون ته‌دیگ و سوپر استار نیز قرار دارند که به آن‌ها هم می‌توانید سری بزنید و اوقات خوشی داشته باشید.

پارک ملت

پارک ملت به دلیل وسعت زیادی که دارد جز پارک‌های شلوغ تهران به شمار می‌رود. خود این پارک به قدری بزرگ هست که برای گشت و گذار کامل در آن به چند ساعتی نیاز خواهید داشت. این پارک با محوطه سازی‌های زیبا، درختان تنومند و سربرافراشته و انواع گل و گیاهی که دارد از منظر پوشش سبز یکی از بی‌نظیرترین پارک‌های ایران به شمار می‌رود. جاده تندرستی که درون پارک تعبیه شده است مخصوص کسانی است که می‌خواهند مسیری متفاوت و خوش و آب و هوا را هنگام پیاده‌روی تجربه کنند. دریاچه و آبنمای تعبیه شده درون پارک نیز به نوع خود بسیار چشم‌نواز و خیره کننده است. در پارک ملت علاوه بر استفاده از فضای سبز و محوطه‌های زیبایی که دارد می‌توانید از امکاناتی نظیر میزهای تنیس روی میز، زمین اسکیت سواری، زمین بدمینوتون و والیبال و میزهای فوتبال‌دستی استفاده کنید که همه‌ رایگان هستند و پولی بابت استفاده از آنها پرداخت نخواهید کرد.

هرچند خیلی از خانواده‌ها برای پیک‌نیک به پارک ملت می‌آیند اما اگر هوس رفتن به رستوران هم بکنید انتخاب‌های جذاب زیادی خواهید داشت. مانند رستوران یاس، فست‌فود شیلا،‌ رستوران ناکایا، پیتزا سیب و طباخی کاج. همچنین آبمیوه و بستنی مرتضی هم روبه‌روی پارک واقع شده که در فصل‌های گرم می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. برای رسیدن به پارک ملت می‌توانید از اتوبوس‌های بی‌ارتی خط تجریش-راه‌آهن و یا تاکسی‌های خطی که از میدان ونک یا تجریش حرکت می‌کنند، استفاده کنید.

بلوار میرداماد و پاساژ پایتخت

 

از پارک ملت که عبور کنید و مسیر خود را به سمت جنوب ادامه دهید به تقاطع بلوار میرداماد خواهید رسید. در تقاطع خیابان ولیعصر و میرداماد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پاساژهای حوزه تکنولوژی و دیجیتال به نام پایتخت قرار گرفته است. پاساژ پایتخت که جز قدیمی‌های خیابان میرداماد هم به شمار می‌رود مختص خرید انواع گوشی هوشمند، رایانه، لپتاپ، وسایل صوتی و تصویری، لوازم جانبی و … است. روبه‌روی پاساژ پایتخت نیز مجتمع اسکان قرار دارد که آن هم جز مرکز خریدهای خوب تهران به شمار می‌آید. در اطراف خیابان ولیعصر محدوده میرداماد چند بیمارستان بزرگ نیز از جمله بیمارستان ولیعصر، هاشمی نژاد، محب مهر، آرارات و آتیه قرار گرفته‌اند. برای رسیدن به خیابان میرداماد علاوه بر ایستگاه اتوبوس بی‌آرتی می‌توانید از خط قرمز متروی تهران نیز استفاده کنید.

میدان ونک

میدان ونک را شاید بتوان به نوعی در میانه خیابان ولیعصر تصور کرد. این میدان یکی از پر رفت وآمدترین میدان‌های سطح شهر به شمار می‌آید و تقریبا از هر جای تهران که بخواهید می‌توانید با خطوط تاکسی خودتان را به آن برسانید. از دسترسی‌های مهم این میدان می‌توانیم به اتوبان حقانی و خیابان‌های بزریل، خدامی و ونک اشاره کنیم. در اطراف میدان ونک پارک آب و آتش قرار گرفته است که به واسطه پل طبیعت به پارک جنگلی بزرگ طالقانی وصل می‌شود و این دو پارک متصل به هم تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین فضاهای سبز تهران شده‌اند.

