ورزشگاه شیرودی تهران؛ ورزش در حوالی مرکز شهر

ورزشگاه شیرودی تهران یا همان امجدیه سابق یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مجموعه های ورزشی تهران است. این ورزشگاه در خیابان مفتح جنوبی و نزدیک سفارت سابق آمریکا و در محله امجدیه قرار دارد. مجموعه ورزشی شهید شیرودی پیش از ساخت ورزشگاه آزادی، اولین ورزشگاه تهران بود که بازی‌های خانگی تیم ملی ایران و دو تیم بزرگ تاج و شاهین در آن برگزار شد.
اینجا یادآور خاطره‌ بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو و اولین دوره راهیابی فوتبال ایران به بازی های المپیک با پیروزی بر هندوستان است. البته نخستین قهرمانی جام ملت‌های آسیا با پیروزی بر تیم اسرائیل و نخستین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا هم در ورزشگاه شیرودی انجام شده است.
برای اطلاع از مسیرهای دسترسی، سالن‌های ورزشی و هزینه برنامه کلاسهای مجموعه ورزشی شهید شیرودی در ادامه با ما باشید.


آدرس ورزشگاه شهید شیرودی کجاست؟

این ورزشگاه در مرکز شهر تهران و در محله امجدیه است. برای رفتن به این مجموعه ورزشی شما می‌توانید از هر کجای تهران که هستید، خودتان را به میدان هفت تیر و خیابان شهید دکتر مفتح جنوبی برسانید. یادآور می‌شوسم که این خیابان در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و شما باید طرح بخرید و یا با وسایل نقلیه عمومی به ورزشگاه شیرودی بروید. شما برای دسترسی راحت می‌توانید روی نقشه ببینید را کلیک کنید.

روی نقشه ببینید!زمین فوتبال ورزشگاه شیرودی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Life

  • نزدیکترین مترو به ورزشگاه شیرودی

ایستگاه مترو طالقانی و ایستگاه مترو هفت تیر در خط یک مترو تهران در نزدیکی ورزشگاه شیرودی هستند. شما می‌توانید با بیرون آمدن از ایستگاه‌ها با پیاده‌روی کوتاهی به ورزشگاه بروید.

  • دسترسی با اتوبوس به ورزشگاه شیرودی

ایستگاه اتوبوس شهید شیرودی هم در خط‌های مختلف مثل سید خندان به امام خمینی، بلوار نیکنام به میدان هفت تیر در این مسیر قرار دارند و شما می‌توانید ب پیاده شدن از این ایستگاه به راحتی به ورزشگاه شیرودی تهران برسید.

 



ایده ساخت ورزشگاه شیرودی تهران از کجا آمد؟

در سال ۱۳۰۶ خورشیدی، ۱۹ سال پیش از آن که فدراسیون فوتبال ایران بنیاد را بیفتد، در زمین بالای دروازه دولت، نخستین رقابت مستقیم فوتبال ایرانی‌ها و انگلیسی‌ها برگزار شد، یعنی تقابل نفرات برتر فوتبال تهران با اعضای سفارت انگلیس. پیروزی ۵ بر ۲ ایرانی‌ها بر انگلیسی‌ها که خود مهد فوتبال بودند نه تنها موجی از شادی را در شهر موجب شد،  بلکه باعث شد رضاشاه ضمن صدور پیام تبریک، دستور ساخت یک استادیوم فوتبال را برای تهرانی‌ها در محله امجدیه بدهد. بدین ترتیب علی اصغر حکمت در سال ۱۳۰۶ مأمور ساخت این ورزشگاه شد. تا اینکه در مهرماه سال ۱۳۱۷ آیین گشایش ورزشگاه امجدیه برگزار شد و در ۳ شهریور ۱۳۱۸ نخستین مسابقات رسمی در این ورزشگاه برگزار شد و ورزشگاه رسما شروع به کار کرد.
هر چند استقبال تماشاگران در یکی از مسابقات سال ۱۳۴۷ در ورزشگاه امجدیه که بیش از ۳۰ هزار نفر تماشاگر داشت، باعث شده که افراد زیادی بیرون از ورزشگاه مسابقات ورزشی را تماشا کنند. همین دلیلی شد تا مسئولان وقت آغاز به ساخت ورزشگاه آزادی کنند.

