آدرس خیابان ۱۵ خرداد روی نقشه و مسیرهای دسترسی به آن

خیابان ۱۵ خرداد در مرکز شهر تهران قرار دارد. این خیابان زمانی بخشی از ارگ ناصری بود و قبل از انقلاب همه آن را همه به اسم خیابان بوذرجمهری می‌شناختند. بعد از انقلاب اسم این خیابان به خیابان ۱۵ خرداد امروزی تغییر پیدا کرد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید از قدیم خیابان ۱۵ خرداد پر رفت‌و‌آمد‌ بوده و هنوز هم پر‌تردد است. دلیل آن هم بیشتر به‌خاطر بازار بزرگ و جاذبه های تاریخی تهران است که در اطراف این خیابان هستند.
این روزها اگر به سری به این خیابان بزنید با پیاده‌رو سنگ فرش شده روبه‌رومی‌شوید که با درشکه و ماشین‌های برقی افراد را جابه‌جا می‌کنند.
 در ادامه با تهران مبله همراه باشید تا در مورد خیابان پانزده خرداد، جاهایی دیدنی، بازارها و مسیرهای دسترسی به آن بیشتر بدانید.


خیابان ۱۵ خرداد تهران کجاست؟

خیابان پانزده خرداد در منطقه ۱۲ تهران است و از خیابان وحدت اسلامی آغاز می‌شود و پس از عبور از چهارراه گلوبندک، خیابان ناصر خسرو و پامنار به خیابان ری می‌رسد. در این خیابان به یاد دوران قدیم، شهرداری تهران درشکه‌هایی از سمت چهارراه گلوبندک تا سر خیابان ناصر خسرو قرار داده که برای تهرانی‌های بیشتر حالت نوستالژیک دارد. 

روی نقشه ببینید!

خیابان پانزده خرداد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Salar Saremi

  • دسترسی به خیابان ۱۵ خرداد با مترو و تاکسی

در پاسخ به سوال چطور با خط مترو تهران به خیابان ۱۵ خرداد برویم؟ اول باید در هر نقطه‌ای از تهران که هستید خودتان را به خط یک مترو تهران برسانید. در خط تجریش به سمت کهریزک باید در ایستگاه مترو پانزده خرداد از مترو خارج شده و با تابلوهای پانزده خرداد خودتان را به این خیابان برسانید.

  • دسترسی با ماشین شخصی و یا تاکسی‌های شهری

با توجه به اینکه خیابان ۱۵ خرداد در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و امکان پارک خودرو هم در این خیابان وجود ندارد، استفاده از خودرو شخصی برای رسیدن به این خیابان چندان فکر مناسبی نیست. در صورتی که قصد دارید از تاکسی برای رسیدن به خیابان ۱۵ خرداد استفاده کنید، باید از پایانه آزادی تاکسی‌های چهارراه گلوبندک را سوار شوید تا به این خیابان تاریخی تهران برسید.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس amanj farzin

بیشتر بخوانید: بازار کفاشان، پر‌ رفت‌و‌آمدترین راسته‌ بازار تهران


در چهار گوشه خیابان ۱۵ خرداد چه خبر است؟

خیابان ۱۵ خرداد از پر اهمیت‌ترین خیابان‌های تهران است که با گذر تاریخ هنوز هم شور و حال خاص خودش را دارد. 

مهم‌ترین امتیاز این خیابان آن است که در ضلع جنوبی ۱۵ خرداد، بازار بزرگ تهران که گنجینه‌ای از سبک‌های زندگی و آدم‌های متفاوت است قرار دارد.
در همین ضلع جنوبی، سبزه میدان و جلوخان مسجد امام هم هستند. این مسجد و جلوخان از شاهکارهای معماری، کاشی‌کاری و نجاری قرن یازدهم هجری هستند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین تزئیناتی که در مسجد به‌کار رفته از کاشی‌های خشت هفت رنگ است.

در ضلع شمالی خیابان ۱۵ خرداد باید به دنبال خیابان ناصرخسرو رفت، خیابانی که هویت قدیمی و تاریخی دارد. در این خیابان مدرسه دارالفنون، شمس‌العماره، سرای روشن، خانه امام جمعه و دفتر معروف به زرین خط که هر چند جز آثار ملی شده نیستند اما از نظر تاریخی بسیار مهم هستند.