پارک ساعی

خیابان ولیعصر را که پایین بیایید و از اتوبان‌های همت و حکیم عبور کنید به پارک ساعی خواهیم رسید. پارک ساعی با داشتن یک باغ پرندگان بزرگ یکی از پارک‌های جذاب و دیدنی تهران به شمار می‌آید. پارک ساعی هم از خود خیابان ولیعصر ورودی دارد هم از خیابان‌های اطراف مانند وزرا. در مجموع برای این پارک ۶ ورودی مختلف تعریف شده است تا دسترسی به آن ساده باشد. در این پارک علاوه بر بازدید از باغ پرندگان می‌توانید به پیاده‌روی، دوچه سواری و پیک‌نیک بپردازید و اوقات خوشی را در کنار خانواده خود سپری کنید. برای رسیدن به پارک ساعی می‌توانید از اتوبوس‌های بی‌آرتی خط تجریش-راه‌آهن استفاده کنید. پارک ساعی روبه‌روی پله‌های منتهی به خیابان یوسف‌آباد قرار گرفته است و این پله‌ها خودشان جز دیدنی‌های خیابان ولیعصر به شمار می‌روند. اگر اطراف پارک ساعی هوس غذای بیرون کردید انتخاب‌هایی مانند کباب منصور، فست فود شیلا، مرغ سوخاری تهران، رستوان نایب و رستوران اروند کنار را خواهید داشت که تجربه هرکدام از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

سینما آفریقا

بعد از گذر کردن از خیابان‌های بهشتی، مطهری،‌ فاطمی و زرتشت در گشت و گذرتان در خیابان ولیعصر گزینه خاطره‌انگیزی به نام سینما آفریقا را خواهیم داشت. سینما آفریقا از سینماهای معروف تهران است که از سال ۱۳۴۳ مشغول به فعالیت می‌باشد. سینما آفریقا با این که رقیب‌های قدری همچون انواع پردیس سینمایی در سطح شهر را به خود می‌بیند اما همچنان یکی از محبوب‌ترین سالن‌های سینما به شمار می‌رود. با این اوصاف حتما قبل از رفتن به سینما بهتر است که بلیط خودتان را خریداری کرده باشید. بعد از تماشای فیلم مدنظرتان هم می‌توانید سری به رستوران سیتکا  یا کافه رومیس  یا آبمیوه بستنی شهریور بزنید و از خوراکی‌ها و غذای‌های جذابشان لذت ببرید.

میدان ولیعصر

میدان ولیعصر که حتما معرف حضورتان هست. یکی از اصلی‌ترین میدان‌های شهر که تقریبا از همه جای سطح شهر به راحتی می‌توانید خودتان را به آن برسانید. در طول خیابان ولیعصر نیز برای رسیدن به میدان علاوه بر اتوبوس‌های خطی شرکت واحد می‌توانید از بی‌آرتی نیز استفاده کنید. میدان ولیعصر ایستگاه مترو نیز دارد که در خط آبی کمرنگ تهران قرار گرفته است. اطراف میدان ولیعصر انتخاب‌های بی‌شماری برای گذارندن وقت خواهید داشت. از گشت و گذار در بلوار کشاورز و لذت بردن از اتمسفر خارق‌العاده آن تا خیابان کریمخان زند و انواع مغازه و بورس کالا. مراکز خریدی همچون مرکزی تجارت ایرانیان و یا پاساژ ولیعصر که همانند پاساژ پایتخت مربوط به حوزه دیجیتال می‌شود. سفارت کشور عراق نیز یکی از ساختمان‌های مهم نزدیک به میدان به شمار می‌رود.

داستان سینماهای قدیمی و جذاب خیابان ولیعصر اینجا تمام نمی‌شود. نرسیده به میدان ولیعصر و کمی بالاتر از آن این بار نوبت به سینما استقلال می‌رسد. این سینما با ظرفیت ۷۰۰ نفری همچنان جز سالن‌های محبوب مردم به شمار می‌آید. همچنین در اطراف میدان ولیعصر سینما قدس نیز وجود دارد که آن‌هم می‌تواند انتخاب خوبی برای فیلم دیدن باشد.

