آتشکده آدریان، عمارتی شبیه عمارت‌های یونان باستان 

 دین زرتشت، دینی است که همه را به گفتار نیک، پندار نیک و رفتار نیک دعوت می‌کند. با این حال در پایتخت و بقیه شهرها پیروان این دین، سالیان سال در کنار مردم ایران زندگی کرده‌اند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید پیروان دین زرتشت مثل مسلمان‌ها، برای برگزاری مراسم مذهبی، باید به جاهایی خاصی مثل آتشکده بروند. اگر بخواهید از جاهای دیدنی تهران که به زرتشتیان مربوط می‌شود، بازدید کنید باید به آتشکده آدریان بروید. این آتشکده تنها آتشکده پایتخت است و بیشتر به اسم آتشکده تهران معروف شده است. آتشکده آدریان در بین زرتشتیان قداست خاصی دارد و بازدید از آن می‌تواند برای هر کسی جالب باشد. 


آتشکده آدریان کجای تهران است؟

آتشکده آدریان در بخش مرکزی تهران و در خیابان جمهوری قرار دارد. دقیقا در دل شلوغی مرکز شهر و در داخل خیابان میرزا کوچک خان واقع شده. بنایی زیبا و بزرگ که از دور همه را برای بازدید کنجکاو می‌کند.

البته که دسترسی به آتشکده تهران به‌خاطر قرار داشتن در محدوده طرح ترافیک کمی مشکل است اما می‌توانید به راحتی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی خودتان را برای بازدید از آتشکده آدریان تهران آماده کنید.

روی نقشه ببینید!

مسیر دسترسی به آتشکده آدریان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ali ghasedi


چرا اسم آتشکده تهران را آدریان گذاشته‌اند؟

بیشتر کسانی که از آتشکده آدریان بازدید می‌کنند، دوست دارند درباره نام‌گذاری این جای دیدنی تهران بیشتر بدانند و بفهمند که چرا این اسم را برای آتشکده آدریان انتخاب کرده‌اند.

اگر کمی در معنی لغوی کلمه آدریان دقت کنید به معنی آتشکده یا آتشگاه می‌رسید. کلمه آدریان دو بخش دارد:‌ بخش اول آن آ‌در است که معنی آذر یا همان آتش را می‌دهد. بخش دوم کلمه آدریان، بخش ا‌ن است که معنی جا و مکان را می‌دهد.

پس آدریان به جایی گفته می‌شود که در آن آتش نگهداری می‌شود. البته می‌توان گفت که کلمات آتش‌دان، آدوران و آتشگاه همه به معنی ظرف مخصوص برای نگه‌داری آتش به حساب می‌آید.

اگر در میان زرتشتیان از آتشکده آدریان بپرسید، متوجه می‌شوید که گاهی اوقات آن را به اسم مسجد زرتشتی هم می‌شناسند، چون در آنجا بیشتر مراسم مذهبی زرتشتیان برگزار می‌شود.

آتشکده تهران، معبد آدریان، نیایشگاه زرتشتیان، آ‌دروان، مسجد زرتشت، معبد زرتشتیان، معبد آدریان از دیگر اسم‌های این نیایشگاه زرتشتیان است. 

نمای بیرونی آتشکده آدریان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sepideh Ghasemi

بیشتر بخوانید: غذاهای خیابانی تهران،‌ پاتوق خوشمزه‌ترین‌ غذاهای پایتخت


هر چیزی که باید از آتشکده آدریان تهران بدانید

آیین باستانی همه ما ایرانیان در چند هزار سال پیش آیین زرتشت بوده است. روزگاری پیش از پادشاهی خسروپرویز و حمله اعراب به ایران، همه مردم کشور شاید به‌مدت هزار سال، از آیین زرتشت که اولین آیین خداپرست است، پیروی می‌کردند.

جالب است بدانید که در آیین زرتشت اصلا بت‌پرستی وجود نداشت و پیروان زرتشت که همان اهورا و مزدا بودند، خداوند نیکی و بدی را پرستش می‌کردند.

در این میان آیین زرتشت آتش را مقدس می‌دانست. البته پرستش آتش را نباید اینجا با چیز دیگری اشتباه گرفت. چون زرتشتیان آب، خاک، باد و آتش را چهار عنصر حیات می‌دانستند و به‌همین دلیل به آن اهمیت می‌دادند.

