محدوده طرح ترافیک تهران کجاست؟

محدوده طرح ترافیک تهران مربوط به محله‌ها، خیابان‌های اصلی و فرعی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌های درون شهری پایتخت می‌شود که عبور و مرور در آنها تحت کنترل است.

حالا با توجه به شلوغی بی‌حدواندازه تهران، به‌خصوص در مناطق مرکزی و در ساعت‌های اوج ترافیک مثل صبح و عصر، تنها راه موثر برای پیشگیری از ترافیک و قفل شدن مسیرهای ارتباطی همین محدودیت طرح ترافیک است.

هر چند در طی سال‌هایی که محدودیت‌های ترافیکی در تهران اجرا شده، نتوانسته از ترافیک و حاشیه‌های این موضوع جلوگیری کند اما با این حال اگر بگوییم بی‌تاثیر بوده هم بی‌انصافی است.

برای آشنایی بیشتر با نقشه محدوده طرح ترافیک تهران پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما در تهران مبله باشید.


کدام محله‌ها و خیابان‌های پایتخت توی محدوده طرح ترافیک تهران هستند؟

خیلی از کسانی که در تهران زندگی می‌کنند ممکن است  کمتر محدوده ترافیک تهران را بشناسند. دلیل آن هم بیشتر به این موضوع برمی‌گردد که کمتر به این مناطق رفت‌وآمد می‌کنند.

 در مقابل این افراد کسانی هستند که به‌خاطر رفت و آمدهای روزانه به خوبی مناطق طرح ترافیک تهران را می‌شناسند و بیشتر ترددهای خود را با مجوز و با رعایت قانون انجام می‌دهند.

اینجا مناطق شمال تا جنوب و غرب و شرق تهران را که در محدوده طرح ترافیک تهران هستند را به‌صورت جداگانه برایتان توضیح دادیم تا در هر نقطه تهران که بودید بدون هیچ معطلی به این مناطق بروید. 

طرح های تهران

منبع عکس برشی از نقشه محدوده ترافیک گوگل مپ

  • محدودیت های ترافیکی شمال تهران 

خیابان فاطمی: از تقاطع کارگر با فاطمی تا تقاطع ولیعصر.

خیابان ولیعصر: از تقاطع فاطمی تا تقاطع مطهری.

خیابان مطهری: از ابتدای مطهری تا تقاطع ترکمنستان.

  • محدودیت های ترافیکی شرق تهران

خیابان ترکمنستان: از تقاطع مطهری تا انتهای ترکمنستان.

خیابان ملک: از تقاطع ترکمنستان تا تقاطع شریعتی.

خیابان شریعتی: از تقاطع ملک تا تقاطع طالقانی.

خیابان خواجه نصیر: از تقاطع شریعتی تا میدان سپاه.

خیابان سپاه: از میدان سپاه تا تقاطع ابن سینا و بیانی.

خیابان مازندران: از ابتدای مازندران تا میدان امام حسین.

خیابان هفده شهریور: از میدان امام حسین تا تقاطع شوش.

  • محدوده طرح ترافیک جنوب تهران

خیابان شوش: از ابتدای شوش تا میدان راه آهن.

  • محدودیت طرح ترافیک غرب تهران

خیابان کارگر جنوبی: از میدان راه آهن تا میدان انقلاب.

خیابان کارگر شمالی: از تقاطع کشاورز تا تقاطع فاطمی.

خیابان انقلاب: از میدان انقلاب تا تقاطع 16 آذر.

خیابان 16 آذر: از تقاطع خیابان انقلاب تا تقاطع کشاورز.

خلاصه که باید بگوییم ضلع شرقی محدوده زوج و فرد بزرگراه امام علی، ضلع جنوبی بزرگراه بعثت، ضلع غربی بزرگراه نواب و چمران و ضلع شمالی آن بزرگراه همت است.

خیابان های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس پلیس ترافیک شهری مرکزی تهران

بیشتر بخوانید: زیباترین خیابان های تهران در سال 1399 چه بودند؟


محدوده طرح ترافیک تهران تا چه ساعتی است؟

ساعت طرح‌ ترافیک تهران در تمامی روزهای هفته از شنبه تا چهارشنبه در ساعت 6:30 صبح تا 19 در حال اجراست.

البته در روزهای پنجشنبه هم طرح کنترل آلودگی هوای تهران از ساعت 6:30 تا 13 ظهر برقرار است.

با توجه به این موضوع شروع ساعت کار کارکنان دولت و بخش‌های وابسته از ساعت 6:30 صبح این امکان را می‌دهد که بدون پرداخت عوارض برای رفت‌وآمدهای کاری خود وارد محدوده‌های طرح ترافیک شوید.

عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی برای خودروها با توجه به نوع معاینه فنی، محدوده سکونت، محدوده تردد، ساعات تردد، پس از دریافت تصاویر آن پردازش و محاسبه می‌شود.

ساعات اوج تردد در پایتخت صبح‌ها از ساعت 8 تا 10 صبح و عصرها از ساعت 15 تا 19 تعریف شده است.

شما در این نقشه به رحتی می‌توانید محدوده کنترل آلودگی هوا و ساعات طرح و محدوده طرح ترافیک و ساعاتش را به راحتی ببینی. حتی اگر برای یک خیابان شک داشتید، روی ینقشه طرح ترافیک تهران ۱۴۰۲ آن خیابان را جستجو کنید و ببینید که آیا در قسمت قرمز و آبی طرح هست یا نه.

ترافیک

منبع عکس گوگل مپ، عکس از سازمان ترافیک شهرداری

بیشتر بخوانید: در حال‌وهوای باغ ملی تهران خوش بگذرانید


قوانین تردد در محدوده طرح ترافیک تهران چیست؟

کسانی که می‌خواهند به مناطق طرح کنترل ترافیک تهران بروند می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات این طرح در این محل‌ها رفت‌وآمد کنند.

یادتان باشد هر ماشینی در صورت بی‌توجهی به این قوانین و مقررات جریمه خواهد شد و مجبور است عوارض تردد نابجا و غیر قانونی خود را بپردازد.

 یادآوری می کنیم که هر خودرو صرف نظر از دولتی یا شخصی بودنش، باید قبل از ورود به محدوده طرح ترافیک تهران اجازه ورود را دریافت کند.

 برای دریافت جواز ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک تهران باید در سامانه تهران من ثبت نام کنید و با خرید طرح از این سایت خیالتان را از بابت رفت‌وآمد راحت کنید.

راستی در محاسبه هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک تهران باید به این نکته  توجه کنید که وقتی دوربین ‌ها یک وسیله‌ نقلیه را چند بار در یک روز مشاهده کنند، اولین ورود و آخرین خروج آن خودرو را حساب می‌کنند و بر اساس داشتن معاینه‌ فنی میزان پرداخت به‌ ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا اعلام می ‌شود. 

خیابان مطهری

منبع عکس گوگل مپ، عکس از پلیس ترافیک شهری مرکزی تهران

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


شرایط تردد ساکنان محدوده طرح ترافیک تهران چطور است؟

از سال 1398 قانونی به وجود آمد که کسانی که در محدوده طرح ترافیک تهران هستند با ارائه مدارک به شهرداری تهران بتوانند 20 روز با پلاک تهران و 15 روز با پلاک غیر تهران در این مناطق با پرداخت هزینه کمتر رفت‌وآمد کنند.

یادتان باشد که تخفیفات در نظر گرفته شده برای ساکنان این مناطق فقط برای یک ماشین است و اگر خانواده‌ای چند خودرو داشته باشد، تنها یک خودرو شامل تخفیف عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا می‌‌شود.

ساکنان این مناطق برای بهره‌مندی از این تخفیف باید پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود در سامانه تهران من به همراه مدارک ( سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند) به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری مراجعه کنند.

ساکنان مستاجر مناطق محدوده طرح ترافیک تهران باید توجه داشته باشند که در صورتی که در بخش سکونت آنها در قولنامه و اجاره نامه، تاریخ پایان سکونت نوشته شده باشد، باید هر ساله برای ثبت‌‌نام دوباره به ‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک اقدام کنند.

توجه داشته باشید که برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، تخفیفات به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق می‌گیرد اما ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا فقط برای عوارض همان محدوده دوم را در برمی‌گیرد.

خیابان مطهری

منبع عکس گوگل مپ، عکس از سازمان ترافیک شهرداری

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پارک طالقانی شهر تهران


ماجرای 20 روز سهمیه تردد در محدوده ترافیکی تهران چیست؟

با توجه به این‌که از سال چهار سال پیش تا الان دیگر زوج و فرد بودن پلاک خودرو مهم نیست، پس این محدوده ترافیکی را به اسم محدوده کنترل آلودگی هوا معرفی کردند تا خودروها با توجه به قوانین مربوط به این طرح در تهران رفت‌وآمد کنند.

تردد در محدوده کنترل آلودگی که به حلقه دوم ترافیکی تهران معروف است، بر اساس این سهمیه‌، شما می‌توانید در هر فصل سال به میزان 20 روز با خودرو خود در این محدوده رفت‌آمد کنید و دقت کنید که قابل انتقال به فصل بعد و یا خودروی دیگر نیست.

