همه چیز درباره ی زندگی در جنوب تهران

زندگی در شهری مثل تهران که به عنوان پایتخت ایران شناخته میشود از معایب و مزایی برخوردار است.
وسعت و گستردگی این شهر در کنار رفاه اجتماعی و فراوانی فرصت های شغلی مواردی هستند که ایرانیان را به مهاجرت به این شهر وامیدارد.
زندگی در جنوب تهران اولین فکری است که به ذهن هر مهاجری خطور میکند.مزایایی چون ارزانی قیمت و اجاره مسکن در جنوب تهران و راحتی زندگی در آنجا یکی از علت های اصلی این تصمیم است.در این مطلب میخواهیم به معایب و مزایای زندگی در جنوب تهران و بررسی محله های جنوب تهران بپردازیم.

مزایای زندگی در جنوب تهران

مناسب بودن قیمت مسکن

همانطور که میدانید قیمت خانه ها واجاره آپارتمان ها در همه ی مناطق تهران برابر نیست. در این میان خانه های شمال تهران با دوبرابر قیمت خانه های غرب رتبه ی نخست گران ترین قیمت مسکن را به خود اختصاص داده است و پس از غرب تهران به عنوان جایگاه دوم مناطق مرکزی و جنوبی تهران مطرح میشوند.
با زندگی در جنوب تهران کمترین هزینه را بابت خرید مسکن یا اجاره ی آن خواهید پرداخت.
به علاوه بسیاری از خانه های مناطق جنوبی تهران دارای وام هایی میباشند که در هنگام خرید خانه میتوانید از این وام ها کمک بگیرید.

مناسب بودن قیمت کالا و خواربار

با زندگی در جنوب تهران تنها ساکن خانه ای با قیمت مناسب نخواهید شد،بلکه خواربار و مواد غذایی ارزان هم نصیبتان میشود.
اگر از مناطق شمالی به سمت مناطق جنوبی تهران حرکت کنید خواهید دید که قیمت مواد غذایی رفته رفته رو به کاهش میگذارد.
این مواد غذایی شامل گوشت و مرغ های عرضه شده در قصابی ها،میوه ها و سبزیجات و حتی گاها قیمت نان میشود جالب است بدانید عموما کیفیت کالاها و مواد غذایی که در مناطق مختلف تهران عرضه میشوند برابر است و این اختلاف قیمت ها به دلیل بالا بودن اجاره مغازه ها در دیگر مناطق تهران است که فروشندگان را مجبور به فروش کالاهایشان با قیمتی بالاتر میکند تا بتوانند راحت تر بهای اجاره ی مغازه شان را بپردازند.

دسترسی آسان به خطوط حمل و نقل عمومی با زندگی در جنوب تهران

در مناطق جنوب تهران و محله هایش خطوط گسترده ای از مترو و اتوبوسهای تندرو تعبیه شده است. پوشش دهی این خطوط در مناطق جنوب تهران به قدری مطلوب است که تقریبا میتوان گفت در هر یک از محله های مناطق جنوب تهران یک ایستگاه مترو قرار دارد.
تهران با جمعیت بالایی که دارد از شلوغ ترین شهرهای ایران است. همین امر باعث ایجاد ترافیک های سنگینی شده که تمام تهرانی ها مجبور میشوند ساعتی از روزشان را در پشت این ترافیک ها سپری کنند.
به همین جهت استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی یکی از راه هایی است که آدمی را از ماندن در ترافیک های سنگین تهران و دیر به مقصد مورد نظر رسیدن نجات میدهد.با وجود خطوط گسترده مترو در جنوب تهران  که شما با زندگی در جنوب تهران به آنها دسترسی خواهید داشت به راحتی میتوانید در کمترین زمان ممکن به تمام مناطق تهران بروید و از شر ترافیک های سنگین تهران خلاصی یابید.

