خیابان سی تیر تهران، از قوام‌السلطنه دیروز تا ۳۰ تیر امروز

امروز خیابان سی تیر از جذابترین استریت فودهای تهران است که جان می‌دهد برای شب‌گردی و قدم زدن در دل تاریخ. با رفتن به این خیابان آدم به‌ یاد سریال‌های خاطره‌انگیز قدیمی مثل کیف انگلیسی و هزار‌دستان می‌افتد که ماجراهای تاریخی زیادی را پشت سر گذاشتند. این خیابان که روزی به اسم خیابان ادیان آن را می‌شناختند، بعدها با سکونت قوام السلطنه به خیابان قوام نام‌گذاری شد. بعد از انقلاب هم به خیابان سی تیر معروف شد و الان شما اگر به این خیابان بروید می‌توانید خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذاها را در یک فضای شاد و پرشور بخورید.


خیابان سی تیر کجاست؟ 

این خیابان در محله فردوسی و در کنار معروف‌ترین موزه تهران یعنی موزه ایران باستان تهران است. این خیابان بین خیابان‌های فیاض‌بخش و جمهوری و در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. شما برای مسیریابی دقیق خیابان سی تیر می‌توانید در گوگل مپ روی نقشه را بزنید.

روی نقشه ببینید!

خیابان سی تیر تهرانمنبع عکس گوگل مپ، عکاس main

چطور به خیابان سی تیر برویم؟

شما برای رفتن به این خیابان دو راه دارید، دیگر انتخاب با خودتان است که با خودرو شخصی بروید و یا با وسایل نقلیه عمومی.

  • دسترسی با ماشین شخصی

همانطور که گفتیم خیابان سی تیر تهران در محدوده طرح ترافیک است و شما اگر بخواهید با ماشین شخصی به آنجا بروید باید مجوز طرح ترافیک بخرید یا اینکه در ساعاتی که خارج از طرح ترافیک است راهی آنجا شوید. البته فقط محدودیت طرح نیست، باید بگوییم که اینجا همیشه شلوغ و پرترافیک است و از جای پارک هم خبری نیست. شما ممکن است با بردن ماشین ساعت‌ها معطل پیدا کردن پارک آن هم در خیابان‌های اطراف سی تیر باشید.
این نکته را در نظر داشته باشید که ماشین‌ها اجازه تردد در خیابان سی تیر را دارند ولی توقف کلا ممنوع بوده و گاهی وقت‌ها رفت‌و‌آمد خودروها برای مردم آزاردهنده می‌شود.

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

استفاده از مترو و اتوبوس بهترین راه برای رفتن به خیابان سی تیر است.

خطوط مترو تهران: اگر می‌خواهید از خط مترو تهران برای رسیدن به خیابان سی تیر استفاده کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه به این خیابان ایستگاه مترو حسن‌آباد یا ایستگاه امام خمینی است که پس از کمی پیاده روی کوتاه می‌توانید به آنجا برسید. تازه با این پیاده‌روی می‌توانید در مسیر از سردر باغ ملی، موزه بانک سپه و میدان مشق هم دیدن کنید.

خطوط اتوبوسرانی: شاید هم می‌خواهید با اتوبوس راهی این خیابان شوید، باید سوار اتوبوس‌هایی شوید که ایستگاه آن‌ها در نزدیکی خیابان سی تیر است. پایانه اتوبوس‌رانی شهید فیاض بخش در نزدیکی این خیابان است و تقریبا به‌همه جای تهران اتوبوس دارد.

راستی میدان امام خمینی هم از همه جای تهران دسترسی مناسبی دارد و شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های میدان امام خمینی خودتان را به سی تیر برسانید.

سی تیر تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farid Enayati

بیشتر بخوانید: اجاره مبله تهران، بی‌دغدغه و بدون دردسر سفر کنید


یادتان باشد که در سی تیر و اطرافش، خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی زیاد پیدا می‌شود. اگر برای تعطیلات تصمیم دارید به تهران بیاید حتما برای اجاره آپارتمان مبل در تهران و دیدن انواع اقامتگاه‌ها به سایت تهران مبله سر بزنید.


