کاخ های تهران، قصه‌گویی از دریچه تاریخ

وقتی حرف از تاریخ یک کشور می‌شود همه ذهنشان درگیر کتاب‌های تاریخی آن کشور است تا آنها را تهیه کنند و با تاریخ کشورشان آشنا شوند. اگر شما در تهران زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات از تاریخ ایران هستید پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن تاریخ ایران به کاخ های تهران بروید. 

کاخ های تهران چندین و چند کتاب تاریخ را در گوشه‌وکنار تهران در خود جای داده‌اند تا تاریخ را برایتان یادآوری کنند. فرقی نمی‌کند که برای گردش به تهران سفر کرده باشید یا محل زندگیتان باشد، در هر صورت باید برای دیدن این جاهای دیدنی تهران وقت بگذارید.

پس در اولین فرصت خودتان را آماده کنید و به سراغ بازدید از کاخ های تهران بروید.


قدیمی ترین و جدیدترین کاخ های تهران

بیشتر کاخ های تهران مربوط به دوره قاجار یا پهلوی است. در تمام این سال‌ها با اتفاقاتی که در ایران افتاده است همچنان این کاخ‌ها باشکوه در جای خود مانده‌‌اند تا قصه‌گوی تاریخ برای آیندگان باشند.

در گذشته با توجه‌ به علاقه و توجه شاهان به کشورهای اروپایی، بیشتر این بناها با ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی ساخته شده است که جلوه و شکوه خاصی دارد. البته برخی از کاخ‌ های تهران به‌ خاطر کاربری فعلی بازدید عمومی ندارند و دسترسی به آن‌ها نداریم اما تعداد کاخ‌ و موزه‌هایی که برای بازدید عمومی آزاد است هم کم نیست.

در این مقاله از تهران مبله چند مورد از کاخ های تهران که قدیمی و جدید هستند را به‌ طور خلاصه معرفی کرده‌ایم تا کار برای شما راحت‌تر شود. حالا دیگر مرحله بعدی با شماست تا به دیدن زیباترین کاخ های تهران بروید و از آن همه شکوه و عظمت لذت ببرید.

 

بیشتر بخوانید: کافه های خاص تهران را از کجا پیدا کنیم؟

کاخ گلستان، جواهری سبز با پارادوکس های تاریخی 

کاخ گلستان تجسمی از هنر و معماری اصیل ایرانی و فرهنگ غربی است. این کاخ قطعا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کاخ های تهران است که می‌توان آن را مثل نگین انگشتری کاخ گلستان دانست.

این کاخ از قدیمی ترین کاخ های تهران هم به حساب می‌آید که روزگاری محل حکومت شاهان قاجار بوده و بسیار مجلل و زیبا در محوطه‌ای به شکل باغ با صفا همراه با چندین استخر ساخته شده است.

کاخ گلستان از معروفترین کاخ‌ های تهران به حساب می‌آید که از سلسله قاجار به یادگار مانده و قدمتی 443 ساله دارد. داشتن عمارت‌های زیبا با معماری بی‌نظیر در کاخ گلستان، آن را به یک اثر تاریخی زنده و قابل مطالعه تبدیل کرده است.

خوب است بدانید که تاریخچه این کاخ به دوران سلطنت شاه عباس صفوی بازمی‌گردد اما تغییرات اساسی و ماندگار کاخ گلستان به دوره آقا محمدخان قاجار می‌رسد.

با این همه ماجرا باید گفت که کاخ گلستان دوره‌ها و سلطنت‌های زیادی را به چشم خود دیده است.  شاید به همین خاطر مرجع معتبری از فرهنگ، تاریخ و شیوه زندگی و حکومت پادشاهان ایران نامیده می‌شود.

امکان بازدید از کاخ گلستان و بخش‌های مختلفش مثل ایوان تخت مرمر، موزه مخصوص، خلوت کریمخانی، تالار آیینه، نگارخانه، عمارت بادگیر تالار عاج، شمس العماره، کاخ ابیض، تالار الماس و تالار برلیان برای عموم مردم وجود دارد که هر کدام به تنهایی می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.

