خیابان باب همایون؛ از خیابان‌ های بدون خودرو تهران

خیابان باب همایون یکی از خیابان‌های بدون خودرو تهران است. این خیابان عمرش حداقل به صد و پنجاه سال می‌رسد و از گذر‌های معروف تهران به سمت بازار بزرگ و میدان امام خمینی است. این روزها خیابان باب همایون تهران، مرکزی برای بورس کت‌وشلوار مردانه و خرید لوازم عکاسی نو و دست دوم است. از جذابیت‌های این خیابان همان استریت‌ فودهای آن است که آدم را برای خوردن بلال‌های زغالی، فلافل و سمبوسه وسوسه می‌کند.
با ما همراه باشید تا با هم سری به خیابان باب همایون و دیدنی‌های تهران در اطراف آن بزنیم.


آدرس باب همایون تهران کجاست؟

باب همایون در روی نقشه نزدیک میدان امام خمینی است و فاصله کمی با خیابان سی تیر دارد. این خیابان از شمال به میدان توپخانه و از جنوب به خیابان صوراسرافیل راه دارد.

روی نقشه ببینید!

خیابان گردی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hayder Helfi

  • دسترسی با مترو

نزدیکترین مترو به خیابان باب همایون، ایستگاه مترو میدان امام خمینی است که به راحتی شما را به این خیابان می‌برد. 



چرا باید به خیابان باب همایون برویم؟

این خیابان به‌همراه میدان توپخانه و خیابان لاله‌زار، از اولین خیابان‌های تهران بودند که آسفالت شدند. باب همایون در بافت قدیمی تهران است و به همین دلیل سنگ فرش شده و خودرو و موتور‌سیکلت حق ورود به آن را ندارند. پس شما می‌توانید ساعتی را در خیابان باب همایون بدون هیچ ترافیک و رفت‌وآمد وسیله نقلیه قدم بزنید. اینجا هنوز باجه‌های زرد تلفن عمومی و چرخ‌وفلک‌های قدیمی دیده می‌شوند و حس نوستالژیک گذشته را به آدم می‌دهند.

باب همایون امروزی پر از مغازه‌های سنتی، غذاهای خیابانی و فروشگاه‌های صنایع دستی است. تازه اینجا مرکز فروش کت و شلوار مردانه و لوازم و تجهیزات عکاسی هم است.

این نکته را در نظر داشته باشید که باب همایون از جذاب‌ترین جاهای پایتخت برای خوردن غذاهای خیابانی تهران است. با همه این چیزهایی که از خیابان باب همایون گفتیم نه تنها تهرانی‌ها بلکه مردم دیگر شهرهای ایران هم برای بازدید و یا خرید به این خیابان قدیمی تهران می‌آیند.

باجه تلفن در باب همایون

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Mehrabi

بیشتر بخوانید: غذاهای خیابانی تهران،‌ پاتوق خوشمزه‌ترین‌ غذاهای پایتخت


قیمت کت و شلوار در باب همایون چطور است؟

در بازار باب همایون همه مدل کت‌و‌شلوار برای هر سلیقه‌ای می‌توان پیدا کرد. جالب اینجاست که قیمت کت و شلوار باب همایون به‌قدری مناسب است که قابل مقایسه با دیگر مرکز خریدهای تهران نیست. پس اگر دنبال کت و شلوار هستید و می‌خواهید خرید مناسب و با‌کیفیتی داشته باشید، حتما به خیابان باب همایون سر بزنید.

خرید کت و شلوار از باب همایون

منبع عکس گوگل مپ، عکاس A. B.

بهترین زمان خرید از باب همایون

راستی از نیمه‌های فروردین تا آخر تابستان در بازار خیابان باب همایون قیمت‌ها تخفیف زیادی می‌خورند. چون مغازه‌داران با تغییر فصل تابستان به پاییز لازم است که کت‌و‌شلوارهایی با جنس پاییزه را برای فروش بیاورند. پس جنس‌های قدیمی‌تر تخفیف‌های بیشتری برای مشتریان دارند.

در کنار مغازه‌هایی که کت و شلوار می‌فروشند، چند مغازه خیاطی قدیمی وجود دارد. کسانی که در پیدا کردن سایز مناسب خود دچار مشکل می‌شوند به خیاطی‌های باب همایون می‌روند تا کت و شلوار مناسب خود را با بهترین جنس پارچه سفارش دهند.

بورس کت و شلوار در باب همایون

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ehsan Amiri

بیشتر بخوانید: بورس کارت عروسی در خیابان بهارستان تهران


ساعت کاری باب همایون تا چند است؟

این خیابان با مغازه‌ها، دکه‌های غذا و فروشگاه‌های صنایع دستی همه روزه‌ از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ بامداد باز است.


در باب همایون غذا چی بخوریم؟

از سمت میدان توپخانه اگر به خیابان باب همایون بروید، در همان اول خیابان راسته غذاهای خیابانی را می‌بینید که به زحمت می‌توان از کنار آن عبور کرد و چیزی نخورد. استریت فود باب همایون همه چیز دارد، از غذاهای فوری گرفته مثل بلال، فلافل و سمبوسه تا چلو خورشت و فست فود و یا حتی دل و جگر. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه غذایی خودتان از هر کدام یک از غذاهایی که دوست دارید، سفارش دهید.
شاید هم بخواهید از غذاهای با کیفیت و قیمتی معمولی استفاده کنید که اینجا به‌راحتی پیدا می‌شود.
در کنار همه این‌ها دکه‌های باب همایون تا دیر وقت باز هستند تا شما بتوانید شکم‌گردی جانانه‌ای را اینجا داشته باشید.

