ورزشگاه تختی تهران؛ استادیومی برای همه رشته‌های ورزشی

ورزشگاه تختی یکی از ورزشگاه‌های بزرگ تهران و البته ایران است. این ورزشگاه برای بازی های آسیایی ۱۹۷۴ به دستور محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد. اسم سابق این ورزشگاه فرح بود که بعد از انقلاب به اسم تختی تغییر نام داد. ورزشگاه تختی بخش‌های متنوعی مثل سالن‌ کلاس های ورزشی، سالن سرپوشیده و پیست دوچرخه سواری مجهز دارد. این ورزشگاه پس از استادیوم آزادی تهران، دومین مجموعه ورزشی تهران از نظر امکانات در سراسر ایران به حساب می‌آید.
ورزشگاه تختی تهران دیدارهای فوتبالی زیادی مثل میزبان بازی‌های خانگی نفت تهران و راه‌آهن و دیگر بازی‌ها در طول سال‌های برگزاری لیگ برتر ایران بوده است. این روزها از این ورزشگاه بیشتر برای بازی‌های تیم‌های با رده سنی پایین‌ استفاده می‌شود.
برای اطلاع از آدرس، کلاس‌ها، رشته های ورزشی ورزشگاه تختی تهران و مسیرهای دسترسی با ما تا انتهای این یادداشت همراه باشید.


آدرس ورزشگاه تختی کجاست؟ راهنمای دسترسی با ماشین، مترو و اتوبوس

ورزشگاه تختی در شرق تهران و در بزرگراه هجرت، بسیج شمال و میدان شهید باکری قرار دارد. شاید شما برای دیدن بازی‌های خانگی و خارجی بارها به ورزشگاه تختی رفته باشید، پس باید بدانید که مسیرهای گوناگونی برای دسترسی به مجموعه ورزشی تختی وجود دارد:
مثلا اگر شما قصد رفتن با مترو به ورزشگاه تختی را داشته باشید، می‌توانید خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو یعنی به ایستگاه میدان بسیج برسانید و بعد از حدود ۱۰ دقیقه سوار شدن به تاکسی به ورزشگاه تختی برسید. اگر با اتوبوس قرار است به بازدید از مجموعه ورزشی تختی بروید، با اتوبوس های خط ۴۲۴ خودتان را به ایستگاه ورزشگاه تختی برسانید.لیست کلاس های ورزشگاه تختی تهران منبع عکس گوگل مپ، عکاس amir sajad

   اطلاعات و راه‌های ارتباطی با ورزشگاه

شماره تلفن ورزشگاه تختی تهران: ۰۲۱۳۳۲۲۷۵۲۲

وبسایت: https://www.takhtisportcomplex.ir

صفحه اینستاگرام: takhti.complex



تاریخچه ورزشگاه تختی تهران

ورزشگاه تختی یکی از قدیمی ترین‌ ورزشگاه‌های تهران است. این ورزشگاه در دوران پیش از انقلاب توسط حکومت پهلوی ساخته شد و به‌افتخار آخرین همسر محمدرضا شاه به اسم فرح پهلوی نامگذاری شد.
این ورزشگاه ظرفیت ۳ هزار نفر تماشاگر را دارد. تاریخ ساخت این ورزشگاه به سال ۱۳۴۶ برمی‌گردد.
زمانی که ورزشگاه تختی را می‌ساختند مهندسان و معماران این مجموعه سعی کردند از امکانات روز دنیا استفاده کنند. طوری که در زمان خودش جز پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌های دنیا به‌حساب می‌آمد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید طراح ورزشگاه تختی کیست؟ باید گفت مهندس طراح ورزشگاه تختی جهانگیر درویش است که این مجموعه را برای مسابقات آسیایی طراحی و اجرا نمود. در ساخت این مجموعه از معماری ورزشگاهی در مونیخ آلمان و همینطور تاج فرح دیبا الهام گرفته‌شده است.

آدرس ورزشگاه تختی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس sadegh sangsari

بیشتر بخوانید: ورزشگاه شیرودی تهران؛ ورزش در حوالی مرکز شهر


دستور ساخت ورزشگاه تختی تهران

در تابستان سال ۱۳۴۵ طی تصمیم‌گیری‌هایی که بین محمدرضا پهلوی و همسر خود فرح پهلوی انجام شد، ایده ساخت ورزشگاه سی هزار نفری تختی کلید خورد.
با دستور فرح پهلوی، جهانگیر درویش یکی از برجسته‌ترین طراحان و معمار ایرانی بود که فعالیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف معماری به‌خصوص سازه‌هایی با اسکلت خاص در کشورهای اروپایی داشت، طراحی ورزشگاه تختی تهران به او سپرده شد.
محلی که برای ساخت این استادیوم و مجموعه ورزشی در نظر گرفته‌شده بود، منطقه‌ای در فرح‌آباد تهران جایی میان سلیمانیه و قصر فیروزه بود که مکان‌های مناسبی برای احداث یک بنا با طراحی خاص بودند.
همان‌طور که اشاره شد ساخت ورزشگاه تختی در منطقه فرح‌آباد آغاز شد و چون نام آن منطقه برگرفته از نام فرح دیبا بود، بعدها به همین نام در میان مردم معروف شد.



