میدان انقلاب، میدانی با حال‌وهوای دانشجویی

میدان انقلاب جایی است که حتما برای یک‌بار هم شده اسم آن‌ را شنیده و یا در تلویزیون آن را دیده‌اید. این میدان از معروف‌ترین و قدیمی ترین میدان های تهران است که در گذشته بیشتر آن را به میدان ۲۴ اسفند یا میدان مجسمه می‌شناختند.

حال و هوای میدان انقلاب بیشتر دانشجویی است. از آنجایی که دانشگاه تهران در نزدیکی این میدان قرار دارد، اینجا را می‌توان قطب فرهنگی کشور دانست. شما می‌توانید انواع کتاب‌های کمیاب و برجسته در هر زمینه‌ای مثل پزشکی، آموزشی، هنری، فرهنگی را در میدان انقلاب پیدا کنید.


میدان انقلاب کجاست و چطور به این میدان برویم؟

اینجا یکی از معروف ترین میدان های تهران است که در بخش مرکزی پایتخت قرار دارد. این میدان تقاطع‌ مهمی با خیابان آزادی، خیابان انقلاب و خیابان های کارگر شمالی و خیابان کارگر جنوبی دارد. طوری که می‌توان گفت میدان انقلاب چهار راهی است که در هر طرف آن یک محله مستقل وجود دارد.

روی نقشه بببنید!

برای همه جای سوال است که میدان انقلاب تهران منطقه چنده پایتخت است؟ باید گفت این میدان در منطقه ۶ تهران قرار دارد. از آنجا که میدان انقلاب از پر‌رفت‌وآمد‌ترین و شلوغ‌ترین جاهای تهران است، راه‌های زیادی برای رسیدن به آن وجود دارد. دیگر انتخاب با شماست که با وسایل نقلیه عمومی به آنجا بروید و یا با خودرو شخصی.

۱. مسیر دسترسی با خودرو شخصی

دسترسی به این میدان با ماشین شخصی، شاید تصمیم عاقلانه‌ای نباشد، چون تمام خیابان‌های که به میدان انقلاب می‌رسند در محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

اگر قصد رفتن به این میدان با خودرو شخصی را دارید، باید بدانید که شرق، شمال و جنوب این میدان یعنی خیابان انقلاب، خیابان کارگر شمالی و خیابان کارگر جنوبی در محدوده طرح آلودگی هوا هم قرار دارد و شما در رفت‌وآمد‌ها به این نکته حتما توجه داشته باشید که طرح بخرید.
البته باید گفت اگر شما حتی طرح هم بخرید و وارد خیابان‌های میدان انقلاب شوید، باز با مشکل جای‌پارک رو‌به‌رو خواهید شد. چون اینجا پارکینگ‌های عمومی بسیار محدودی دارد و تقریبا همه قسمت‌های انقلاب پارک ممنوع بوده و در صورت مشاهده پلیس، خودرو شما را به پارکینگ منتقل می‌کنند.

میدان انقلاب در تهران

منبع عکس گوکل مپ، عکاس Houtan S

۲. دسترسی با وسای نقلیه عمومی

  • مسیر دسترسی با مترو

شما برای رفتن به این میدان می‌توانید از چند ایستگاه مترو مختلف استفاده کنید. در این محدوده شما از ایستگاه مترو میدان انقلاب، میدان فردوسی، تئاتر شهر، دروازه دولت، دروازه شمیران و امام حسین استفاده کنید.

  • مسیر دسترسی با اتوبوس

دسترسی به میدان انقلاب با اتوبوس کار بسیار ساده‌ای است. شما برای رفتن به این نقطه تهران می‌توانید از اتوبوس‌های تندرو یا همان BRT استفاده کنید. این اتوبوس از آنجا که سرعت بسیاری دارد در کمترین زمان ممکن شما را به انقلاب می‌رسانید.
یکی از این اتوبوس‌ها از سه‌راه تهرانپارس شروع به حرکت می‌کند و تا پایانه آزادی مسیر آن ادامه دارد. البته این اتوبوس در طول مسیر خیابان دماوند، انقلاب و آزادی چندین و چند توقف دارد. پس می‌توانید از هر ایستگاه سوار این اتوبوس‌ها شوید و خودتان را به انقلاب برسانید.