گذر گردشگری باب همایون

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Homan Bagherpour Najafabad

بیشتر بخوانید: آدرس خیابان ۱۵ خرداد روی نقشه و مسیرهای دسترسی به آن


جاهایی دیدنی تهران در نزدیکی باب همایون

در نزدیکی باب همایون شما می‌توانید از جاهای تاریخی و تفریحی تهران هم دیدن کنید که در ادامه به هر یک خواهیم پرداخت:

  • قورخانه؛ خاطرات آتش‌بازی تا ساخت اسلحه و ساز جنگی

 اینجا جایی است که در قدیم اسلحه می‌ساختند و امروز به محلی برای نگهداری تجهیزات مترو تهران شده است. شاید جالب باشد که بدانید هنوز هم چند مغازه لوازم یدکی در قورخانه فعال هستند.

  • مخابرات استان تهران؛ همان تلگرافخانه سابق

در سمت چپ باب همایون ساختمان بلندی را می‌بینید که اداره کل مخابرات استان تهران است. اینجا یکی از قدیمی‌ترین مخابرات‌های ایران است که قبلا برای فرستادن پیغام با تلگراف‌ مردم به آنجا می‌رفتند..

  • حمام باب همایون؛ هنوز هم کار می‌کند

حمام یا همان گرمابه قدیم که با ورودی کاشی کاری شده در زمان‌های قدیم حمام مخصوص شاهزادگان بود و این روها هم هم فعال است.

حمام قدیمی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Goodarz Talebi

  • خیابان سی تیر تهران؛ از معروفترین استریت فودهای تهران

سی تیر یک خیابان سنگ فرش شده و شلوغ تهران است که در کنار موزه ایران باستان تهران قرار دارد. شما در این خیابان می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه، دمنوش‌های گرم و قهوه و حتی چای آتیشی بخورید.

باید بگوییم که اصلا محبوبیت خیابان سی تیر بیشتر به خاطر همان خوراکی فروشی‌های سیار آن است. 

  • باغ ملی و میدان دمشق؛ محلی برای انجام تمرینات رزمی در دوره قاجار

میدان دمشق از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تهران است و قدمتش به دوران قاجار می‌رسد. در میدان مشق به نظامیان تمرینات جنگی آموزش داده می‌شد. در دوران پادشاهی رضا پهلوی، اینجا به اسم باغ ملی شناخته می‌شد. 

  • میدان بهارستان؛ قلب تاریخ معاصر ایران

میدان بهارستان محله‌‌ای در مرکز تهران است که از شمال به خیابان بهارستان و محله فخرآباد، از جنوب به سرچشمه، از شرق به خیابان شهدا و از غرب به خیابان جمهوری و باغ سپهسالار می‌رسد و به میدان امام خمینی  و باب همایون نزدیک است.

میدان بهارستان در نزدیکی خیابان باب همایونمنبع عکس گوگل مپ، عکاس Armin Ababaf

بیشتر بخوانید: خیابان سی تیر تهران، از قوام‌السلطنه دیروز تا ۳۰ تیر امروز


حالا شما به ما بگویید که تا به حال باب همایون را از نزدیک دیده‌اید؟ برای خرید کت و شلوار به اینجا رفته بودید یا اصلا دوست داشتید در خیابان‌های قدیمی تهران قدم بزنید؟ به نظر شما قیمت کت‌و‌شلوار در این‌جا به‌صرفه‌تر از جاهای دیگر تهران است؟ راستی چه چیزهایی در باب همایون برایتان جذاب بوده که دیدن آن را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ کدام دیدنی‌های دیگر در نزدیکی باب همایون هستند آن را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.


اگر ساکن تهران نیستید و برای سر زدن به خیابان قدیمی باب همایون تا اینجا آمده‌اید، می‌توانید با اجاره خانه مبله در تهران، به‌خصوص اجاره خانه‌ در مرکز شهر، با خیال راحت چند روزی را در پایتخت بگذرانید. حالا اگر مرکز شهر تهران را برای اقامت چند روزه خود انتخاب کردید، باید خیلی خوشحال باشید، چون هم به خیابان‌های قدیمی راه دارید و هم به دیدنی‌های تهران و البته سیستم حمل‌ونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس‌های بی آر تی.


سوالات متداول

خیابان باب همایون کجای تهرانه؟
این خیابان قدیمی و سنگ فرش شده در نزدیکی میدان امام خمینی تهران است. خیابان باب همایون از شمال به میدان توپخانه و از جنوب به خیابان صوراسرافیل می‌رسد.
کدام مترو به باب همایون نزدیک است؟
مترو امام خمینی در خط یک مترو تهران در نزدیکی باب همایون است.
باب همایون تا چه ساعتی باز است؟
از ۸ صبح تا ۲۴ بامداد خیابان باب همایون باز است.
قیمت کت‌وشلوار در باب همایون چقدر است؟
از آنجا باب همایون بورس کت و شلوار تهران است، باکیفیت‌ترین و ارزان‌ترین کت‌وشلوار‌های تهران را دارد. به‌خصوص اگر تخفیف و حراج داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.