موزه مطبوعات تهران؛ راوی اخبار ۱۷۰ سال ایران

موزه مطبوعات تهران، در یکی از خانه‌های تاریخی و قدیمی تهران به اسم مقبره سر قبر آقا تاسیس شد. این موزه نمایشگر تاریخ مطبوعات و نشریات ایران است. طوری که اسناد تاریخی مهمی که ۱۷۰ تا ۱۸۰ سال سابقه دارند، آنجا نگهداری می‌شود. قدیمی ترین وسیله‌ موزه ملی مطبوعات، مربوط به دهه ۱۲۹۰ خورشیدی است، یک دستگاه چاپ با حروف سربی که می‌توانست کار چاپی آن دوره را انجام دهد.

برای اطلاع از خود موزه، وسایل، روزنامه‌ها و اسنادی که آنجاست و اینکه چرا در حال حاضر تعطیل است در ادامه بیشتر خواهیم گفت.


ایده تاسیس موزه ملی مطبوعات را چه کسی مطرح کرد؟

سید فرید قاسمی را همه مطبوعاتی‌ها به اسم حافظه گویای مطبوعات ایران می‌شناسند. آقای قاسمی اساسنامه موزه مطبوعات ایران را در سال ۱۳۷۰ نوشت و به سازمان‌های مربوطه ارسال کرد. به دنبال تصویب این اساسنامه اولین موزه ملی مطبوعات ایران در چهار راه مولوی تاسیس شد. این موزه در یکی از شلوغ‌ترین و پرترددترین خیابان‌های پایتخت، خیابان مولوی، با حضور سيد محمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به‌ کار کرد.موزه مطبوعات تهران در سر قبر اقا منبع عکس گوگل مپ، عکاس Rosa K.

بیشتر بخوانید: خیابان نوفل لوشاتو؛ خیابان سفارت‌خانه‌های تهران


در موزه مطبوعات چه آثاری نگهداری می‌شود؟

اولین روزنامه چاپی ایران یعنی کاغذ اخبار که در اردیبهشت سال ۱۲۱۶ در ایران منتشر شد، اینجاست. پس از آن روزنامه‌های دیگری هم منتشر شدند، تا اینکه عباس میرزای نایب السلطنه در زمان فتحعلی شاه قاجار صنعت چاپ را بر اساس چاپ سربی به طوری رسمی در ایران بنیاد نهاد.
در این موزه ماشین‌های قدیمی صنعت چاپ، دست نویس‌های نخستین روزنامه نگاران، نسخه‌های قدیمی مطبوعات و نشریات، دوربین‌ و لوازم عکاسی و چاپ عکس، عکس‌های قدیمی درباره روزنامه نگاری و همینطور لوگوها، نخستین‌های مطبوعات ایران مثل روزنامه، وسایل ضبط و ثبت، چاپ، لیست پیشگامان حوزه روزنامه نگاری کشور، ابزار و ادوات مربوط با موضوع روزنامه نگاری گرد هم جمع شده‌اند تا برای بازدید عموم آماده شود.
اسناد این موزه علاوه بر نمایش برای مطالعه و پژوهش در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
آثار موجود در این موزه از روزنامه‌های کیهان و اطلاعات، کتابخانه ملی، گنجینه شخصی اشخاص، کتابخانه آستان قدس و موسسه فرهنگی موزه‌ها جمع آوری شده است. همچنین به گفته مسئولان وزارت ارشاد، موضوعاتی در خصوص تاریخ معاصر ایران هم در این موزه جای دارد.

اسناد موزه مطبوعات ایران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Fahime Ghts

بیشتر بخوانید: خانه اتحادیه تهران در نزدیکی مترو سعدی و خیابان لاله زار


آیا این موزه الان قابل بازدید است؟

عمر موزه ملی مطبوعات تهران که قرار بود راوی ۱۷۰ سال تاریخ مطبوعات ایران باشد، بسیار کوتاه بود. پنج ماه از تاسیس آن نگذشته بود که خبر بسته شدن موزه مطبوعات، تیتر رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. الان امکان بازدید از موزه ملی مطبوعات به دلایل نامشخص تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.

افتتاحیه موزه مطبوعات تهران

منبع عکس وبسایت خبری رکنا


سوالات متداول

موزه ملی مطبوعات را چه کسی تاسیس کرد؟
سید فرید قاسمی.
آیا موزه مطبوعات در حال حاضر قابل بازدید است؟
خیر. این موزه در حال حاضر تا اطلاع ثانوی بازدید عموم ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.