  • مسیر دسترسی با تاکسی

همه تاکسی‌هایی که در مسیر غرب به شرق آزادی و شرق به غرب دماوند در رفت‌وآمد هستند شما را به انقلاب می‌رسانند. صادقیه، ونک، سعادت آباد، امام حسین، تهرانپارس، نعمت آباد و بسیاری از مناطق دیگر خط مستقیم تاکسی به میدان انقلاب دارند.
همچنین شما از محور جنوب به شمال خیابان ولیعصر، خیابان جمالزاده، فردوسی، حافظ و کارگر می‌توانید با تاکسی به سمت انقلاب بروید. در میدان انقلاب توجه به جهت خیابان در تاکسی‌گرفتن اهمیت زیادی دارد. چون جهت حرکت بیشتر خیابان‌هایی که با انقلاب تقاطع دارند، از جنوب به شمال است. هرچند در این مسیرها استثنائاتی هم دیده می‌شود، پس این موضوع را هم در نظر داشته باشید.

خیابان های میدان انقلاب

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Behnam Mohamadinia

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


چه تفریحاتی می‌توانیم در میدان انقلاب داشته باشیم؟

  • لذت دوچرخه‌سواری در شیب‌های صفر انقلاب

در مسیر خیابان انقلاب، چندین و چند ایستگاه کرایه دوچرخه شهری وجود دارد. شما می‌توانید با هزینه بسیار کم یکی از این دوچرخه‌ها را کرایه کرده و در مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری کنید. دوچرخه‌سواری در مسیر خیابان‌های میدان انقلاب می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. چون شیب خیابان‌ها تقریبا صفر است و دوچرخه‌سواری در آنجا چندان کار سختی نیست.

دوچرخه سواری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farhan Mohazab Balaghi

  • پیاده‌روی، یک صبح تا عصر را اینجا بچرخید

اگر اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید یک صبح تا عصر را به پیاده‌روی در محدوده میدان انقلاب تهران اختصاص دهید. شما می‌توانید در این پیاده‌روی مسیر خود را از میدان امام حسین شروع کنید. در طول مسیر باید از خیابان‌های مختلفی که در بالا گفتیم دیدن کنید. باید در این این پیاده‌روی به شما بگوییم که طی‌کردن این مسیر می‌تواند بسیار مفرح و عالی باشد.

  • بازارگردی، همه چیز در انقلاب پیدا می‌شود

در طول مسیر و خیابان‌هایی که به میدان انقلاب می‌رسند بازارها و بازارچه‌های مختلفی وجود دارند. از بازارچه تره‌بار خیابان مازندران گرفته تا مغازه‌های دور میدان امام حسین که هر یک می‌توانند برای بازارگردی مناسب باشند.
شما در این بازارگردی در طول مسیر می‌توانید از بازار لباس کودک یعنی خیابان بهار عبور کنید. همچنین می‌توانید مسیر خود را کمی کج کنید و سری به بازار بزرگ کامپیوتر ایران و قطعات الکترونیکی خیابان حافظ، جمهوری و مرکز کامپیوتر ولیعصر بزنید.
راستی بازار میدان انقلاب تهران به‌خصوص بازارهای کتاب برای افراد اهل مطالعه بسیار مناسب هستند.

دستفروش

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammadmoein Ag

  • شکم‌گردی، اینجا بچرخید و از خوشمزه‌ها نوش‌جان کنید

در محدوده انقلاب شکم‌گردی بسیار مزه می‌دهد. آش نیکوصفت یکی از معروف‌ترین رستوران‌های تهران در نزدیکی میدان انقلاب است. این رستوران در هر فصل سال که به آنجا بروید انواع آش، حلیم، شله‌زرد، عدسی، لوبیا و غیره را دارد. همچنین دور میدان انقلاب چندین و چند مغازه مختلف مخصوص شکم‌گردان است که بتوانند در اینجا دلی از عزا دربیاورند.
قنادی فرانسوی یک قنادی کوچک پر از حس نوستالژیک با شیرینی‌های خوشمزه در ضلع جنوب‌شرقی میدان انقلاب است. این قنادی نان‌خامه‌‌‌ای‌های بزرگ و بسیار خوشمزه‌ای دارد که باید حتما طعم آن را بچشید.
همچنین در نزدیکی سینماها، مغازه‌های آب‌میوه و بستنی وجود دارند. از مغازه‌هایی که حدود چند سال است دور میدان انقلاب هستند، مغازه فروش انواع کیک، کلوچه و پیراشکی‌های خوشمزه و داغ است.
یکی از این مغازه‌ها در نزدیکی درب ورودی شمال‌شرقی مترو میدان انقلاب قرار دارد.