مساحت و امکانات ورزشی ورزشگاه تختی تهران

ورزشگاه تختی در حال حاضر پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران است که در شرق تهران قرار دارد. مساحت زمینی که برای ساخت مجموعه ورزشی تختی در آن زمان مدنظر گرفته‌شده بود، چیزی در حدود ۱۰۰ هکتار زمین و فضای مناسبی بود که با کمک تیم عمرانی خوب در آن زمان، تبدیل به محیط مناسبی برای صرف اوقات فراغت و تخصصی پرداختن به تمرینات ورزش‌های قهرمانی شد.
قسمت‌های مختلف این فضا شامل یک استادیوم کاملی بود که یک زمین مناسب فوتبال چمن هم داشت.
به‌علاوه پیست دو میدانی از نوع تارتان که پلیمری از جنس مرغوب و بسیار قابل‌انعطاف بود، زمین‌های شماره ۲ و ۴، زمین چمنی که فقط اختصاص به تمرین داشت، دوازده زمین خاکی، شش زمین تنیس خاکی، سالن‌های سرپوشیده که امکانات بی‌شماری از قبیل فوتسال، بسکتبال، والیبال، هندبال، ژیمناستیک، بدن‌سازی بانوان، دوازده زمین خاکی فوتبال و در نهایت مجموعه‌ای از امکانات ورزشی آبی مانند استخر، سونا، جکوزی و… داشتند. ورزشگاه تختی به‌خصوص در قسمت مجموعه ورزشی سرپوشیده خود از محبوبیت خاصی برخوردار بود و ساخت این مجموعه حرکتی مفید و بسیار خوب برای ملت ورزشکار ایرانی در زمان پهلوی و پس‌ از آن بود.

زمین تیراندازی در باشگاه تختی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Houman Nili

بیشتر بخوانید: باشگاه تیراندازی مهام، از هیجان تا آرامش


چرا ورزشگاه تختی تهران ساخته شد؟

دلیل اصلی ساخت این ورزشگاه و شروع فعالیت ساخت آن، بیشتر برای برگزاری مراسم‌های بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ میلادی بود. در دوره هفتم از این بازی‌ها قرعه‌ میزبانی به نام ایران درآمده بود و باید زیرساخت‌های عملی نمودن این اتفاق به‌صورت کاملا تخصصی فراهم می‌شد. زمان برگزاری این بازی‌ها یک تا شانزدهم سپتامبر سال ۱۹۷۴ بود. این بازی‌ها نخستین بار بود که در محدوده آسیا، میان کشورهای خاورمیانه برگزار می‌شد. به همین منظور هم دو ورزشگاه بسیار بزرگی در تهران برای میزبانی این بازی‌ها آماده‌سازی شد.
مجموعه ورزشی آریامهر تهران یکی از میزبانان اصلی این بازی‌های آسیایی بود. اما در کنار آن ورزشگاه فرح هم برای این بازی‌ها احداث و بهره‌برداری شد. در این دیدارها تهران میزبان سه هزار ورزشکار از ۲۵ کشور خاورمیانه بود که در آن سالی که استان تهران برگزار شد، تعداد بی‌سابقه‌ای شرکت‌کننده در آن شرکت نموده بودند.
در این دوره فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل دوربین‌های فتوفینیش و پیست‌های مصنوعی که در زمان خود بی‌نظیر بودند هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
ورزشگاه فرح پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به نام ورزشگاه تختی تغییر نام پیدا کرد. همچنین استادیوم ورزشی تنها بخشی از مجموعه ورزشی تختی تهران به شمار می‌رود.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehrdad Mahabadi