حال‌وهوای سی تیر در شب دیدنی است

سی تیر این روزها شب های شلوغی دارد. چون کافه‌های سیار و دکه غذا فروشی توانسته شور و نشاط را به اینجا بیاورد. تا جایی که می‌توان گفت تهرانی‌ها پاتوق‌های تازه‌ای برای تفریحات شبانه خود پیدا کرده‌اند. شلوغی خیابان سی تیر شب‌ها به قدری است که گاهی به مسدود شدن خیابان هم می‌کشد. شب‌هایی شلوغ که با رفتن خانواده‌ها و جمع‌های دوستانه شور زندگی در آن جاری می‌شود.
البته در این خیابان هیچی به اندازه غذاهایش شما را وسوسه نمی‌کند . البته باید اول دورس در خیابان بزنید بعد انتخاب کنید که چه بخورید.

گذر گردشگری تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Soudabeh Jz

هر چند خیابان سی تیر تهران در شب نورپردازی زیبایی دارد اما موسیقی شبانه‌ای که اینجا شنیده می‌شود برای همه جذاب بوده و مردم هم از آن استقبال می‌کنند.
گر یک شب به خیابان ۳۰ تیر بروید افراد زیادی را آنجا می‌بینید که برای تفریح آمده‌اند و بر روی سنگ فرش‌های خیابان قدم می زنند و گاهی از غذاهای مختلف امتحان می کنند. اینجا هر جا را نگاه کنید اکیپ‌های خانوادگی را می‌بینید که در کنار یکدیگر لبخندهای زیبایی بر لب دارند.
در  سی تیر کافه‌های سنتی با داشتن نوشیدنی‌های مختلف از چای ایرانی خوش رنگ و بو گرفته تا دمنوش‌های رنگارنگ و ترکیبات خاص که امتحان کردنشان هیجان انگیز و جذاب است. پیشنهاد می‌کنیم حتما خودتان را اینجا متناسب با فصلی که به آنجا رفته‌اید، مهمان یک نوشیدنی گرم و خنک کنید.

شب های سی تیر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Taleshi

بیشتر بخوانید: تهرانگردی در شب ؛ معرفی بهترین بام های تهران


را اسم این خیابان تهران را۳۰ تیر گذاشتند؟

این خیابان تهران هم مثل بعضی از جاها چند بار اسمش عوض شد تا اینکه بعد از انقلاب اسم خیابان سی تیر شد که دلیل این تغییر نام‌ها را برایتان کامل توضیح خواهیم داد.
خیابان  سی تیرقبل از انقلاب به‌خاطر بیمارستانی که آنجا بود به اسم خیابان مریضخانه بود که بعد‌ها با زندگی زرتشتیان و ساخته شدن کلیساها به خیابان آدریان آن را همه می‌شناختند.
البته مدتی هم محل زندگی قوام‌السلطنه بود که با آمدن ماجرای ۳۰ تیر در سال ۱۳۳۱ و درگیری بین حزب توده و هواداران دکتر مصدق، افراد زیادی اینجا کشته شدند تا  سرانجام مصدق نخست وزیر باقی ماند. همین موضوع باعث شد تا سال بعد روز ۳۰ تیر را به‌خاطر بزرگداشت کشته‌شدگان این ماجرا، تعطیل رسمی اعلام کنند و اسم سی تیر را روی این خیابان بگذارند.
هر چند قبلا چند اسم دیگر هم روی خیابان گذاشته بودند. مثلا قبل از قوام‌السلطنه، خیابان سی تیر را به اسم قزاقخانه، رافائل و موزه هم می‌شناختند.

