با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را به هم بدوزید

اگر بخواهید در تهران از خط مترو استفاده کنید باید از نقشه مترو تهران کمک بگیرید تا درست‌ترین مسیر و ایستگاه‌هایی که شما را به مقصدتان می‌رساند حرکت کنید. برای دانستن جدیدترین اخبار شبکه‌های مترو کافی است آخرین نقشه مترو تهران که تمام خطوط در آن مشخص است را از سایت راه‌آهن شهر تهران و حومه پیدا کنید.

شاید هم بخواهید به‌روزترین نسخه نقشه مترو تهران در هر زمان همراهتان باشد، برای این مورد هم می‌توانید از برنامه مترو تهران کمک بگیرید و با دانلود نقشه مترو تهران از بازار، اطلاعاتی کاربردی مترو دستتان بیاید.

امروز باهم از جزئیات تمام خط‌های مترو تهران، تعداد ایستگاه‌ها، رنگ‌بندی‌ها و ساعت شلوغی و خلوتی و هر چیزی که مربوط به مترو تهران است، صحبت خواهیم کرد.


مترو تهران چند تا خط دارد؟ شماره و رنگ هر کدام چیست؟

طبق آماری که راه آهن تهران اعلام کرده است در روز  بیشتر از هشت‌هزار نفر از تهرانی‌ها و مردمان اطراف تهران از مترو استفاده می‌کنند.

خوب این رقم چیز عجیبی نیست، چون اگر به نقشه مترو تهران نگاه کنید می‌بینید که هفت خط مترو با ایستگاه‌های مرکزی و فرعی وجود دارد که همه آنها باهم نزدیک به ۱۵۰ ایستگاه می‌شود که شهروندان از آنها برای سوار شدن، پیاده‌شدن و خط عوض کردن استفاده می‌کنند. در اینجا قرار است در مورد مشخصات کامل هر خط صحبت کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید:

رنگ های خط مترو تهران

منبع عکس گوگل مپ عکاس Sobhan

بیشتر بخوانید: مرکز شهر تهران کجاست؟ تیتر خبری همیشگی‌ تهرانی‌ها

  • خط یک تجریش به کهریزک (قرمز)، بهترین مسیر رسیدن به شمال و جنوب در نقشه مترو تهران

اینجا یکی از اولین خط‌های مترو تهران است که در پایتخت شروع به کار کرد. این خط 31 ایستگاه دارد. به‌طوری که شما با سوار شدن به خط تجریش کهریزک، می‌توانید سفر شمال به جنوب تهران یا برعکس را تجربه کنید.

اگر در تجریش باشید و بخواهید سوار خط یک مترو تهران شوید، لازم است بدانید که این خط از تجریش یعنی شمال تهران شروع می‌شود و در ایستگاه کهریزک در جنوب غربی بهشت زهرا به پایان می‌رسد.

 در سفر با خط تجریش به کهریزک، شما تقریبا ۷۰ دقیقه‌ای را در داخل قطار خواهید بود و اگر می‌خواهید در این خط جای خاصی پیاده شوید، روی نقشه مترو تهران دنبال خط قرمز و ایستگاه‌های آن بگردید تا به‌راحتی به‌جایی که می‌خواهید بروید.

خط یک مترو تهران

منبع عکس گوگل مپ Behzad Beihaghi

بیشتر بخوانید: خیابان منوچهری تهران از عتیقه‌ترین خیابان های ایران

حالا برای شروع سفر کوچک شهری، شما باید در ایستگاه تجریش سوار مترو شوید. با شروع حرکت مترو شما از ایستگاه‌های زیادی مثل قیطریه، میرداماد و مصلی امام خمینی می‌گذرید. چند ایستگاه جلوتر به ایستگاه شهید بهشتی می‌رسید.

ایستگاه شهید بهشتی حالت تقاطعی دارد و می‌توانید در این ایستگاه خط عوض کنید و وارد خط‌هایی که به سمت مترو قائم یا آزادگان می‌روند تغییر خط دهید.