شمس العماره قدیمی ترین بخش کاخ گلستان است که در دوران کریم خان زند تاسیس گردید. تخت مرمر هم یک شاهکار هنری بسیار ارزنده‌ای است که در کاخ گلستان نظر شما را به خود جلب می‌کند.

عمارت بادگیر با معرق کاری‌های زیبا یکی از دیدنی ترین بخش‌های کاخ گلستان است که پیشنهاد می‌کنیم از دیدنش غافل نشوید.

کاخ سفید یا همان کاخ ابیض که در حال حاضر موزه مردم شناسی شده است از نقاط محبوب و دوست داشتنی کاخ گلستان است که باید رفت و از آن دیدن کرد.

خلوت کریمخانی یکی دیگر از جاهای دیدنی و مهم کاخ گلستان است.

چیزی که توانست بیشتر این بخش را در کاخ گلستان معروف کند حوض خلوت کریمخانی است که  در نقاشی کمال‌الملک از آن استفاده شده و به همین‌خاطر مشهور شده است.

اگر قصد بازدید از کاخ گلستان به عنوان زیباترین کاخ های تهران را دارید، باید حداقل دو ساعت از وقت خودتان را برای این مکان در نظر بگیرید. بهترین روش برای رفتن به کاخ گلستان استفاده از خط یک مترو و ایستگاه پانزده خرداد و یا ایستگاه امام خمینی است.

همچنین پایانه اتوبوسرانی قورخانه نیز در نزدیکی کاخ گلستان قرار گرفته است که می‌توانید از اتوبوس‌های منتهی به این پایانه استفاده نمایید.

آدرس و شماره تلفن کاخ گلستان تهران: خیابان 15 خرداد، میدان ارگ

02133956662

کاخ گلستان تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Sarshad

بیشتر بخوانید: میدان ارگ ، قدیمی ترین و شاید اولین میدان پایتخت

کاخ سعدآباد، جستجو در حیاط تاریخ

کاخ سعدآباد از برجسته‌ترین بناهای تاریخ معاصر ایران در بین کاخ های تهران است. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آخرین پادشاهان ایران در دوره قاجار و پهلوی در این کاخ زندگی کرده‌اند. کاخ‌ سعد آباد در میان باغی پر از درخت و سرسبز قرار دارد و با قدم زدن در میان طبیعت زیبای این باغ حس قدم زدن در تاریخ را خواهید داشت.

این مجموعه‌ جایی است که به هر کس از بزرگ و کوچک، بازدید از آن پیشنهاد خواهد می‌شود، چرا که در کاخ سعدآباد می‌توان عکاسی کرد، چای یا قهوه خورد و حتی قدم زد و عاشق شد.

کاخ سعدآباد محل سکونت تابستانه پادشاهان قاجاری بوده است.

اما در دوران پهلوی این کاخ رنگ و بویی تازه به خود گرفت و چندین کاخ و قنات به دستور رضاشاه به آن اضافه شد.

کاخ هایی که امروزه تحت عنوان کاخ موزه های سعدآباد می‌بینید بیشتر برای نمایش آثار و اسناد تاریخی آن دوران در اختیار مردم قرار گرفته است.

در مجموعه کاخ سعدآباد جاهای دیدنی دیگری مثل کاخ موزه ملت، موزه هنرهای زیبا، کاخ موزه سبز، موزه استاد بهزاد، موزه نظامی، موزه ظروف سلطنتی، موزه سلاح‌های سلطنتی، موزه ماشین‌های سلطنتی، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه خط و کتابت استاد میرعماد، موزه برادران امیدوار، موزه اسناد و مدارک تاریخی سعدآباد، موزه صنایع دستی و تاریخ معاصر، موزه هنرهای ملی و موزه آب سعدآباد هستند که در گشت‌و‌گذار در محوطه این کاخ باید وقت گذاشت و بازدید کرد.

البته در حال حاضر تنها دو کاخ سفید و کاخ سبز برای بازدید عموم آزاد هستند و دیگر کاخ موزه‌ها و ساختمان‌ها با توجه به ویژگی خاص خود به قشر خاصی از بازدیدکنندگان اختصاص دارد.

اگر تاکنون از مجموعه کاخ سعد آباد دیدن نکرده‌اید یا تمایل به بازدید دوباره از کاخ‌ها و موزه‌هایش را دارید، می‌توانید از مسیرهای زیر راهی این کاخ زیبای پایتخت شوید:

اگر با مترو می‌خواهید به کاخ سعدآباد بروید کافی است سوار خط یک مترو تهران شده و در ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید.

