خانه اتحادیه تهران در نزدیکی مترو سعدی و خیابان لاله زار

خانه اتحادیه تهران یا عمارت امین‌السلطان از آن خانه های قدیمی تهران است که زمانی محل فیلمبرداری محبوب‌ترین سریال‌‌ قبل از انقلاب به اسم سریال دایی جان ناپلئون بوده است.
این خانه در و دیوارش‌ با آدم حرف می‌زند چه برسد که به بازدید آن رفت. با رفتن به این خانه شما می‌توانید ساعت‌ها گچ‌بری‌های برجسته و سفید رنگ عمارت‌ها، سردر و فضاهای اندرونی بیرونی و بیرونی ساختمان را تماشا کنید. بدون اینکه از این بازدید احساس خستگی کنید. اینجا باارزش‌ترین معماری‌های دوره قاجار را دارد و بسیاری از اتفاق‌ها و نشست‌های سیاسی در آنجا برگزار شده است.
در این مطلب تهران مبله می‌خواهیم در مورد موقعیت خانه اتحادیه و اینکه چرا اسم اینجا به خانه سریال دایی جان ناپلئون معروف شد، از عمارت‌های خانه و مسیرهای دسترسی و ساعت بازدید صحبت کنیم. پس تا فرصت دارید در اولین فرصت به خانه اتحادیه تهران سر بزنید و در میان داستا‌ن‌ها و معماری جالبش خاطره بسازید.


خانه اتحادیه کجاست؟ چطور به آنجا برویم؟

مسیر دسترسی به خانه اتحادیه، لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون در خیابان فردوسی، خیابان سرهنگ سخایی به سمت خیابان لاله‌زار و در انتهای کوچه و پلاک ۱۲ قرار دارد. برای دیدن آدرس دقیق روی نقشه ببینید را بزنید:

روی نقشه ببینید!

  منبع عکس گوگل مپ، عکاس Vahid Jafary

مسیر دسترسی به خانه اتحادیه با ماشین شخصی، مترو و اتوبوس

حالا که تا این‌جا با ما بودید معلوم است که خودتان را برای یک تهران‌گردی آن هم در خانه‌های قدیمی آماده کرده‌اید. پس با هم مسیرهای دسترسی به خانه اتحادیه تهران را با هم مرور می‌کنیم:

  • مسیر دسترسی با خودرو شخصی

برای رفتن به خانه اتحادیه آن هم با خودرو شخصی، اول باید به سمت خیابان حافظ بروید و از خیابان سرهنگ سخایی وارد خیابان لاله‌زار شوید تا به خیابان اتحادیه برسید.

اینجا شما می‌توانید در پارکینگ سعدی خودرو خود را پارک کرده تا با خیال راحت از خانه اتحادیه و جاذبه‌های اطراف آن دیدن کنید.
این را در نظر داشته باشید که خانه اتحادیه در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

  • مسیر دسترسی با مترو و اتوبوس

ایستگاه‌ مترو سعدی در خط یک مترو تهران در نزدیکی خانه اتحادیه تهران است. شما با بیرون آمدن از این ایستگاه می‌توانید با ۵ دقیقه پیاده‌روی به باغ و خانه اتحادیه برسید. البته ایستگاه مترو امام خمینی در همین خط مترو تهران با خانه اتحادیه ۱۰ دقیقه‌ای فاصله دارد. دیگر با شماست که کدام ایستگاه را برای رفتن با خانه طهران انتخاب کنید.

پایانه اتوبوس میدان توپخانه برای کسانی که می‌خواهند به خانه اتحادیه بروند، بهترین گزینه است. چون اینجا برای همه نقاط تهران اتوبوس دارد. شما با انتخاب این ایستگاه می‌توانید با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به بازدید از خانه دایی جان ناپلئون بروید.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Bahram Ghonchepour

بیشتر بخوانید: عمارت بهارستان تهران، کاخی بازمانده از فراز و نشیب‌های دوران


اطلاعات ضروری باغ خانه اتحادیه 

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خیابان لاله زار، انتهای بن‌بست اتحادیه، پلاک ۱۲.

تلفن خانه اتحادیه: ۰۲۱۹۶۰۴۰۲۳

وب سایت: https://khaneh.tehran.ir

آیدی اینستاگرام: thehouseoftehran

هزینه بلیط ورودی: ۲۰ هزار تومان در فروردین ماه ۱۴۰۳.

ساعات بازدید از خانه اتحادیه: طبق اطلاعات وب سایت خانه طهران، این مجموعه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر باز است.