نزدیکی به مرکز تهران

همانطور که میدانید مرکز تهران از مهم ترین مناطق تهران به شمار میرود.این مناطق به دلیل جای دهی ادارات و مراکز آموزشی مهم درون خودشان، و همچنین با وجود بازار های بزرگی که در آن مناطق قرار دارد ، از منظر سیاسی و اقتصادی و آموزشی بسیار پر اهمیت اند.
با زندگی در جنوب تهران شما به بسیاری از این مراکز مهم نزدیک خواهید بود.
به علت بالا بودن حجم تردد های روزانه که در مناطق مرکزی تهران رخ میدهد محل چندان مناسبی برای زندگی کردن نیستند. اما با زندگی در جنوب تهران شما با فاصله ی زمانی حداکثر 20 دقیقه میتوانید به مرکز مورد نظرتان برسید و از ترافیکهای سنگین اتوبانهای شمال و غرب تهران نیز در امان بمانید.

معایب زندگی در جنوب تهران

سطح رفاه پایین

این حقیقت که با زندگی در جنوب تهران از سطح رفاه پایین تری نسبت به مناطق شمالی و غربی تهران برخوردار خواهید شد، چیزی نیست که بتوانیم انکارش کنیم. البته باید توجه کنید این امکانات همچنان به نسبت امکانات رفاهی کل کشور بالا هستند و تنها نسبت به مناطق اعیان نشین تهران پایین ترند.
مثلا در مناطق جنوبی تهران ،تعداد بیمارستان های فوق تخصصی بسیار محدود است.همچنین مطب اکثر دکترهای حاذق شهر تهران در شمال تهران واقع شده است. سطح امکانات آموزشی نیز در این مناطق چندان بالا نیست و اگر کودکانی داشته باشید که بخواهید در مدارس نمونه ی تهران تحصیل کنند مجبور خواهید شد آنهارا به مدارس مناطق دیگر تهران بفرستید.

کمبود فرصت های شغلی

با اینکه تراکم جمعیت در مناطق جنوب تهران بیشتر است اما فرصت های شغلی در جنوب تهران چندان دیده نمیشوند. همانطور که گفته شد اداره جات مهم دولتی در مرکز تهران واقع شده اند و اداره جات خصوصی نیز بیشتر در شمال و غرب تهران متمرکز اند. به همین جهت عمده ی فرصت های شغلی در آن مناطق وجود دارند و شما با زندگی در جنوب تهران برای یافتن شغل مجبور خواهید شد به مناطق دیگر تهران مراجعه کنید.
البته با توجه به دسترسی آسان به خطوط حمل و نقل  عمومی در جنوب تهران که در بالاتر به آن اشاره شد،این مورد مشکلات چندانی برای شما به وجود نخواهد آورد.

آلودگی هوا در جنوب تهران

از جمله معایب تهران که همه ی مردم ایران از آن آگاه هستند، یکی ترافیک سنگین  و دیگری  آلودگی هوای بیش از حد آن است. این آلودگی هوا در فصول سرد سال به علت پدیده وارونگی دما بیشتر از دیگر فصول سال رخ میدهد. این مسئله در همه ی مناطق تهران وجود دارد اما در مناطق جنوبی تهران مشکل آلودگی هوا بیشتر دیده میشود. چرا که کارخانه های متعددی نظیر کارخانه سیمان و پالایشگاه نفت در نزدیکی مناطق جنوب تهران وجود دارد.
همچنین دمای کلی این مناطق از دیگر مناطق تهران که در ارتفاعات واقع شده اند بیشتر بوده و از همین رو میزان بارندگی در جنوب تهران به نسبت شمال وغرب تهران کمتر است.
حالا که با مزایا و معایب زندگی در جنوب تهران آشنا شدیم بهتر است محله های جنوب تهران را بررسی کنیم تا ببینیم کدام محله های آن برای زندگی در جنوب تهران مناسب تر اند؟

مناطق جنوب تهران را مناطق 15-16-17-18-19 و 20 تشکیل میدهند.
بافت ساختمانی این مناطق عمدتا کهن و قدیمی بوده و عمده ی ساکنین این مناطق دارای اعتقادات مذهبی هستند.