 بقیه مسیر را باید سوار تاکسی‌های خط آصف یا دربند شوید تا در نزدیکی یکی از درب‌های مجموعه سعدآباد پیاده شوید.

اگر هم از اتوبوس BRT استفاده می‌کنید، باید خطی که از میدان تجریش می‌گذرد سوار شده و ادامه مسیر را طبق توضیحات بالا طی کنید.

اگر از خودرو شخصی قرار است برای رفتن به کاخ سعدآباد استفاده کنید، باید بدانید کاخ سعدآباد پارکینگ ندارد ولی اگر می‌خواهید جای پارک خوب پیدا کنید به درب ورودی زعفرانیه بروید. این درب نسبت به بقیه درب‌های کاخ جای بیشتری برای پارک کردن ماشین دارد.

آدرس و تلفن کاخ سعدآباد تهران: خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

02127940378

 

بیشتر بخوانید:‌ بازار سنتی تجریش مکانی برای خرید

کاخ نیاوران، تجلی خاطرات قجر تا پهلوی

کاخ نیاوران به دلیل مدت زمان کم از ساختش از سالم ترین و زیباترین کاخ های تهران است که هنوز می‌توانید جریان زندگی شاهانه را در فضای آن احساس کنید.

این کاخ به خاطر داشتن لوکیشن عالی بسیار زیبا و دلنشین است که برای لذت بردن از آن نیازی به ورود به کاخ ندارید.

از بدو ورود به فضای زیبای حیاط کاخ نیاوران و تماشای درختان سر به فلک کشیده‌اش و صدای پرندگان لابه لای درخت‌ها از این بنای تاریخی چیزی است به یاد مانده از دوران حکومت پهلوی که در گشت‌و‌گذار در این فضا قطعا سرشار از لذت و تماشا خواهید شد.

کاخ نیاوران محل اصلی زندگی محمدرضا پهلوی و خانواده‌اش بوده است. این کاخ در ابتدا مکانی برای اقامت مهمانان دربار پادشاهی و پذیرایی‌های سلطنتی بود. بعدها این کاخ بزرگ با اتاق‌های متعددش سکونتگاه اصلی اعضای خانواده سلطنتی شد طوری که می‌توان آن را در دوره پهلوی خانه شاه در تهران دانست.

اگر قصد بازدید از کاخ نیاوران را داشتید، پیشنهاد می‌کنیم با یک تیر دو نشان بزنید، هم از موزه‌ های مجموعه کاخ نیاوران مثل موزه کاخ نیاوران، کوشک احمد شاهی، موزه جهان نما، کتابخانه شخصی و کاخ صاحبقرانیه حتما دیدن کنید. هم از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی مجلل کاخ مثل تالار آبی، گالری جهان نما، باغ نیاوران و سینمای اختصاصی کاخ نیاوران دیدن نمایید و اوقات خوشی را در کنار همراهانتان سپری کنید.

اما اگر بخواهید مسیر دسترسی به کاخ نیاوران را بخواهید اینجا تمامی راه های دسترسی به کاخ از طریق مترو، اتوبوس تندرو، ماشین شخصی یا تاکسی برایتان توضیح داده شده است:

اگر برای رفتن به کاخ نیاوران می‌خواهید از مترو استفاده کنید، کافی است سوار مترو خط یک تهران شده و در ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید.

سپس به تاکسی‌های که در مسیر دزاشیب یا نیاوران جابه‌جا می‌شوند سوار شوید و خودتان را به کاخ نیاوران برسانید.

درصورتی‌ که با اتوبوس BRT می‌خواهید راهی این کاخ شوید، کافی است سوار اتوبوس خط راه‌آهن به پارک وی شده و از پارک وی به میدان تجریش بروید.

بقیه راه را می‌توانید با اتوبوس ازگل، دارآباد یا میدان رسالت تا درب کاخ ادامه دهید.

