معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید

تهران به عنوان پایتخت ایران بسیاری از گنجینه های تاریخی و هنری ارزشمند را در خود جای داده است. اگر چه قدمت تهران به بیش از 200 سال نمیرسد اما در همین مدت اندک با قرار گرفتن محل فرمانروایی پادشاهان مختلف دارای کاخ ها و تارخچه ای غنی شده که امروزه از بیشتر آنها در قالب موزه هایی که عموم مردم بتوانند به بازدید از آنها بپردازند در آنده اند. درواقع موزه گردی در تهران یکی از بهترین تفریحاتی است که میتوانید داشته باشید. بخصوص اگر اهل مطالعه هنر و تاریخ هستید سر زدن به موزه های تهران میتواند برای شما بسیار لذت بخش باشد. تهران دارای 65 موطه است که از این تعداد برخی از آنها بیشتر از باقی مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند. این موزه ها گنجینه هایث ارزشمندی از تمدن ایران و تخران اند که تماشایی آنها میتواند مار ا با تاریخ و فرهنگ کشورمان بیش از پیش آشنا کند. اغلب این موزه ها در سالهای اخیر بنا نهاده شده اند و قدمت چندانی ندارند اما اشیایی که درون این موزه ها نگهداری میشوند دارای قدمت و ارش فراوانی هستند که دیدن آنها را لدت بخش تر میکند. بهترین موزه های تهران در سراسر این شهر پراکنده اند و تقریبا در تمام مناطق تهان میتوانید موزه ای برای بازدید پیدا کنید و با قدم زدن در دالان های موزه های مختف خودتان را در دل تاریخ ایران تصور منید. از جمله این موه ها میثتوان به موزه ملی، موزه هرهای معاصر، کاخ موزه نیاوران و گلستان، موزه زمان، موزه عبرت و … اشاره کرد. هر کردام از این موزه ها چیزهایی برای ارائه دادن دارند که از جذابیت های خاص خودشان برخورارند. در این مطلب سعی داریم به معرفی موزه هایی بپردازیم که بسیار محبوبند و هرکسی از تماشای آنها لذت خواهد برد.

باغ فردوس، موزه سینمای ایران

یکی از موزه های تهران که بسیار هم محبوب است در شمال خیابان ولیعصر واقع شده است موزه سینمای ایران است که به بیشتر افراد به باغ فردوس میشناسندش. بنای باغ فردوس یقه عنوان یکی از زیباترین موزه های تهران در زمان قاجار ساخته شده است. درواقع به دستور محمدشاه قاجار در این ناحیه دو کاخ تاسیس شده که تنها کاخی که در جنوب این محوطه قرار اشته امروزه باقی مانده است و یکی از بهترین موزه های تهران را تشکیل داده است. این باغ 20 هزار متر مساحت دارد و همارت آن نیز 1000 متر مربع است. این عمارت دارای سه طبقه بوده که امروزه از آن به عنوان موزه سینمای ایرن استفاده میشود. البته این موزه سرگذشت پیچیده ای داشته تا به موزه سینما تبدیل شود. این عمارت در سال 1316 به مدرسه شاپور تغییر کاربری داد و در دهه 50 نیز به دفتر برنامه ریزی جشن های ملی تبدیل شد. بعد از انقلاب نیز این موزه در اختیار صدا و سیما قرار گرفت تا آنکه بلاخره در سال 1381 از این موزه به عنوان موزهن سینمای ایران نام برده شد و در همان سال نیز به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید.

موزه سینما

از بهترین موزه های تهران میتوان به موزه سینما باغ فردوس اشاره کرد. این موزه به هدف جمع آوری و حفظ میراث سینمای کشور در سال 1381 تاسیس شد. در تاسیس این موزه افراد و هنرمندان بسیاری مشارکت داشتند که از جمله آنها میتوان به عزت الله انتظامی، عباس کیارستمی و… اشاره کرد. البته اولین موزه سینمای کشور در سال 1373 شروع به کار کرده بود و در سال 1381 ین موزه به عمارت باغ فردوس منتقل شد. ا بخش های مختلف این موزبه میتوان به تالار آغازگران اشاره کرد. این تالار تصاویر کهن از اولین آثار سینمای ایران و نخستین تجهسزات فیلمبداری و فیلمسازی در ایران را مشاهده میکنید. در تالار دیگر که تالار معاصران نام دارد میتوانید پرتره 700 کارگردان، بازیگر، صدابردار و فیلمبردار، آهنگساز و… را ببینید. در این تالار زیبا چند غرفه مختص به بزگان سینمای ایران وجود دارد که این غرفه ها مربوط به بازیگرانی چون عزت الله انتظامی، ساموئل خاچیکیان، پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی و … است که میتوانید با مراجعه به این موزه تهران آثار ارشمندی از سینمای ایران مانند نمونه های بی نظیر طراحی های لباس و صحنه را ببینید.

