در حال‌وهوای باغ ملی تهران خوش بگذرانید

با شنیدن اسم تهران قدیم و جاهای دیدنی پایتخت، همه به محله‌های قدیمی فکر می‌کنند که پر از جاذبه‌های تاریخی است. جایی که با رفتن به هر یک می‌توان در تاریخ سفر کرد. باغ ملی تهران به همراه آن سر‌در معروفش، زمانی نماد تهران بود، یعنی قبل از میدان آزادی یا برج میلاد.

شاید در نگاه اول به این نتیجه برسید که باغ ملی تهران فقط یک اثر تاریخی به نظر برسد اما کافی است از سر‌در آنجا عبور کنید و خودتان را به آن سوی دروازه برسانید. دروازه‌ای که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و کلی خاطره خوش از تهرانگردی را قرار است برایتان بسازد.

روی نقشه ببینید!


باغ ملی تهران کجاست؟

باغ ملی تهران یا همان سردر باغ ملی، در خیابان امام خمینی قرار دارد. این مجموعه با سبک معماری ایرانی و اروپایی در فاصله کمی از میدان توپخانه، درست در ضلع غربی اداره پست و ضلع شرقی وزارت امور خارجه قرار گرفته است. اینجا اولین پارک ملی تهران و ایران است.

به هنگام دیدن سر‌در بزرگ باغ ملی تهران، همین که پایتان را به آن طرف سر‌در و باغ می‌گذارید، دیگر خبری از آن شلوغی و هیاهو خیابان امام خمینی و رفت‌و‌آمدها را نمی‌بینید. در محوطه باغ نسیم خنکی می‌وزد و سرو‌صورت‌تان را نوازش می‌دهد، انگار در جایی که همه آرامش و زیبایی است قدم می‌زنید.

تازه اگر هم از قدم زدن خسته شوید، می‌توانید به سراغ نیمکت‌هایی که در باغ است، بروید و دقایقی را بر روی آنها بنشینید و از دیدن مناظر لذت ببرید و در قلب تهران قدیم، حس‌وحال متفاوت از گردش را بچشید. 

در باغ ملی تهران اگر بخواهید از همه‌جای مجموعه دیدن کنید، نیاز به چند‌ساعت زمان دارید تا کم‌کم که قدم می‌زنید از ساختمان وزارت امور خارجه، موزه پست و ارتباطات، موزه ملک و میدان مشق بازدید کنید. البته اینجا زمانی که به ساختمان وزارت خارجه برسید می‌بینید که بسیاری برای ثبت لحظات سفرشان در جلوی آن توقف کرده و دوربین به دست می‌شوند تا عکس‌های یادگاری خود را ثبت کنند. 

بیشتر بخوانید: معرفی بانک تجارت میدان توپخانه


اینجا معماری و نقش و نگارهای روی سردر چه می‌گویند؟

معماری سردر باغ ملی همان‌طور که گفتیم ترکیبی از سبک معماری ایرانی و اروپایی است. این نوع معماری با همت معمار کاشانی، جعفرخان به همراه استادانی به نام مثل استاد اسماعیلی، کریم منیژه و استاد مقدم طراحی و ساخته شد که هنوز هم می‌توان آن را بهترین سبک در ایران دانست.

سردر باغ ملی پر از نقش‌ونگارهای رنگارنگی است که با کاشی‌کاری‌های زیبا توانسته خودش را به دیگران معرفی کند. نقاشی‌ها و کاشیکاری‌هایی که بیشتر با رنگ لاجوردی‌، فیروزه‌ای‌، کرم‌، زرد، قهوه‌ای‌، طلایی‌، قرمز، سفید و سبز طراحی شده و همه از دیدن آن در بزرگ و نقش‌ونگارها، حیرت‌زده شده و از دیدنش لذت می‌برند.

