همه چیز درباره کاخ گلستان

آشنایی با کاخ گلستان

بیش از ۲۰۰ سال است که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شده و تا به امروزتحولات و سرگذشت بسیاری داشتهاست. از همان ابتدا که تهران پایتخت ایران شد، ساخت وساز ومعماری مثل خیلی موارد دیگر در این شهر رشد کرد.
یکی از این بناهای معروف تهران، کاخ گلستان واقع در میدان ارک است. کاخی که بین شاه های مختلف دست به دست شده وامروز یکی از پرارزش ترین بناهای تهران محسوب می شود. با جرأت می توان گفت که صَرف کردن چندساعت از وقتمان در این مجموعه دیدنی میتواند دانسته های تاریخی ما را به اندازه یک قرن غنی کند. کاخ گلستان برای مدت بسیار زیادی مرکز اصلی اداره کشورمان بوده. حضور در چنین جایی و قرار گرفتن در حال و هوای آن می تواند برای روح و حتی جسم ما نیز بسیار لذت بخش باشد.

قسمت های مختلف کاخ گلستان

کاخ گلستان شامل چندین قسمت مختلف می باشد که هر کدام تاریخچه و سرگذشت خاص خود را دارند.
ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، نگارخانه، تالاراصلی، موزه مخصوص، حوضحانه، تالار برلیان، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر، عکسخانه و تالارالماس.

قدمت کاخ گلستان

کاخ گلستان مجموعه ای است که از حکومت زندیه به قاجاریه منتقل شده. و پس از آن در دوران پهلوی مورد استفاده قرار می گرفته است. بدیهی است با بیان این نکات مشخص می شود که چه آثار زیادی را می توان به صورت یکجا در کاخ گلستان مشاهده نمود.
کاخ گلستان به خودی خود ارزش میراثی بالایی دارد، حال در نظر بگیرید که علاوه بر بناهایش، بسیاری از ابزارآلات مورد استفاده در دوران پادشاهای مختلف، هنوز هم در این مجوعه وجود دارند که شما می توانید از نزدیک به مشاهده آنها بپردازید.
مواردی همچون:
• تخت های پادشاهی
• سالن های مختلف با کاربری هایی مثل برگزاری جلسات، شور و مشورت های شاهنشاهی، سالن غذاخوری، موسیقی و غیره
• گالری مفصلی از نقاشی های مختلف، از نقاشی طبیعت گرفته تا معماری و پرتره
• مجموعه بسیار غنی از آثار استاد بزرگ نقاشی ایران زمین یعنی استاد کمال الملک
• مجموعه کامل و موزه مانندی از وسایل اهدا شده به شاهان ایران از کشورهای مختلف جهان
• مجموعه ظروف و وسایل مورد استفاده در دوران ها و حکومت های مختلف
• مجسمه ها و یادبود هایی از شاهان
• فرش هایی با بافت های بسیار زیبا و بعضاً بسیار بزرگ
• ابزار آلات موسیقی و تفریح و سرگرمی به جا مانده از زمانهای دور

پوشش گیاهی

نکته ای که در آخر می توان به عنوان یک مزیت بسیار جالب به آن اشاره کرد این است که کاخ گلستان قبل از آن که یک عمارت باشد، در حقیقت یک باغ است. بهتر بگوییم: “باغی ست که در آن عمارت هایی نیز بنا شده”. با گذشت این همه زمان از احداث این باغ که اکنون دیگر در مرکز شهر تهران است، هنوز هم پرندگان متنوعی در آن زندگی می کنند که برای کاخ گلستان فضایی دلنشین ایجاد می کنند.
همچنین از دیگر امکانات این کاخ، وجود رستوران و کافی شاپ در محوطه جنوبی آن است که می تواند برای بازدیدکنندگان خاطره به یاد ماندنی تر را ایجاد کند.

شما می توانید به صورت مجازی نیز به تماشای کاخ گلستان بنشینید. برای این منظور می توانید از این لینک ها استفاده کنید.
http://www.golestanpalace.ir/vvisit/panoramicpics.html
http://www.golestanpalace.ir/vvisit/historicalpic.html
http://www.golestanpalace.ir/vvisit/pics.html

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.