ورزشگاه آزادی تهران، ظرفیت ورزشگاه و قیمت بلیط‌ها

ایده ساخت ورزشگاه آزادی تهران با میزبانی ایران در دوره هفتم بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۷۴ شروع شد. ایده‌ای که توانست بزرگترین ورزشگاه ایران را در بین ۲۰ ورزشگاه ورزشگاه دنیا قرار دهد. طوری که همه ایرانی‌ها این روزها با شنیدن اسمش، به‌یاد بازی‌های هیجانی دربی می‌افتند، بازی‌ پرسپولیس و استقلال که خاطرات تلخ و شیرین زیادی را برای طرفداران به یادگار گذاشته‌ است.
امروز باهم قرار است پا به میدان بگذاریم و راهی ورزشگاه آزادی شویم تا با دانستن امکانات آنجا از این به بعد لذت حضور در مجموعه آزادی تهران را بیش از پیش احساس کنیم.


ورزشگاه آزادی کجاست؟

ورزشگاه آزادی در منطقه ۲۲ تهران و در  کیلومتر ۵ آزادراه تهران کرج قرار دارد. شما برای دیدن آدرس دقیق ورزشگاه روی نقشه ببینید را کلیک کنید.

روی نقشه ببینید!

ورزشگاه آزادی کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad Fallah

چطور به  این ورزشگاه برویم؟

اگر بخواهید برای دیدن بازی هیجان‌انگیز و پرطرفدار فوتبال راهی ورزشگاه آزادی شوید می‌توانید از وسیله نقلیه شخصی و عمومی استفاده کنید.

  • دسترسی با خودرو شخصی

برای رفتن به استادیوم آزادی اگر بخواهید از ماشین شخصی استفاده کنید باید اول در هر کجای تهران که هستید خودتان را به اتوبان تهران کرج برسانید و از آنجا هم از طریق بزرگراه شیخ فضل‌الله وارد بلوار استادیوم آزادی شوید و با پارک ماشین در پارکینگ آن، داخل مجموعه ورزشی آزادی شوید.

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

اتوبوس: اگر با اتوبوس بخواهید به ورزشگاه آزادی بروید، باید خودتان را اول به میدان آزادی برسانید و از آن‌جا سوار اتوبوس‌های ورزشگاه شوید و در ایستگاه نزدیک درب غربی ورزشگاه از اتوبوس پیاده شوید. البته در روزهای برگزاری مسابقات این مسیر خیلی شلوغ و پرترافیک است و سعی کنید کمی زودتر به ورزشگاه بروید.

مترو: برای رفتن به آزادی با مترو هم باید از طریق خط ۵ مترو تهران راهی این مجموعه ورزشی شوید و در ایستگاه ورزشگاه آزادی پیاده شوید. ایستگاه مترو ورزشگاه آزادی بین دو ایستگاه ارم سبز و چیتگر قرار دارد. اگر به فضای داخلی این ایستگاه نگاه کنید متوجه خواهید شد که در طراحی و ساخت آن جمعیت بالای تماشاگران در روزهای مسابقه در نظر گرفته شده است.

ورزشگاه آزادی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Morteza Afshar

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را به هم بدوزید


شاید شما هم از آن دسته کسانی باشید که عاشق فوتبال هستید و از شهرهای دیگر برای تماشای بازی از نزدیک، به تهران سفر می‌کنید. اگر بخواهید با اجاره آپارتمان مبله در تهران نزدیک مجموعه ورزشی آزادی باشید و چند روزی را در یک اقامتگاه بمانید پیشنهاد می‌کنیم وارد وب سایت تهران مبله شوید تا اقامتگاه مناسب خودتان را با قیمت خوب رزرو کنید.


خاطره‌بازی در ورزشگاه آزادی در گذر زمان 

همان‌طور که گفتیم ورزشگاه آزادی پیروزی و شکست‌های زیادی را به‌خود دیده از قهرمانی جام ملت‌ها و بازی‌های آسیایی تا صعود به جام جهانی و فینال جام باشگاه‌های آسیا که بعضی با شیرینی پیروزی و بعضی با تلخی شکست تمام شده‌اند. اگر بخواهیم در مورد تاریخچه ورزشگاه آزادی صحبت کنیم که داستان‌های زیادی برای گفتن دارد.