تالار دیگری تحت عنوان تالار افتخارات و جوایز بین الملل وجود دارد ه در این تالار میتوانید جوایز کسب شده ی هنرمندان بزرگ ایرانی را ببینید. جوایزی همچون نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و جوایز بسیار دیگر. در این تالار میتوانید پوستر فیلم هایی که به مسابقات جهانی راه یافته ان را نیز ببینید. در موزه سینما ی ایران که یکی از بهترین موزه های تهران نیز هست نمایشگاهی مخصوص سینمای کودک و نوجوان قرار دارد که در آن میتوانید آثار و تصاویری از سینمای کودک و دست اندرکاران آن را تماشضا کنید تا به دوران کودکی خود قدم گذاشته باشید. در قسمت دیگری از این موزه جذاب بخشی به عنوان تماشاخانه وجود دارد که در این بخش سعی شده تا سینمای مربوز به دهه 30 و 40 شمسی باز آفرینی شود. این تماشاخانه با صندلی های مربوط به سینمایی در 100 سال قبل پوشضیده شده است و شمارا به دل تاریخ ایران خواهد برد.

از تماشاخانه میتوانید خودتان را به بخش شاه نشین برسانید که این بخش درواقع غرفه ای مخصوص به علی حاتمی است و در آن میتوانید تندیس او و عزت الله انتظامی را تماشا کنید. تالاری هم تحت عنوان تالار نام آوران وجود دار. این تالار یکی از قسمت های شگفت انگیز این موزه است. تالاری که کاملا تاریک است و به یکباره غرق صدای کلیک دوربین های عکاسی و فلش های این دوربین ها میشود. در این تالار نیز میتوانید تصاویری از بزرگان سینمای ایران را به تماشا بنشینید. در موزه سینما میتوانید اولین ادوات دوبله و صدا گذاری را نگاه کنید به علاوه اولین فیلم های دوبله شده در ایران نیز برای دقایقی در این سالن برای شما پخش خواهد شد. یکی دیگر از نوستالژیک ترین قسمت های این موزه ی تهان بخشی است که به خانه ی فرهاد معروف است و در آن بخش تمام وسایل شخصی و سازها و کتابهایش با پس زمینه ای از صدای دلنشین او به نمایش گذاشته شده است.

آدرس موزه سینمای اسران

تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، مجموعه باغ فردوس

باغ موزه نگارستان

مسلما یکی از محبوب ترین موزه های ایران و تهران باغ موزه نگارستان است. باغ نگارستان در نزذیکی میدان بهارستان و ساختمان مجلس شورای اسلامی واقع شده است. این باغ زیبا فارغ از کنجینه ارزشمندی که در موزه خود پنهان کرده است بهترین محل برای گشت و گذار در تهران است. چرا که این باغ به دور از تمام آلودگی های صوتی و هوا بوده و میتواند لذت بخش ترین دقایق را برای هر کسی رقم بزند.  این باغ یکی از باغهای بسیار بزرگ و مهم در زمان خود به شمار میرفته. به دستور فتحعلی شاه قاجار در میان این باغ عمارتی با شکوه بنا شده است. فتحعلی شاه از جمله پادشاهانی بوده که در زمان حکومتش عمارت ها و قصر های بسیاری همچون باغ گلشن، قصر ماه، قصر فیروزه، قصر زر، قصر آبگینه، قصر زمرد و باغ و قصر نگارستان به جای گذاشته است. مساحت اولیه باغ نگارستان 43.200 متر بوده است و در حال حاضر تنها 11.469 متر از این باغ باقی مانده. در منابع آمده:

