خیابان 30 تیر، پاتوقی برای شکم گردی های شبانه

اگر در تهران زندگی میکنید و یا چند روزی را مهمان این شهر بوده اید حتما نام خیابان 30 تیر به گوشتان خورده و یا شاید از آن عبور هم کرده باشید.
چیزی که در صبح و ساعات اولیه روز از خیابان 30 تیر میبینید هزار بار متفاوت تر از ساعات شبانه ی این خیابان است.
هرچه به ساعات پایانی شب نزدیک تر شویم خیابان 30 تیر شگفت انگیز تر خواهد شد و تردد افراد زیادی که به قصد تفریح به این خیابان آمده اند، زیست شبانه ی تهران را به نمایش خواهد گذاشت.
خیابان 30 تیر گویی نیویورکی کوچک در دل تهران است،که هیچگاه از تک و تا نمی افتد و آرام نمیگیرد.
اگر میخواهید با این خیابان بیشتر آشنا شوید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آدرس دقیق خیابان 30 تیر

خیابان 30 تیر، واقع در منطقه 12 تهران که از سمت جنوب به خیابان امام خمینی و از شمال به خیابان جمهوری میرسد،یکی از خیابان های قدیمی تهران بوده که در گذشته آن را خیابان قوام السلطنه می‌نامیدند. علت آن هم این بود که خانه ی قوام السلطنه در این خیابان وجود داشته و در بزرگداشت احمد قوام،نام او را بر این خیابان نهاده بودند.
این خیابان نام های بسیار دیگری هم داشته و دارد.
به دلیل وجود سه عبادتگاه از سه دین مختلف مسیحی،یهودی و زرتشتی این خیابان را خیابان ادیان هم میخوانند.این سه عبادتگاه عبارت اند از:1-کلیسای پطرس مقدس 2- کنیسه حییم 3-آتشکده زرتشتی آدریان.
اما امروزه بیشتر افراد آن را با نام خیابان 30تیر میشناسند و از آن به عنوان یک خیابان همیشه بیدار یاد میکنند.
لازم به ذکر است که خیابان سی تیر به علت واقع بودن در نزدیکی بازار بزرگ تهران و شلوغی و پر تردد بودن،در منطقه طرح ترافیک تهران قرار دارد.

اماکن دیدنی کلیساهای خیابان 30 تیر

خیابان 30 تیر، 15موزه را در اطراف خود جای داده است و به همین دلیل نیز یکی از مراکز مهم گردشگری تهران محسوب میشود.
•    موزه آبگینه تهران
این موزه یکی از پربازدید کننده ترین موزه های تهران است.ساختمان این موزه به صورت هشت ضلعی است و دو طبقه دارد.تالار های موجود در این ساختمان 5 عدد است که قدمت آنها به دوران قاجاریه میرسد،و گفته میشود این ساختمان نیز متعلق به قوام السلطنه بوده.
در طبقه اول تالاری وجود دارد که تالار بلور نام دارد،در آن تعدادی شیشه و سفالینه وجود دارد که قدمت آن به هزاره ی دوم قبل از میلاد مسیح بر میگردد.

در طبقه دوم تالاری به نام تالار زرین  وجود دارد و در آن ظروف نفیس و زرینی که به دوران سلجوقیان بر میگردد وجود دارد.
تلار دیگری به نام تالار لاجورد در این طبقه وجود دارد که ظروف لعابی و فیروزه ای بی نظیری مربوط به دوره‌ی ایلخانیان هستند.

•    موزه ملی ایران با قدمتی حدود 60 سال بزرگ ترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران است.این موزه در بین موزه های ایران به عنوان یک موزه مادر شناخته میشود،این موزه به دستور رضا خان به دست یک معمار فرانسوی طراحی شد و در سال 1313 ساخته شد.
از سری اشیاء موجود در این موزه میتوان به دست ساخته های یک ملیون ساله ی انسان نئاندرتال،آثار دوره ایلامی و مادها،ستون و پلکان تخته جمشید،مجسمه سردار اشکانی و جالب تر از همه ی اینها که بقایای مرد نمکی است اشاره کرد.

اما امروزه تنها این اماکن تاریخی و موزه هایی که خیابان 30 تیر در درون خود جای داده نیستند که آن را محل مهمی برای گشت و گذار در بین تهرانی ها تبدیل کرده است. بلکه تبدیل این خیابان به قطب “استریت فود” تهران است که این خیابان را به صورت شبانه روزی زنده و بیدار نگه میدارد.

خیابان 30 تیر،استریت فود تهران

در اوایل سال 1395 شهرداری تهران شروع به سنگفرش کردن  خیابان 330 تیر نمود،در ابتدا دلیل این کار برای هیچکس آشکار نبود. سپس در آذر ماه همان سال دکه هایی در راسته ی این خیابان مستقر شدند و پایان همان سال این خیابان به استریت فود تهران و محلی برای شکم گردی تهرانیان بدل شد.از سال1395 تا کنون این خیابان به محل مهمی برای گشت گذار مسافران و توریستان نیز بدل شده و بر جاذبه های گردشگری تهران افزوده است.

انواع و قیمت غذاهای خیابان سی تیر

در این خیابان نباید انتظار غذاهای لوکس و گران قیمتی که میتوانید در شمال شهر تهران بخورید را داشته باشید،در عوض میتوانید از 20 دکه ی ثابت و 10فود تراک سیار موجود در این خیابان،انواع و اقسام ساندویچ های خانگی ،غذاهای محلی ،فلافل،انواع فست فودها که بر خلاف قیمت پایینشان کیفیت خوبی دارند غذای مورد علاقه تان را تهیه کرده و پشت میز و صندلی هایی که در همان خیابان تعبیه شده بنشینید وغذایتان را نوش جان کنید.
البته ناگفته نماند کنار تمام غذاهای موجود در این خیابان انواع آب میوه ها و نوشیدنی های گرم و سرد نیز سرو میشود که از محبوب ترین آنها میتوان به غرفه ای که چای و باقلوا ارائه میدهد اشاره کرد.حتما اگر برای صرف غذا به این خیابان میروید، در آخر خودتان را مهمان یک لیوان چای خوش رنگ کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.