بازدید از کاخ نیاوران و بخش های مختلف آن

کاخ نیاوران از جمله جدید ترین کاخ هایی است که سال ها پیش در پایتخت ساخته شد. یکی از جالب ترین نکات در خصوص کاخ نیاوران وجود تعداد بسیار زیادی از اتاق خواب ها و بخش های مختلفی است که همگی، مجموعه ای از جاذبه های بی نظیر را تشکیل داده اند. این جاذبه تاریخی، که به عنوان آخرین عمارت مورد استفاده قبل از انقلاب اسلامی می باشد امروزه یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری پایتخت می باشد و افراد بسیاری برای آشنایی با این مجموعه و بازدید از آن حاضرند مسافت های کوتاه و طولانی را طی کنند. کاخ نیاوران از بخش های متعددی تشکیل شده است که زمانی هر کدام مخصوص یکی از اعضای خانواده سلطنتی بود و امروزه تمامی این بخش ها تبدیل به موزه شده است.

اگر تا به حال از کاخ نیاوران بازدید نکرده اید و یا با آن آشنایی دارید می توانید با مطالعه این مطلب همه چیز را درباره آن بدانید و با تمامی بخش های این کاخ آشنا شوید. در ادامه به معرفی کامل این کاخ پرداخته ایم.

معرفی کاخ نیاوران

کاخ نیاوران با داشتن معماری به روز و جدید، یکی از پیشرفته ترین کاخ های ایران می باشد و در داخل آن، بخش های مختلفی وجود دارد. به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و یادگاری های بسیار زیادی از دوران پادشاهی محمد رضا پهلوی را درون خود دارد. جالب است بدانید که هنگام ساخت آن معماری ایرانی و همچنین معماری اروپایی تلفیق شد و سازه ای که امروز شاهد آن هستیم خلق شد. در نتیجه می توان گفت از لحاظ معماری جزو بی نظیرترین کاخ های ایران است که نمونه آن در هیچ کجا وجود ندارد. به طور کلی این کاخ را در یکی از خوش آب و هواترین مناطق پایتخت ساخته اند و در میان انبوهی از درختان بزرگ و سر به فلک کشیده، چشم انداز بسیار زیبایی را به نمایش گذاشته است.

تاریخچه ساخت

نکته جالبی که در خصوص این کاخ وجود دارد این است که در زمان قاجاریان، کاخ کوچکی در همین نقطه ساخته شده بود. اما هنگامی که محمد رضا شاه به عنوان پادشاه ایران برگزیده شد، دستور تخریب این کاخ قاجاریه را داد و به جای آن اقدام به ساخت این کاخی که امروز شاهد آن هستیم کرد.

داخل کاخ نیاوران

جالب است بدانید که کاخ نیاوران شامل دو و نیم طبقه می باشد و دارای دو طبقه کامل و یک نیم طبقه است. هر کدام از طبقات این کاخ شامل بخش های مختلفی است و همه ی این بخش ها در مجموع این بنای زیبا را تشکیل می دهند.

طبقه اول

در طبقه همکف یا اول کاخ نیاوران این مجموعه یک تالار بزرگ وجود دارد که در داخل آن ستون های بلند، ظروف مختلف تزئیتی، نقاشی های متعدد، ارگ، قالیچه، گلدان، و بسیاری از لوازم و تجهیزات وجود دارد. در راهرو های فرحی این مجموعه نیز بخش های مختلفی از جمله سینمای اختصاصی، اتاق انتظار، تالار آبی، اتاق نشیمن، سالن پزیرایی، اتاق غذاخوری، آشپزخانه، و .. وجود دارد.

نیم طبقه اول

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم، این کاخ از دو و نیم طبقه تشکیل شده است. در این نیم طبقه از کاخ نیاوران بخش های مختلفی مانند اتاق منشی فرح پهلوی، اتاق کنفرانس، اتاق کار، اتاق خواب لیلا، اتاق ندیمه لیلا، و … وجود دارد.

طبقه دوم کاخ نیاوران

این طبقه بیشتر از اتاق های اختصاصی تشکیل شده است. از جمله اتاق های موجود در این طبقه می توان به اتاق خواب فرح و محمد رضا شاه، اتاق مطالعه علیرضا پهلوی، اتاق خواب علیرضا پهلوی، اتاق خواب فرحناز پهلوی، اتاق مطالعه فرحناز پهلوی، اتاق لباس، اتاق آرایش، استراحتگاه محمدرضا پهلوی، اتاق نشیمن، و … .

کلام آخر

اگر تا به حال از این کاخ دیدن نکرده اید توصیه می کنم بازدید از آن را در برنامه های خود قرار دهید و یک روز خود را به بازدید از زیباترین کاخ ایران اختصاص دهید. کاخ نیاوران در محله نیاوران تهران قرار دارد و برای بازدید از آن باید خود را به انتهای خیابان دکتر باهنر برسانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.