خیابان سنگ فرش تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Abd Abo naser

بیشتر بخوانید: غذاهای خیابانی تهران،‌ پاتوق خوشمزه‌ترین‌ غذاهای پایتخت


در خیابان سی تیر هم جاهای تاریخی تهران را ببینید و هم شکم گردی کنید

همانطور که گفتیم این خیابان خیابان سی تیر در نزدیکی مرکز تهران و بافت قدیمی شهر است. پس اینجا با داشتن دیدنی های تاریخی و آثار باستانی مختلف که بعضی از آنها حتی به دوره ایران باستان می‌رسد، حسابی شما را درگیر سفر به گذشته می‌کند.

در این میان شما می‌توانید از کلیسا و کنیسه یهودیان و آتشکده دیدن کنید و یا به دیدن موزه و بناهای تاریخی بروید. البته از زمانی که خیابان سی تیر به عنوان اولین استریت فود تهران معرفی شد، یکی از شلوغ ترین و پرترددترین جاهای دیدنی تهران شد که و حتی خیلی از گردشگران برای شکم گردی به آنجا می‌روند.
ما اینجا به‌جز شکم‌گردی قرار است در ادامه از جاذبه های تاریخی خیابان سی تیر برایتان بگوییم:

  • موزه ایران باستان، تاریخ یک سرزمین را اینجا ببینید

این موزه که به موزه‌ ملی هم آن را می‌شناسند از نظر آثار و اشیای باستانی و تاریخی غنی‌ترین موزه جهان است. موزه ایران باستان در ورودی قسمت جنوبی خیابان سی تیر قرار دارد و در زمان رضا شاه این موزه ساخته شده است. اگر به موزه ایران باستان بروید شما با گشتی کوتاه می‌توانید کتاب تاریخ یک امپراطوری را در یک مجموعه از دیروز تا امروز را ورق بزنید. پیشنهاد می‌کنیم زودتر به خیابان سی تیر بروید و روشنایی روز از این موزه دیدن کنید و شب را مهمان غذاهای دلچسب و خوشمزه سی تیر باشید.

موزه ایران باستان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Iman Shahverdi

  • موزه آبگینه و سفالینه، خانه قوام السلطنه در سی تیر

این روزها این موزه از دیدنی‌ترین موزه های تهران شده و افرادی زیادی برای بازدید به سراغ آن می‌روند.

موزه آبگینه و سفالینه با پلان هشت ضلعی، یکی از جالب‌ترین موزه های تهران است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. خانه‌ای که در آن تصمیمات مهم مملکتی در زمان احمدشاه قاجار گرفته می‌شد. تا جایی که تا قبل از انقلاب به این خی خیابان قوام می‌گفتند که بعد از انقلاب به ۳۰ تیر تغییر نام دادند.
ساختمان این موزه دو طبقه است و با داشتن ۵ تالار مجزا، اشیاء گوناگونی را در خود جای داده است. اشیایی که خیلی قدیمی هستند و تا جایی که می‌توان گفت قدمت بعضی از آثار در موزه آبگینه و سفالینه به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد. 

موزه آیگینه و سفالینه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ᴢᴜʟꜰɪQᴀʀ

  • موزه علوم و فناوری ایران، از موسسه‌های پژوهشی خیابان ۳۰ تیر تهران

خیابان سی تیر تا دلتان بخواهد موزه دارد. موزه علوم و فناوری یکی دیگر از موزه های دیدنی تهران در این خیابان است. این موزه در سال ۱۳۸۹ در محل کتابخانه ملی افتتاح شد و الان توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می‌شود.
موزه علوم فناوری هفت گالری دارد که به اسم گالری های مرکز علم، فناوری‌های بومی، گالری هسته‌ای، گالری ابزار جراحی کهن، گالری ابزار نجومی، گالری نور و گالری مورس تا موبایل شناخته می‌شوند.
البته در این موزه‌ به‌جز گالری‌ها با قرار دادن وسیله‌ای جدید یا برنامه‌ای همایشی، مخاطبان بیشتری را به اینجا می‌کشانند.