چرا که در آیین زرتشت، آتش می‌توانست گناهان انسان را بسوزاند. به‌همین‌خاطر همیشه در زمان نیایش‌شان، آتشی بزرگ در آتشکده روشن می‌کردند.

یکی از جذابیت‌هایی که بهتر است درباره آتشکده آدریان بدانید این است که آتشی که در این مکان نگه‌داری می‌شود را زرتشتیان به اسم آتش سپندینه می‌شناسند که معنی لغوی آن به مقدس اشاره می‌کند.

محوطه آتشکده آدریان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Pooyan Kaboli


نمای ساختمان آتشکده آدریان تهران چه شکلی است؟

هر چند که زرتشتیان در شهرهای مختلف ایران، آتشکده دارند. اما باید گفت که آتشکده تهران در کنار آتشکده یزد، از مهم‌ترین آتشکده های ایران هستند که هنوز هم آتش آن‌ها روشن است. اگر شما بخواهید در تهران به آتشکده آدریان بروید. باید خودتان را به پشت در‌های چوبی و نمای آجری در خیابان میرزاکوچک خان برسانید.

بعد از باز شدن در چوبی، اولین چیزی که می‌بینید باغی زیبا در آن‌همه شلوغی خیابان جمهوری است. جایی که گهگداری فقط صدای بوق ماشین و فریاد دست‌فروشان به گوش می‌رسد.

شاید تصور چنین جایی کمی مشکل باشد. خوب در میان این باغ تماشایی، عمارتی کوچک و زیبایی را می‌بینید که از نظر ظاهری شباهت زیادی به آتشکده یزد دارد.

اگر به آتشکده یزد رفته باشید این شباهت برایتان کاملا مشخص است. این عمارت از نظر ظاهری مثل عمارت‌های بزرگ یونان باستان است. همین که کمی به عمارت نزدیک شوید، بوی سوختگی را حس می‌کنید. این بو برای آتشی است که از صدسال پیش در این آتشکده در حال سوختن است.

تاریخچه آتشکده تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ario Barzan


تاریخ در مورد آتشکده تهران چه می‌گوید؟

اگر بخواهیم از تاریخچه آتشکده تهران برایتان بگوییم باید به اواخر دوره قاجار برگردیم. زمانی که ارباب کیخسرو شاهرخ، رئیس وقت انجمن زرتشتیان تهران بود.

چون در سال‌ 1293 بود که اولین سنگ بنای معبد آدریان به دست ارباب کیخسرو زده شد. در این میان انجمن زرتشتیان هم تصمیم گرفتند تا در روز اشتاد ایزد که روز خوش‌یمنی در فرهنگ زرتشتیان است پایه‌گذاری این بنا را بزنند. 

البته که تهیه و تامین هزینه‌های ساخت آتشکده آدریان در تهران، یک چالش بزرگ برای انجمن زرتشتیان تهران بود. این چالش باعث شد که آن‌ها از انجمن پارسیان هندوستان که به دست بهرام‌جی بیکاجی اداره می‌شد، کمک بگیرند. 

با همه این مشکلات پس از سه سال تلاش، ساخت آتشکده تهران در سال 1296 تمام شد و در روز سوم‌ آذر‌ماه همان سال، در‌های آتشکده آدریان برای اولین بار به روی همه مردم باز شد و مراسم سنتی طبق تشریفات مذهبی برای بازگشایی آن انجام گردید.

6 پسر و دختر در همان روز سه ساعت و نیم مانده به غروب خورشید، مراسمی به نام آیین سدره پوشانی را اجرا کردند. این آیین مذهبی زرتشتیان نماد بیرونی پیروی از بینش زرتشت است که این آیین برای کودکان بین 7 تا 10 سال برگزار می شود.

یکی از مراسم جالب این آتشکده آدریان این بوده است که آیین و تشریفات خاصی برای آوردن آتش انجام شد و افراد زیادی در آن حضور داشتند.

هر چند آتشکده آدریان قدمت خیلی طولانی ندارد اما در هر گوشه از آن می‌توانید یک کتیبه را ببینید. کتبیبه‌هایی که بانی آتشکده و ستایش اهورا و مزدا در آن‌ها حک شده است. شاید رمز‌وراز این کتیبه‌ها صدها سال دیگر در کاوش‌های باستان‌شناسی پیدا شود و با فرهنگ زرتشتیان بیشتر آشنا شویم.