منطقه 15 تهران:

منطقه پانزده تهران از مناطق جنوب شرقی تهران است و یک پل ارتباطی مهم میان مناطق جنوب و مرکز تهزان به شمار میرود.
از محله های مهم منظقه 15 میتوان به محله شوش و افسریه اشاره کرد.
محله ی شوش درواقع یک بازار بزرگ است که از قدیم بورس چینی و بلور در تهران بوده است. بافت این محله مانند دیگر محله های جنوب تهران بافتی قدیمی است و اکثر خانه های آن ویلایی و حیاط دار است. در این محله به ندرت آپارتمان به چشم میخورد.
محله افسریه یکی از محله های بسیار مناسب برای زندگی در جنوب تهران به شمار میرود، چرا که با وجود بافت متراکم این محله، با خیابانهایی که با اندازه های استاندارد و عرضی وسیع در این محله تعبیه شده اند، این تراکم جمعیت کمتر به چشم می آید. همچنین این محله از امکانات رفاهی خوبی نظیر مراکز تفریحی ورزشی همچون پارک آبی آزادگان و ورزشگاه 300هزار نفری تختی برخوردار است. دسترسی به این محله ها از طریق ایستگاه مترو شوش و ایستگاه کلاهدوز میسر است.

منطقه 16 تهران:

سابقه شکل گیری این منطقه به سال 1299 باز میگردد و همین مسئله نشان دهنده قدمت این منطقه است.
منطقه 16 به این دلیل که ایستگاه راه آهن تهران را  در خود جای داده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
از محله های مهم این منطقه میتوان به محله های نازی آباد و یاخچی آباد اشاره کرد.
ناز آباد را میتوان یکی از بهترین محله های جنوب تهران معرفی کرد. این محله به نسبت سایر محله های جنوب تهران از امکانت رفاهی و درمانی بالایی برخوردار است.
از مهم ترین مراکز فرهنگی تهران که در این محله وجود دارد و شما با زندگی در جنوب تهران به راحتی میتوانید به آن دسترسی داشته اشید،فرهنگسرای بهمن است.این فرهنگسرا به عنوان فرهنگسرای مادر کشور معرفی میشود و محلی برایبرگزاری رویداهای فرهنگی و آموزشی میباشد.
محله یاخچی آباد نیز یکی دیگر از محله های این منطقه است که مهاجران زیادی را در خود جای داده است. عمده ی ساکنین این محله ترک زبان هستند واگر شما نیز ترک زبان هستید با زندگی در این محله به هیچ وجه احساس غربت نخواهید کرد.

منطقه  17 تهران :

قدمت منطقه 17 به سال 1340 باز میگردد که میتوان آن را از محله های نوپای تهران برشمرد. این منطقه که در جنوب غربی تهران قرار گرفته سطح رفاهی و اجتماعی چندان بالایی ندارد اما از ارزان ترین مناطق تهران محسوب میشود.
دسترسی خطوط حمل و نقل عمومی نیز به این منطقه بسیار مناسب بوده به طوری که از چهار ایستگاه مترو شریعتی ، عبدل آباد و زمزم برخوردار است. از محله های مهم این منطقه میتوان به محله ی یافت آباد  و محله ی امامزاده حسن اشاره کرد.
عمده ی این محله ها بافت تجاری دارند. به خصوص محله ی یافت آباد که بورس دکوراسیون منزل و مبلمان است.
محله امزاده حسن نیز یکی از محله های مذهبی جنوب تهران و به طور کلی تهران به شمار میرود،این محله علاوه بر اماکن زیارتی از مراکز خرید متعدی نیز برخوردار است که به  یکی از مراکز اصلی خرید در جنوب تهران محسوب میشود.

منطقه 18 تهران :

منطقه 18 نیز از قدمت زیادی برخوردار نیست، 416 هزار نفر جمعیت دارد و دارای 18 محله است. نکته جالب این منطقه وجود 18 کتابخانه در آن است؛ یعنی به ازای هر محله یک کتابخانه وجود دارد.
از محله های مهم این منطقه میتوان به شهرک فردوس و شهرک ولیعصر اشاره کرد.
شهرک فردوس 50 سال قدمت دارد و بیشتر یک محله ی صنعتی-مسکونی است. شهرک ولیعصر از جمله محله هایی در جنوب تهران است که دسترسی خوبی به اتوبانهای مهمی چون آزادگان و سعیدی دارد.

