مرکز شهر تهران کجاست؟ تیتر خبری همیشگی‌ تهرانی‌ها

اگر بخواهیم به موضوع مرکز شهر تهران کجاست بپردازیم، کمی توصیف آن مشکل می‌شود. اینکه تهران از کجا شروع شد؟ اصیل‌نشین‌های تهران چه کسانی هستند و مرکزی‌ترین نقطه شهر تهران کجاست؟ خوب پاسخ این سوال‌ها برای همه کمی نامشخص است. برای همین ما در این مقاله با بررسی یک سری از موضوعات تا حدودی شما را با مرکز تهران آشنا می‌کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.


حالا مرکزی ترین نقطه تهران کجاست؟

مرکز تهران را بیشتر می‌توان در محدوده میدان انقلاب و میدان ولیعصر خلاصه کرد. میدان‌هایی که حالا فقط یک دایره در وسط خیابان‌های اصلی شهر هستند و قدمتی چندین ساله دارند.

شاید دانستن این موضوع برای شما هم جالب باشد که بیشتر کسانی که در این مناطق تهران هستند قدیمی‌های پایتخت هستند که در این محله‌ها زندگی می‌کنند.

ناف تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

بیشتر بخوانید: از زندگی در تهران قدیم و محله های آن چه میدانید؟


چرا محله‌های میدان ولیعصر و میدان انقلاب مرکز تهران شدند؟

این روزها پیدا کردن تهرانی‌های اصیل کمی سخت شده و نمی‌توان گفت بچه ناف تهران چه کسی است. اما اگر کمی در کوچه‌پس‌کوچه های منطقه شش و یازده تهران قدم بزنید دلیل آن را متوجه می‌شوید که ما در این مقاله در مورد همه گزینه‌هایی که باعث شدند اینجا مرکز تهران شود را برایتان خواهیم گفت: 

  • دسترسی خوب و فوق‌العاده به همه جای تهران

یکی از دلایل مهمی که میدان ولیعصر و میدان انقلاب را مرکز تهران معروف کرده است، دسترسی محلی بسیار خوب آنهاست، تا جایی که شما اگر اراده کنید در تهران جایی بروید، به راحتی به ایستگاه‌های مترو تهران، خط اتوبوس و تاکسی‌های شهری تهران دسترسی دارید.

دسترسی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Bijan Masuodi

بیشتر بخوانید: محله های اصیل نشین تهران کدامند؟

  • داشتن بافت شهری قدیمی و ساختمان های تاریخی

اگر بخواهید یک روز وقت بگذارید و از میدان ولیعصر تا میدان انقلاب را کمی بگردید، همه چیزهایی که در رابطه با محله های مرکز شهر تهران است را خودتان از نزدیک می‌بینید.

این مسیرها پررفت‌وآمدترین میدان‌ها و خیابان های تهران هستند و شما می‌توانید بیشترین جاذبه های تهران را در آن ببینید.

مثلا خیابان سی تیر چقدر می‌تواند دیدنش در مرکز تهران برایتان جالب باشد. از این لحاظ که شما در آن می‌توانید خیلی از کلیساها و مساجد را در کنار هم ببینید و مردمی که با فرهنگ‌های مختلف خیلی خوب در کنار هم زندگی‌ می‌کنند. 

از میدان انقلاب تا میدان ولیعصر پر از کافه‌های لوکس و رستوران‌های قدیمی باحال است. در این محدوده‌ها سفارتخانه‌ها و مراکز اداری و سازمان مهم هم هستند از سفارت روسیه و ایتالیا گرفته تا سازمان بازرسی کل کشور و ساختمان‌های دولتی.

راستی اگر می‌خواهید خانه‌های قدیمی تهران را با بافت و معماری زیبا ببینید، مرکز تهران بهترین گزینه است.

شما یک بار اگر از ابتدا تا انتهای خیابان سی تیر تا انقلاب را چرخ بزنید همه نقاط دیدنی خیابان را از نزدیک می‌توانید ببینید.

