موزه و خانه مقدم ؛ از گرانترین خانه های خاورمیانه در دل تهران

شهر تهران دارای آثار تاریخی و محله های بسیاری است که در مناطق مختلف آن قرار دارند.موزهای مختلفی همچون موزه جواهرات ملی نیز از مکانهای مورد علاقه توریست ها می باشد که هر ساله افراد زیادی به این مناطق می آیند.حقیقتا شاید بسیاری از این آثار تاریخی شگفت انگیز برای خود تهرانی ها هم ناشناخته باشد افراد کمی درباره آنها بدانند.موزه و خانه مقدم که متعلق به دانشگاه تهران است در منطقه مرکزی تهران در نزدیکی میدان حسن آباد است.در این مطلب تهران مبله مرجع اجاره آپارتمان در تهران خانه و موزه مقدم را برای شما معرفی می کند.

به گفته برخی این موزه جز گرانترین خانه هایی است که در خاورمیانه قرار دارد.ولی بیش از همه اینها اینجا خانه ای است که معماری جالبی دارد و هرکسی مجذوب این همه زیبایی آن خواهد شد.

تاریخچه ساخت موزه و خانه مقدم

این موزه در گذشته محل سکونت و خانه محمد تقی خان احتساب الملک از خاندان قاجاری است.این خانه در سال ۱۳۷۹ به عنوان اثر ملی ایران ثبت شده است.بعد از محمد تقی خان،این خانه به پسرش محسن مقدم می رسد.محسن مقدم که از خاندان قاجاری بود برای تحصیلات خود به اروپا رفت و بعد از مدتی با یک خانم فرانسوی هم رشته خود که او هم باستان شناسی خوانده بود ازدواج کرد.این زوج علاقه بسیاری به آثار تاریخی ایران داشتند.بعد از بازگشت به تهران محسن مقدم در تهران ساکن شد و به فعالیت های علمی خود ادامه داد.
محسن مقدم با هزینه خود آثار تاریخی ایران را از کشورهای مختلف می خرید و آنها را به ایران می آورد ولی این کار را برای نفع خود هیچ‌گاه انجام نداد. صرفا با علاقه زیادی که این زوج به آثار تاریخی و رشته خود داشتند آثار گرانبهایی را در خانه خود نگهداری کردند. یکی از علاقه های دیگر محسن مقدم جم آوری تمبرهای از کشورهای مختلف بود که کلکسیونی بینظیر از تمبرهای زیبا را نگهداری کرد.محسن مقدم در دوران حیاط خود کمک زیادی به حفظ آثار تاریخی فعالیت هایی در این راستا کرد.
اگر به این عمارت باستانی زیبا بروید می توانید کلکسیون قلیان و چپق،شیشه،سفالینه،تابلوهای نقاشی نفیس،مهرها و چیزهای تاریخی زیبایی را در آن پیدا کنید.در سال ۱۳۵۱ محسن مقدم این خانه بینظیر را با تمامی آثار تاریخی به گروه باستان شناسی دانشگاه تهران اهدا کرد.
امروزه بازدید عموم از آن آزاد است و شما می توانید برای دیدن آن به یکی از شلوغترین محله های تهران، خیابان امام خمینی بروید.

فعالیت های علمی محسن مقدم

از بنیان گذاران اصلی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران (طراح سر در دانشگاه تهران نیز بوده است).
تهیه نقشه باستان شناسی گیلان نیز به وسیله ایشان انجام شده ولی اینها تنها بخشی از فعالیت های با ارزش این باستان شناس دلسوز است.
اگر علاقمند به جمع آوری تمبر باشید نمایشگاه تمبرهای اختصاصی محسن مقدم نیز در سال ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد.ایشان از سن ۶ سالگی تمبرهای زیادی را جمع آوری کرده است.

معماری موزه و خانه مقدم

این خانه قسمت های مختلفی دارد که یکی از آنها ساختمان اربابی است.ساختمان اربابی در قسمت غربی عمارت قرار دارد.طراحی و معماری آن را استاد مقدم با شاگرد خود انجام داده است و در آن از کاشی های دوره قاجار استفاده شده است.
قسمت شمالی عمارت ایوان زیبایی به نام ایوان قاجاری قرار دارد که با حوضی زیبا از حمام فتحعلی شاه، منظره شگفت انگیزی را برای ما به نمایش می گذارد.
خانه مقدم مانند بسیاری از معماری های قدیمی ایران دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است.بخش داخلی که اصطلاحا اندرونی گفته می شود،توسط استاد و همسرش طراحی شده است.حیاط اندرونی و بیرونی با یک دیوار که طراحی زیبایی دارد از هم جدا شده اند.

آثار نفیس موجود در موزه و خانه مقدم

آیا علاقمند به پارچه های نفیس هستید؟ مجموعه پارچه های بینظیر استاد مقدم در این موزه قرار دارند ولی به جز یکی از آنها که در شیشه نگهداری می شود بقیه آنها را نمی توانید ببینید.
پوسترهای زیبا مانند پوستری از معجزه امام علی،کاشی های گرانبها از اولین دیدار خسرو باشیرین،طراحی های دکتر مقدم برای آرم دانشگاه تهران و لباس اساتید،کاشی هایی که اثر خود استاد مقدم است.قلمدان های نفیس استاد،نقاشی های دوران کودکی استاد،نشان های افتخار استاد از کشورهای مختلف،بخاری و شومینه قدیمی آن که به زیبایی طراحی شده است.کتابخانه که دارای کتاب و مجلات قدیمی وتاریخی است.تجهیزات گردشگری استاد،عکس های خانوادگی دکتر مقدم.

مسیرهای دسترسی به موزه دکتر مقدم

شما همه روزه به جز روزهای تعطیل رسمی و جمعه ها می توانید از این موزه دیدن کنید.بهترین راه برای رسید به آن از طریق مترو است.به متر وبروید و در ایستگاه حسن آباد پیاده شوید.بعد از خروج از مترو در خیابان امام خمینی می توانید این موزه را ببینید.البته ایستگاه امام خمینی هم می توانید پیاده شوید.سپس در خیابان امام خمینی به سمت خیابان شیخ هادی بروید،پلاک ۲۴۹ را می توانید ببینید که سردر این موزه نمایان است.

ساعت بازدید این موزه زیبا از ۹ تا ۱۶:۳۰ می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.