” سردر اصلی باغ در در قسمت جنوبی آن قرار داشت و دارای دو طبقه بود. در طبقه بالا سه اتاق و در طبقه پایین دو اطاق ساخته شده بود. چون از این سردر می‌گذشتیم، خیابانی شمالی جنوبی آن سردر را به داخل باغ می‌پیوست. در حاشیه این خیابان و در طول آن اتاق‌های متعددی وجود داشت که دارای گچ‌بری‌های بسیار چشمگیر بودند. چون به مرکز باغ می‌رسیدیم بناهای اصلی این قصر در آن جا بود و مشهورترین این بناها، عمارت حوض‌خانه است که نام دلگشا داشت و آن را درست در وسط این باغ ساخته‌اند. در همین ساختمان است آن تالار سلام پادشاهی که در دو طرف آن پرده نقاشی مجلس سلام جلوه‌گری می‌کرد.”

در این باغ عمارت و تالار های بسیار زیبایی همچون عمارت دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چندين حوض‌خانهوجود داشته است. در گوشه گوشه ی این باغ میتوان تالار های بسیار زیبایی را مشاهده کرد که همگی آنها توسط هنرمندان و معماران ایرانی ساخته شده اند و شکوه و زیبایی معماری ایرانی را به رخ میکشند. علت نامگذاری این باغ به نام باغ نگارستان ان بوده است که بر دیوارهای تالار و عمارتهای این باغ نقاشی نهای بسیار زیادی وجود داشته است. گفته میشود اغلب این نقاشی ها توسط محمدحسن خان از نقاشان دوره کریمخان زند کشیده شده است. از جمله نقاشان و معماران دیگری که در این باغ فعالیت داشته اند میتوان به عبدالله خان معمار باشی و نقاش باشی و آقاجان اصفهانی اشاره کرد.

موزه کمال الملک در باغ نگارستان

باغ نگارستان تا طمان مظفرالدین شاه نیز جز املاک شاهنشاهی و عمارت های شخصی شاهان قاجار به شمار میرفته تا آنکه در سال 1329 هجری قمری این عمارت به مدرسه ای تحت عنوان مدرسه صنايع مستظرفه تبدیل میشود.این مدرسه به سرپرستی نقاش معروف قاجار، محمد غفاری معروف به  کمال الملک اداره میشد. امروزه نیز موزه ای به نام موزه کمال الملک در باغ نگارستان قرار دارد. در این موزه تابلوهایی از کمال الملک و شاگردانش نگهداری و به نمایش گذاشته میشوند. تابلوهایی که زیبایی آنها بسیار منحصر به فرد و خیره کننده است.از جمله کسانی که میتوانید آثارشان را در این موزه ببینید میتوانیم به لیست زیر اشاره کنیم:
” ابوالحسن صدیقی، آرشاک، اسکندر مستغنی، اسماعیل آشتیانی، جعفر پتگر، جمشید امینی، حسنعلی وزیری، حسین شیخ، حسینعلی مؤیدپردازی، رسام ارژنگی، رضا شهابی، رضا صمیمی، غلامعلی سیف ناصری، شوکت‌الملوک شقاقی، صدرالدین شایسته شیرازی علی اصغر پتگر، علی رخساز، علی کریمی، علی محمودی، علی‌اشرف والی، علی‌اکبر صنعتی، علی‌اکبر نجم‌آبادی، علی‌اکبر یاسمی، عباس کاتوزیان، علی‌محمد حیدریان، عفت‌الملوک شقاقی، مارکار قرابگیان، محسن سهیلی، محمدعلی فروغی، محمود اولیا، مصطفی نجمی، مهدی تائب، مهدی سجادی، میرمصور ارژنگی، میشا (میکائیل) شهبازیان، ناصر شهبازی، هادی تجویدی، یحیی دولتشاهی، دوستعلی معیرالممالک و هوشنگ پیمانی.”