شاید هم در ادامه مسیر خود، همین خط را ادامه دهید که با این کار شما به ایستگاه‌های بعدی یعنی ایستگاه شهید مفتح و شهدای هفتم تیر می‌رسید.

ایستگاه شهدای هفتم تیر هم تقاطعی با خط شش مترو دارد. مترو به مسیرش ادامه می‌دهد و در ایستگاه‌های طالقانی و دروازه دولت هم توقف کوچکی دارد.

تقاطع بعدی در ایستگاه دروازه دولت، آن هم با خط چهار مترو است. بعد از گذشت از ایستگاه‌های سعدی، در ایستگاه امام خمینی به تقاطعی با خط دو می‌رسید.

شاید هم ایستگاه‌های بعدی مثل ایستگاه پانزده خرداد، خیام و میدان محمدیه مقصدتان باشد. اگر می‌خواهید مسیرتان را به خط‌های دیگر مترو تغییر دهید، تقاطع ایستگاه میدان محمدیه، به شما این امکان را می‌دهد که وارد خط مترو بسیج به میدان صنعت، قائم به آزادگان و یا برعکس در این خط‌ها شوید.

 اگر هم نه که شما ایستگاه‌های بعدی مثل شوش، علی‌آباد و شهر ری را پشت سر می‌گذارد تا شما را به ایستگاه باقرشهر برساند. اینجا اگر قصد سفر به فرودگاه امام خمینی را داشته باشید می‌توانید در این ایستگاه پیاده شده و با خطی دیگر به سمت فرودگاه امام خمینی بروید. 

در غیر این‌صورت که پیشنهاد می‌شود به مسیر خود ادامه دهید تا بعد از حرم به پایان خط یعنی ایستگاه کهریزک برسید.

خط مترو تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad Azimi

بیشتر بخوانید: تور تهرانگردی در خانه های قجری

  • خط دو فرهنگسرا به صادقیه (آبی پررنگ)، در این خط غرب و شرق تهران را به هم وصل کنید

در این خط سفر کوچکی به غرب و شرق تهران خواهید داشت. حالا با سوار شدن به خط دو مترو تهران، مسیر هفت کیلومتری تهران  را در ۲۱ ایستگاه و شش تقاطع طی می‌کنید. شما در این خط مترو تهران مسیر را فقط در ۴۵ دقیقه طی خواهید کرد.

اگر بخواهیم از سن‌وسال خط فرهنگسرا به صادقیه بگوییم باید گفت این خط بعد از خط پنج مترو تهران، از قدیمی‌ترین خط مترو تهران است و روی جدیدترین نقشه مترو تهران با رنگ آبی پررنگ می‌توانید ببینید.

شاید الان در شرق تهران باشید و یا در در این منطقه زندگی می‌کنید، برای شروع سفر کافی است به ایستگاه فرهنگسرا برسانید. با حرکت قطار شما ایستگاه‌هایی مثل تهرانپارس، شهید باقری و دانشگاه علم و صنعت را می‌بینید.

 از ایستگاه‌های جانبازان، فدک و سبلان بگذرید، به ایستگاه شهید مدنی و بعد ایستگاه امام حسین که از اولین تقاطع ‌های خط دو است می‌رسید.

همانطور که گفتیم ایستگاه فرهنگسرا به صادقیه با خط شش مترو تقاطع دارد. ایستگاه بعدی که مترو در آن متوقف می‌شود، دروازه شمیران است که تقاطعی با خط چهار دارد.

 از ایستگاه بهارستان و ملت که عبور کنید شما می‌توانید از تقاطعی که در ایستگاه امام خمینی وجود دارد، مسیر‌تان را به خط یک مترو یعنی تجریش به کهریزک عوض کنید. 