اگرچه رعایت قوانین و مقرراتی ویژه و معین امکان پذیر است که همه افراد بلا استثنا مجبور هستند که این قوانین و مقررات را رعایت کنند.

در مورد تردد در محدوده طرح ترافیک و دوربین‌های زوج و فرد تهران به اندازه کافی صحبت کردیم و اعلام کردیم که حتما با مجوز وارد این مناطق شوید.

البته با این همه قوانین باز هم کسانی هستند که به هر دلیل بدون داشتن مجوز وارد این مناطق می‌شوند و باید جریمه تردد غیر‌مجاز خود را پرداخت کنند.

ترافیک

منبع عکس گوگل مپ، عکس از پلیس ترافیک شهری مرکزی تهران

بیشتر بخوانید: کافه های مرکز تهران، فهرستی برای کافه‌روهای آماتور و حرفه‌ای


جاهایی که در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارند کدامند؟

شاید شما بخواهید در تهران اطلاعات بیشتری از مراکزی مثل بیمارستان، داروخانه و جاهای تفریحی و ورزشی که در محدوده طرح ترافیک هستند داشته باشید. 

ما در این یادداشت تهران مبله می‌خواهیم برای راهنمایی بیشتر کاربران مراکز مهمی که در طرح ترافیک اصلی قرار دارند را معرفی کنیم. برای رفتن به این مراکز باید طرح ترافیک بخرید و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

کدام بیمارستان های تهران در منطقه ترافیکی تهران هستند؟

بیمارستان مهر، بازرگانان، سینا در امام خمینی و خیابان مختاری، بیمارستان نجمیه، مروستی نوفل لوشاتو، مدائن، بیمارستان پارس، آریا، بیمارستان یاس سپید، بیمارستان مصطفی خمینی، بیمارستان ساسان، بیمارستان کودکان تهران، بیمارستان حیدری، سورنا، پارسا، صدر، بیمارستان فیروزگر در به آفرین تهران جز این مناطق است.

البته در این میان بیمارستان آبان، بیمارستان پانزده خرداد، بیمارستان یاس، جم، بیمارستان آپادانا، بیمارستان بانک ملی ایران، بیمارستان پاسارگاد، بیمارستان آراد، بیمارستان ۵۰۲ ارتش، بیمارستان ایرانشهر، بیمارستان سجاد، بیمارستان شفا یحیائیان، بیمارستان معیری و بیمارستان طرفه در محدوده طرح ترافیک تهران هستند که باید در صورت رفتن به این بیمارستان‌ها از وسیله نقلیه عمومی و یا ماشین شخصی که برای آن طرح گرفته‌اید در این محدوده رفت‌وآمد کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین بیمارستان های تهران کدامند؟

هتل های در محدوده طرح ترافیک تهران

هتل اسپیناس در بلوار کشاورز و هتل ونوس در خیابان ولیعصر در محدوده کنترل ترافیک تهران هستند.

 داروخانه های تهران در محدوده کنترل ترافیک

داروخانه 13 آبان کریمخان و داروخانه مرکزی هلال احمر که از داروخانه های شبانه روزی تهران هستند در این محدودیت ترافیکی قرار دارند و شما در هنگام مراجعه باید به این نکته توجه کنید تا جریمه نشوید.

مراکز تفریحی که در مناطق کنترل ترافیک قرار دارند؟

پارک لاله، پارک شهر، پارک دانشجو و مجموعه تئاتر شهر، پارک بهجت آباد، پارک میرزای شیرازی، پارک هرندی، پارک بهاران، پارک هنرمندان و پارک شوش در منطقه محدودیت طرح ترافیک قرار دارند.

در مناطق طرح ترافیک تهران از کدام موزه ها دیدن کنیم؟

موزه مقدم، موزه هنر ایران، کاخ مسعودیه، شمس العماره و باغ موزه نگارستان از جاهایی هستند که شما می‌توانید در منطقه طرح ترافیک تهران از آنها دیدن کنید.

دانشگاه هایی که در محدوده ترافیکی تهران هستند؟

دانشگاه امام علی، دانشگاه شهید مطهری و دانشگاه امیرکبیر از دانشگاه‌هایی هستند که در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارند.

مراکز خریدی که در محدوده ترافیکی تهران قرار دارند؟

مرکز خرید چارسو، پاساژ علاءالدین، بازار مولوی، بازار بزرگ تهران، پاساژ شانزلیزه، امین حضور، ماهی سرچشمه از مراکز خرید معروف تهران هستند که در این محدوده هستند.

