گشتی در دیدنی ترین عمارت‌ های تهران قدیم

تهران امروز، شاید دیگر شباهتی با طهران قدیم نداشته باشد اما در محله‌های خلوت و خوش آب‌وهوای پایتخت، خانه‌های قدیمی و تاریخی که بیشتر به اسم عمارت های تهران شناخته شده‌اند دیده می‌شود. عمارت‌هایی که با داشتن حیاط دلباز و یک حوض کوچک در وسط حیاط، هر بیننده‌ای را خواه‌ و‌نا‌خواده میخکوب می‌کند تا لحظاتی آنجا را تماشا کند. در مجله تهران مبله برای شما از بهترین عمارت های تهران صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این یادداشت همراه ما باشید.

بهترین عمارت های تهران را کجای تهران می‌توان پیدا کرد؟

این روزها بیشتر خانه های تاریخی جذاب و عمارت های تهران تبدیل به کافه‌های دنج و یا لوکیشن عکاسی عروسی در تهران شده‌اند.

البته با این کار هم یک خانه قدیمی و زیبا از دست بساز بفروش‌های روز خلاص شده و هم محلی برای کسب درآمد. تازه با این تغییر کاربری خیلی از خانه های قدیمی مرمت هم شدند و از آسیب‌ها و تخریب‌های احتمالی نجات پیدا کرده‌اند.

ناگفته نماند که خوردن غذا و قهوه در این کافه‌ها، جوری دیگر به آدم می‌چسبد و آن حال‌و‌هوای نوستالژیک و قدیمی را به هر کسی انتقال می‌دهد.

 خوب برویم تا درباره بهترین و زیباترین و معروف‌ترین کافه عمارت های تهران مثل عمارت شمس العماره، دل، روشنان و بقیه عمارت‌ها که گذراندن زمان و خوردن یک غذا و نوشیدنی در آن‌جا برای یک‌بار که شده هم ارزشش را دارد. 

1. عمارت روشنان، جایی برای نشستن و خواندن و ثبت لحظات‌خاطره‌انگیز

اگر به طبیعت، کتاب و تاریخ علاقه دارید‌، کافه عمارت روشنان برای شما بهترین انتخاب است. این کافه یک عمارت قدیمی مربوط به اواخر دوران قاجار است که در وسط باغی سرسبز قرار گرفته است. تازه یک کتاب فروشی هم در این کافه قرار دارد که شما می‌توانید بعد از خرید کتاب به باغ بروید و در کافه بنشینید و غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید و کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید. محیط نوستالژیک این کافه روح مهمانان خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قرار گرفتن کتاب‌فروشی یکی از بهترین ایده‌هایی است که در این عمارت تهران ایجاد شده است.

کافه عمارت روشنان از آنجایی که خانه دو زوج عاشق خانه سیمین و جلال است در طول سال، کارگاه‌هایی مثل کارگاه‌های ادبی، فلسفی و تربیتی، هنری و نشست‌های مختلف در آنجا برگزار می‌شود.

آدرس کافه عمارت روشنان در تهران

این کافه در بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، خیابان نوری قرار دارد.

شماره تلفن کافه عمارت روشنان تهران

02122206715

آدرس اینستاگرام عمارت روشنان تهران

roshanan_mansion@

ساعت کاری عمارت روشنان تهران

این کافه از ساعت 9 صبح تا 22:30 باز است.

عمارت روشنان تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Arsham

بیشتر بخوانید:‌ همه چیز درباره اجاره خانه در تهران

2. شمس العماره، از بلندترین عمارت های تهران در دوره قاجار 

این مجموعه جذاب پایتخت بدون شک از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران به شمار می‌رود. شمس‌العماره یا همان عمارت خورشید (بنای شاهنشاهی) که بخشی از مجموعه کاخ گلستان به حساب می‌آید اما به‌خاطر اهمیت تاریخی و هنری‌اش شایسته است که بیشتر درباره آن صحبت کنیم.  ناصرالدین شاه قاجار با سفر به کشورهای اروپایی و دیدن ساختمان‌های بلند تصمیم گرفت تا بلندترین ساختمان تهران را بسازد تا بتواند از بلندای آن کل شهر را تماشا کند. 

شمس‌ العماره با همه ویژگی‌های خاص و مجلل، تعداد طبقات، ایوان‌های بلند، بادگیرهای باصفا و برج ساعتی که روزگاری نبض زمان پایتخت را در دست داشت. این روزها طبقات بالای این عمارت برای بازدید عموم ممنوع است و بازدیدکنندگان فقط می توانند از طبقه اول این ساختمان با شکوه دیدن کنند.

آدرس عمارت شمس العماره 

تهران، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ، مجموعه کاخ موزه گلستان

شماره تماس عمارت شمس العماره

02136614837

آدرس اینستاگرام شمس العماره

talar_shamsolemare@

ساعت بازدید کاخ شمس العماره

این عمارت در تهران  همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8:30 تا 16:30 برای بازدید باز است.