در غیر این صورت، ایستگاه‌های بعدی ایستگاه دانشگاه امام علی، میدان حر و شهید نواب است که در تقاطعی با خط هفت در ایستگاه شهید نواب و تقاطعی با خط چهار در ایستگاه شادمان شما می‌توانید به هر خطی که مدنظرتان است بروید.

در ادامه مسیر که به سمت دانشگاه شریف و طرشت می‌رود می‌توانید بنشینید و در نهایت در ایستگاه صادقیه سفر خود را تمام کنید.

مترو خط چهار تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

بیشتر بخوانید: بازار مبل تهران، جدیدترین و شیک‌ترین‌ها را از اینجا بخرید

  • خط سه قائم به آزادگان (آبی کمرنگ)، از جدیدترین خط‌ های مترو تهران

اگر تصمیم گرفتید از شرق تهران به جنوب پایتخت سفر کنید، خط سه مترو تهران بهترین وسیله برای سفر شماست. شما برای دیدن این خط روی نقشه مترو تهران باید رنگ آبی کم‌رنگ دنبال کنید. این خط از جدیدترین خط مترو نسبت به دیگر خط‌های تهران است.

شما با سوارشدن به این خط نیم ساعتی را در قطار هستید. چون این مسیر ۳۲ کیلومتر است و از ۲۶ ایستگاه عبور می‌کند.

اولین ایستگاه خط قائم به آزادگان از بخش شمال شرقی تهران یعنی از ایستگاه قائم شروع می‌شود. شما در ایستگاه باید سوار مترو شوید و از ایستگاه‌های اقدسیه، حسین‌آباد و خواجه عبدالله انصاری، ایستگاه‌های صیاد شیرازی، شهید قدوسی و سهروردی بگذرید و به ایستگاه شهید بهشتی برسید.

ایستگاه شهید بهشتی اولین تقاطع خط مترو قائم به آزادگان است و اینجا می‌توانید خط خود را عوض کنید و به خط یک مترو همان تجریش کهریزک بروید.

در صورتی که جابه‌جا نشدید باید در مسیر از ایستگاه‌های میرزای شیرازی، میدان جهاد و میدان حضرت ولی عصر بگذرید.

اگر در مسیرهای مترو تهران در نقشه نگاهی بیندازید، می‌بینید که خط سه در ادامه مسیر تقاطع‌های دیگری هم مثل ایستگاه ولیعصر با خط شش و در ایستگاه تئاتر شهر با خط چهار دارد. در این تقاطع‌ا شما می‌توانید از مترو خارج شده و یا در خط‌های دیگر تغییر مسیر دهید.

اگر نه که در ادامه مسیر بعد از عبور از ایستگاه منیریه، در ایستگاه مهدیه، تقاطعی را برای تغییر مسیر به خط هفت ساخته‌اند که شما را به سمت بسیج و میدان صنعت می‌برد.

ایستگاه‌های راه‌آهن، زمزم، شهرک شهید شریعتی ایستگاه نعمت‌آباد در ادامه مسیر شما را به آخرین ایستگاه یعنی ایستگاه آزادگان که پایان خط سه است، می‌رسانند.

مترو قايم به آزادگان

منبع عکس گوگل مپ،‌عکاس Sobhan

بیشتر بخوانید: بهترین روش های اقامت در تهران

  • خط چهار شهید کلاهدوز به ارم سبز(زرد)، شناخته شده‌ترین خط و شلوغ‌ترین مسیر مترو تهران

شما وقتی خط مترو کلاهدوز به سمت ارم سبز را سوار می‌شوید، به‌راحتی می‌توانید از جنوب شرق تهران به غرب یا برعکس این مسیر را بروید. این خط در روی جدیدترین نقشه مترو تهران به رنگ زرد است و ۱۹ کیلومتر طول دارد و شما در ۲۱ مسیر ایستگاهی آن می‌توانید جابه‌جا شوید.