خانه های قدیمی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hadees

بیشتر بخوانید: محله های مرکز تهران

  • داشتن بیشترین مراکز درمانی مختلف

این بخش تهران برای کسانی که برای کارهای درمانی راهی تهران شدند و یا در تهران هستند و می‌خواهند به مراکز درمانی مرکز تهران بروند خیلی راحت است.

بیمارستان های معروف تهران مثل بابک، پارسا، امیراعلم، رازی، سینا، پارس ، فیروزگر، فارابی و خیلی از بیمارستان های دیگر مرکز تهران هستند که شما می‌توانید از هر نقطه تهران که هستید به آنجا بروید. 

بیمارستان قلب تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

بیشتر بخوانید: هتل بیمارستان گاندی، اولین دهکده درمانی تفریحی ایران

  • برخورداری از مراکز و بازارهای گوناگون و متعدد

میدان ولیعصر و میدان انقلاب همیشه به‌خاطر داشتن موقعیت فوق‌العاده از بازارهای متنوع لباس و کتاب گرفته تا فروشگاه‌های فروش روپوش و تجهیزات پزشکی، روزنامه‌فروشی و کافه و سینماها و هر چیزی که فکر کنید اینجا پیدا می‌کنید.

بساط کتابفروشی همیشه در فروشگاه‌ها و پیاده‌روهای میدان انقلاب پابرجاست. شاید یکی از دلایل آن وجود دانشگاه تهران و دانشکده‌های مختلف است که اینجا را محبوب دل‌ها کرده است. از طرفی میدان ولیعصر هم به‌خاطر داشتن بلوار کشاورز و پاساژها و مراکز خرید زیاد مثل پاساژ‌ پردیس و کیش و غیره همیشه برای عاشقان خرید و تهران‌گردی بهترین گزینه است.

کتاب فروشی انقلاب

منبع عکس گوگل مپ، عکاس saeid mokarramy

بیشتر بخوانید: مال های تهران، راهنمای انتخاب مرکز خرید دل‌خواهتان در پایتخت

  • قرارگیری مراکز فرهنگی مرکز شهر تهران

تئاتر شهر و تالار وحدت و کلی سینما و محل اجرای تئاتر از سینما آزادی و بهمن گرفته تا فلسطین در مرکز تهران قرار دارند و اگر به گشت‌وگذار و فیلم دیدن علاقه دارید، هر زمانی در طول سال که بخواهید می‌توانید به این مکان‌ها بروید و یک تئاتر خوب ببینید و یا از اجرای یک کنسرت عالی لذت ببرید.

مرکز تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Vahide Purahmadi

بیشتر بخوانید: تئاتر شهر تهران کجاست؟


حالا که متوجه شدید مرکز تهران کجاست به ما بگویید که چه تجربه‌ای در این میدان های شهر تهران دارید؟ آیا شما تا‌به‌حال به گشت‌وگذار در خیابان‌ها و جاهای تاریخی این محله‌های تهران رفته‌اید؟ کدام یک از کافه‌های معروف مرکز تهران را می‌شناسید که جذاب است؟ آیا در میدان انقلاب از بساط فروشی‌ها کتاب خریده‌اید؟

از نظر دسترسی محله‌های مرکز تهران را چطور دیدید؟ نظرات خود را اینجا برای ما بنویسید. تجربیات و نوشته‌های شما راهنمای خوبی برای ما و خوانندگان تهران مبله خواهد بود.


سوالات متداول

مرکزی ترین نقطه تهران کجاست؟

محدوده میدان انقلاب و میدان ولیعصر، از مرکزی ترین نقظه تهران هستند که بیشترین دسترسی را به همه‌ جای پایتخت دارند.

ویژگی‌ خاص مرکز شهر تهران چیست؟

داشتن بافت قدیمی، بیمارستان‌های زیاد، جاهای دیدنی متنوع، بازارهای گوناگون برای خرید و دسترسی مناسب برای رفتن به هر نقطه تهران.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.