البته اگر با دقت به نقش‌ونگارهای سر‌در نگاه کنید، به تصاویری از ایران باستان می‌رسید. از تصویر کوروش کبیر، فروهر، مردمان هخامنشی گرفته تا تصاویر اسلیمی، نقش‌ونگارهایی از توپ و تانک، دو فرشته پیروزی، میدان جنگ، آیه‌های قرآن، نام امامان معصوم و پرچم ایران که به زیباترین شکل ممکن اینجا تصویرسازی شده‌اند. هر چند از نوشته‌ها و سروده‌های روی کتیبه‌های  زیر کلاه فرنگی نمی‌توان غافل شد، چون روی کتیبه نمای بیرونی سر‌در سروده‌هایی از ندیم‌الملک را خواهید دید. 

سردرباغ موزه ملی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس masoud tabatabaei

نمای کلی سردر باغ ملی آجری است و با هشت ستون مدور اطرافش، درهای چدنی به همراه قاب‌بندی‌ آجری، توانسته بخشی از معماری باشکوه ایرانی را در این جاذبه تاریخی تهران به نمایش بگذارد. اگر دیده باشید این دروازه سه تا در ورودی دارد، یکی از درهای ورودی برای افراد سواره‌رو بوده که در وسط قرار دارد. دو در ورودی دیگر که کوچکتر از در میانی هستند هم در کناره‌ها بوده که گذرگاه افراد پیاده‌ است.

درب‌های سردر باغ ملی فلزی بوده و از جنس چدن است. در نمای کلی این درها استاد محمدعلی کرمانی از تصویر پرنده‌ افسانه‌ای ایران یعنی همان هما که نشانه پیروزی و موفقیت است، استفاده کرده است.

هر چند تغییرات زیادی پس از انقلاب در این بنا ایجاد شد، مثلا نشان شیر و خورشید را از میان پرچم ایران که در دو طرف بالای سر‌در (در نمای درونی و بیرونی و درون هلالی‌ها) بود را برداشتند و نیم‌تنه فلزی رضاشاه را هم از بالای درب چدنی حذف کردند. با این حال اینجا هنوز هم برای خیلی از کسانی که در تهران هستند و یا برای دیدن جاذبه‌های تاریخی تهران به پایتخت آمده‌اند، جذابیت دارد.

بیشتر بخوانید: بازدید از باغ نگارستان نظاره گر تاریخ تهران


اطلاعات و ساعت بازدید از باغ ملی 

آدرس باغ ملی: تهران، خیابان امام خمینی، جنب خزانه‌داری بانک سپه

ساعت بازدید: اینجا همه روزه از ساعت 10 صبح تا 16 عصر باز است و می‌توانید به راحتی داخل محوطه بروید و از دیگر جاذبه‌های داخل باغ ملی هم دیدن کنید.

هزینه بازدید: خود باغ موزه رایگان است ولی برای بازدید از جاذبه‌های داخلی نیاز به پرداخت هزینه است.

بیشتر بخوانید: محله های جنوب تهران


مسیرهایی که شما را به سزدر باغ ملی می‌رسانند 

ماشین شخصی: به یاد داشته باشید اگر بخواهید با خودرو شخصی به بازدید از این جاذبه بروید، باید بدانید که این منطقه در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و باید طرح ترافیک بخرید تا جریمه نشوید.

اتوبوس: شما می‌توانید از هر نقطه تهران که هستید با استفاده از اتوبوس‌های خطی که از خیابان امام خمینی می‌گذرند خودتان را به ایستگاه خیام برسانید و با کمی پیاده روی در خیابان امام‌خمینی به باغ ملی برسید.

مترو: شاید هم تصمیم گرفتید بدون دغدغه‌ جای پارک، طرح ترافیک و یا معطلی با استفاده از خط مترو خودتان را به باغ ملی برسانید. باید بگوییم که بهترین روش را انتخاب کرده‌اید. خط 1 و 2 مترو می توانند شما را به ایستگاه امام خمینی برسانند و از آنجا هم با کمی پیاده‌روی به سردر باغ ملی برسید.