یکی دیگر از بخش های موزه نگارستان که حتما توجه شمارا جلب خواهد کرد بخشی است که در آن ماکت های کوچک و بزرگی از اشخاص و مکتنهای مختلف به نمایش در آمده است. این مینیاتور های مردم شناسی توسط هنرمندی به نام جهانگیر ارجمند ساخته و پرداخته شده اند و امروزه در موزه نگارستان از آنها نگهداری میشود.جالب ایت بدانید تمامی این مجسمه ها از یونولیت، کاغذ و به طور کلی از وسایل دور ریختنی و با استغاده از تیغ ریش تراشی توسط استاد ارجمند ساخته شده اند. یکی دیگر از دیدنی های باغ نگارستان، سردیس از شاعر نامی ایران، فروسی است.

این سردیس که توسط 410 ده نفر از دانشجویان مقیم فرانسه برای شرکت در کنگره بین المللی فردوسی ساخته شده است. در واقع این دانشجویان هرکدامم بین 20 تا 100 فرانک را برای ساخت این مجسمه اهدا کرده اند. هرچند که این مبلغ کافی نبوده است اما مجسمه ساز فرانسوی، شخصی به نام لورنزی با ساخت این مجسمه موافقت میکد. به طور کلی برای ساخت این مجسمه 15000 فرانک هزینه شده است. گفته میشود یکی از پزشکان ایرانی، شخصی به نام ابراهیم چهرازی به درخواست خود لورنزی در حین کار اشعار فردوسی را قرائت میکرده تا او بتواند با الهام گرفتن از آنها بهه هرچه بهتر ساختن این سردیس بپردازد. این تندیس پس از ارسال به کنگره به محوطه دانشسرای عالی در باغ فردوس فرستاده شد و از آن زمان تا کنون نیز در همانجا قرار دارد.
یکی دیگر از بخشض های موزه نگارستان تالاری مربوط به ملک الشعرای بهار است. در این بخش بسیاری از آثار و دستونشته های این شاعر گرانقدر نگهداری میشود. این آثار توسط دختر ملک الشعرای بهار یعنی چهرزاد بهار به این موزه اهدا شده است. این آثار اغلب مربوز به جوانی و میانسالی بهار است و در میان این آار میتوان از اشعار تا لیست خریدهای روزانه و دفتر حساب و کتابهای شخصی او را یافت و به تماشا نشست. یکی دیگر از اسناد بسیار جالب مربوط به ملک الشعرای بهار سند ازدواج این شاعر است که در همین موزه نگهداری میشود.

آدرس باغ نگارستان

میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

باغ موزه وزیری

در این مسئله که تمام موزه های تهران بسیار دیدنی و جذاب هسند شکی نیست. اما برخی از این موزه ها به قدری جذابند که هر کسی برای یکبار هم که شده باید از این موزه ها دیدن کند. یکی از این موزه های جذاب تهران موزه وزیری است. این موزه در نزدیکی لواسان تهران واقع شده است و یکی از موزه های منحصر به فرد در ایران و جهان است. این موزه توسط هنرمندی به نام ناصر هوشمند وزیری بنیا گذاشته شده که او از مجسمه سازان بزرگ ایران به شمار میرفته است. موزه وزیری اولین موزه خصوصی در ایران است مه توسط این استاد گرانقدر بنا شده. این موزه که در دامنه ی کوه قرار گرفته هم بخش زیبایی از طبیعت را در خود جای داده است و هم با اشیای دیدنی ای که درون خود دارد یکی از عجیب ترین موزه های ایران است. موزه وزیری دارای 1000 متر مساحت است و در آن آثاری که ناصر وزیری در طی 50 سال تلاش خود ساخته است به نمایش درامده. موزه وزیری درون غاری مه دارای 8 دالان بتنی است بنا شده است که هرکدامم از این غارها مختص به یک قسمت از این موزه است.

محوطه موزه وزیری

در این بخش موزه درختی وجود دارد به نام درخت نوشابه، این درخت درواقع تنه خشک یک درخت است که بر ساخه های آن بطری ها و درهای نوشابه آویزان شده است و درواقع تلنگری است برای محافظت هرچه بیشتر از محیط زیست. در قسمت های دیگر این محوطه میتوانید تندیس های دیگری مانند تندیس پهلوان گرز به دست، میرزا کوچک خان و امیر کبیر را ببینید که همگی آنها با وسایل دور ریختنی ساخته شده اند.