  • عکاسی، کادرهای بی‌نظیر را در لوکیشن میدان انقلاب تهران ثبت کنید

بسیاری از عکاسان، خیابان‌ها و محله‌های پایتخت را به‌عنوان لوکیشن خود برای عکاسی انتخاب می‌کنند. مناظر شهری و غیرشهری تهران در هر فصل و هر کادر زیبایی خاصی دارد. در خیابان و میدان انقلاب تهران می‌توانید کادرهایی بی‌نظیر را برای سوژه‌های عکاسی خود پیدا کنید. در هر ساعت، هر فصل و هر زاویه یک تصویر بسیار زیبا منتظر است تا شما آن را ثبت کنید.

  • کافه‌گردی، در قدیمی‌ترین و جدیدترین کافه‌های انقلاب بچرخید

همان طور که می‌دانید، هرجا که دانشگاه باشد، کافه هم است. در محدوده میدان انقلاب تا خیابان ولیعصر، خیابان وصال، خیابان کارگر و خیابان‌های دور دانشگاه، چندین و چند کافه مختلف وجود دارد. اگر به کافه‌گردی علاقه‌مند هستید، در نزدیکی این میدان می‌توانید به کافه باکارا و کافه بازی شبدیس سر بزنید.

کافه باکارا

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mariyeh ksj

  • خرید کتاب، اینجا مخصوص کسانی است که اهل مطالعه‌اند

هر چند الان دنیا، دنیای الکترونیک شده است. یعنی هر کسی می‌تواند بزرگ‌ترین کتابخانه دنیا را در تلفن‌همراه یا لپ‌تاپ خود داشته باشد. با وجود این هنوز هم هیچ موبایل و لپ‌تاپی بوی کاغذ را نمی‌دهد.
هیچ موبایلی نمی‌تواند حس ورق‌زدن کتاب را به ما منتقل کند. به‌همین خاطر هنوز هم خرید کتاب می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. از آن لحظه که داخل مغازه چند صفحه از کتاب را ورق می‌زنید تا زمانی که در مسیر بازگشت ذوق آن را دارید تا در اولین فرصت ممکن کتاب خود را بخوانید.
در میدان انقلاب می‌توانید کمی دور بزنید و به‌دنبال کتاب‌های جدید یا قدیمی بگردید. این یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که افراد اهل مطالعه می‌توانند آن را اینجا تجربه کنند.

بازارگردی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Salman Morid

بیشتر بخوانید: بهترین کافه های تهران، لذت کافه‌گردی‌ با تهران مبله


برای تماشای فیلم در میدان انقلاب به کجا برویم؟

اگر قصد تماشای یک فیلم خوب در میدان انقلاب دارید دو شعبه سینما بهمن و تماشا انتخاب خوبی برای شماست.

  • سینما بهمن، همان سینما کاپری قدیم

این سینمای مشهور میدان انقلاب یکی از آن جاهایی که شما می‌توانید فیلم‌های روز ایران را آنجا ببینید. آدرس سینما بهمن در سمت شرق میدان انقلاب قرار دارد و سال ساخت آن به سال ۱۳۴۴ برمی‌گردد.
در روزهای اولی که سینما تاسیس شده بود تا سال‌ها مردم آن را به اسم سینما کاپری می‌سناختند که بعدها به اسم سینما بهمن تغییر پیدا کرد.

سینما بهمن دو سالن بزرگ دارد که تقریبا هر کدام تا ۶۰۰ نفر کنجایش دارند. می‌توان گفت هر دو سالن سینما مجهز به سیستم صوتی دالبی و پخش دیجیتال هستند.
همین تجهیزات سینما بهمن را تبدیل به یکی از سینماهای با رتبه ممتاز تهران کرده است. البته در کنار این سینما دیوار نگاره‌ای قدیمی دیده می‌شود که بسیاری از مستندها و فیلم‌ها را به تصویر کشیده است. 

  • سینما مرکزی یا سینما سانترال سابق

اگر در جنوب غربی میدان انقلاب باشید و بخواهید به سینما بروید، می‌توانید سراغ سینما مرکزی بروید. این سینما در سال ۱۳۴۱ ساخته شده و در ابتدا یک سالن بزرگ داشت که بعدها تقسیم به سه سالن شد.
بعد از مدتی با ادغام دو سینمای شهر و تماشا که در کنار این سینما بودند با سینما مرکزی یکی شدند و تبدیل به دو سالن به اسم سالن ۴ و ۵ شد. شاید بد نباشد که بدانید تمام درآمد سینما مرکزی به سالمندان و معلولان تحت حمایت بنیاد خیریه سیف الله کامرانی که موسس این سینما بود، می‌رسد.