تصویری از آتشکده ادریان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mazyar Asadi

بیشتر بخوانید: تهرانگردی در شب ؛ معرفی بهترین بام های تهران


سری به بخش‌های مختلف آتشکده آدریان بزنیم

همان‌طور که گفتیم نیایشگاه آدریان تهران یکی از نیایشگاه‌های مهم زرتشتیان پایتخت است. کسانی که دسترسی چندانی به آتشگاه یزد ندارد می‌توانند به اینجا بروند. چون در این آتشکده هنوز مراسم‌های مخصوص زرتشتیان برگزار می‌شود. این مجموعه تا سال 1387 به دست انجمن موبدان زرتشتی مدیریت می‌شد و در حال حاضر کمیسیون دینی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی انجمن زرتشتیان تهران وظیفه مدیریت آن را دارد.

در آتشکده تهران مراسم‌هایی مثل واج یشت، آیین درگذشتگان، نیایش اردیبهشت و مراسم عروسی زرتشتیان برگزار می‌شود. در ادامه می‌خواهیم بیشتر با شما درباره بخش‌های مختلف این آتشکده صحبت کنیم، پس همراه ما باشید.

  • محوطه حیاط آتشکده آدریان

محوطه حیاط آتشکده با درختان کاج بلند و سرسبز به همراه یک حوض تماشایی از شما استقبال می‌کند. از همان لحظه ورود، عمارت اصلی آتشکده تهران مثل نگینی درخشان، خودش را نشان می‌دهد. این عمارت که شبیه عمارت‌های یونان باستان است، بزرگ‌تر از آنچه که است نشان می‌دهد. این مسئله شاید بیشتر به‌خاطر طراحی منحصر‌به‌فرد عمارت باشد.

  • ساختمان مرکزی نیایشگاه آدریان

اگر بخواهید به ساختمان مرکزی توجه کنید، زمانی که از دور به این عمارت نگاه ‌می‌کنید، به یاد آتشکده بزرگ یزد می‌افتید. چون در ساخت این عمارت از آتشکده یزد الگوبرداری شده است. نمای ساختمان هم با سنگ‌های سفید تزیین شده که شباهت زیادی به بناهای تاریخی یونان باستان دارد.

در بخش ورودی ساختمان آتشکده تهران چیزی که شما را بیشتر جذب می‌کند، همان ستون‌های سنگی با طرح‌های قاشقی است که به ساختمان ابهت داده‌ است.

اگر دقت کنید روی هر یک از سرستون‌ها، طرح چهار گاو به حالت نشسته را حک کرده‌اند. زمانی که از فاصله دور به این سرستون‌ها نگاه می‌کنید، انگار تمام سنگینی عمارت و ایوان بر روی دوش این گاو‌ها است.

شاید جالب باشد که بدانید گاو در آیین زرتشتی، نمادی از آفرینش است. به‌همین‌خاطر اگر به تخت جمشید شیراز رفته باشید، آنجا هم می‌بینید که روی بیشتر سرستون‌ها طرجی از گاو قرار دارد.

ساختمان مرکزی آتشکده آدریان نسبت به محوطه حیاط در ارتفاع بلندی ساخته شده. به‌زوری که برای ورود به ساختمان اصلی آتشکده باید چهار پله سنگی را بالا بروید. 

در لحظه ورود به آتشکده آدریان، سنگی را می‌بینید که نشان معروف فروهر بر روی آن قرار دارد. دو پنجره و دو مجمر آتش در بالای این سنگ هستند. 

بعد آن از در چوبی عبور می‌کنید و به محوطه‌ای می‌رسید که کتاب‌های اوستا به خط گجراتی و دبیره در سمت راست و چپ قرار دارند که می‌تواند برای کسی دیدن این کتاب‌ها جالب باشد.

آتشکده آدریان در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس yashar mosayeb

بیشتر بخوانید: بهترین کبابی تهران کجاست؟

  • نمازگاه آتشکده آدریان

نمازگاه یا سالن نیایش آتشکده آدریان مثل نمازخانه‌ مسجدهای اسلامی است. در آیین زرتشتی از نمازگاه برای نیایش استفاده می‌شود.

کف سالن نیایشگاه با قالی‌های رنگارنگ و زیبا پوشیده شده و شما می‌توانید تالار اصلی آتش را در آ‌نجا ببینید.