ساعت کاری باغ ملی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mahnaz roshani

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


در نزدیک سردر باغ ملی از چه جاهایی می‌توان بازدید کرد؟

دیدنی های اطراف باغ ملی تهران آن‌قدر زیاد هستند که می‌توانند یک روز کامل شما را پر کنند. البته تهران‌گردی در بافت قدیم همین است و شما را ساعت‌ها می‌تواند سرگرم بازدید از جاذبه‌ها کند.

  • موزه ارتباطات

این موزه در  داخل مجموعه باغ ملی تهران قرار دارد.  موزه پست و تلگراف یکی از جالب ترین موزه های تهران است و شما را به سال‌هایی می‌برد که خبری و از تکنولوژی نبود. وسایل ارتباطی به همراه سیر تحول تاریخی را در بخش‌های مختلف موزه ارتباطات از نزدیک می‌توانید ببینید، اینکه در گذشته با چه ابزارهایی مردم برای ارتباط گرفتن سروکار داشتند.

  • موزه ملک 

این موزه در نزدیک درب اصلی سردر باغ ملی قرار دارد و بیشتر شبیه یک کتابخانه بزرگ است. کتابخانه‌ای باشکوه که توانسته 6 مجموعه را در طبقات مخالف در خود جای دهد. در کتابخانه و موزه ملک در کنار کتابخانه می‌توان از مجموعه سکه‌های قدیمی، آثار هنری هنرمندان، قلمدان‌های متنوع، تمبرهای یادگاری، فرش و اشیای اهدایی خانم ملک دیدن کرد.

  • استریت فود 30 تیر

خیابانی سنگ فرش شده‌ای در نزدیکی سردرباغ ملی تهران که شب‌های زنده دارد. خیابان سی تیر از یک طرف به خیابان امام خمینی و از طرفی دیگر به خیابان جمهوری می‌رسد. این خیابان از قدیمی ترین خیابان های تهران است که در گذشته با اسم خیابان ادیان آن را می‌شناختند. دلیل آن هم به آتشکده آدریان، کلیسای انجیلی پترس و کنیسه حییم برمی‌گردد که در این خیابان قرار داشت. این خیابان در حال حاضر خوشمزه ترین خیابان تهران است و ون‌ها و غرفه‌های خیابانی اینجا هستند تا گردش شما را با یک غذای خوشمزه در بافت قدیم تهران کامل کنند. تازه اگر خوش‌شانس باشید موسیقی خیابانی هم شب‌ها نواخته می‌شود.

  • موزه ایران باستان

این موزه بزرگترین و مهم ترین موزه باستان‌شناسی ایران است که در سال 1313 به دستور رضا شاه ساخته شد تا تاریخچه کهن ایران در معرض نمایش قرار بگیرد. اینجا بخش مختلفی دارد که شما را به سیروسفر در آن دوره می‌برد. مثلا وسایل ساخته شده توسط انسان‌های اولیه با قدمت یک میلیون سال همه را در این قسمت میخکوب می‌کند و از جذاب‌ترین آثار موزه ایران باستان است. 

البته این مرکز علاوه بر  بخش‌های تاریخی، از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های تهران و ایران است که سالن‌های سمینار مختلف برای برگزاری رویداد‌هایی مثل سار دارد که چیزی شبیه رویداد‌های TED است.

موزه ایران باستان تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس مجید ایرانی

  • میدان مشق

این میدان در زمان فتحعلی شاه قاجار ماهیت نظامی داشت و برای تمرینات رزمی سپاهیان، قشون در آنجا جمع می‌شدند تا تاکتیک‌های نظامی را آموزش ببینند. البته سربازخانه مرکزی هم در آن مکان قرار داشت. میدان مشق در دوره ناصرالدین شاه مرمت شد و توسعه پیدا کرد و محدوده آن در حال حاضر از باغ ملی تهران شروع می‌شود و تا خیابان سی تیر ادامه دارد.