بیشتر بخوانید: میدان هفت حوض؛ جایی برای خریدهای ارزان در شرق تهران


استادیوم تختی با کلاس‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی

کلاس های ورزشگاه تختی در زمینه‌های مختلفی در طول سال برای ورزشکاران حرفه‌ای و مبتدی کلاس‌های آموزشی دارد.
اینجا علاوه بر ورزش فوتبال، مسابقات ورزشی، دو میدانی، دوچرخه‌سواری و تنیس حرفه‌ای نیز برگزار می‌شود.
در سالن‌های سرپوشیده بسیار کاربردی آن‌ فعالیت‌های ورزشی مثل بدن‌سازی هم برای خانم‌ها و هم آقایان، والیبال، بسکتبال، فوتبال و ژیمناستیک به‌صورت حرفه‌ای با کادری مجرب آموزش داده می‌شود.
تنها نکته‌ای که برای شرکت در کلاس‌های آموزشی بانوان در ورزشگاه تختی باید در نظر بگیرید، این است که خانم‌ها فقط در تابستان می‌توانند در کلاس‌ های آموزشی ورزشگاه تختی تهران شرکت کنند و از این آموزش‌ها استفاده کنید.
زمین فوتبال مجموعه تختی با ظرفیت سه هزار نفری خود میزبان بازی‌های رسمی و ۱۲ زمین خاکی و ۶ زمین چمن آن‌هم برای مسابقات محلی است.
طبق آخرین وضعیت ورزشگاه تختی تهران ورزش‌های آبی این مجموعه مثل استخر و سونا هم به‌راحتی در دسترس همگان است.

شماره تلفن ورزشگاه تختی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Life

بیشتر بخوانید: پارک جنگلی تلو، همزاد پارک چیتگر در شرق تهران


ویژگی‌های خاص و امکانات ورزشگاه تختی

استادیوم تختی در نگاه اول به شکل نعل اسبی دیده می‌شود که کمتر از نصف سطح آن توسط سقف معلق کابلی پوشانده است. همین معماری باعث شده که در تمامی قسمت‌هایی که تماشاچیان مسابقات را تماشا می‌کنند، در خلاف جهت تابش خورشید و در سایه قرار بگیرند.
در کنار استادیوم زیبای مجموعه تختی، مجموعه‌ای به اسم ژیمنازیوم قرار گرفته که تمرین‌های شمشیربازی، ژیمناستیک، کشتی، بوکس، والیبال و بسکتبال در آن انجام می‌شود.
علاوه بر زمین فوتبال تعدادی زمین برای والیبال و بسکتبال در فضای آزاد، پیستی به طول چهارصد متر برای دو میدانی و یک زمین تمرینی فوتبال در ابعاد ۱۲۰ در ۹۰ احداث‌شده است. به دلیل مجاورت دو زمین فوتبال اصلی و تمرینی مقابل هم فضای زیادی برای نمایشات جمعی فراهم آمده است.

دیگر امکانات ورزشگاه تختی

طراحی استادیوم تختی به‌گونه‌ای صورت گرفته تا محل ورود تماشاچیان، ورود بازیکنان، رختکن‌ها و سرویس‌های بهداشتی به‌صورت کاملاً جداگانه از هم باشند.
بازیکنان از مسیرهای مجزا در انتهای شمالی جنوبی وارد و سپس توسط تونل‌های زیرزمینی وارد زمین بازی می‌گردند. در اطراف زمین فوتبال هم کانال‌های برای جداسازی محیط زمین‌بازی از تماشاچیان قرار دارد.
مساحت زیر استادیوم در حدود بیست و پنج هزار مترمربع است. دیگر قسمت‌های آن از قبیل پارکینگ، نگهبانی و غرفه بلیط‌فروشی هم در حدود ۳۶۰ هزار متر مربع وسعت دارد.
ورزشگاه تختی به لحاظ تجهیزات یک استادیوم بسیار کاملی است. وسایل صوتی و نوری در شب و تمام امکانات بهداشتی و تهویه این مجموعه هم برای بازیکنان و هم تماشاچیان فراهم آمده است.
این روزها با بازسازی ورزشگاه تختی تهران خیلی از بخش‌ها و سالن‌های این مجموعه را دوباره درست کرده‌اند. طوری که هنوز بعد از نیم قرن این استادیوم برای خیلی از بازی‌های رده سنی پایین قابل استفاده است.

عکس ورزشگاه تختی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس meysam ferdows45

بیشتر بخوانید: بیمارستان کودکان بهرامی، بهترین بیمارستان فوق‌تخصصی شرق تهران


حالا نوبت شماست که به ما بگویید آیا تابه‌حال به ورزشگاه تختی رفته‌اید؟ امکانات آنجا را چطور دیدید؟ آیا این ورزشگاه با وجود قدیمی بودن هنوز هم برای بازی‌های ورزشی قابل استفاده است؟ تنوع کلاس‌های ورزشی تختی چطور است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

ورزگاه تختی کجاست؟
آدرس این مجموعه در شرق تهران و در بزرگراه هجرت، بسیج شمال و میدان شهید باکری قرار دارد.
نزدیکترین مترو به ورزشگاه تختی کدام ایستگاه است؟
ایستگاه میدان بسیج در خط هفت مترو تهران با این باشگاه فاصله خیلی کوتاهی دارد.
طراح مجموهخ ورزشی تختی تهران چه کسی است؟
جهانگیر درویش.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.