میدان امام خمینی، قلب تپنده تهران قدیم

میدان امام خمینی که همه این روزها آن را به اسم میدان توپخانه می‌شناسند در روزهای اول ساخت به اسم میدان سپه نامگذاری شد. بعدها در دوره ناصر‌الدین شاه از زمانی که جنگ‌ها هنوز با شمشیر و گاهی با توپ و تفنگ بود، به اسم میدان توپخانه آن را مردم می‌شناختند، امروز نامش میدان امام خمینی است. هر چند نامش هرچه باشد، از ارزش تاریخی آن چیزی کم نمی‌شود.

اینجا قلب تهران قدیم است و جاهایی مثل خیابان فردوسی، ناصرخسرو، باب همایون و لاله‌زار همه به این میدان ختم می‌رسند تا آنجا که می‌توان گفت میدان توپخانه قصه‌های زیادی برای گفتن دارد. حالا با این همه تاریخ و نوستالژی، می‌شود در تهران زندگی کرد و سری به آن نزد؟

امروز همراه ما در تهران مبله باشید تا از اتفاقات و داستان‌های تاریخی میدان امام خمینی بیشتر بدانید.


میدان امام خمینی کجاست؟

این میدان در مرکز تهران قرار دارد و محل تقاطع خیابان‌های اصلی و کلیدی شهر تهران است که پر است از چیزهای کشف کردنی است. شاید شما هم مثل بقیه بپرسید که میدان امام خمینی تهران منطقه چند است؟ باید گفت این میدان در منطقه 12 تهران قرار دارد.

و به‌خاطر موقعیت فوق‌العاده‌اش از سمت شمال شرق و شمال غرب به خیابان‌های لاله‌زار و فردوسی، از غرب خیابان امام‌خمینی (خیابان سپه)، از شرق به خیابان امیرکبیر (یا همان چراغ برق) و از جنوب غرب و جنوب شرق به خیابان‌های باب‌همایون و ناصرخسرو می‌رسد.

روی نقشه ببینید!

میدان امام خمینی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amir N

بیشتر بخوانید: موزه ایران باستان، جایی برای شناخت هویت ملی خود


چرا اسم این میدان را توپخانه گذاشتند؟

داستان‌های زیادی درباره این‎که چرا میدان امام خمینی تهران را میدان توپخانه می‌گویند، گفته شده که شنیدن آن برای هر کسی می‌تواند جالب باشد. یکی از دلایل این است که میدان توپخانه در فاصله کمی از کاخ گلستان قرار دارد و در ابتدا، دور میدان امام کنونی ساختمان‌های دو طبقه‌ای قرار داشت که در روی آن توپ‌های جنگی را مستقر کرده بودند.

این موضوع اقدامی برای حفاظت از مقر حکومتی گذشته یعنی همان کاخ گلستان در تهران بود که سه دوره حکومتی را از زمان ناصر‌الدین شاه، پهلوی اول و دوم به خود دیده است.

میدان توپخانه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Rad

بیشتر بخوانید: طباخی های تهران، جایی با غذاهای چرب‌و‌چیلی خوشمزه


داستان‌های میدان امام خمینی از گذشته تا امروز 

میدان امام خمینی تهران از همان روزهای اول ساختش بیشترین مرکز حمل و نقل تهران را داشت که تا الان هم ادامه دارد تا جایی که این روزها حتی با وجود طرح ترافیک، یکی از شلوغ‌ترین جاهای تهران است.

اگر از رویدادهای این میدان بخواهیم بگوییم که هیچوقت تمامی ندارد. اینجا روزگاری در طول تاریخ جایی برای تجمعات عمومی مردم بود که برای اعتراض به این میدان می‌آمدند.

از دیگر داستان‌ها می‌توان به مشق و رژه نظامی سربازان آن دوره اشاره کرد و از مهمترین مراسم‌های دولتی بود که در این میدان برگزار می‌شد.

تجمعات مشروطه‌خواهان و همچنین ملی شدن صنعت نفت در این مرکز تاریخی تهران رخ داده و خیلی از تهرانی‌های قدیم با این میدان خاطره دارند.

میدان توپخانه پر از تاریخ و نوستالژی است و اگر ساکن تهران هستید حتما به بازدید از این میدان تاریخی تهران بروید. شاید در نگاه اول و وقتی در آن قدم می‌زنید کمی دلگیر شوید اما با کمی حوصله و تامل خواهید گفت که عجب میدانی. پس این روزها سعی کنید به همراه دوستان و خانواده راهی دیدن این میدان معروف تهران شوید.میدان قدیمی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Shahab Ghazizadeh

بیشتر بخوانید: در حال‌وهوای باغ ملی تهران خوش بگذرانید


چهره امروزی میدان امام خمینی چه شکلی است؟

میدان توپخانه را این روزها همه به اسم مرکز بورس لوازم صوتی اتومبیل می‌شناسند و همه مردم برای خرید انواع هدفون و MP3 PLAYER راهی این میدان تاریخی تهران می‌شوند.