سرای بسطامی

در فضای باغ و لا به لای کلبه های چوبی متعدد درب کوچکی وجود دارد که شمارا به  یک سالن 90 متری میرساند. این سالن محل برگزاری همایش های مختلف است که دیوار این سالن با تابلوهای گوناگون آذین شده است.
وقت آن شده است تا پا به درون غار های باغ موزه وزیری بگذارید و سفر شگفت انگیزتان را آغاز کنید.

کارگاه صنایع دستی غار موزه وزیری

این کارگاه توسط دختر استاد وزیری اداره میشود. در این کارگاه بستگان و هنرجویان استاد وزیری مشغول ساخت صنایع دستی هستند. کوره پخت، چرخ سفالگری و صنایع دستی تولید شده از جمله چیزهایی است که در این بخش میتوانید ببینید.
علاوه بر قسمت های مختلف موزه وزیری ذو بخش بسیار بزرگ نیز به کلکسیون استاد وزیری اختصاص داده شده است که در این دو بخش کلکسیونی از شطرنج های مختلف و کلکسیونی مربوط به آفتابه ها نگهداری میشود. در این بخش نزدیک به 600 نوع آفتابه که هر کدام قدمت متفاوتی دارند نگهداری میشود. یکی از ویژگی های این موزه این است که با مراجعه به آن میتوانید بخشی از هنرهای تجسمی را زیر نظر اساتید مختلف آموزش ببینید. از جمله کلاسهایی که در این موزه برگزار میشود، کلس مجسمه سازی و سفالگری است.

آدرس غار موزه وزیری

همانطور که گفته شد غار موزه وزیری در شهر لواسان و در 11 کیلومتری تهران واقع شده است.
برای رفتن به این موزه باید به سمت بلوار امام خمینی ، جاده کند علیا و سفلی برانید و در دوراهی بوجان به سمت چپ بپیچید و تا جایی که به خانه ای با پلاک 11 برسید به مسیرتان ادامه دهید.
این غار موزه همه روزه از ساعت 9 الی 19 پذیرای بازدیدکنندگان خود خواهد بود.

موزه جواهرات ملی ایران

بی شک یکی از ارزشمند ترین و دیدنی ترین موزه های تهران موزه جواهرات ملی است. این موزه که بیش از اینکه تماشاگر ایرانی داشته باشد، میزبان گردشگران خارجی است یکی از بهترین موزه هایی است که میتوانید در تهران به بازدید آن بروید. درواقع ایران با قدمت چند هزار ساله است و جای دادن امپراطوری بزرگی چون امپراطوری هخامنشیان و ساسانیان و … بسیاری از اشیا و آثار گرانقدر را در خود جای داده است که امروزه بسیاری از آنها در موزه های مختلف نگهداری میشود. اما در موزه جواهرات ملی به عنوان یکی از موزه های تهران تنها جواهرات و اشیای ارزشمند دیده میشود. این موزه درواقع گنجینه ای است که در زیر ساختمان بانک مرکزی از آن نگهداری میشضود. این موزه دارای 36 گنجه است که دارای محتویات متنوع و زیادی است. اشیائی که در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری میشود شامل زیورآلات، انواع تاج ها، گلدان، قلیان، آینه، تنگ های مینا کاری شده، شمعدان، شمشیر، خنجر، سپر، ساعت، عصا، مدال، تخت، سنجاق های سر، گل سینه، و انواع سنگ های زینتی شامل مروارید، فیروزه، یاقوت، الماس، زمرد و … است.