سرای روشن

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amirmohammad Behnampour

بیشتر بخوانید: غذاهای خیابانی تهران،‌ پاتوق خوشمزه‌ترین‌ غذاهای پایتخت


درشکه سواری، تفریح قدیمی و جذاب در روی سنگ‌فرش‌های خیابان ۱۵ خرداد

یکی از جذابیت‌های خیابان ۱۵ خرداد تهران، همان درشکه سواری است. در صورتی که دوست دارید مثل قدیم خود را به خیابان ۱۵ خرداد برسانید، می‌توانید از درشکه‌هایی که در مسیر چهارراه گلوبندک تا خیابان ناصر خسرو در رفت‌و آمد هستند، استفاده کنید.
این روزها ماشین برقی‌ها می‌توانند خیلی راحت شما را در خیابان ۱۵ خرداد جابه‌جا کنند.

ماشین های برقی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Noushin Eradati

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران با موسیقی زنده در تهران کدام است؟


جاهای دیدنی نزدیک به خیابان ۱۵ خرداد

بخشی از قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری تهران در خیابان پانزده خرداد هستند که در این بخش به مهمترین‌ آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بازار بزرگ تهران، با یک تیر چند نشان بزنید

بازار بزرگ تهران را می‌توان مجموعه‌ای تجاری، فرهنگی و تاریخی دانست که برای دیدن هر کدام از آن‌ها به اینجا اگر بروید، دست خالی بر نمی‌گردید. شما در بازار بزرگ هم می‌توانید در بین دنیایی از تنوع کالا خرید کنید هم تاریخ را ببینید و هم در مناسبت و آیین‌های مذهبی و فرهنگی مشارکت کنید.
حتی اگر قصد خرید کردن هم نداشته باشید با یک بار گشتن در بازار بزرگ و خیابان ۱۵ خرداد، حس گشت‌‌وگذار در بافتی سنتی و اصیل را تجربه خواهید کرد.

۱۵ خرداد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad rafiei

  • مسجد شاه، خواهر خوانده مسجد وکیل شیراز در تهران

شما در محدوده خیابان ۱۵ خرداد بعد از بازار بزرگ در ادامه مسیر به مسجد شاه یا مسجد امام می‌رسید. این مسجد ۱۸۰ سال پیش به‌دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده که همچنان پابرجاست.
اگر شما به درون مسجد شاه بروید حتما به یاد مسجد وکیل شیراز می‌افتید. البته چیز عجیبی هم نیست، چون خیلی از قسمت‌های مسجد شاه از روی مسجد وکیل الهام گرفته شده است.
حیاط بزرگ مسجد با آن حوض زیبایی که در وسطش قرار داد شما را به سمت داخل مسجد و بازدید از کاشی‌های زیبا دعوت می‌کند.

مسجد شاه تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Parham Rezaei

  • عودلاجان، محله قدیمی اعیان‌نشین تهرانی در خیابان ۱۵ خرداد

در زمان‌های قدیم مردم اعیان نشین تهران در شمال تهران زندگی نمی‌کردند. بیشتر شخصیت‌های مهم و شناخته‌شده حکومت در زمان قاجار در محله عودلاجان زندگی می‌کردند. در این محله بیشتر یهودیان و تعداد کمی از زرتشتیان هم زندگی می‌کردند که از محله‌های معروف در تهران بود.

عودلاجان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehrdad Mahabadi

  • کاخ گلستان، اینجا روزگاری دارالخلافه تهران بود

شاید از مهمترین دیدنی های خیابان ۱۵ خرداد همین کاخ گلستان باشد که ثبت جهانی هم شده است. مجموعه‌ای از ساختمان‌های مختلف که از زمان صفویان تا قاجار دستخوش تغییرات مختلف شده، هر چند بیشترین چیزهایی که از این کاخ باقی مانده مربوط به زمان قاجار و دوره ناصرالدین شاه است.
کاخ گلستان الان در غرب خیابان پانزده خرداد و در شمال میدان پانزده خرداد است که واقعا جای دیدنی و ارزشمندی است.
دیوارهای نقاشی شده، تخت مرمر، خلوت کریمخانی، حیاط سرسبز، شمس‌العماره و بسیاری از موزه‌های دیگراینجا هستند که باید ببینید تا متوجه شوید که چقدر زیبا هستند.

کاخ گلستان تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amir masoud Rouhi

  • سبزه میدان، محل کشت‌و‌کار سبزی تهرانی‌های قدیم

سبزه میدان تهران محل تلاقی بافت‌های قدیمی و بخش تاریخی پایتخت با اصول شهرسازی مدرن است.
از همان میدان ۱۵ خرداد اگر به سمت شرق حرکت کنید در سمت راست خود سبزه میدان را می‌بینید. میدانی که از زمان صفویه باقی مانده است و شکل امروزی‌اش را مدیون امیر کبیر می‌گویند. در سمت جنوبی این میدان سردر بزرگی وجود دارد که یکی از درهای اصلی برای ورود به بازار تهران است.

