بازدید از باغ نگارستان نظاره گر تاریخ تهران

برای دیدن محله های قدیمی تهران بهتر است سری به مرکز شهر بزنیم.بناهای تاریخی و ساختمان هایی به جا مانده از گذشته ایران در این محله ها قرار دارند. یکی از عمارت های زیبایی که در قلب تهران قرار دارد،موزه و باغ نگارستان است.در این مطلب تهران مبله مرجع اجاره سوئیت در تهران ، باغ نگارستان را برای شما معرفی می کند.

تاریخچه موزه و باغ نگارستان

باغ موزه نگارستان در تاریخ ۱۲۲۲ هجری قمری به فرمان فتحعلی شاه ساخته شد تا محلی برای اقامت تابستانی شاه باشد.در زمان فتحعلی شاه این باغ در خارج از تهران قرار داشت ولی در دوره ناصرالدین شاه قاجار با ایجاد و تعیین حصار جدید برای تهران،باغ نگارستان در داخل تهران قرار گرفت.

گذر زمان و پادشاهان مختلف را می توان در این باغ زیبا دید.در زمان مظفر الدین شاه بعد از ایده گرفتن از مدرسه فلاحت امپراتوری در مسکو ،مظفر الدین شاه مدرسه فلاحت ایران را در این باغ تاسیس کرد. مدتی بعد در این باغ مدرسه دیگری به نام مستظرفه تاسیس شد که ریاست ان بر عهده کمال الملک بود.در سال ۱۳۰۷ وزارت معارف نیز سه بنای بزرگ در این محل احداث کرد.کتابخانه  موزه نگارستان نیز در سال ۱۳۱۵ تاسیس شد که مدیریت آن را پروین اعتصامی بر عهده داشت.علاوه بر اینها چندین دانشکده و موسسه نیز در این محل قرار داشته اند که از جمله می توان به:دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی به دلیل وجود دارالمعلمین در باغ،کلاس های زبانهای خارجی ، موسسه لغت نامه دهخدا و موسسه جغرافیا اشاره کرد.

معماری باغ نگارستان

باغ زیبا و تاریخی نگارستان ۶۴ اتاق دارد.چهار تالار زیبای بهارستان نقش های زیبایی دارند و با آینه کاری هایی منحصر به فرد و چلچراغ آراسته شده اند.علاوه بر اینها دارای کتابخانه و موزه نیز است. این باغ در زیر ۶۰۰ متر احداث شده است.

این عمارت که به سبک کلاه فرنگی ساخته شده است،عمارتهایی به نام تالار دلگشا،تالار قلمدان و تالار سلام دارد که هر یک زیبایی خاصی دارند.حوضچه های زیبایی در این باغ قرار دارند که دورتادور آنها گلدان های زیبا قرار دارند.علاوه بر اینها گلخانه زیبایی در قسمت شمالی باغ قرار دارد که به نارنجستان مشهور است.

موزه کمال الملک

کمال الملک با اداره مدرسه مستظرفه در باغ نگارستان شاگردانی هنرمند را پرورش داد. آثاری که در این موزه قرار دارد اثر کمال الملک و شاگردان اوست.

تالار دائمی علی اسفرجانی در نگارستان

این تالار در تاریخ ۹ آذر سال ۱۳۹۶ در نگارستان افتتاح شد.این تالار در بخش مرکزی عمارت نگارستان قرار دارد. آثار زیبای مینیاتور و معرق این هنرمند در آن قرار دارد.شما میتوانید از این مجموعه زیبا دیدن کنید و بازدید از آن برای عموم آزاد است.این آثار با تکیه بر شاهنامه و الگوهای صفوی و انبیا طراحی شده اند.

کافه هایی زیبا به سبک قدیم در نگارستان

کافه تهرون

این کافه با ساختمان آجری قدیمی در باغ قرار دارد. سبک و دکور آن قدیمی است ولی نشستن در فضای بیرون کافه و تماشای زیبایی های باغ قطعا روح هر کسی را تازه خواهد کرد.موسیقی سنتی کافه را گوش دهید و از آرامش باغ با خانواده خود لذت ببرید.

کافه روحی

قیمت غذاهای این کافه رستوران به نسبت زیاد است ولی کیفیت بالای آن و قرار گرفتن در این باغ زیبا از مزیت های آن است.غذاهای سنتی ایرانی با طعمی خوشمزه را می توانید در اینجا امتحان کنید.از کشک بادمجان گرفته تا عدس پلو،کوبیده و سایر غذاهای ایرانی در ظرف های قدیمی به سبک تهران قدیم تزیین شده اند قطعا اشتهای شما را تحریک خواهند کرد.فضای داخلی این رستوران با سبک قدیمی تزیین شده است که برای دوست داران تاریخ و ایران باستان میتواند بسیار جذاب باشد.

چگونه به باغ نگارستان برویم؟

باغ نگارستان در میدان بهارستان واقع در مرکز شهر تهران است.اگر بخواهید با مترو به این محل بروید نزدیکترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه مترو بهارستان است.پشت ایستگاه مترو بهارستان را اگر به سمت بالا بروید به باغ نگارستان می رسید. آدرس دقیق آن را اگر بخواهید این باغ در خیابان دانشسرا،خیابان شریعتمدار رفیع است.

بهترین زمان رفتن به موزه نگارستان

ورودی باغ نگارستان ۲۵۰۰ تومان است. ساعتهای بازدید باغ از ۹ صبح تا ۷ بعداز ظهر هر روزه به جز روزهای تعطیل است.ولی برای رفتن به رستوران وکافی شاپ آن تا ۲۲ شب می توانید حضور داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.