عمارت مسعودیه ؛‌ آشنایی با جاذبه های گردشگری تهران

تهران بزرگترین شهر کشور با جاذبه های گردشگری و عمارت های تاریخی است که از گذشته های دور به جا مانده اند.محله های قدیمی زیادی که یاد آور دوران گذشته تهران هستند در دل این شهر قرار دارند.بهارستان و خیابان جمهوری از مناطق قدیمی تهران هستند که آثاری از گذشته های تهران در خود دارند و بیشتر قسمت های آنها هنوز هم بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.در این مطلب با ما همراه باشید تا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تهران را برای شما معرفی کنیم.یکی از مناطق تاریخی که حوادث زیادی را از سر گذرانده ، عمارت مسعودیه است که در میدان بهارستان قرار دارد.

عمارت مسعودیه میدان بهارستان

شاید خیلی از افراد هنوز هم با این بنای زیبای تاریخی آشنایی نداشته باشند ولی منطقه بهارستان بخشهای تاریخی بسیاری دارد که اگر از طرفداران گردشگری و آثار باستانی هستید بهتر است همین الان دست به کار شوید. با پرس و جو از افراد ساکن منطقه می توانید این مکانها را به راحتی پیدا کنید.

تاریخچه عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه ، این بنای زیبای تاریخی در زمان قاجار به فرمان مسعود میرزا فرزند ناصر الدین شاه ، که حاکم اصفهان بود ساخته شده است.مسعود میرزا پسر بزرگ ناصرالدین شاه بود که از مفظرالدین شاه بزرگتر بود ولی به دلیل اینکه مادرش زن صیغه ای شاه بود و اصل و نصب قاجاری نداشت نتوانست به عنوان ولیعهد انتخاب شود.مدت ۳۴ سال حاکم اصفهان و چندسالی حاکم مازندران بود. در تمام مدت حکومتش جز خشونت و ظالم بودن چیزی به یادگار باقی نگذاشت و همه به بدی از او یاد می کنند.به همین دلیل نام او را ظل السلطان نامیدند.

اقدامات ظل السلطان حاکم اصفهان

اگر چه همه ظالم بودن او را تصدیق می کنند.ولی در روزگاری که فقط روزنامه ها در تهران منتشر می شد این مسعود میرزا روزنامه فرهنگ اصفهان را منتشر کرد. او در دوران حکومتش به دلیل اینکه نتوانست ولیعهد شود بناهای تاریخی زیادی را نابود کرد اما بازسازی پل خواجوی اصفهان،میدان چهار حوض ،سی و سه پل و چهل ستون از اقدامات مثبتی بود که توانست در دوره حکومت خود انجام دهد. شاید جالب باشد برایتان که بدانید انجمنی برای رسیدگی به بیماری های شهر نیز تاسیس کرد که پزشکان در آن برای درمان بیماری های واگیر و شایع تلاش می کردند.

کاربردهای بنای مسعودیه در گذشته

بنای مسعودیه در گذشته برای کاربردهای مختلفی استفاده شده است.بین سالهای ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۳ ش از بنای مسعودیه به عنوان دانشکده افسری استفاده کردند.و در سال ۱۳۴۵ به وزارت آموزش پرورش واگذار شد.در نهایت در دی ماه سال ۱۳۷۷  بود که به عنوان اثر ملی به ثبت رسید. این بنا در گذشته شاهد حوادث زیادی بوده است.

با توجه به قرار گرفتن در منطقه بهارستان و اختلافاتی که از گذشته سر ولیعهدی بین ظل السلطان و برادرش وجود داشت، در سال ۱۲۸۷ در نزدیک این بنا بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که به همین دلیل محمد علی شاه مجلس را به توپ بست. بعد از اتفاق بهارستان، عمارت مسعودیه ، خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان نیز به رگبار بسته شد.

معماری بنای تاریخی مسعودیه تهران

این بنا در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع قرار گرفته است. همانند دیگر بناهای تاریخی ایران که در گذشته ساخته شده اند دارای قسمت های مختلفی می باشد. بخش درونی با اصطلاح اندرونی ،بخش بیرونی و همچین قسمت های دیگری است که در زیر ذکر می کنیم

ساختمان های اصلی عمارت

عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، عمارت حیاط خلوت، عمارت سر در پیاده‌رو، عمارت سر در کالسکه‌رو، باغ دیوان‌خانه.

ساختمانهای جدید این عمارت

ساختمان آجری شامل قسمت کارت زنی، حراست، نگهبانی، بانک ملی، پست برق، گل‌خانه، سرویس بهداشتی، ساختمان سه طبقه برای گزینش و آموزش پرورش، ساختمان یک طبقه (سمعی و بصری)، ساختمان یک طبقه برای عکاسی،انبارهای موقت، چاپ خانه .
گچ بری ها ،کاشی کاری،خطاطی و نقاشی های خاص آن از ویژگی های منحصر به فرد هنر ایرانی است. اگر شما علاقمند به آثار تاریخی هستید این مکان زیبا را از دست ندهید. این مجموعه دارای ۷ کتیبه می باشد که ۲ کتیبه آن در سر در اصلی و یکی از آنها در سر در کالسکه رو قرار دارد.تاریخ و نام ظل السلطان که لقب مسعود میرزا است را می توانیم روی نوشته های کتیبه ها ببینیم.ولی این نقش و نگارهای زیبای کتیبه هاست که هر بیننده ای را واقعا جذب خود می کند . حتی اگر جز آن دسته افرادی که علاقمند به تاریخ است نباشیم غرق در تاریخ عمارت مسعودیه خواهیم شد.

بخش های جدید عمارت مسعودیه بعد از بازسازی

امروزه بخشهایی از این عمارت مرمت شده و بخشهای جدیدی نیز به این مجموعه اضافه شده است که برای کارهای مختلف استفاده می شود.یکی از جذابیت های آن وجود همیشگی نمایشگاههای آثار هنری است که گردشگران می توانند از آن به یادگار چیزی خریداری کنند و آثار هنری و صنایع نفیسی را ببینند. علی الخصوص که محل برگزاری برخی از مراسم هنری و کنسرت ها هم می باشد.
اگر قصد رفتن به این عمارت زیبا با دوستان و خانواده خود را دارید می توانید به کافی شاپ مسعویه که در بنا قرار دارد هم بروید و در مدت بازدید خود استراحتی هم داشته باشید.غذاهای سنتی را در این مجموعه می توانید سفارش دهید.
مکانهای که می توانید در بهارستان برای دیدن انتخاب کنید:

باغ نگارستان واقع در بهارستان

موزه آبگینه در خیابان سی تیر

باغ سپهسالار

میدان توپخانه

کاخ بهارستان
بهتر است در روزهای تابستانی اول وقت یا عصر برای بازدید از این مجموعه انتخاب کنید تا با آسودگی خاطر گشت و گزار خود را ادامه دهید.اگر قصد دیدن از این عمارت زیبا را دارید همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶ بعد از ظهر می توانید از آن بازدید کنید.

مسیرهای دسترسی به عمارت مسعودیه

مسیرهای دسترسی زیادی برای رفتن به این مکان وجود دارد.ولی با توجه به شلوغی و ترافیک مرکز شهر و طرح های ترافیکی بهترین وسیله موجود مترو است که در زمان کوتاهی به مقصد می رسید.اگر از مترو استفاده می کنید ایستگاه مترو ملت نزدیکترین ایستگاه به عمارت است. ولی اگر در ایستگاه مترو بهارستان پیاده شوید باید به سمت خیابان اکباتان بروید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.