  • بازار زرگرها، از درخشان‌ترین قسمت‌‌های خیابان پانزده خرداد

این بازار در یکی از ورودی‌های اصلی بازار آن هم در خیابان ۱۵ خرداد که پر از طلافروشی‌های مختلف است قرار دارد.
با رفتن به بازار زرگرها شما به‌هرجا که نگاه می‌کنید می‌درخشد. تا جایی که برق طلاها چشمتان را حتما می‌گیرد و شما را برای خرید وسوسه می‌کند. در انتهای این بازار و در سمت چپ وارد راسته بازار می‌شوید که به راسته ساعت‌فروش‌ها معروف است و پر از ساعت‌فروشی‌های جور‌واجور است.

بازار زرگرها

منبع عکس گوگل مپ، عکاس محسن کاتب

  • کوچه مروی، بورس لوازم آرایشی و بهداشتی

در جنوبی‌ترین بخش خیابان ناصرخسرو کوچه‌ای قدیمی به نام مروی قرار دارد. این کوچه که به کوچه عرب‌ها هم معروف است بیشتر محلی برای بورس لوازم آرایشی و بهداشتی تهران است. در واقع معازه‌های اینجا پر از ادکلن، لوازم برقی و آرایشی است که شما می‌توانید با کیفیت خوب و قیمت عالی آن‌ها را بخرید.

کوچه مروی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ‫مهرداد فقیری (‪Mf25azar62‬‏)

بیشتر بخوانید: ۱ راهنمایی برای گم نشدن در کوچه مروی!


شکم گردی در خیابان ۱۵ خرداد

از قدیم در این خیابان رستوران‌های اصیل و خوبی مثل رستوران‌ شرف الاسلامی و مسلم دیده می‌شوند که هر کدام برای خود شناخته شده و محبوب هستند. ساندویچی‌ها و فست فودی‌های زیادی هم در خیابان ۱۵ خرداد هستند که شما با هر هزینه‌ای می‌توانید از غذاهای خوب و مناسب آنها میل کنید.
از معروف‌ترین فست فودهای این منطقه در ابتدای کوچه مروی همان فلافل مروی که اولین فلافل فروشی تهران است و هر موقع که بروید جلوی آن صف طولانی‌ را می‌بینید که در انتظار گرفتن فلافل هستند.

کبابی مسلم در خیابان ۱۵ خرداد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amirho0sein S

بیشتر بخوانید: رستوران مسلم، شلوغ ترین و پرسروصداترین رستوران تهران


شما چه تجربه‌ای از خیابن گردی در تهران دارید؟ آیا قبلا به خیابان ۱۵ رفته‌اید؟ کدام قسمت این خیابان سنگ فرش‌شده تهران برایتان بیشتر جالب بود؟ آیا از گشت‌وگذار در این خیابان زیبا خاطره‌ای دارید؟ کدام مسیر را برای رفتن به این خیابان انتخاب می‌کنید؟ نظرات و تجربه‌های خود را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید. 


اگر هم این روزها تصمیم دارید به تهران سفر کنید می‌توانید برای اجاره اقامتگاه به صورت آنلاین به سایت تهران مبله سر بزنید. در تهران مبله شما می‌توانید اجاره آپارتمان های مبله در تهران را در هر نقطه که می‌خواهید با کیفیت خوب و امکانات عالی ببنید و با تماس با همکاران ما آن را رزرو کنید.


سوالات متداول

آدرس خیابان ۱۵ خرداد کجاست؟
خیابان پانزده خرداد از خیابان وحدت اسلامی شروع شده و پس از عبور از چهارراه گلوبندک، خیابان ناصرخسرو و پامنار تا خیابان ری می‌رسد.
اسم قدیمی خیابان ۱۵ خرداد چی بود؟
این خیابان اسمش خیابان بوذر جمهری بود که بعد از انقلاب پانزده خرداد شد.
در اطراف خیابان ۱۵ خرداد از کجاها دیدن کنیم؟
بازار بزرگ، کاخ گلستان، سبزه میدان، محله عودلاجان، خیابان ناصرخسرو و بازار عودلاجان و مروی از مهم‌ترین دیدنی‌های اطراف خیابان پانزده خرداد هستند.
نزدیکترین مترو به خیابان ۱۵ خرداد کدام ایستگاه است؟
ایستگاه مترو پانزده خرداد از نزدیکترین خط‌های مترو تهران به این خیابان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.