شمس العماره کاخ گلستان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Rezgar

بیشتر بخوانید:‌ همه چیز درباره کاخ گلستان

3. کافه عمارت دل، کافه‌ عمارتی جذاب به سلیقه ایرانی‌ها در تهران

کافه عمارت دل یکی از دیدنی ترین کافه عمارت های تهران است که قدمت این عمارت به دهه ۲۰ هجری خورشیدی برمی‌گردد. کافه عمارت دل بر اساس سبک معماری ملی که در دوره پهلوی اول به‌وجود آمد، ساخته شده است.

وقتی به این کافه عمارت در تهران وارد می‌شوید، ترکیب سنت، مدرنیته، فرهنگ و هنر را به چشمان خود می‌بینید. عمارت دل یک حیاط دل‌باز دارد و افراد می‌توانند در حیاط آنجا بنشینند و اوقات خوشی را آنجا سپری کنند. در داخل این عمارت اگر سری بچرخانید آثار هنری و فرهنگی زیادی را می‌بینید که هر کدام ارزش تاریخی خاص خود را دارند.

رفتار محترم پرسنل کافه عمارت دل بسیار دلنشین و دوستانه است، طوری که در نگاه اول حتما چیزی که نظر شما را به خودش جلب می‌کند خوش رفتاری پرسنل است. حالا اگر به دنبال یک کافه عمارت تاریخی در تهران هستید تا جلسات گروهی و دوستانه خود را در آن‌جا برگزار کنید، پیشنهاد ما به شما کافه عمارت دل است. 

از دیگر جذابیت‌های کافه عمارت دل، برگزاری کنسرت‌های کوچک با مدت زمان کوتاه است که هر از چند گاهی در حیاط این عمارت برگزار می‌شود و این برنامه بدون هماهنگی قبلی با مشتریان انجام می‌شود و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید حسابی با این برنامه سورپرایز شوید. 

آدرس عمارت دل تهران

خیابان فلسطین، پایین‌تر از میدان فلسطین، نبش خیابان بزرگمهر، روبروی سفارت فلسطین، پلاک 356

شماره تماس عمارت دل تهران

02166959866

اینستاگرام عمارت دل تهران

emaratedel.cafe@

ساعت کاری عمارت دل تهران

این کافه همه روزهای هفته حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 23:30 شب باز است.

کافه عمارت دل تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس behnaz beikzadeh

بیشتر بخوانید:‌ معرفی جاهای تاریخی تهران

4. کافه عمارت روبرو، عمارتی جذاب در شلوغ‌ترین جای تهران

یکی از زیباترین کافه عمارت‌هایی که می‌توانید در تهران پیدا کنید، کافه عمارت روبرو است. این کافه در پشت بام یکی از ساختمان‌های چهارراه ولیعصر که از شلوغ‌ترین جاهای تهران است قرار گرفته و ویو بسیار دیدنی و جذابی از شهر دارد. 

عمارت روبرو به‌جز این‌که یک کافه دنج و دوست‌داشتنی باشد، امکانات دیگری مثل سینمای روباز، تئاتر، کتاب‌فروشی، محل برگزاری کنسرت، گالری و نشست‌های مختلف هنری هم دارد که بر جذابیت آن اضافه می‌کند. 

حالا اگر با سیگار و دود مشکلی ندارید، یکی از بهترین کافه‌هایی که می‌توانید آن را به پاتوق خودتان و دوستانتان تبدیل کنید، کافه عمارت روبه‌رو است. البته که یکی از دلایل محبوبیت این کافه بیشتر به‌خاطر مسیر دسترسی بسیار آسانی است که دارد. چون کافه عمارت روبرو درست در قلب تهران قرار گرفته است. برای دسترسی به این کافه عمارت باید به چهارراه ولیعصر، ضلع شمال شرقی، نبش بانک شهر، بن بست کیانپور بروید. 

منوی کافه عمارت روبه‌رو بسیار متنوع بوده، حالا اگر به قصد امتحان کردن غذاهای فرنگی به آن‌جا می‌روید، حتما از پیتزاهای آنجا نوش‌جان کنید. چوت بدون شک راضی از آن‌جا بیرون می‌آیید. 

آدرس کافه عمارت روبرو 

چهارراه ولیعصر، ضلع شمال شرقی، نبش بانک شهر،بن بست کیانپور

شماره تلفن عمارت روبرو

02166404230

اینستاگرام کافه عمارت روبرو

rooberoomansion@

ساعت کاری کافه عمارت روبرو

شما می‌توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 23 شب به این کافه عمارت در تهران بروید.

کافه عمارت روبرو

منبع عکس گوگل مپ، عکاس soroush a.a

بیشتر بخوانید: معرفی تمامی محله های شهر تهران

5. کافه عمارت مسعودیه، کافه‌ای از جنس تاریخ همراه با طعم ناب نوشیدنی‌ها

کافه عمارت مسعودیه یک بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که به مجلل‌ترین شکل ممکن به صورت یک کافه درآمده. این عمارت قاجاری تهران به‌خاطر فضای شیک و عطر خوش غذا و طعم جذاب نوشیدنی‌ها طرفداران زیادی دارد. 