شاید جالب باشد بدانید تا قبل از دوره صفویه هیچ گنجینه بخصوصی برای نگهداری جواهرات درباری تعبیه نشده بود و تنها در همان زمان بود که برای اولین بار در سال 907تا 1148 هجری قمری پادشاهان صفوی شروع به جمع آوری جواهرات کردند و خزانه جواهرات ملی را بنا گذاشتند. میتوان گفت که از غنی ترین خزانه ها در آن دوره خزانه شاه عباس صفوی بوده است. بعد از این دوره و با به قدرت رسیدن نادر شاه افشار و با لشکر کشی های پی در پی او به کشور های مختلف بر حجم جواهرات گنجینه افزوده شد. بسیاری از جواهراتی که امروزه شاهد آن هستیم مربوط به همان دوره است چرا که  نادر شاه توانست گنجینه ارزشمندی از جواهراتی که متعلق به ایران بوده را دوباره جمع آوری کند. او برخی از این جواهرات را نیز به آستان قدس رضوی اهدا کرده بود.
در دوره پهلوی یک گروه جواهرشناس فرانسوی به ایران آمدند تا از جواهرات ملی لیست برداری کنند. در همان زمان بسیاری از این جواهرات به بانک  مرکزی انتقال داده شدند و برخی دیگر نیز در کاخ گلستان باقی ماندند تا مورد بازدید عموم قرار بگیرند. برخی از این جواهرات نیز توسط رضاشاه به حاکمان دیگر کشورها هدیه داده شد و برخی نیز در طی ازدواج محمدرضا و فوزیه به آنها امانت داده شد که آن جواهرات هیچگاه بعد از جدایی آنها به خزانه ملی بازنگشتند. در ادامه به معرفی جواهرات ارزشمندی که در این موزه در آنها نگهداری میشوند اشاره میکنی.

•    الماس دریای نور: یکی از گرانبها ترین الماسهای جهان در یکی از موزه های تهران نگهداری میشود. این الماس 128 قیراط است. الماس دریای نور پس از کشته شدن نادر شاه، به نوه او یعنی شاهرخ میرزا رسید. بعد از او به دست امیرعلم افتاد و بعدتر لطفعلی خان زند صاحب این الماس شد. پس از شکست لطفعلی خان از اقامحمد خان قاجار، الماس دریای نور به دربار قاجار برده شد و طی سالیان بسیار پادشاهان قاجار از این الماس نهایت مراقبت و نگهداری را انجام میدادند. گفته میشود که این الماس بسیار مورد علاقه ناصر الدین شاه بوده است چرا که به عقیده او این همان الماسی بوده که بر تاج کوروش قرار داشته.

•    کره جواهر نشان یکی دیگر از اشیای بسیار ارزشمندی است که به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است. ای کره از 34 کیلوگرم طلا و  51366 قطعه جواهر ساخته شده و قطر آن به 66 سانتی متر میرسد. این کره که به نوعی نقشه جهان است بر روی پایه ای از جنس طلا ساخته شده است. جالب ایت بدانید شهر تهران بر روزی این کره با یک جواهر بسیار خاص به نام “اورنگ زیب” نشان داده شده است.

•    یکی دیگر از جواهرات ارزشمند این موزه تاج پهلوی است که برای مراسم تاج گذاری رضاشاه در سال 1304 ساخته شده است. این تاج از 3380 الماس به وزن 1144 قيراط، 5 قطعه زمرد به وزن 199 قيراط ، 2 قطعه ياقوت کبود به وزن 19 قيراط و 368 حبه مرواريد ساخته شده. وزن کلی این تاج چیزی در حدود دو کیلو گرم است.

•    تاج شهبانو نیز از مهم ترین تاج هایی است که در این موزه قرار دارد چرا که این تاج اولین تاجی است که برای تاج گذاری یک بانو در کل تاریخ ایران ساخته شده است. ساخت این تاج 6 ماه زمان برده است و توسط یک گروه فرانسوی صورت گرفته. در این تاج از 36 زمرد سبز رنگ،34 عدد یاقوت سرخ، 105 عدد مروارید، 1469 قطعه الماس، و یک زمرد سبز رنگ 92 قیراطی استفاده شده.

•    یکی دیگر از اشیا ارزشمندیکه در موزه جواهرات نگهداری میشود، تخت نادری است. این تخت درواقع یک صندلی جواهرنشان است که با 22 قطعه سنگ گرانبها تزئین شده و از آن جهت تخت نادری نام دارد که بسیار گرانبها و منحصر به فرد و نادر و نایاب بوده است.

آدرس موزه جواهرات ملی ایران

تهران، میدان امام خمینی، خيابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران.
در روزهای عادی ساعت کارموزه جواهرات ملی ایران بدین شهر بوده:  روزهای شنبه تا سه‌شنبه | ساعت 14:00 تا 17:00
فروش بلیت تا ساعت 16:30 انجام میگیرد.خزانه جواهرات ملی در روزهای چهارشنبه تا جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل است.