 در کدام میدان های تهران محدودیت طرح ترافیک اجرا می‌شود؟

میدان فردوسی، میدان هفت تیر، حسن آباد، میدان فلسطین، میدان ولیعصر، میدان بهارستان، میدان منیریه، میدان قیام، میدان محمدیه و میدان انقلاب از میدان های مهم و معروف تهران هستند که شما می‌توانید با خرید طرح به راحتی در این میدان‌ها رفت‌وآمد کنید.

 اماکن ورزشی تهران که در محدوده ترافیکی قرار دارند؟

مجموعه ورزشی شیرودی و سالن حجاب در محدوده کنترل ترافیک تهران هستند که شما با رعایت قوانین تردد می‌توانید به راحتی برای ورزش به این مکان‌ها بروید.

بیشتر بخوانید: بورس خرید ظرف در تهران کجاست؟


تاثیر محدودیت های ترافیکی در کنترل رفت‌وآمد مردم

با اجرای محدودیت‌های ترافیکی در تهران به نوعی رفتار و حرکات هر خودرو در داخل شهر و در خیابان‌های اصلی و فرعی همگی روی بار ترافیکی تاثیر می‌گذارد.

برای مثال با توجه به اینکه ترددها توی محدوده طرح ترافیک با نظارت بسیار بالایی رصد می‌شوند اما همه خودروها و رانندگان لازم است که در این مناطق طبق اصول و قوانین خاص خودش رفتار کنند.

هر چند اگر بگوییم که اجرای این محدودیت‌ها در کنترل ترافیک بی‌تاثیر بوده، بی‌انصافی کرده‌ایم و اگر هم بگوییم که این محدودیت‌ها معضل ترافیک را حل کند، به راستی که اغراق کرده‌ایم.

خلاصه نه می‌توانیم تاثیر اعمال محدودیت‌های ترافیک را ندید بگیریم و نه می‌توانیم بیش از اندازه به تاثیر آن تاکید کنیم.

بیشتر بخوانید: مراکز اهدای خون تهران،‌ اینجا زندگی را با دیگران به اشتراک بگذارید


محدوده طرح ترافیک تهران با وجود عمر چندین و چند ساله‌ خود باز هم برای بسیاری از ساکنان تهران درست جزئیات آن تعریف نشده است. از محله‌ها و مناطقی که در این طرح هستند تا نحوه ثبت نام و خرید طرح ترافیک و شرایط استفاده از تسهیلات آن همیشه برای شهروندان سوال‌های بسیاری دارد. ما اینجا در مورد محدوده طرح ترافیک به طور کامل صحبت کردیم تا شما بتوانید با خواندن این مطلب دغدغه‌ای از بابت رفت‌وآمد در این محل‌ها و خیابان های تهران نداشته باشید. 

اگر هم سوالات دیگری در مورد این دو طرح ذهن شما را درگیر خود کرده، حتما در بخش نظرات کاربران با ما آن را در میان بگذارید تا در راهنمایی دقیق خوانندگان ما بتوانید بهترین‌ گزینه‌ها را به آن‌ها معرفی کنید.


سوالات متداول

آیا خیابان میرزای شیرازی طرح است؟

قسمتی از خیابان میرزای شیرازی یعنی از سمت بهشتی تا مطهری طرح کنترل آلودگی هوا است یعنی ساعات طرح به شکل زیر است:
شنبه تا چهارشنبه ساعت 6:30 تا 19
پنجشنبه ساعت 6:30 تا 13
روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، تردد آزاد است.‎‎‎
از مطهری به پایین طرح ترافیک است و ساعات طرح به شکل زیر است:

شنبه تا چهارشنبه ساعت 6:30 تا 19
روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی، تردد آزاد است.‎‎‎
‎‎‎
محدوده طرح ترافیک تهران تا چه ساعتی است؟

این ساعت از 6:30 تا 19 عصر در روزهای شنبه تا چهارشنبه و ساعت 6:30 تا 13 ظهر در روزهای پنجشنبه قابل اجراست.

آیا طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه اجرا می‌شود؟

خیر. در روزهای پنجشنبه تنها طرح آلودگی هوا در تهران اجرا می‌شود.

آیا تعداد روزهای مجاز استفاده نشده در هر فصل، به فصل بعد قابل انتقال است؟

خیر، امکان انتقال روزهای رزرو شده برای رفت‌وآمد به ماه‌های آتی وجود ندارد.

در صورت عبور از هر دو طرح ترافیکی تهران، آیا باید تعرفه هر دو طرح، پرداخت شود؟

خیر، در این شرایط فقط شما باید تعرفه طرح اصلی را پرداخت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.