  • موزه عبرت 

موزه عبرت یا بهتر است بگوییم زندان عبرت، کمی با سردر باغ ملی تهران فاصله دارد و با پیاده‌روی 5 دقیقه‌ای می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید. این موزه به راستی یکی از متفاوت ترین جاهای دیدنی و گردشگری تهران است که در آن حال‌و‌روز زندانیانی که در زمان پهلوی شکنجه می‌شدند به تصویر کشده شده. در موزه عبرت مجسمه‌هایی از زندانیان را می‌بینید که با تصویرسازی شما را به سفر تاریخی تلخ می‌برند.

  • موزه استاد صنعتی

موزه علی اکبر صنعتی یکی از موزه‌های دیدنی نزدیک به باغ ملی تهران است که سال تاسیس آن به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی برمی‌گردد. این موزه بر خلاف اسمش که به نظر می‌رسد موزه‌ای درباره صنعت و صنعت‌گری باشد، مجموعه‌ای از آثار هنری ارزشمند استاد صنعتی را در خود جای داده است.

البته موزه صنعتی را به اسم‌های دیگری مثل موزه ۱۳ آبان و موزه هلال احمر هم می‌شناسند و قبل از انقلاب به این جای دیدنی تهران، موزه شیر و خورشید می‌گفتند.

در این مجموعه آثار استاد علی اکبر صنعتی که نقاش و مجسمه‌ساز بزرگ ایرانی است را می‌توانید مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: گشتی در دیدنی ترین عمارت‌ های تهران قدیم


سردر باغ ملی تهران جایی است که روزها عکس‌های مختلفی را می‌توان از آنجا گرفت و جزئیات بیش‌تری را دید. حالا اگر فصل بهار یا پاییز بروید که معرکه است.

البته شب‌ها نیز با نورپردازی زیبا، سردر باغ ملی جلوه‌ای دیگری دارد و اگر به دنبال عکاسی در شب هستید اینجا جای مناسبی در تهران است.

در این مقاله با هم به سراغ یکی از جاهای دیدنی تهران قدیم سر زدیم. جایی که پر از داستان‌ها و ماجراهای تاریخی است. اینجا مثل ساعت برنارد شما گذر زمان را احساس نمی‌کنید و به مرور زیبایی‌ها مشغول هستید. 

آیا تا به حال به بازدید از این جاذبه تهران رفته‌اید؟ چه چیزی در این مجموعه برایتان جذابیت ویژه داشت؟ آیا دوست دارید دوباره به بازدید از محله های قدیمی تهران بروید؟ نظرات ارزشمند شما می‌تواند راهنمای خوانندگان ما در بازدید از سردر باغ ملی تهران باشد.


سوالات متداول

باغ ملی کجاست؟

سردر باغ ملی در خیابان امام خمینی قرار دارد و با توپخانه کمی فاصله دارد و با رفتن به ضلع غربی اداره پست یا ضلع شرقی وزارت امور خارجه می‌توانید به آنجا بروید.

قدمت سردر باغ ملی مربوط به چه زمانی است؟

این سردر در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

مسیرهای دسترسی به باغ ملی  کدام است؟

برای رفتن به این باغ می‌توانید هم از خودرو شخصی، هم اتوبوس و مترو استفاده کنید که بهترین آن مترو است. کافی است سوار قطار تجریش کهریزک شده و در ایستگاه امام خمینی از مترو پیاده شوید. پس از خروج از ایستگاه با کمی پیاده روی کوتاه می‌توانید به آنجا برسید.

بهترین زمان بازدید از باغ ملی کی است؟

برای بازدید از این مجموعه می‌توانید در تمام فصل‌های سال به آنجا بروید و از جاذبه‌ها و سر در تاریخی دیدن کنید. پیشنهاد ما فصل بهار و پاییز است. چوت در بهار اینجا آب‌وهوای مطبوعی دارد و در پاییز محوطه پر از برگ شده و برای عکاسی فوق‌العاده است.

هزینه بازدید از باغ ملی تهران چقدر است؟

شما برای رفتن به خود باغ موزه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید و رایگان است ولی برای بازدید از جاذبه‌های داخلی مثل موزه ارتباطات و ملک نیاز به پرداخت هزینه دارید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.