موزه تماشاگه زمان

در میان موزه های تهران، موزه زمان از زیبایی خیره کننده ای برخوردار است. ساختمانی که این موزه در آن دایر شده یکی از زیباترین معماری هارا در میان بناهای تاریخی به جا مانده در تهران دارد. موزه زمان بهترین موزه برای گذراندن یک عصر در تهران است چرا که این موزه علاوه بر اشیا دیدنی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، دارای یک محوطه ی بسیار زیبا نیز هست که قدم زدن در آن بسیار لذت بخش خواهد بود.
موزه زمان مساحتی برابر 600 هزار متر مربع دارد و بیش از 80 سال از ساخت عمارت آن میگذرد. آخرین صاحب این عمارت شخصی به نام حسین خداداد بوده که از علاقه زیاد او به هنر گچ بری تمام ساختمان این عمارت با این هنر مزین شده است. در یکی از اتاق های این موزه،معروف به اتاق اصفهانی ها طراحی شگفت انگیزی از گچ بری ها به سبک گچ بری های دوره صفویه و شبیه اتاق موسیقی کاخ عالی قاپو وجود دارد. جالب ایت بدانید ساخت این اتاق به تنهایی سه سال زمان برده است و به طور کلی مرمت و ساخت این بنا در سال 1356 به پایان رسیده وو صاحب این عمارت تنها توانسته یک سال در این عمارت زندگی کند و بعد از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرده است. اما در موزه زمان چه چیز هایی نگهداری میشود؟ موزه زمان در سال 1378 تاسیس شده و در این موزه از اولین ساعت های موجود در ایران تا ابزار و ادوات ساخت و تعمیر ساعت ها یافت میشود.  در طبقه اول این موزه میتوان انواع ساعت های کوکی، جیبی؛ دیواری و مچی را ببینید که قدمت برخی از آنها به قرن 17 میرسد. یکی از جالب ترین اشیا این طبقه اولین ساعت شیفت زنی ایران است که در موزه زمان نگهداری میشود.

در طبقه دوم بیشتر ساعت های مچی مربوز به ادوار مختلف و مربوط به افراد سرشناس نگهداری میشود. از جمله این ساعت ها میتوان به ساعت افرادی چون دکتر حسابی،شهید باکری،شهید همت،جمشید مشایخی ، محمد علی کشاورز و … اشاره کرد. اگر میخواهید بدانید اسطرلاب چیست و تعدادی اسطرلاب را از نردیک مشاهده کنید، موزه زمان بهترین مکان برای اینکار است. در این موزهاسطرلاب های رازآلودی نگهداری میشوند که گفته میشود در گذشته از اسطرلاب ها علاوه بر به کارگیریشان در علم نجوم،برای طالع بینی،فالگیری و جادوگری نیز استفاده میشده.

آدرس موزه زمان

میتوانید در ایستگاه تجریش واقع در خط یک مترو تهران از قطار پیاده شده و اگر اهل پیاده روی هستید با 17دقیقه پیاده روی به موزه برسید و یا با استفاده از تاکسی و یا  BRT های حوالی میدان تجریش به زعفرانیه بروید و با چند دقیقه پیاده روی در خیابان زعفرانیه به این موزه بروید. در حال حاضر این موزه از 8صبح تا 8 شب جهت بازدید شما عزیزان باز است.

موزه هنر های معاصر

همیشه موزه ها با اشیایی که درون خود دارند شناخته میشوند. موزه هنرهای معاصر اما یکی از موزه های تهران است که تنها با دیدن ساختمان و معماری خود موزه به وجد می آیید. این موزه یک گنجینه دائمی از بیش از 4000 هزار اثر هنری از هنرمندان سراسر جهان است که اکثر این آثار توسط فرح دیبا جمع آوری شده است. از جمله آثار این موزه می‌توان به کارهای بسیار شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی اشاره کرد. موزه هنر های معاصر دارای نه گالری است. که تنها سه گالری از این نه گالری به طور دائم نمایشگاه آثار هنرمندان نام برده است و دیگر گالری ها به نمایشگاه های دوره ای و موقت اختصاص یافته اند. از معروف ترین آثاری که در این موزه وجود دارند میتوان به پیکره «درمانگر» اثر رنه ماگریت و پرتره مرلین مونرو اثر اندی وارهول اشاره کرد.

آدرس موزه هنر های معاصر

تهران، خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.