سینما بهمن

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Alireza Rafikhah

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین سینماهای تهران


پارک های نزدیک به میدان انقلاب کدامند؟

  • پارک لاله، چرخیدن در یک پارک نوستالژیک نزدیک میدان انقلاب

شما اگر در میدان انقلاب به سمت شمالی این میدان بروید به پارک لاله می‌رسید. جایی که قبلا دست ارتش بوده و از آنجا برای انجام آموزش‌های نظامی از سوارکاری گرفته تا رژه و تمرین‌های نظامی استفاده می‌کردند.
الان پارک لاله تنوع زیادی از گونه‌های گیاهی دارد و محلی برای فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

اگر شب‌ها و یا هنگام غروب به پارک لاله در بلوار کشاورز بروید خانواده‌های زیادی را می‌بینید که در گوشه و کنار پارک نشسته‌اند و دورهمی خانوادگی دارند.
البته در روزهای پایانی و تعطیلات آخر هفته‌ خیلی از علاقه‌مندان به ورزش برای انجام تمرینات بدنی و ورزشی به اینجا می‌آیند و با هم‌گروهی‌های خود ورزش و تفریح می‌کنند.

از دیگر جذابیت‌های پارک لاله تعداد گربه‌های آن است. شما اگر به هر قسمتی از پارک که بروید حتما خانواده‌ای از گربه‌ها را می‌بینید که دور هم جمع شده‌اند.

  • پارک دانشجو، همسایه تئاتر بازهای ایرانی

پارک دانشجو در شرق میدان انقلاب و در نبش خیابان ولیعصر قرار دارد. شما در اطراف این پارک می‌توانید ساختمان تئاتر شهر را با آن نمای شناخته شده ببینید.
البته اگر خوش شانس باشید می‌توانید در شمال شرقی پارک دانشجو و در محوطه جلوی تئاتر شهر هنرمندان زیادی را ببینید که در حال رفت و آمد هستند. حتی گاهی دانشجویان هنر را ببینید که در محوطه جلوی تئاتر شهر در حال اجرای تئاتر خیابانی هستند.

 تالار وحدت، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران هم در همسایگی این پارک هستند. پس انتظار پارکی خلوت را اینجا نباید داشته باشید. البته در کنار هنرمندان اگر به‌سمت شمالی پارک دانشجو بروید می‌توانید دستفروش‌هایی را ببینید که بیشتر وسایل دست‌ساز یا هنری می‌فروشند.

تئاتر شهر در میدان انقلاب

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ابوالفضل صابری

بیشتر بخوانید: بلوار کشاورز تهران ۱ نوستالژی طهرانی!


میدان انقلاب با همه داستا‌ن‌های تاریخی و حرف‌هایی که در دلش دارد برای همه به‌نوعی جذاب است. اینجا یادآور تهران قدیم است که شما می‌توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و کافه‌های قدیمی حس نوستالژیک را تجربه کنید.
نظر شما درباره خیابان انقلاب تهران چیست؟ به نظر شما آیا می‌توان این خیابان را مرکز اجتماعی و فرهنگی تهران دانست؟

به ما بگویید شما برای چه کاری به میدان انقلاب رفته‌اید؟ دسترسی به این میدان چه‌طور بود؟ استفاده از مترو و اتوبوس در رسیدن به این میدان راحت است یا خودرو شخصی؟ آیا واقعا قیمت‌ کتاب‌های این‌جا با جاهای دیگر فرق دارد؟ چه کتابفروشی‌های معروفی را در میدان انقلاب می‌شناسید که به شما در دسترسی به کتاب کمک کرده‌اند؟ برای ما از تجربه‌های خود بنویسید تا خوانندگان تهران مبله بتوانند از راهنمایی‌های ارزشمند شما استفاده کنند.


سوالات متداول

میدان انقلاب کجاست؟

میدان انقلاب یکی از معروف ترین خیابان تهران است که تقاطع‌‌ مهمی با خیابان آزادی، خیابان انقلاب و خیابان های کارگر شمالی و خیابان کارگر جنوبی دارد.
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به میدان انقلاب کجاست ؟

ایستگاه مترو میدان انقلاب نزدیک‌ترین ایستگاه به این میدان است.
بهترین سینمایی که در میدان انقلاب می‌توانیم برای تماشای فیلم آنجا برویم؟

سینما بهمن و سینما مرکزی از قدیمی‌ترین و بهترین سینماهای این میدان تاریخی تهران هستند.

میدان انقلاب بیشتر به چه چیزی معروف شده است؟

این میدان بیشتر به‌خاطر دانشگاه تهران و مراکز فرهنگی که دارد در بین فرهیختگان و دانشجویان شناخته شده است. در این میدان شما می‌توانید انواع کتاب‌های نادر و برجسته و هر چه که می‌خواهید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.