چهارراه ولیعصر و تئاتر شهر

خیابان ولیعصر را که بعد از میدان ولیعصر به سمت پایین ادامه دهیم به چهارراه ولیعصر خواهیم رسید. چهارراه ولیعصر به دو مورد خیلی معروف است. اول پارک دانشجو است که از پارک‌های قدیمی و بزرگ تهران به شمار می‌رود و برای گذرندان وقت می‌توانید از فضای جذاب و دیدنی‌اش استفاده کنید. دومین مورد تئاتر شهر است که با ساختمانی بی‌نظیر و با معماری خیره کننده جز بهترین سالن‌های تئاتر شهر به حساب می‌آید. چهاراه ولیعصر علاوه بر پارک دانشجو و تئاتر شهر اهمیت دیگری نیز دارد که آن تقاطعش با خیابان انقلاب است. در این محدوده آنقدر کافه و رستوران وجود دارد که شاید برای انتخاب یکی از آنها دچار مشکل شوید! برای رسیدن به تئاتر شهر علاوه بر تاکسی‌های خطی خیابان انقلاب می‌توانید از اتوبوس بی‌آرتی تجریش-راه‌آهن نیز استفاده کنید. یکی از ایستگاه‌های شلوغ و مهم خطوط متروی تهران نیز به اسم ایستگاه تئاتر شهر در دسترس شما خواهد بود.

خیابان جمهوری

در تقاطع خیابان ولیعصر با خیابان‌های نوفل لوشاتو و جمهوری اسلامی، تعداد زیادی مغازه و پاساژ برای خرید انواع لباس قرار گرفته است. در خیابان لبافی‌نژاد یا همان ادامه نوفل لوشاتو بورس انواع لباس کودک ولباس عروس را به راحتی می‌توانید پیدا کنید. در خیابان جمهوری نیز چند پاساژ بزرگ نزدیک خیابان ولیعصر وجود دارد. از جمله این پاساژها می‌توان به پاساژ همایون، پاساژ شانزلیزه، مجتمع تجاری حجت، پاساژ دیبا و … اشاره کرد. برای رسیدن به تقاطع خیابان جمهوری می‌توانید از خط بی‌آرتی تجریش-راه‌آهن استفاده کنید. اگر با ماشین شخصی‌تان نیز قصد دارید به این سمت بیایید چندین پارکینگ شبانه‌روزی در این اطراف وجود دارند که نگرانی شما بابت جای پارک را برطرف خواهند کرد.

کاخ مرمر

 

کاخ مرمر از قدیمی‌ترین بناهای تهران مربوط به دوران پهلوی که به نوعی کاخ زمستانی رضاخان به شمار می‌رفته است. این کاخ در خیابان ولیعصر نرسیده به تقاطع خیابان امام خمینی قرار گرفته است و جز آثار ملی ایران ثبت گردیده. کاخ مرمر مدتی تحت عنوان یک موزه برای عموم قابلیت بازدید داشته است ولی امروزه برنامه مشخصی برایش وجود ندارد. بهتر است اگر قصد بازدید از آن را دارید حتما با شماره‌های مربوطه تماس بگیرید و از باز بودن آن مطمئن شوید.

میدان منیریه بورس لوازم ورزشی

یکی دیگر از میدان‌هایی که در سر راه خود در خیابان ولیعصر به آن برخواهید خورد میدان منیریه است. میدان منیریه به نوعی بورس مغازه‌های ورزشی به حساب می‌رود. از لباس ورزشی گرفته تا انواع لوازم جانبی مانند دمبل، ساک ورزشی، وزنه، کش‌های ورزشی، قمقمه آب، و… را در این محدوده می‌توانید خریداری کنید. برای رسیدن به قسمت می‌توانید در خط بی‌آرتی تجریش-راه‌آهن در ایستگاه منیریه پیاده شوید. همچنین منیریه ایستگاه مترو نیز دارد. از دیگر ساختمان‌های مهم اطراف میدان منیریه می‌توانیم به ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۱۱ اشاره کنیم که کمی پایین تر از میدان قرار گرفته است. کمی بالاتر از میدان و در کوچه کریمی تینت امکان بازدید از خانه مینایی به عنوان یک موزه را خواهید داشت که بازدید از این خانه زیبای قدیمی در دل یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران خالی از لطف نیست.