اینکه در آغاز ساخت این مجموعه ورزشی قسمتی از برنامه ایران برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای میزبانی مسابقات المپیک ۱۹۴۸ بود، سالی که متاسفانه یا خوشبختانه قرعه به نام آمریکا افتاد و مسابقات در لس‌آنجلس برگزار شد.

ورزشگاه آزادی تهران کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mohamad mahdi ahmadi

مرور لحظات به‌یادماندنی در ورزشگاه آزادی تهران

اولین مسابقه فوتبال ورزشگاه آزادی، بازی دوستانه بین دو تیم پرسپولیس و کروزیرو بود که در ۲۷ اسفند ۱۳۵۱ با پیروزی تیم کروزیرو به پایان رسید. از دیگر بازی‌های تاریخی معروف که در ورزشگاه آزادی به آن خیلی جاها اشاره‌ شده، مسابقه دربی معروف بین دو تیم استقلال و پرسپولیس در ۱۵ مهر سال ۱۳۶۲ بود. روزی که شلوغ‌ترین روز استادیوم آزادی و یکی از پرتماشاگرترین مسابقات تاریخ فوتبال جهان در آنجا برگزار شد.

تا جایی که طبق گفته‌ها جای سوزن انداختن در ورزشگاه  نبود و چیزی نزدیک ۱۲۰ هزار نفر تماشاگر برای دیدن این بازی به استادیوم آزادی آمده بودند. اگر به بازی در تاریخ فوتبال نگاهی بیندازید می‌بینید که تیم استقلال با تک گلی که به تیم پرسپولیس زد این تیم را در این دربی شکست داد.

استادیوم آزادی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Neil Saeidi

یکی دیگر از مهم‌ترین مسابقاتی که در ورزشگاه آزادی برگزار شده، مسابقه مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ بود که در ۲ شهریور ۱۳۸۰ برگزار شد. در این بازی تیم ملی ایران با دو گل به یادماندنی علی دایی به جام جهانی صعود کرد.

ناگفته نماند که حواشی‌های ورزشگاه آزادی هیچ وقت تمامی ندارد. چندی پیش کریس رونالدو و نیمار که در آزادی بازی کردند، بخشی از ورزشگاه خراب بود و سیمان و سنگ همه جا را گرفته بود. با شروع بازی النصر عربستان با حضور ستاره فوتبال جهان رونالدو در دقایق اولیه بازی، مهدی ترابی بازیکن  تیم پرسپولیس به‌خاطر چمن نامناسب از پا مصدوم و نتوانست به بازی ادامه دهد.

فوتبال

منبع عکس گوگل مپ، عکاس My Diary Creatra

بیشتر بخوانید: بورس لوازم ورزشی در تهران کجاست؟


آیا واقعا استادیوم آزادی ظرفیت ۱۰۰ هزار نفر تماشاچی را دارد؟

در پاسخ به سوال ورزشگاه آزادی چند هزار نفری است؟ باید گفت ورزشگاه آزادی ( آریامهر سابق) با ظرفیت ۱۰۰ هزار نفر ایستاده، از بزرگترین ورزشگاه‌های دنیا در زمان خودش بوده. تا جایی که از آن به بعد در دنیا ورزشگاهی با این سبک معماری و به این حد بزرگی ساخته نشد.
طراحی و ساخت ورزشگاه آزادی توسط عبدالعزیز فرمانفرمائیان انجام شده است. از آنجا که هزینه ساخت ورزشگاه آزادی در زمان شاه خیلی کم بود، معمار این مجموعه سعی کرد که این ورزشگاه را شبیه به کوه آتشفشان با حفره‌ای در وسط بسازد. همین دلیلی بود تا زاویه دید خوبی از همه جهت داشته باشد.

 در سال‌های پیش طبقه دوم ورزشگاه صندلی نداشت و بیشتر شبیه یک سکوی سیمانی بود. بعد از مدتی برای کسب استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا  قرار شد استانداردها در آن رعایت شود. همین دلیلی شد که با نصب کردن صندلی، ظرفیت ورزشگاه کم شود و الان تقریبا به ۷۸ هزار برسد. 