اگر بخواهید از جنوب شرق تهران سوار این خط شوید و به سمت غرب بروید می‌توانید از ایستگاه‌های نیروی هوایی، پیروزی و ابن سینا استفاده کنید.

ایستگاه میدان شهدا اولین تقاطع را با خط شش و ایستگاه دروازه دولت دومین تقاطع با خط یک است که در این خط می‌بینید.

 بعد از این دو ایستگاه، ایستگاه فردوسی و بعد به تئاتر شهر است، همه می‌دانید که ایستگاه تئاتر شهر جایی است که خط چهار با خط سه مترو تقاطع دارد و از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های مترو تهران است.

 پس از ایستگاه تئاتر از ایستگاه میدان انقلاب می‌گذرید و در ایستگاه توحید، به تقاطع با خط هفت مترو می‌رسید و اگر شما بخواهید به ترمینال آزادی تهران بروید باید همین مسیر را ادامه دهید ولی اگر می‌خواهید به سمت صادقیه و یا فرهنگسرا بروید باید در ایستگاه شادمان خط عوض کنید.

بعد از ایستگاه میدان آزادی به ایستگاه بیمه می‌رسید، یادتان باشد که در این ایستگاه اگر بخواهید به سمت فرودگاه مهرآباد بروید باید به اطلاعات گوینده اطلاعات مترو دقت کنید تا در تقاطع‌های خطی مسیر خود را برای رفتن به سمت فرودگاه تغییر دهید.

ایستگاه شهرک اکباتان بعد از بیمه بوده و شما با عبور از این ایستگاه، در آخرین ایستگاه یعنی ایستگاه ارم سبز باید پیاده شوید.

 

ایستگاه خط چهار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Rad

بیشتر بخوانید: ترمینال آزادی، از جاهای زنده و پررفت‌وآمد تهران

  • خط پنج ایستگاه صادقیه به هشتگرد(سبز رنگ)، قدیمی‌ترین خط مترو تهران به کرج 

همانطور که گفتیم این خط از قدیمی‌ترین خط مترو تهران است، یعنی همین خط پنج در سال ۱۳۷۷ در تهران تاسیس شد تا مسافران تهرانی که به هشتگرد و گلشهر می‌روند به‌راحتی در این مسیر جابه‌جا شوند.

شاید برایتان جالب باشد که ایستگاه صادقیه به هشتگرد تا سال‌ها مسافران را تا ایستگاه گلشهر بیشتر نمی‌برد ولی حالا با این خط می‌توانید شما تا ایستگاه هشتگرد بروید. تا جایی که با داشتن این مسیرها بیشتر به اسم خط مترو تهران کرج شناخته شده است تا ایستگاه صادقیه به هشتگرد.

شما در این خط بیشتر قطارهای تندرو را می‌بینید که بدون توقف شما را به مقصد می‌برند.

مترو رنگ خط سبز در نقشه مترو تهران ۱۲ ایستگاه دارد و شما می‌توانید در خط پنج مترو مسیر ۷۰ کیلومتری این خط را شروع کنید.

شما اگر به آخرین نقشه مترو تهران دسترسی داشته باشید می‌توانید تنها تقاطع این خط را در ایستگاه ارم سبز با خط چهار ببینید.

این خط در مسیر خود از ایستگاه‌های ورزشگاه آزادی، ایران خودرو و گرم دره عبور کرده و به کرج می‌رسد.

اگر مسافر محمدشهر و گلشهر باشید بعد از کرج همچنان باید در این خط باشید و در  ایستگاه پایانی  ایستگاه صادقیه به هشتگرد در ایستگاه شهید سلیمانی هشتگرد از ایستگاه قطار خارج شوید.

توچه داشته باشید که اگر شما در استان البرز زندگی می‌کنید و روزانه به تهران رفت‌و‌آمد دارید، خط پنج می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

اگر هم در کرج زندگی می‌کنید، با سوارشدن در ایستگاه کرج، سفرتان به سمت تهران شروع شده و از گرم‌دره که بگذرید به ایستگاه‌ ورزشگاه آزادی در تهران می‌رسید.