این تالار بیشتر شبیه یک ضریح است که آتش تاریخی نیایشگاه آدریان در آن قرار دارد و از زمان ساخت تا به امروز شعله آن خاموش نشده است.

همین که در نزدیکی تالار اصلی آتش هستید، اگر سر خود را بالا بگیرید، گچ‌بری طلایی سقف‌ را می‌بینید که با لوسترهای بزرگ به سقف وصل شده شما را می‌تواند لحظاتی سرگرم تماشا کند. 

البته که دورتادور نمازگاه پنجره‌های بزرگ قدی هستند و به‌همین‌خاطر از نظر نور، تالار همیشه روشن است.

تازه در دورتادور نمازگاه آتشکده آدریان، صندلی قرار داده شده تا نمازگزاران برر روی آن‌ها بنشینند . در طول روز می‌توانید افرادی را مشاهده کنید که بر روی این صندلی‌ها نشسته‌اند و اوستا می‌خوانند. این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های آتشکده آدریان به حساب می‌آید.

  • محل نگهداری آتش

همانطور که گفته شد در قسمت مرکزی نیایشگاه آتشکده آدریان، مکانی برای نگهداری آتش وجود دارد. این مکان به‌صورت اتاقی بسیار کوچک است که شیشه‌های ضخیم دارد و این شیشه‌ها تا سقف ادامه دارد.

آدوران یا همان آتشگاه یک ظرف مسی است که در داخل این اتاقک قرار دارد و با خاکستر و کنده‌ای در حال سوختن، پر شده است. شعله کوچکی از میان این این خاکسترها برپا می‌شود که برای زرتشتیان بسیار مقدس بوده و اهمیت زیادی دارد.

در قسمت بالایی اتاقک مخصوص نگه‌داری آتش، چهار دودکش قرار دارد که برای خروج دود آتش آن‌ها را گذاشته‌اند. سقف این قسمت تفریبا ب 4 متر می‌رسد و خود آدروان هم بر روی ستون سنگی قرار دارد.

درب اصلی اتاق آتشدان به‌سمت حیاط راه دارد. درب سه قسمت دیگر شیشه‌ای است و بازدید‌کننده‌ها می‌توانند از قسمت شیشه‌ای آتش را ببینند.

توجه داشته باشید که هیچ کس اجازه ورود به اتاقک شیشه‌ای آتشدان را در آتشکده آدریان ندارد. تنها آتش‌بان است که می‌تواند به این قسمت وارد شود.

همچنین آتش‌بان یا آتش نگه‌دار باید اتاق آتشدان را تمیز کند و همیشه کنده در این قسمت قرار دهد تا آتش برپا بماند و خاموش نشود.

در این میان کسی که آتش را خوراک می‌دهد، آدوران بندگ نامیده می‌شود. این شخص باید از خانواده‌های اشراف‌زاده، با اصالت و آزاد باشد تا بتواند این وظیفه را انجام دهد. آتش‌بان هر آتشکده هم به‌صورت دوره‌ای عوض می‌شود.

آتشدان آتشکده آدریان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Mehrabi

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که زرتشتیان مراسم خاصی برای برپایی آتش دارند و در هیچ‌زمانی آتشدان را هم‌سطح زمین قرار نمی‌دهند. همیشه در دین زرتشتی آتشدان در بالاتر از سطح زمین قرار دارد که این موضوع در آتشکده تهران هم به طور کامل رعایت شده است.

البته در کنار اتاق شیشه‌ای آتشدان سه گاو‌صندوق قرار داده شده که برای کمک به نیازمندان، بیماران و خود آدریان است که در آن نگه‌داری می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌گشتی در دیدنی ترین عمارت‌ های تهران قدیم

  • اتاق پشت آتشکده آدریان

یکی از قسمت‌هایی که در آتشکده آدریان مراسم مذهبی برگزار می‌شود، اتاق پشت آتشکده است که در بخش غربی این مجموعه قرار دارد.

این اتاق مخصوص برگزاری مراسم برای کسانی است که فوت کرده‌اند و در میان آنها نیستند. مراسم‌هایی که در این اتاق برگزار می‌شود، برای مراسم سوم، چهارم، سی‌روزه و سال است. البته باید گفت که این اتاق دو بخش دارد:

  • بخش کوچک اتاق پشت آتشکده آدریان

در این بخش یک میز بزرگ قرار داده شده که در اطراف آن 30 صندلی قرار دارد. همچنین یک ردیف یخچال‌های ویترینی در این مکان قرار دارد که از آن برای نگه‌داری مواد خوراکی استفاده می‌شود.