  • سردر باغ ملی، نمادی از تهران قدیم

دری بزرگ و تاریخی که در ابتدای میدان مشق سابق است. اینجا در مسیر رسیدن به خیابان ۳۰ تیر و میدان امام خمینی است. این سردر طبق گفته‌ها زمانی نماد تهران قدیم بود و مثل برج میدان آزادی یا برج میلاد امروزی بود. شما با رفتن به سر در باغ ملی می‌توانید موزه‌های پست و مخابرات را بازدید کنید.

سردرباغ موزه ملی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس masoud tabatabaei

  • تماشای کلیسای انجیلی یا پطروس مقدس در خیابان قدیمی سی تیر 

این خیابان از آن جاهای قدیمی تهران است که اقلیت‌های مذهبی زیادی در آنجا زندگی می‌کنند. همین دلیلی شده تا کلیساهای زیادی در این منطقه باشد. در این میان کلیسای انجیلی یکی از آن عبادتگاه‌های سی تیر است که مخصوص پیروان دین مسیحیت است و از دوره قاجار در تهران باقی مانده و ساختمان آن را می توانید در خیابان سی تیر ببینید.

  • آتشکده آدریان، نیایشگاه زرتشتیان در نزدیکی خیابان ۳۰ تهران

از دیگر جاهای دیدنی تاریخی خیابان سی تیر تهران، آتشکده زرتشتیان آدریان است که به‌عنوان تنها ساختمان آتشکده زرتشتیان در تهران شناخته می‌شود. اگر به ستون‌های این آتشکده کمی دقیق‌تر نگاه کنید، می‌بینید که سر گاو روی هر یک از آنها طراحی شده است. با توجه به اسناد تاریخی گاو نماد آفرینش در دین زرتشت است که در معماری آتشکده آدریان این نماد در همه جا استفاده شده.

نمای بیرونی آتشکده آدریان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sepideh Ghasemi

بیشتر بخوانید: از زندگی در تهران قدیم و محله های آن چه میدانید؟


اگر شما به خیابان سی تیر بروید  بدون شک دکه‌های خوراکی‌های رنگارنگ با عطر و بوی همیشگی می‌توانند حالتان را خوش کنند. پس برای اینکه حال‌وهوای صمیمی این خیابان را درک کنید بهتر است چند ساعت قبل از غروب به آنجا سر بزنید. تا با یک تیر دونشان بزنید هم جاذبه ببنید و هم غذای خوشمزه بخورید.
حالا به ما بگویید کدام غذافروشی‌های این خیابان خوب بود؟ کدام‌ یک از آن‌ها ارزش امتحان کردن دارند؟ آیا به ساختما‌های قدیمی این خیابان سر زده‌اید؟ نظرات و تجربیات شما راهنمای خوبی برای خوانندگان تهران مبله خواهد بود.


شاید شما از کسانی باشید که از دیگر شهرهای ایران به تهران آمده‌اید، پیشنهاد می‌شود حتما بازدید از خیابان سی تیر را در برنامه خود بگذارید. برای اقامت در تهران هم شما خیلی راحت می‌توانید به‌صورت آنلاین نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در تهران یا اجاره روزانه خانه در تهران اقدام کنید.


سوالات متداول

آدرس خیابان سی تیر کجاست؟
خیابان سی تیر در مرکز شهر و در محدوده میدان امام خمینی قرار دارد.
نزدیکترین مترو به خیابان سی تیر کدام ایستگاه است؟
ایستگاه مترو امام خمینی و ایستگاه مترو حسن آباد در نزدیکی خیابان سی تیر هستند و شما می‌توانید با پیاده‌روی کوتاهی به آنجا برسید.
اولین استریت فود تهران کجای تهران تاسیس شد؟
خیابان سی تیر از اولین استریت فودهای تهران است که چند سال پیش در بافت قدیمی تهران راه‌اندای شد.
در خیابان سی تیر از کجاها دیدن کنیم؟
شما می‌توانید از جاذبه های تاریخی تهران مثل موزه آبگینه سفالینه، موزه علوم و فناوری ایران، موزه ملی ایران، سردر باغ ملی دیدن کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.