هرچند همین نصب صندلی در ورزشگاه آزادی، مزایایی برای تماشاگران داشت، چون به‌راحتی طرفداران فوتبال می‌توانند اینترنتی بلیط خود را بخرند و چیزی که تا چند سال پیش شبیه یک رویا بود این روزها برای همه رفتنش واقعی شود.

روشنایی این ورزشگاه بزرگ چجوری تامین می‌شود؟ شاید این سوال خیلی از ما باشد، جالب است بدانید برای روشنایی ورزشگاه آزادی از ۴ برج در اضلاع مختلف ورزشگاه استفاده می‌شود.

هر قسمت این ورزشگاه بلندگوهای خود را دارد تا صدا همه‌جا پخش شود و یک نمایشگر بزرگ ۲۰ متری هم برای نماش زمین وجود دارد.

استادیوم آزادی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس AMIR MOUSAVI

ظرفیت ورزشگاه آزادی امروز تا چند نفر است؟

گنجایش ورزشگاه آزادی در طبقه پایین ۳۰ هزار نفر و طبقه دوم ۵۰ هزار نفر است. البته جایگاه ویژه استادیوم ۴۰۰ صندلی برای مهمانان و  ۸۵ جایگاه هم برای خبرنگاران دارد.

ظرفیت ورزشگاه آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس amir rafikhah

بیشتر بخوانید: بهترین مکان های ورزشی در تهران


در مورد امکانات و فضاهای ورزشی ورزشگاه آزادی تهران بیشتر بدانید

این موضوع را به یاد داشته باشید که ورزشگاه آزادی فقط مکانی برای برگزاری دیدار‌های ورزشی فوتبالی نیست بلکه این ورزشگاه بزرگ با توجه به این که یک ورزشگاه ملی است. یعنی جایی برای برگزاری مراسم‌ها و مناسبت‌های متفاوت مثل گردهمایی‌ها، جشن‌ها و اردوهای ورزشی و غیر ‌ورزشی.

همراه ما باشید تا در ادامه مفصل در مورد امکانات و دیگر فضاهای ورزشگاه آزادی بیشتر بدانید:

زمین فوتبال شماره ۲ و ۳ ورزشگاه آزادی، میزبان فوتبالیست‌های ایرانی و خارجی

دو زمین چمن فوتبال در اطراف استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی قرار دارند که بیشتر به اسم زمین شماره ۲ و ۳ فوتبالیست‌ها آن را می‌شناسند. زمین چمن شماره ۲ برای تمرین تیم‌های ملی فوتبال، استقلال و پرسپولیس بوده و سالها میزبان ورزشکاران و فوتبالیست‌ها از جاهای مختلف دنیا بوده است.

تالار ۱۲ هزار نفری آزادی، مجهزترین سالن سرپوشیده چند منظوره کشور

شروع فعالیت سالن ۱۲ هزار نفری آزادی مثل استادیوم ۱۰۰ هزار نفری با بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ راه‌اندازی شد. این سالن کاربردهای متفاوتی دارد، مهمترین آن والیبال و فوتسال است. 

یکی از مهمترین چیزهایی که در مورد سالن ۱۲ هزار نفری آزادی هیچ وقت واقعیت نداشته، همین گنجایش آن است. چون تعداد صندلی‌های این سالن تا‌به‌حال به ۷۵۰۰ نفر تماشاگر نرسیده و گاهی حتی با تعویض صندلی‌ها به ۶۹۰۰ صندلی هم رسیده. اما چیزی که همه از این سال می‌دانند بزرگترین سالن مجموعه ورزشی با ظرفیت ۱۲ هزار است.

سالن ۱۲ هزار نفری ورزشگاه آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس sara talebizade

 ● سالن بسکتبال آزادی، میزبانی از ورزشکاران بسکتبالیست ایران و جهان

 سالن بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی در بین ۵ سالن منتخب این مجموعه ورزشی تهران است. این سالن با ظرفیت ۳۰۰۰ نفر میزبان بسیاری از مسابقات بسکتبال با استانداردهای مورد نیاز دنیا بوده است.