خانه اتحادیه در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Vahid Jafary

بیشتر بخوانید: باغ سپه سالار تهران، بازار کفش‌های رنگارنگ همین‌جاست


حالا خانه اتحادیه تهران یا خانه طهران؟

اگر به‌دنبال خانه اتحادیه تهران در اینستاگرام باشید و شبکه‌های اجتماعی باشید، شما به صفحه رسمی خانه طهران می‌رسید. علت آن بیشتر به حوادث تاریخی مهم تهران قدیم بازمی‌گردد که در این خانه اتفاق افتاده.

پلان خانه اتحادیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amirhosein Moghtadaee


اگر برای طولانی مدت می‌خواهید در تهران باشید و به دنبال اجاره آپارتمان مبله در تهران هستید، تهران مبله بهترین واحدها را برای اقامت‌های طولانی‌مدت شما دارد.

آپارتمان‌های تهران مبله به خاطر قیمت‌های خوب، تخفیف‌های مخصوص اجاره هفتگی و ماهانه، داشتن تجهیزات با کیفیت و نظافت به موقع و دقیق و داشتن وسایلی که هزینه اقامت را پایین می‌آورند، در نقاط کلیدی تهران با دسترسی خوب به سیستم حمل و نقل عمومی قرار دارند و با داشتن پارکینگ اختصاصی برای هر واحد برای اقامت‌های طولانی ماهانه کاملا مناسب هستند.


مروری کوتاه به تاریخچه عمارت اتحادیه؛ تنها بازمانده از خیابان لاله‌زار قدیم

خانه باغ اتحادیه تهران قبل از اینکه دست به دست شود، خانه امین السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد ‏علی شاه قاجار بود. بعد از فوت امین السلطان این خانه را حاج رحیم اتحادیه که مالک صرافی اتحادیه بود، آن را خرید. این خانه بعد از حاج رحیم در خیابان لاله زار به وراث او رسید. تا مدت‌ها خانواده و نوادگان حاج رحیم در این خانه زندگی می‌کردند. 

در سال ۱۳۹۴ خانه دایی جان ناپلئون را سازمان زیباسازی شهر تهران از خانواده اتحادیه خرید تا با مرمت و بازسازی این خانه تاریخی تهران را از نابودی نجات دهد. این خانه در طی چند سال مرمت و بازسازی شد و از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ همه می‌توانند به دیدن خانه اتحادیه تهران بروند.

آدرس خانه اتحادیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Elnaz Seifi

بیشتر بخوانید: لوکیشن های عکاسی تهران، ذره‌بین به دست باشید


خانه اتحادیه؛ خانه‌ای که در آن سریال دایی جان ناپلئون ساختند

شاید از قدیمی‌ها درباره سریال محبوب و پرطرفدار دایی جان ناپلئون بپرسید همه بگویند که این سریال را دیده‌اند. 

سریالی که فیلم‌نامه‌اش را ایرج پزشک زاد نوشت و در سال ۱۳۵۳ توسط ناصر تقوایی ساخته شد. در مرحله اول آقای تقوایی برای ساخت این سریال نیاز به یک عمارت باشکوه و قدیمی در تهران داشت. بنابراین در عرض چند ماه عمارت اتحادیه را انتخاب و آن را مرمت و بازسازی شد تا برای سریال آماده شود.
بعد از پخش شدن سریال دایی جان ناپلئون کم‌کم خانه اتحادیه تهران در بین مردم شناخته شد و از آن زمان تا الان، این بنای تاریخی به لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون معروف شد.

خانه دایی جان ناپلئون کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Faez Ka

بیشتر بخوانید: خیابان باب همایون؛ از خیابان‌ های بدون خودرو تهران


معماری خانه باغ اتحادیه چطور است؟

خانه دایی جان ناپلئون مثل همه خانه‌های دوره قاجار بخش اندرونی و بیرونی دارد. خانه اتحادیه دو در ورودی و خروجی ‏دارد که در اصلی آن همان در انتهای خیابان اتحادیه است. بخش ‏اصلی این خانه از دوره ناصری به‌جا مانده که در دوره‌های مختلف تاریخی، بناهایی به آن اضافه و یا از آن کم شده.
شما در بازدید از بنای خانه اتحادیه تهران تزییناتی مثل ‏گچ‌بری متنوع، مقرنس‌کاری با گچ، ستون‌ها و نیم‌ستون‌های شیاردار، پایه ستون‌های شبیه گلدان، سر‏ستون‌های زیبا با نقوش گل ‏وبوته، پنجره‌هایی به سبک دوره قاجاری را می‌بینید که حس نوستالژیک را در شما زنده می‌کند.
اینجا شما از آجرکاری و نماسازی با آجر با طرح‌های مختلف هم دیدن می‌کنید که جذابیت خاص خودش را دارد.