در ورودی ورزشگاه شیرودی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ali ghesmati

بیشتر بخوانید: ۸ تا از بهترین پیست های اسکیت تهران به همراه هزینه


امکانات و سالن‌های ورزشگاه شیرودی تهران

مجموعه شهید شیرودی ۳ استخر سرپوشیده و یک استخر روباز مناسب مسابقات دارد. زمین فوتبال، سالن صخره نوردی، سالن بدنسازی، زمین والیبال، بسکتبال، پینگ پنگ، تیراندازی، شمشیربازی و دیگر زمین‌های ورزشی در این ورزشگاه هستند تا شما بتوانید در حوالی مرکز تهران به این مجموعه ورزشی بروید.

سالن‌ فوتسال ورزشگاه شیرودی، از پرطرفدارترین سالن های چند منظوره تهران است که سانس‌ خالی در آن نمی‌توان پیدا کرد. ما لیست تمامی سالن‌های را در ادامه برایتان خواهیم گفت:

  • سالن کشتی جهانبخت توفیق
  • تالار چند منظوره افراسیابی (مهران)
  • دو تالار بوکس
  • تالار سرپوشیده
  • ۱۰ زمین خاکی تنیس
  • دو زمین چمن مصنوعی
  • سالن کبکانیان برای ورزش‌های رزمی
  • سالن‌های بدمینتون و پینگ پنگ
  • دیوار سنگ نوردی مرحوم داوودی
  • تالار ژیمناستیک آذرپی
  • سالن شمشیربازی کلاهدوز
  • پیست دوومیدانی 
  • سالن تیراندازی
  • تالار وزنه برداری
  • سالن بدنسازی
  • استخر روباز قهرمانی (قدیمی ترین استخر ایران)
  • استخر شنای ۹ دی
  • استخر تاجیکی (ویژه بانوان)
  • استخر شهید حسن نوفلاح
  • باشگاه شیرودی بانوان

زمین چمن ورزشگاه شیرودی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Nima

بیشتر بخوانید: ورزشگاه تختی تهران ؛ جذاب ترین استادیوم پایتخت


رویدادهای مهم ورزشی مجموعه ورزشی شیرودی 

تا پیش از ساخته شدن ورزشگاه آزادی یا همان ورزشگاه آریامهر، ورزشگاه امجدیه ورزشگاه خانگی بسیاری از تیم‌های فوتبال تهران مثل تاج، شاهین، پرسپولیس، دارایی، تهران‌جوان و پاس تهران و همچنین تیم ملی فوتبال ایران بود.
نخستین راهیابی فوتبال ایران به بازی‌های المپیک (المپیک ۱۹۶۴ توکیو) با پیروزی بر هندوستان، نخستین قهرمانی جام ملت‌های آسیا با پیروزی بر تیم اسرائیل و نخستین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در امجدیه صورت گرفت.

میزبانی مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۰ و برگزاری جشن قهرمانی تاج تهران، میزبانی از مرحله مقدماتی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ در کنار ورزشگاه‌های ورزشگاه آریامهر (آزادی) تهران و ورزشگاه آپادانا، میزبانی شهرآورد تاج و شاهین، میزبانی مسابقات فوتبال جوانان آسیا و … از دیگر رویدادهای مهمی است که در ورزشگاه شیرودی تهران برگزار شده است.

باشگاه شیرودی

 

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi mFat

بیشتر بخوانید: اجاره خانه مبله، اقامتی بی‌دردسر در جای‌جای تهران


چرا اسم ورزشگاه شهید شیرودی را امجدیه گذاشتند؟

در زمانی که تهران شهر کوچکی بود و در داخل شهر زمین مناسبی برای احداث ورزشگاه نبود. قرار شد که دولت وقت در بیرون دروازه دولت و محلی که اصطلاحا به آن آخر عباس آباد می‌گفتند، ورزشگاه بسازد. از آنجا که زمین ورزشگاه مربوط به فردی به نام امجد نظام بود به قیمت کمی خریداری شد. دلیل قیمت کم هم شرط امجد نظام بود تا اسم او را بر سر در ورزشگاه بزنند. از این رو اسم این ورزشگاه در آن زمان ورزشگاه امجدیه نامگذاری شد.

البته این ورزشگاه در تیر ماه سال ۱۳۶۰ به یاد علی‌اکبر شیرودی به ورزشگاه شهید شیرودی تغییر نام داد.