منطقه 19 تهران:

این منطقه در جنوب تهران از جمله مناطقی است که ساخت و ساز مسکونی آن در سالهای اخیر انجام شده و از بافت نو تری نسبت به دیگر مناطق ذکر شده دارد. وجود بوستان ولایت در این منطقه بر ارزش آن افزوده است چرا که این بوستان از بزرگترین بوستانهای تهران بوده و روزانه میتواند 200هزار نفر را در خود جای دهد. از محله های مهم این منطقه میتوان به شهرک شریعتی و عبدل آباد اشاره کرد.
محله شهرک شریعتی از بهترین محله هایی است که برای اجاره آپارتمان در جنوب تهران میتوانید به سراغ آن بروید. قیمت خانه های این محله بسیار مناسب است و عمده ی خانه های این محله نیز نوساز میباشند.
محله ی عبدل آباد نیز بورس پوشاک ، پارچه و پرده فروشی در تهران است. و از تراکم جمعیت خوبی برخوردار است چرا که بیشتر اراضی آن را مراکز خرید اشغال کرده اند. راه های دسترسی به این مناطق متروهای عبدل آباد و شهرک شریعتی است.

 منطقه 20 تهران:

این منطقه به محله ی شهرری معروف است، اگرچه محله های بیشمار دیگری را نیز در خود جای داده است.
همانطور که میدانید تهران ابتدا یک روستای چسبیده به شهر بزرگ ری بوده ، بنابراین قدمت این منطقه از قدمت خود تهران بیشتر است و به چیزی حدود 400 سال میرسد.
محله شهرری از محله های اصیل نشین تهران است چرا که عمده ی ساکنین آن به دلیل ویژگی های این محله حاضر به ترک آن نشده اند.
ازجمله ویژگی های این محله میتوان به وجود حرم شاه عبدالعظیم حسنی اشاره کرد که این منطقه را برای زندگی مذهبی ها به بهترین جای تهران تبدیل کرده است. اگر قصد زندگی در جنوب تهران را داشته باشید بهترین پیشنهاد میتواند زندگی در شهرری باشد چرا که از امکانات رفاهی و درمانی خوبی برخوردار است.
وجود دو بیمارستان تخصصی فیروز آبادی و هفت تیر این منطقه را از نظر دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی متمایز کرده.
این منطقه به دیل وجود ساکنانش که از قشر فرهنگی و مذهبی تهران هستند از امنیت خوبی برخوردار است. همچنین عمده ی واحد های مسکونی این محله نوساز و بازسازی شده هستند که انتخاب یک خانه برای سکونت را راحت تر میکند.امکانات آموزشی محله ی شهرری نیز بسیار مطلوب است و مدارس و هنرستان های متعدد و خوبی در آن وجود دارد.
از مراکز تفریحی آن میتوان به مجتمع فرهنگی تفریحی راگا اشاره کرد که هم دارای سالن سینماست و هم امکانات ورزشی دارد.
اما مهم تر از همه ی این موارد وجود اماکن تاریخی در این محله است. اماکنی چون برج طغرل  که مربوط به دوره ی سلجوقیان است و کتیبه ی موجود در چشمه علی کهاز به زمان سلطنت فتحعلی شاه تعلق دارد. بنا براین ،شهرری از ارزش تاریخی و اجتماعی بالایی برخوردار است که میتواند بهترین گزینه برای زندگی در جنوب تهران باشد.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی شد در رابطه با زندگی در جنوب تهران و مزایا و معایب آن به طور مفصل سخن بگوییم و شما را با محله های مهم مناطق جنوب تهران بیشتر از پیش آشنا کنیم.
زندگی در تهران ، مانند زندگی در هر شهر دیگری چالش های خاص خودش را دارد. اما اگر محل زندگیمان را با دانش و اطلاعات کافی انتخاب کنیم میتوانیم این چالش ها را به حداقل برسانیم.
بسیاری از مردم فکر میکنند زندگی در جنوب تهران مختص افراد با سطح درآمد پایین است و این مناطق محروم به شمار میروند.
در صورتی که اینطور نیست و امکانات رفاهی در سراسر تهران با نسبت متناسبی توزیع شده است تا دو قطبی در این شهر به وجود نیاید.
به علاوه همانطور که گفته شد تهرانی های اصیل به مناطق جنوبی تهران تعلق دارند که خود این امر سطح فرهنگی این مناطق را تا حدودی بالا برده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.