  • بخش بزرگ اتاق پشت آتشکده آدریان

 این بخش بزرگ‌تر از بخش کوچک آتشکده تهران است که تقریبا 100 صندلی و یک میز بزرگ در آن جا شده است. ابعاد این بخش چیزی حدود 40 در 15 متر است. این میز بزرگ برای چیدن مواد غذایی در مراسم مختلف زرتشتیان است.

عکس های بزرگان زرتشتی که فوت کرده‌اند در کنار میزهای آتشکده آدریان قرار دارد. از صندلی‌های این بخش‌ها برای نشستن موبد و نمازگزاران استفاده می‌شود. موبد بر روی صندلی در زمان عبادت می‌نشیند و بقیه به دعای او گوش می‌دهند.

بعد از مراسم عبادت یا همان نماز زرتشتی مهمانان با صرف آجیل پذیرایی می‌شوند. این آجیل هفت‌مغز است و به اسم لرک در بین زرتشتیان معروف شده است. البته میوه‌هایی در این مکان وجود دارد که خود موبد آن‌ها را به تنهایی خرد می‌کند و بقیه مهمانان آتشکده آدریان از آن می‌خورند.

نمای داخلی آتشگاه آدریان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Elham Hamed

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید

  • آشپزخانه آتشکده آدریان

یکی از قسمت های جالب آتشکده آدریان این است که یک آشپزخانه مخصوص به خود دارد. این آشپزخانه در قسمت انتهایی حیاط آتشکده قرار دارد و دقیقا در پشت ساختمان مرکزی است.

از آشپزخانه آتشکده آدریان در زمان برگزاری مراسم و پخت غذاهای خاص برای پیروان زرتشتی استفاده می‌شود. یکی از زیبایی‌های این آشپزخانه داشتن دو تنور نانوایی است، چند پلوپز و اجاق هم در آنجا به چشم می‌خورد. در این قسمت آتشکده آدریان غذاهای خاصی سرو می‌شود و آشپزان خاص خود را دارد.

وجود این آشپزخانه مجهز در آتشکده آدریان در کاهش هزینه‌های مراسم تاثیر بسیار زیادی دارد و تجهیزات زیادی در آن قرار داده شده است.

نان سیرک، حلوای برنج، حلوای شکر و سیرو سداب از غذاهای آیینی مخصوص زرتشتیان هستند که در بسیاری از مراسم‌ها آشپزان آن را سرو می‌کنند.

  • سالن‌های پذیرایی آتشکده آدریان

در آتشکده آدریان چند سالن مختلف در سه طبقه وجود دارد که این سالن‌ها مخصوص مراسم مختلف است. این سالن‌ها هر کدام تزئینات و دکوراسیون جذاب و ویژه‌ای دارند.

سالن‌های طبقه همکف آتشکده آدریان، جشن‌های عروسی برگزار می‌شود که به نام سالن خسروی و سالن بهمن نامگذاری شدند. در همین طبقه سالن دیگری هم است که سالن ایرج نام دارد. این سالن برای مراسم درگذشتگان است و مراسم مذهبی در آنجا برگزار می‌شود.

سالن‌های طبقه اول آتشکده آدریان، سالن غذاخوری است و دفتر مرکزی سازمان پذیرایی در همین طبقه قرار دارد.

سالن های طبقه دوم آتشکده آدریان، مخصوص برگزاری جلسات است و هیئت مدیران در این بخش جلسات خود را برگزار می‌کنند. البته این سالن کوچمتر از سالن‌های دیگر آتشکده آدریان است.

آتشکده در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Mehrabi

  • ساختمان‌های دیگر آتشکده آدریان

به غیر از ساختمان اصلی آتشکده تهران، چهار ساختمان در محوطه آتشکده می‌بینید. دو عمارت در بخش شرقی و دو عمارت در بخش غربی. قدمت ساختمانی که در بخش شرقی و با سقف شیروانی قرار دارد، به دوران قاجار بر‌می‌گردد. عمارت دیگری که در بخش غربی قرار دارد، در دوران پهلوی ساخته شده است. هر دو عمارت‌های غربی و شرقی به خیابان راه دارند. 