با ورود به کافه عمارت مسعودیه اولین چیزی که در نگاه اول حسابی جذبتان می‌کند، حیاط بزرگ و یک حوض زیبا در وسط آن است که شما را به یاد خانه‌های مادربزرگ می‌اندازد.

چیزی که این کافه را در مقایسه با بقیه عمارت های تهران خاص می‌کند، این است که  داخل کافه عمارت مسعودیه پر از وسایل قدیمی و عتیقه‌ای است که مربوط به همان دور قاجار است. هر چیزی اینجا رنگ‌وبوی قجری دارد از میزها، صندلی‌ها، ظروف، در، پنجره و هرچیزی که می‌بینید سنتی و قجری است. طوری که با رفتن به این کافه عمارت، انگار در زمان سفر کرده‌اید و به دوران قاجار بازگشته‌اید.

منوی کافه پر از غذاهای اصیل ایرانی و فرنگی است. البته نوشیدنی‌ها و انواع دمنوش‌های اصیل ایرانی را می‌توانید با کیفیت خیلی بالا در این کافه نوش جان کنید. 

محبوب‌ترین غذا در منوی مسعودیه پای سیب است که هرکس به این عمارت برود، حتما یک‌بار هم که شده پای سیب خفنش را امتحان کرده است. 

آدرس عمارت مسعودیه تهران

کافه عمارت مسعودیه در خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان قرار گرفته است. 

شماره تلفن عمارت مسعودیه تهران

02133992012

اینستاگرام عمارت مسعودیه

masoudieh@

ساعت کاری عمارت مسعودیه

این مجموعه یکشنبه تا جمعه (به غیر از ایام تعطیل) از ساعت 9 صبح تا 19 عصر باز است. هر چند که این عمارت نسبت به دیگر عمارت های تهران شلوغ است و برای دوری از معطلی و انتظار، بهتر است حتما از قبل میزتان را رزرو کنید.

عمارت مسعودیه
منبع عکس گوگل مپ، عکاس Tony CHAN

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید

6. کافه عمارت یار، قصه گویی از تاریخ به زبان تصویر

عمارت یار یکی از معروف ترین عمارت های تهران است که یک عمارت قهوه‌ای رنگ با پنجره‌ها و نرده‌های آبی و یک حوض زیبا در وسط حیاط است. طراحی جذاب عمارت در چیدمان میز و صندلی‌هایش که کنار هم دورتادور حیاط چیده شده، محیطی متفاوت را ایجاد کرده‌­ است. اگر روزی دوست داشتید به این عمارت بروید خیالتان راحت باشد که هر چه که انتظارش را می‌کشید، این کافه برایتان فراهم می‌کند.

البته کافه عمارت یار یک داستان معروف در خود دارد و به‌همین‌خاطر است که در بین کافه عمارت های تهران بیشتر شناخته شده است. در این کافه شما می‌توانید داستان اولین دیدار و آشنایی شاه و ثریا را بشنوید، چون مالک اصلی این کافه در واقع عمه ملکه ثریا بوده است. 

کافه عمارت یار دو طبقه دارد و یکی از دلایل زیبایی این کافه، طبقه دوم کافه است که یک ویو خیلی زیبا از کل کافه را دارد و شما می‌توانید با یکبار رفتن به آنجا قطعا عاشق ویوی جذاب آن شوید.

عجیب‌ترین چیزی که در این کافه با آن رو‌به‌رو می‌شوید منوی عجیب آن است. منوی کافه شامل غذاهایی به اسم تاج‌الملوک، امین‌الملک، منور الملوک، بدیع الملک و … می‌شود که ممکن است در نگاه اول کمی گیج شوید اما در پایین هر کدام از اسم‌ها توضیحات مخصوص به آن غذا نوشته شده است. 

معروف‌ترین غذای کافه عمارت یار کوکو سبزی و کشک بادمجان است که برای یک عصرانه جانانه بسیار مناسب است. 

آدرس عمارت یار تهران

برای رفتن به کافه عمارت یار باید به خیابان طالقانی، خیابان حافظ، خیابان رشت، پلاک 41 بروید. 

تلفن تماس عمارت یار

09332672244

اینستاگرام عمارت یار تهران

 yar.mansion@

ساعت کاری عمارت یار تهران

این عمارت جذاب همه روزه از ساعت 9 صبح تا 11:30 شب باز است.

عمارت یار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Faezeh Nasiri

بیشتر بخوانید: بهترین پارک های تهران برای گشت و گذار

ما بهترین عمارت های تهران را در این یادداشت تهران مبله معرفی کرده‌ایم. عمارت‌هایی که هر کدام به‌تنهایی تماشایی و جذاب هستند. امیدواریم با خواندن این مقاله از اطلاعات ما لذت کافی را برده باشید. حالا اگر در سفرهای قبلی خود از این عمارت های تهران دیدن کرده‌اید، تجربه‌هایتان شنیدنی است. خوشحال می‌شویم که تجربیات ارزشمند خود را برای ما در کامنت‌ها بنویسید تا ما بتوانیم اطلاعات کاملی را برای خوانندگان خود ارائه دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.