خلاصه که این خط مترو تهران کرج شما را به ایستگاه ارم سبز می‌رساند.

خط صادقیه هشتگرد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

بیشتر بخوانید: میدان امام خمینی، قلب تپنده تهران قدیم

  • خط شش دولت‌آباد به شهید ستاری(صورتی)، از جدیدترین و کوتاه ترین خطوط مترو تهران

شما در این خط قرار است سفر با جدیدترین‌ها را تجربه کنید چون این خط از آن جدیدهای تازه تاسیسی است که فعلا هم در خیلی از ایستگاه‌ها شما نمی‌توانید پیاده شوید.

خط دولت‌آباد به شهید ستاری دو فاز غربی و شرقی دارد حالا اگر شما بخواهید در فاز شرقی سوار این خط شوید، یک مسیر ده‌کیلومتری دارید و باید از هفت ایستگاه بگذرید. سفرتان از ایستگاه دولت‌آباد شروع شده و در ایستگاه میدان ولیعصر به پایان می‌رسد.

اما اگر مقصد سفرتان از فاز غربی است شما باید از ایستگاه میدان ولیعصر تا ایستگاه شهید ستاری بروید. در فاز غربی ایستگاه‌های هفت تیر، میدان ولیعصر و ایستگاه تربیت مدرس تقاطع‌ دارند و شما می‌توانید برای رسیدن به مقصد مورد‌نظر در تقاطع‌ها جابه‌جا شوید.

خط شهید ستاری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Akbar Dore

ببشتر بخوانید: بهترین بیمارستان های چشم تهران را بشناسید

  • خط هفت مسیر بسیج به میدان صنعت (بنفش)، اینجا از شمال غرب تهران به جنوب شرق بروید

شاید بتوان گفت تا همین امروز این خط از آخرین خط مترو تهران است و فعلا خطی تاسیس نشده است. در خط بسیج به میدان صنعت شهروندان می‌توانند روزانه از شمال غرب به جنوب شرق در سفر باشند.

 خطی که ۱۸ ایستگاه دارد و شما را با ۳۳ دقیقه از شمال غرب تهران به جنوب شرق می‌برد. برای شروع از این خط باید به ایستگاه بسیج بروید و سوار قطار شوید

 ایستگاه‌های زیادی مثل شهدای هفده شهریور، میدان قیام و میدان محمدیه در مسیر هستند و در این میان میدان محمدیه اولین تقاطع با خط یک مترو تهران است.

ایستگاه مهدیه دومین تقاطع با خط سه مترو تهران است و شما می‌توانید در این تقاطع‌ جابه‌جا شده و به سمت قائم و یا آزادگان بروید.

شما در ادامه مسیر از ایستگاه‌های هلال احمر، کمیل و رودکی که رد شوید به سه تقاطع دیگر در ایستگاه شهید نواب با خط دو، در ایستگاه توحید با خط چهار و در ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس با خط شش می‌رسید. با این خط مترو از برج میلاد هم می‌گذرید و به ایستگاه آخر یعنی شهید دادمان در میدان صنعت می‌رسید.

خط بسیج میدان صنعت

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farshid Deylami

بیشتر بخوانید: پارک های آبی تهران، موجی از شادی و هیجان فقط در چند ساعت


ساعت کاری مترو تهران تا چند است؟

ساعت کاری در خط مترو تهران در همه خط‌ها مشابه است به جز خط یک(تجریش به کهریزک و برعکس)

ساعت کاری خط مترو تهران همه روز‌های هفته از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۵:۳۹۰ تا ۲۲ است و در روزهای تعطیل شروع کار کمی دیرتر از روزهای قبل است. مترو در روزهای جمعه‌ها از ساعت ۶ صبح و در تعطیلات رسمی از ساعت ۶:۵۰ شروع به کار می‌کند.