 برجسته‌ترین ساختمان دور میدان، ساختمان مخابرات است که سالیان درازی است نبش خیابان ناصرخسرو و رو به میدان قرار دارد. شما می‌توانید ساختمان مخابرات را از روی فرستنده‌های بزرگی که روی سقف ساختمان نصب کرده‌اند و از دور شبیه به طبل به نظر می‌رسد، بشناسید.

ساختمان بانک تجارت یکی دیگر از دیدنی‌های میدان توپخانه است و مردمان قدیم تهران به این ساختمان، ساختمان بانک شاهی می‌گفتند.

عمارت شهرداری قدیم و موزه استاد صنعتی از دیگر مکان های دیدنی نزدیک میدان امام خمینی تهران هستند که در گذشته به عمارت شهرداری و یا همان بلدیه معروف بودند.

ساختمان تلگراف‌خانه هم از دیگر قشنگی‌های میدان توپخانه است که امروزه به موزه پست و تلگراف تبدیل شده و شما می‌توانید اینجا شما پیشرفت استفاده از تکنولوژی را از گذشته تا به الان و میزان پیشرفتش را مشاهده کنید.میدان امام

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Zeraatkar

بیشتر بخوانید: کافه های مرکز تهران، فهرستی برای کافه‌روهای آماتور و حرفه‌ای


چگونه به میدان امام خمینی برویم؟

شاید به‌خاطر قرار گرفتن میدان امام خمینی در محدوده طرح ترافیک بهترین راه دسترسی به این میدان نوستالژیک و استراتژیک استفاده از مترو امام خمینی در دو خط کهریزک به تجریش و همین طور خط صادقیه به فرهنگسرا باشد.

پس بهترین راه برای رسیدن به این میدان تاریخی همان استفاده از مترو ایستگاه امام خمینی است همین که از پله‌ها بالا بروید، میدان توپخانه با همه قشنگی‌ و جذابیتش به شما لبخند می‌زند.

راستی ورودی و خروجی ایستگاه مترو امام خمینی که تقاطع خط یک و دو مترو است در ضلع جنوب غربی و شمالی این میدان قرار دارد.

در صورتی که می‌خواهید با اتوبوس راهی میدان توپخانه تهران شوید، می‌توانید از اتوبوس‌های مثل پایانه فیاض‌بخش و پایانه قورخانه استفاده کنید تا به اینجا برسید.

و یا اگر می‌خواهید از نقاط مختلف شهر با تاکسی به میدان توپخانه بروید باید گفت همه جا تاکسی برای رفتن به این منطقه تهران وجود دارد و شما مثلا اگر در میدان آزادی باشید می‌توانید از پایانه تاکسی میدان آزادی استفاده کنید.

آدرس میدان امام خمینی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس vahid mirahmad

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


بدون شک کسانی که علاقه‌مند به بازی‌های کامپیوتری و بازی‌های پلی‌استیشن هستند، میدان امام خمینی تهران را خوب می‌شناسند. اینجا یادآور جایی است که در گذشته فروش نوارهای کنسول‌های سگا و میکرو بود. اگر شما هم خاطره‌ای از این میدان دارید آن را با ما در تهران مبله به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

میدان توپخانه کجاست؟

میدان توپخانه در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران و در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد.

میدان توپخانه چه زمانی ساخته شد؟

این میدان به دستور امیرکبیر در سال ۱۲۴۶ هجری شمسی و در دوره ناصرالدین شاه بنا شده است.

بیشتر مردم میدان امام خمینی را به چه اسمی می‌شناسند؟

میدان توپخانه و میدان سپه از معروف‌ترین اسم‌هایی است که در دوره‌های مختلف تاریخی برای این میدان انتخاب شده است ولی همه این میدان را به اسم میدان توپخانه می‌شناسند.

اتفاقات مهمی که در میدان توپخانه افتاده کدامند؟

تجمع مردم در زمان انقلاب مشروطه و ملی‌شدن صنعت نفت، پایین‌کشیدن تندیس رضا شاه پهلوی، برگزاری کلاس‌های رژه نظامی از اتفاقاتی است که در این میدان رخ داده و همه به‌نوعی این وقایع تاریخی را به یاد دارند.

نزدیکترین ایستگاه به میدان امام خمینی کدام است؟

ایستگاه مترو امام خمینی در خط قرمز تجریش به کهریزک است که شما را به میدان توپخانه می‌رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.