مهدیه تهران

مهدیه تهران مکانی برای برگذاری برنامه‌های مذهبی و فرهنگی همچون سخنرانی، دعای ندبه، دعای کمیل و … است. این ساختمان امکاناتی نظیر کتاب‌خانه، سالن‌های اصلی بانوان و آقایان، درمانگاه، دارالقرآن، حوزه علمیه و … برای شما عزیزان فراهم می‌کند. در مهدیه تهران هرسال به مناسبت‌های مختلف همچون ایام محرم یا شب‌های قدر در ماه رمضان برنامه‌های ویژه‌ای برای عموم تدارک دیده می‌شود. برای رسیدن به مهدیه تهران می‌توانید در ایستگاه بی‌ارتی مولوی پیاده شوید و  کمی به سمت شمال خیابان حرکت کنید. آدرس مهدیه به شرح  تهران خيابان ولي عصر(عج)، چهار راه گمرگ اميريه می‌باشد.

میدان راه‌آهن

بعد از یک پیاده‌روی طولانی در خیابان ولیعصر که از میدان تجریش شروع شد، در نهایت به میدان راه‌آهن می‌رسیم. علت نام گذاری میدان راه‌آهن وجود ایستگاه راه‌آهن تهران در آن می‌باشد. جایی که با تهیه بلیط به اقصی نقاط کشور توانایی سفر خواهید داشت. شروع ساخت راه‌آهن تهران مربوط به دوران پهلوی اول است و این خطوط راه‌آهن از دیرباز مسافران زیادی را جابه‌جا کرده است. برای رسیدن به میدان راه‌آهن علاوه بر وجود پایانه تاکسی و اتوبوس بی‌آرتی می‌توانید از متروی راه‌آهن نیز استفاده کنید. در اطراف میدان راه‌آهن پاساژهای متنوعی همچون گنجینه، دریانی و شهروند وجود دارند که می‌تواندی با توجه به نیازتان از آن‌ها خرید کنید. از مهم‌ترین خیابان‌های اطراف این میدان می‌توان به خیابان شوش و کارگر اشاره کرد.

خیابان ولیعصر با قدمتی نزدیک به یک قرن

شهر تهران در طول تاریخ خود شاهد احداث و به وجود آمدن خیابان‌های زیادی بوده است اما داستان خیابان ولیعصر با همه‌شان متفاوت است. داستان این خیابان در دوره پهلوی اول و رضاخان شروع می‌شود. زمانی که او تصمیم گرفت تا جاده‌ای احداث کند که کاخ تابستانی و زمستانی‌اش را به همدیگر وصل کند تا رفت و آمدش راحت‌تر شود. این جاده حتی در آن زمان آسفال نیز نداشت و در زمان محمدرضا شاه اقدام برای اسفال کردنش صورت گرفت. این جاده تا سال ۱۳۲۰ مخصوص درباریان بود ولی در نهایت برای استفاده عموم مردم آزاد گردید. چیزی که امروز از خیابان ولیعصر در ذهن داریم حاصل تغییرات عمده و زیادی است که در بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۵ بر آن گذشته است. این خیابان تا قبل از انقلاب اسلامی به نام پهلوی شناخته می‌شد ولی پس از انقلاب به خیابان مصدق تغییر نام داده شد و در نهایت نیز به نام خیابان ولیعصر تغییر پیدا کرد. جالب است که بدانید این خیابان بلندترین خیابان درخت‌کاری شده تهران به شمار می‌رود و با ۱۸ کیلومتر طول لقب بلندترین خیابان خاورمیانه را یدک می‌کشد. این خیابان به خیابان چنارها نیز معروف است و در حال حاضر چیزی نزدیک به هشت هزار درخت در آن وجود دارند.

این خیابان در زمان‌های قدیم پر از مکان‌هایی بوده است که دیگر امروز شاهد فعالیت آن‌ها نیستیم ولی برای بسیاری از مردم شهر خاطره‌انگیز است. برای مثال کمی بالاتر از چهارراه انقلاب امروزی بوت کلاب یا باشگاه قایقرانی‌ای وجود داشته است که محل بازی و تفریح مخصوص کودکان به شمار می‌رفته. یا مثلا جایی که امروز تحت عنوان بلوار کشاورز می‌شناسیم، آب‌نمای کرج قرار داشته است که به قولی پاتوق دانش‌آموزان و دانشجویان آن زمان بوده است. از کافه‌‌های قدیمی و معروف این خیابان که دیگر وجود ندارند می‌توانیم به نام‌های همچون چاتوناگا، کازبا، ریوریسا و باربکیو اشاره کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.