موزه صنعتی تهران، نخستین مرکز شیر و خورشید ایران

حتی اگر اهل موزه‌گردی هم نباشید، احتمالا نام موزه‌های مختلف تهران به گوش‌تان خورده است. موزه صنعتی یکی از موزه‌های کمتر شناخته‌شده تهران است که با نام‌های «موزه ۱۳ آبان» و «موزه هلال احمر» هم شناخته می‌شود. این موزه قبل از انقلاب به اسم «موزه شیر و خورشید» شهرت داشت و بعدها با نام موزه علی اکبر صنعتی در تهران به کار خود ادامه داد. پس امروز خودتان را برای یک گشت چندساعته آماده کنید تا باهم به بازدید از آثار هنری فاخر موزه علی اکبر صنعتی برویم.


آشنایی با تاریخچه موزه صنعتی تهران

این موزه در سال ۱۳۲۴ به دست عبدالحسین صنعتی زاده، پسر حاج علی اکبر صنعتی زاده (بنیانگذار پرورشگاه صنعتی کرمان) ساخته شد و در سال ۱۳۲۵، شروع به کار کرد.

اگر چه در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۸۶ در جریان ساخت متروی تهران این موزه آسیب دید و تعطیل شد. تا این‌که بعد ۷ سال، پروژه بازسازی آن شروع شد و بعد از ۳ سال بازسازی، سرانجام در ۱۳۹۶ در اختیار بازدید کنندگان برای بازدید قرار گرفت.

علی‌اکبر صنعتی که این موزه در حال حاضر به‌نام او ثبت شده، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی است که بسیاری از آثار هنری را در آنجا کنار هم گذاشت تا مردم هم بتوانند از آثار دیدن کنند. البته استاد صنعتی را می‌توان از نخستین پیکره‌تراشان و نگارگران سبک رئالیسم معاصر ایران دانست که شهرت جهانی هم دارد.

موزه استاد صنعتی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Zeraatkar

بیشتر بخوانید: پیشنهادهای متنوع برای تفریحات کم‌هزینه در تهران


موزه صنعتی از چه آثاری دیدن می‌کنیم؟

در این موزه حدود ۶ هزار تابلو و بیش از هزار تندیس گچی، سنگی و برنزی از اشخاصی مانند فردوسی، سعدی، مسیح مصلوب، دهخدا، کمال الملک، کریم‌خان‌زند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لویی پاستور، ملک‌الشعرای بهار، شاه عباس، نادرشاه افشار و گروهی از زندانیان سیاسی دوره قاجار نگه‌داری می‌شود.

سبک آثار هنری موزه صنعتی تهران بیشتر رئالیستی یا واقع‌گرایی است. البته علی اکبر صنعتی سبک تازه‌ای را در عرصه نقاشی آبرنگ خلق کرد که همین خلاقیت، باعث شد خیلی‌ها از سبک جدید او را نوعی مکتب نوآورانه در حیطه نقاشی آبرنگ بدانند. 

در این میان از علی‌اکبر صنعتی نقاشی‌های موزاییکی زیادی باقی مانده است. در واقع می‌توان گفت او و علی رخساز، تنها شاگردان مکتب کمال‌الملک بودند که نقاشی موزاییکی را به طور جدی دنبال کردند.

موزه علی اکیر صنعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Milad Tayebi

بیشتر بخوانید:‌ معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید


چطور می‌توان به بازدید از موزه علی اکبر صنعتی رفت؟

این موزه در ضلع شمال غربی میدان توپخانه (میدان امام) و ابتدای خیابان فردوسی است. برای دسترسی به آن‌جا می‌توانید در ایستگاه مترو امام خمینی پیاده شوید و پس از کمی قدم زدن به موزه برسید و یا با استفاده از خط یک اتوبوس‌های بی‌آرتی، در میدان فردوسی پیاده شوید.

روی نقشه ببینید!


در این مقاله به معرفی کوتاه اما کاملی از موزه استاد علی اکبر صنعتی در میدان توپخانه پرداختیم. از آدرس و نحوه دسترسی، ساعت کار و شرایط بازدید موزه و اینکه چه آثاری در آنجا نگه‌داری می‌شود، صحبت کردیم. شاید شما این روزها به فکر بازدید از موزه‌های تهران به خصوص موزه علی اکبر صنعتی باشید. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده‌باشد و بتوانید بازدید خاطره‌انگیزی از موزه صنعتی تهران داشته‌باشید.


سوالات متداول

موزه‌ صنعتی کجاست؟

آدرس این موزه در میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی قرار دارد.

قدمت موزه صنعتی تهران به چه زمانی بازمی‌گردد؟

تاریخچه و قدمت بنای این موزه به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق دارد.

در موزه علی اکبر صنعتی تهران از چه آثاری دیدن می‌کنیم؟

نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی از شخصیت‌های علمی و ادبی ایران و تیپ‌های گوناگون اجتماعی در این موزه نگهداری می‌شود.

ساعت بازدید از موزه‌ صنعتی تهران چه زمانی است؟

ساعت بازدید از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا ۱۶ عصر است.

دسترسی به موزه‌ علی اکبر صنعتی تهران چگونه است؟

شما می‌توانید برای رفتن به این موزه از ایستگاه متروی امام خمینی استفاده کنید و پایانه اتوبوس میدان امام خمینی هم در فاصله کوتاهی از موزه قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.