● سالن تیراندازی آزادی، از زیباترین بخش‌های استادیوم آزادی با ویوی فوق‌العاده

سالن تیراندازی مجموعه ورزشی آزادی در نزدیکی درب‌های غربی و شرقی قرار دارد. شما از این وردی‌های ورزشگاه می‌توانید به راحتی خودتان را به سالن تیراندازی برسانید. این سالن دو مجتمع با سلاح گرم و بادی دارد و در  لیست مجتمع فدراسیون تیراندازی قرار گرفته‌ است.

سالن تیراندازی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hossein Kamali

● پیست دوچرخه سواری آزادی، بزرگترین پیست خاورمیانه

پیست دوچرخه سواری در غرب ورزشگاه آزادی  است که ۳۳۳ متر طول دارد. این پیست تقریبا یکسال بعد از راه‌اندازی خود مجموعه ورزشی آزادی راه‌اندازی شد و بزرگترین پیست دوچرخه سواری خاورمیانه است.

چون ۶۵۰۰ متر مساحت دارد و با داشتن امکاناتی مثل رختکن، جایگاه ویژه خبرنگاران، جایگاه وی آی پی برای مهمانان، دفتر مدیریت، جایگاه ۲۵۰۰ تماشاچی و واحدهای صدا و سیما توانسته نیازهای ورزشکاران و برگزارکنندگان مسابقه را راحت کند. البته این پیست به مرور زمان دچار آسیب‌های زیادی شد تا اینکه در سال ۱۳۸۳ بازسازی و و به بهره‌برداری مجدد رسید.

پیست دوچرخه سواری ورزشگاه آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس dariush hoseni talavari

سالن وزنه برداری از استانداردترین سالن‌های ورزشگاه آزادی

تالار وزنه برداری مجموعه ورزشی آزادی با گنجایش ۲۵۰۰ نفر، همیشه میزبان ورزشکاران وزنه‌برداری بوده است. این سالن ۴۵۰۰ متر مساحت دارد و مثل بقیه سالن‌ها امکاناتی مثل رختکن، کلاس داوران، جایگاه مهمانان ویژه و خبرنگاران، تونل ورودی برای ورزشکاران، جایگاه تماشاچیان، واحدهای صدا و موارد دیگر را دارد.

● خانه کشتی آزادی یا همان یالن تنیس روی میز

این بخش از مجموعه ورزشی آزادی را به اسم خانه کشی ایرانیان هم می‌شناسند که ظرفیت ۳۰۰۰ نفر را داد. سالن خانه کشتی قبل از اینکه سالن تخصصی کشتی باشد، سالن تنیس روی میز بود که بعدها فضاهای آن برای بازی‌های کشتی تغییر کرد. 

سالن کشتی

منبع عکس وب سایت azadisportcomplex.com

● سالن ووشو آزادی از سالن‌های تخصصی ورزشگاه آزادی

این سالن از سالن‌های تخصصی استادیوم آزادی است و جایی برای برگزاری مسابقات و تمرینات رشته ورزشی ووشو است که از ۶۰۰ نفر در یک مسابقه میزبانی می‌کند.

 ● مجموعه سوارکاری با امکانات و پارکینگ فوق‌العاده

مجموعه سوارکاری آزادی در بخش جنوب شرقی مجموعه ورزشی آزادی قرار دارد. این سالن دارای اقریبا ۴۰۰۰۰۰ متر  است و ظرفیت ۸۰۰ نفر تماشاچی را دارد. این بخش با داشتن فروشگاه ورزشی، کافی شاپ و پارکینگ خیال شما را از بابت پارک ماشین و سوارکاری در مجموعه ورزشی آزادی راحت کرده است.

سالن اسب سواری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farshid Nazloo

مشعل بزرگ از جذاب ترین امکانات استادیوم آزادی

مشعل بزرگ و معروف ورزشگاه آزادی که سال‌ها پیش در افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های آسیایی تهران روشن شد. بعد از آن تا سال‌ها این مشعل خاموش بود تا اینکه پس از ۴۰ سال و قبل از آغاز فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما بار دیگر روشن شد.

دریاچه مصنوعی ورزشگاه آزادی بهترین دریاچه برای انجام ورزش‌های آبی

عمق دریاچه آزادی ۴ متر است و از مجهزترین دریاچه‌های مصنوعی ایران برای انجام انواع ورزش‌های آبی است. اردوهای تیم‌ ملی ورزش‌های آبی مثل کانو کانادایی، اسکی روی آب، کانو، روئینگ، کایاک و کانوپولو بیشتر در این دریاچه برگزار می‌شود.