آدرس و شماره تماس کاخ نیاوران تهران: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

02122282012

کاخ نیاوران تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mitra ramezanzade

بیشتر بخوانید: فرهنگسرای نیاوران تهران کجاست؟

شمس العماره کاخ گلستان

عمارت شمس‌العماره شاخص‌ترین بنا در کاخ گلستان محسوب می‌شود. این بنا، ساختمانی پنج طبقه با ۳۵ متر ارتفاع دارد که در زمان خود بلندترین ساختمان تهران به شمار می‌رفت، طوری که تا مدت‌ها نماد تهران به شمار می‌آمد.

شمس‌العماره به دستور ناصرالدین شاه و با الهام از ساختمان‌های بلند فرنگستان بنا شد و ساخت آن سه سال طول کشید. این بنا دو برج هم‌شکل و متقارن دارد.

زیبایی شمس‌العماره زبانزد همه است و آینه‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های آن باعث شده تا این عمارت با تمام تالارهای کاخ گلستان متمایز باشد.

آدرس و شماره تلفن کاخ گلستان تهران: خیابان 15 خرداد، میدان ارگ

02133956662

عمارت مسعودیه، کاخ زیبا و پرماجرای قاجاری

اگر شما در تهران زندگی می‌کنید شاید نتوانید تصور کنید که درست در پشت میدان بهارستان و در آن همه شلوغی و هیاهوی خیابان جمهوری پشت سردری، عمارت و باغی به این بزرگی و زیبایی وجود داشته باشد.

باغی که با سبک و سیاق باغ های ایرانی ساخته شده است و همچنین تاثیر معماری اروپایی در عمارت و ساختمان‌هایش هم به چشم می‌خورد.

عمارت مسعودیه را می‌توان یکی از جذابترین کاخ های تهران دانست که در دوران قاجار به دستور مسعود میرزا یا همان ظل‌السلطان ساخته شده است. این عمارت از بخش‌های مختلفی مثل عمارت دیوان‌خانه، عمارت سفره‌خانه، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت تشکیل شده است.

عمارت مسعودیه، نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران است که در حال حاضر شما می‌توانید در اوقات فراغت خود برای بازدید به آنجا بروید و از دیدن این بنای تاریخی تهران لذت ببرید.

برای رسیدن به عمارت مسعودیه اولین راه این است که از طریق خط دو مترو به ایستگاه ملت بروید. پس از خروج از ایستگاه مترو می‌توانید از خیابان ملت به خیابان اکباتان بروید چون که ورودی عمارت مسعودیه در این خیابان قرار دارد.

دومین راه رفتن به ایستگاه مترو بهارستان است. در این مسیر می‌توانید خودتان را به ضلع جنوب غربی میدان بهارستان برسانید و در خیابان اکباتان به ورودی عمارت مسعودیه برسید اما راهی به نسبت طولانی‌تر را در پیش خواهید داشت.

 اگر استفاده از اتوبوس را برای رفتن به عمارت مسعودیه انتخاب کنید، خط میدان بهارستان میدان جمهوری گزینه‌ای بسیار مناسبی برای شماست.

آدرس و شماره تلفن عمارت مسعودیه تهران: میدان بهارستان، خیابان اکباتان

02133992012

 

بیشتر بخوانید: از زندگی در تهران قدیم و محله های آن چه میدانید؟

عمارت باغ فردوس، از جذابترین کاخ های تهران در حوالی کوچه دلبر

عمارت باغ فردوس به دستور محمدشاه قاجار در حوالی تجریش ساخته شد که با مرگ او ساخت بنا نیمه‌تمام ماند. در طول سالیان اتفاقات زیادی از سر این عمارت گذشت و دست‌به‌دست چرخید.

در نهایت عمارت باغ فردوس به موزه سینما تبدیل شد و استاد عزت‌الله انتظامی، اولین مدیر موزه سینمای ایران بود.

امکان بازدید از باغ این عمارت با صدای آبی که از حوض باریک آن جاری است، تجربه‌ای بی‌نظیر از بازدید کاخ های تهران است.

آدرس عمارت باغ فردوس تهران: تهران، خیابان ولی‌عصر، بعد از سه‌راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش، باغ فردوس
02122705005

 

بیشتر بخوانید: باغ فردوس ؛ موزه سینما ایران

عمارت بهارستان، روای حکایت‌های گوناگون تاریخی

کاخ بهارستان که با نام دارالشورای ملی ایران شناخته می‌شود، کاخی است که به دستور میرزاحسین‌خان سپهسالار به‌عنوان محل زندگی وی ساخته شد. معماری کاخ ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی است.