همانطور که گفتیم مسیر کهریزک به تجریش در خط یک فرق دارد یعنی ساعت کاری این خط از شنبه تا چهارشنبه تا ساعت ۲۱:۱۵ است و در روزهای جمعه و تعطیلات هم تا ساعت ۲۱:۴۵ مشغول به کار است.


قیمت بلیط مترو تهران چقدر است؟

مترو یکی از آن وسایل نقلیه عمومی خیلی به‌صرفه در تهران است که شما می‌توانید سفرهای درون‌شهری خود را با آن انجام دهید. البته با توجه به مسیرهایی که می‌خواهید در حرکت باشید قیمت بلیط مترو متفاوت است مثلا قیمت بلیط مترو کرج با فرودگاه امام خمینی متفاوت است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به سایت مترو تهران مراجعه کنید.


آیا مترو تهران امکاناتی برای استفاده معلولان دارد؟

در خط‌های مترو تهران برای شهروندان با معلولیت‌های جسمی هم مثل همه شهروندان امکاناتی درست شده تا راحت‌تر بتوانند رفت‌و‌آمد کنند.

اگر دقت کنید در بیشتر ایستگاه‌ها آسانسور و پله‌برقی‌های برای راحتی در عبور معلولان در نظر گرفته شده و  مسیر برجسته‌ای هم آماده کرده‌اند تا افراد نابینا برای تردد از آن استفاده کنند.

در هر واگن قطار چهار صندلی مخصوص سالمندان و معلولین است که با برچسب از صندلی‌های دیگر جدا شده تا آن‌ها بتوانند در روی آن بنشینند.

در همه ایستگاه‌ها گیت‌‌های مخصوص افراد معلول وجود دارد که با عرض مناسب برای عبور ویلچر ساخته‌ شده تا به‌راحتی از آن رد شوند.


ما در این مقاله تهران مبله در عرض چند دقیقه‌ای که شما وقت گذاشتید از طریق نقشه مترو تهران از شمال به جنوب، از غرب به شرق و هر جایی که فکرش را کنید در رفت‌وآمد بودیم و در انتهای راه به استان البرز هم رسیدیم. در این همراهی با مسیرهای مترو تهران دقیق‌تر آشنا شده و از جزئیات جدیدترین نقشه مترو تهران باخبر شدید.

حالا به ما بگویید شما هر چند وقت یکبار از مترو تهران استفاده می‌کنید؟ اگر مسافر هر روزه این وسیله نقلیه سریع و مطمئن هستید نظرتان درباره این خطوط و داشتن نقشه تمام ایستگاه‌ها چیست؟ نظرات شما در راهنمایی ما و خوانندگان تهران مبله خیلی تاثیرگذار خواهد بود.


سوالات متداول

قدیمی ترین خط مترو تهران کدام است؟

خط پنج ایستگاه صادقیه به هشتگرد(سبز رنگ) از قدیمی‌ترین خط مترو تهران است، یعنی همین خط پنج در سال ۱۳۷۷ در تهران تاسیس شد تا مسافران تهرانی که به هشتگرد و گلشهر می‌روند به‌راحتی در این مسیر جابه‌جا شوند.

مترو تهران چند ایستگاه و چند خط دارد؟

اگر روی نقشه مترو تهران نگاه کنید می‌بینید که این نقشه ۷ خط و ۱۴۵ ایستگاه را در خود جای داده است.

ساعات کاری متروی تهران جمعه‌ها تا چه ساعتی است؟

تمام خط‌های مترو در جمعه‌ها از ساعت ۶ تا ۲۲ شب است به جز خط یک که در داخل مقاله آن را کامل توضیح دادیم.

جدیدترین خط روی نقشه مترو تهران کدام است؟

خط شش مترو دولت‌آباد به شهید ستاری (صورتی) از جدیدترین خط مترو تهران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.