دریاچه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Neda Aghaei

بیشتر بخوانید: ورزشگاه تختی تهران ؛ جذاب ترین استادیوم پایتخت


قیمت بلیط ورزشگاه آزادی هم اکنون چقدر است؟

با شروع مسابقات هیجانی و حساس میزان مراجعه به ورزشگاه برای تماشای فوتبال بیشتر می‌شود. نحوه خرید معمولا پیش از مسابقات و چگونگی فروش بلیط توسط مسئولان مربوطه اعلام می‌شود.
اگر فروش بلیط آزادی به‌صورت اینترنتی باشد، برای خرید بلیط باید به سامانه‌‌های فروش بلیط الکترونیکی مسابقات فوتبال مراجعه کرد. اما خیلی وقت‌ها هم خرید بلیط به دو صورت حضوری و اینترنتی یا فقط حضوری انجام می‌شود. در این حالت باید حتما چند ساعت زودتر به باجه‌های بلیط‌فروشی ورزشگاه آزادی مراجعه کنید تا بلیط‌ استادیوم مورد نظرتان را بخرید. در غیر این‌صورت مجبور هستید دست به دامان بازار سیاه شوید و هزینه‌های بالایی را جهت تماشای فوتبال بپردازید.

قیمت بلیط ورزشگاه آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Saeed Hadadi

بیشتر بخوانید: روی خط سرعت با کارتینگ دریاچه چیتگر


خوشحالیم که تا اینجای مقاله با تهران مبله همراه بودید. این یادداشت درمورد ورزشگاه زادی، خرید بلیط استادیوم آزادی و آدرس و اطلاعات این استادیوم بود. این بار نوبت شماست که به ما از خاطره‌های ورزشگاه آزادی بگویید. اینکه آیا تا‌به‌حال برای دیدن بازی دربی به استادیوم آزادی رفته‌اید؟ کدام مسیر دسترسی برایتان راحت‌ بود؟ آیا تابه‌حال دریاچه و سالن سوارکاری آنجا را دیده‌اید؟ از تجربه‌های شیرین و تلخ حضور در  ورزشگاه  آزادی بگویید. خوانندگان و همراهان تهران مبله منتظر خواندن نظرات و تجربه‌های ارزشمند شما هستند.


راستی برای اینکه خیالتان قبل از سفر به تهران از بابت اقامت راحت شود، اجاره خانه در تهران بهترین گزینه است. این واحدها همه از نظر امکانات، تمیزی و امنیت گلچین‌شده هستند و شما می‌توانید تصاویر و اطلاعات کامل اقامتگاه‌ها را به همراه قیمت در وب سایت تهران مبله ببینید و پس از بررسی و مقایسه متناسب با سلیقه و بودجه‌تان اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید.


سوالات متداول

استادیوم آزادی کجای تهران است؟

این مجموعه ورزشی در منطقه ۲۲ تهران و در کیلومتر پنج آزادراه تهران به کرج است.

طراح ورزشگاه آزادی تهران کیست؟

صفر تا صد ورزشگاه آزادی توسط عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی و ساخته شده است.

این ورزشگاه در چه سالی و برای چه مسابقاتی ساخته شد؟

در سال ۱۹۴۸ این مجموعه ورزشی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای میزبانی مسابقات المپیک ۱۹۴۸ ساخته شد که آن سال قرعه به نام آمریکا افتاد و بازی‌ها در لس آنجلس برگزار شد.

ظرفیت استادیوم آزادی تهران چقدر است؟

این ورزشگاه ظرفیت ۱۲۰ هزار نفر تماشاگر برای دیدن بازی‌های فوتبال دارد که امروزه با نصب صندلی مقدار آن کم شده است.

چطور بلیط بازی‌های فوتبال ورزشگاه آزادی را بخرم؟

از طریق سامانه‌‌های فروش بلیط الکترونیکی مسابقات فوتبال و باجه‌های فروش حضوری استادیوم شما می‌توانید اینترنتی یا حضوری بلیط تماشای مسابقات را تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.