عمارت بهارستان در طول سالیان سه بار دچار آتش‌سوزی و یک بار بمباران شده و جان سالم به در برده است. ترکیب تاریخ و هنر معماری عمارت بهارستان را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی تهران کرده است. توصیه می‌کنیم در تهران گردی‌های خود دیدن آن را فراموش نکنید.

آدرس و تلفن عمارت بهارستان تهران: تهران، میدان بهارستان، مجموعه بهارستان

02133992012

کاخ بهارستان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Behnam Shoghi

 

بیشتر بخوانید: گشتی در دیدنی ترین عمارت‌ های تهران قدیم

کاخ سبز، از بهترین کاخ های تهران با آینه‌کاری جذاب و خوش طرح

کاخ سبز که در ابتدا نام آن کاخ شهوند بوده است یکی از زیباترین کاخ‌ های تهران و ایران محسوب می‌شود. این کاخ در ابتدا بنایی نیمه‌کاره متعلق به علی‌خان بود که رضا شاه آن را خرید و دستور داد کاخ سلطنتی وی در آنجا بنا شود. تکمیل و ساخت کاخ سبز هفت سال طول کشید و در نهایت کاخی دو طبقه، شامل طبقه همکف و زیرزمین ساخته شد.

فضای داخلی کاخ سبز پر از گچ‌بری‌ها، آینه‌کاری‌ و خاتم‌کاری‌هایی است که از بدو ورود حواس هر بازدیدکننده را پرت می‌کند.

استفاده از سنگ‌های کمیاب سبز رنگ استخراجی از معادن خمسه زنجان و مرمرهای خراسان، در نمای ساختمان آن را نسبت به سایر کاخ‌ها متفاوت و زیباتر کرده است.

نام کاخ پس از انقلاب به کاخ سبز تغییر کرد. از ویژگی‌های خاص کاخ سبز می‌توان به تالار  آینه اشاره کرد که دفتر کار رضا شاه بود. این تالار سراسر آینه‌کاری‌شده و آینه‌ها با گل‌های کوچک گچی تزیین شده‌‌اند. شگفتی تالار  آینه هماهنگی طرح فرش ۷۰ متری مشهد با طرح سقف تالار است.

آدرس و تلفن کاخ سبز تهران: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

02122752031

 

بیشتر بخوانید:‌مکان‌های دیدنی و تفریحی شمال تهران


خلاصه ما در این مقاله سعی کردیم معروفترین و محبوب‌ترین کاخ های تهران را معرفی کنیم. واقعیت این است که چه بخواهیم، چه نخواهیم، قصه های پرماجرای تاریخی ادامه دارد. تا آنجا که آدم‌های زیادی از همه‌جای دنیا برای بازدید از کاخ‌ها می‌آیند و می‌روند، سال‌ها می‌گذرد و زیبایی کاخ های تهران همچنان ادامه خواهد داشت.

پس اگر هوس دیدن کاخ‌ها را دارید دست به کار شوید. شاید قبلا به بازدید از کاخ های تهران رفته باشید.  کدام یک از کاخ های تهران را برای بازدید پیشنهاد می‌دهید؟ برای بازدید کدام کاخ دوست دارید دوباره بروید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا خوانندگان ما با راهنمایی شما بتوانند بهترین‌ها را در تهران بازدید کنند.


سوالات متداول

معروف‌ترین کاخ‌ های تهران چه نام دارد؟

کاخ گلستان، کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران از معروفترین کاخ های تهران هستند.
بزرگ‌ترین کاخ سلطنتی ایران کدام است؟

کاخ سعدآباد با 110 هکتار از بزرگ‌ترین کاخ‌های سلطنتی ایران است که شاهان دوره قاجار و پهلوی در آنجا اقامت داشتند و یا امورات کشور را در آنجا برگزار می‌کردند.

کدام یک از کاخ‌های تهران باغ موزه هستند؟

کاخ و باغ موزه گلستان، کاخ و باغ موزه سعدآباد، کاخ و باغ موزه نگارستان.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.