برنامه کلاسهای مجموعه ورزشی شهید شیرودی

از آنجا که ورزشگاه شهید شیرودی تهران در زمینه‌های مختلف ورزشی مثل ورزش‌های رزمی، کشتی، استخر شنا، فوتبال در زمین چمن، بدمینتون، سنگ نوردی، ژیمناستیک، تیراندازی، وزنه برداری، بدنسازی کلاس دارد. شما برای اینکه دقیق در مورد برنامه کلاس های مجموعه ورزشی شهید شیرودی باخبر شوید، لازم است که به وب سایت مجموعه ورزشی شیرودی بروید و یا با تماس اطلاعات لازم در مورد ظرفیت سالن شیرودی، ، شهریه باشگاه بدنسازی شیرودی، سانس استخر شیرودی بانوان و هر چیزی که نیاز دارید اطلاعات بگیرید. البته شما می‌توانید بسته به علاقه خود به هر بخشی که نیاز است به صورت حضوری مراجعه کنید.

استخر شیرودی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس abas malmir

بیشتر بخوانید:  مرکز شهر تهران کجاست؟ تیتر خبری همیشگی‌ تهرانی‌ها


در نزدیکی ورزشگاه شیرودی تهران کدام بیمارستان و درمانگاه  برویم؟

از لحاظ موقعیت جغرافیایی ورزشگاه شیرودی در در نزدیکی میدان هفت تیر و خیابان کریمخان است. در این مسیر شما در صورت نیاز به کارهای درمانی و پزشکی، می‌توانید به داروخانه شبانه روزی ۱۳ آبان، بیمارستان آراد و مرکز واکسیناسیون بوستان هنرمندان ایرانشهر، بوستان هنرمندان و بیمارستان امام سجاد در بهار شیراز بروید.


اطلاعات و راه های ارتباطی با مجموعه شیرودی

آدرس: تهران، خیابان مفتح جنوبی، مجموعه ورزشی شهید شیرودی.
شماره تماس: ۰۲۱۸۸۳۱۱۳۴۲
هماهنگی برای رزرو زمین های چمن مصنوعی و افراسیابی : ۰۲۱۸۸۸۳۵۳۴۹
استخرهای بین المللی ۹ دی ( آقایان و بانوان):۰۲۱۸۸۸۳۹۴۷۵
سالن بدمینتون ( آقایان و بانوان): ۰۲۱۸۸۸۱۰۵۴۶
استخر سرپوشیده تاجیکی و ایروبیک(مخصوص بانوان) و نوفلاح (مخصوص آقایان): ۰۲۱۸۸۸۳۵۳۵۰
استخر چهار فصل روباز (مخصوص آقایان): ۰۲۱۸۸۸۱۱۹۵۳
سالن بدنسازی آقایان و بانوان: ۰۲۱۸۸۳۱۱۳۴۹
زمین چمن فوتبال: ۰۹۰۲۲۸۵۴۱۸۵/۰۲۱۸۸۸۳۵۳۴۹
وب سایت: https://shirodisportcomplex.ir
صفحه اینستاگرام: shirodi.complex

ورزشگه امجدیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس

بیشتر بخوانید:  بازار طلای کریمخان، جایی برای خرید طلا و جواهرات شیک


سوالات متداول

ورزشگاه شهید شیرودی تهران در چه سالی افتتاح شد؟
در سال ۱۳۰۶رضا شاه پهلوی دستور ساخت این استادیوم فوتبال را داد و سرانجام این ورزشگاه در سال ۱۳۱۸ به‌ طور رسمی افتتاح شد.
ورزشگاه شهید شیرودی کجاست؟
این ورزشگاه در محله خاقانی است. اینجا در نزدیکی میدان هفت تیر و داروخانه شبانه روزی ۱۳ آبان است.
ظرفیت این ورزشگاه چقدر است؟
این ورزشگاه ظرفیت ۲۵ هزار نفر تماشاگر را دارد.
آیا مجموعه شهید شیرودی سالن ورزشی بدنسازی برای بانوان دارد؟
بله. این مجموعه ورزشی سالنی مختص بانوان دارد که برای اطلاع از برنامه‌ها و کلاس‌های آن می‌توانید با بحش اطلاعات مجموعه شیرودی تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.