 مرمت خانه اتحادیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس saeed zoofan

بیشتر بخوانید: حمام کشوریه قدیمی ترین حمام یهودیان در ایران


آشنایی با خانه های عمارت اتحادیه

در مجموعه خانه اتحادیه چند بنای دیگر وجود دارد که باید آن‌ها را از نزدیک ببینید:

  • خانه اسماعیل و خانه حاج رحیم؛ اولین بنایی که در هنگام ورود به خانه اتحادیه می‌بینید

این بنا زمانی محل کار حاج رحیم اتحادیه بود. عمارت کوچکی که در غرب جلوخان ورودی قرار دارد که از شرق با کوچه‌ اتحادیه و جلوخان ورودی از شمال به ملک همسایه است. خانه اسماعیل از غرب با حوضخانه هم‌جوار است و در جنوب آن حیاط وسیع شرقی قرار دارد.

 تلفن خانه اتحادیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس reza najib

  • خانه مسعود و خانه فرح اعظم؛ با گچ‌بری‌های زیبا دوره قاجار مزین شده

این بنا هم راستا با بنای فرح اعظم (همسر حاج رحیم) است. خانه مسعود هم به لحاظ تقدم و تاخر زمانی و هم به لحاظ فرم معماری با خانه‌های دیگر باغ عمارت متفاوت است. این عمارت دارای زیرزمینی بزرگ است که از ابتدای ساخت با خانه فرح اعظم مرتبط بوده است. در نمای بیرونی خانه مسعود و فرح اعظم می‌توان گچ‌بری‌های پرکار و زیبا را دید که یادآور دوره‌های میانی قاجار هستند.

 

 بازدید از خانه دایی جان ناپلئون

منبع عکس گوگل مپ، عکاس saeed zoofan

  • خانه عبدالحسین، خانه صلح و حوض‌های زیبا؛ از دیگر بناهای دیدنی خانه اتحادیه

این عمارت‌ها دیرتر از سازه‌های قبل ساخته شدند. یکی ازعمارت‌ها شبیه ساختمان‌های کوشکی دو طبقه که در میان حیاط شرقی است. این ساختمان از ۴ طرف نما دارد و با عنوان خانه عبدالحسین شناخته می‌شود. طبقه همکف اینجا دو  اتاق و یک تالار دارد و طبقه بالا سه اتاق و یک ایوان دارد. همچنین در این خانه پنج حوض و حوضچه است که همه از جنس سفالینه هستند و حال و هوایی مطبوع به خانه باغ اتحادیه تهران داده‌اند.

 ساعات بازدید از خانه اتحادیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahya Tabesh

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را به هم بدوزید


نظرتان درباره این مطلب خانه باغ اتحادیه چه بود؟ آیا تا‌به‌حال از خیابان لاله‌‌زار و خانه های قدیمی تهران در این محله تهران بازدید کرده‌‌اید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است به ما از تجربه‌های خود بگویید. ما منتظر خواندن نظرات شما هستیم. 


سوالات متداول

خانه دایی جان ناپلئون کجاست؟
این خانه در نزدیکی میدان امام خمینی، خیابان لاله زار، انتهای بن‌بست اتحادیه و پلاک ۱۲ قرار دارد.
آیا امکان بازدید از خانه اتحادیه تهران وجود دارد؟
بله از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ شما می‌توانید به بازدید از این مجموعه بروید.
چرا به خانه اتحادیه عمارت دایی جان ناپلئون هم می‌گویند؟
به‌خاطر اینکه لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون بوده است.
آیا با خودرو شخصی می‌توان به خانه اتحادیه تهران رفت؟
بله شما در ساعت خارج از محدوده طرح ترافیک و در روزهای آخر هفته می‌توانید به عمارت اتحادیه بروید.
نزدیکترین ایستگاه مترو به خانه باغ اتحادیه کدام است؟
مترو سعدی و مترو امام خمینی در خط یک تهران در نزدیکی این عمارت هستند.
خانه باغ اتحادیه تا چه ساعتی باز است؟
طبق اطلاعات وب سایت خانه طهران، این مجموعه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر باز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.