آداب‌ورسوم ورود به آتشکده تهران چگونه است؟

همان‌طور که‌ می‌دانید آتشکده یک مکان مقدس و آیینی برای زرتشتیان است. پس مثل مسجد مسلمانان، ورود به آتشکده زرتشتیان، آداب‌ورسوم خاص خودش را دارد.

زرتشتیان به هنگام ورود به آتشکده، به سراغ دست‌شویی کوچکی می‌روند که کنار حیاط قرار دارد. آن‌ها اول دست‌و‌صورت خود را می‌شویند و سپس راهی معبد می‌شوند. این عمل را می‌توان مثل وضویی دانست که در دین اسلام است.

بعد از آن مردان کلاهی سفید با نام عرقچین بر سر می‌کنند. زنان هم یک روسری تمیز و سفید را بر سر می‌کنند. برای ورود به معبد، به جز موبدان زرتشت، بقیه مردان و زنان باید کفش‌های خود را از پا دربیاورند.

پس از ورود به معبد، معمولا هر مرد و زنی به سراغ آتشدان اصلی می‌روند. بسیاری در کنار این آتشدان، رازونیاز می‌کنند. اگر کسی حاجتی در دل داشته باشد، باید آتشی کنار آتشدان اصلی روشن کند.

برای این کار، موبدان یک لیوان با ترکیباتی مثل روغن، آب و فیتیله را به هر فردی می‌دهند. بعد از نیت‌کردن، فرد فیتیله را آتش می‌زند و کنار معبد قرار می‌دهد. جالب است بدانید این رسم از هندوستان به آیین زرتشت راه پیدا کرده است. طوری که شما شاید بارها این صحنه را در فیلم‌های هندی دیده باشید.

آداب و رسوم آتشکده آدریان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mohammad seyedi

بیشتر بخوانید:‌مکان های مذهبی تهران را بشناسیم


بهترین زمان بازدید از آتشکده تهران

ساعت بازدید از این آتشکده آدریان بسیار محدود است. طوری که در روز فقط چهار ساعت قابل بازدید است. به‌همین‌خاطر می‌توان گفت که صبح بهترین زمان بازدید از این آتشکده آدریان است.

البته این آتشکده در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد اما در روزهای پنجشنبه، طرح ترافیک در تهران وجود ندارد و شما می‌توانید از ساعت 8:30 صبح تا 12:00 ظهر به آنجا بروید.

از نظر آب‌وهوا هم بهترین زمان بازدید از این آتشکده، فصل بهار و پاییز است. در بهار و پاییز می‌توانید در محوطه بیرونی آتشکده هم قدم بزنید و زیبایی‌ها آنجا را ببینید.

شماره تماس و ساعت بازدید از آتشکده آدریان 

شما در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 08:30 تا 13:00 و پنج شنبه ها 08:30 تا 12:00 برای بازدید از آتشکده می‌توانید مراجعه کنید. یادتان باشد که حتما از قبل با مدیریت هماهنگ کنید در غیر این‌صورت ممکن است ساعت‌ها پشت در بمانید و به شما اجازه بازدید داده نشود.

شماره تماس آتشکده آدریان 

 02166706865

هزینه بازدید از آتشکده آدریان تهران

 رایگان

آتشکده آدریان تنها آتشکده زرتشتیان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ana Arian

بیشتر بخوانید:‌ بهترین روش های اقامت در تهران


نکاتی در بازدید از آتشکده

  • هنگام برگزاری مراسمی که مخصوص زرتشتیان است به آتشکده آدریان نروید، چون امکان بازدید از این آتشکده در این زمان وجود ندارد.
  • هنگام ورود به آتشکده آدریان، آیین‌و‌رسوم زرتشتیان را به‌جای بیاورید. چون هر آیین آسمانی نزد خداوند محترم است، پس به‌هیچ‌وجه درباره مذاهب دیگر در این آتشکده صحبت نکنید.
  • امکان بازدید نزدیک از ظرف مسی آتش وجود ندارد. پس به هیچ وجه اصرار نکنید.
  • این آتشکده روزهای جمعه تعطیل است و در این روز از رفتن به این مجموعه خودداری کنید.
  • به کتاب‌های دینی داخل آتشکده که چیده شدند احترام بگذارید.
  • توجه داشته باشید که به‌هیچ‌وجه با کفش وارد تالار نمازگاه آتشکده آدریان نشوید.

دسترسی به آتشکده تهران

اگر بخواهید با اتوبوس به آتشکده آدریان بروید، باید سوار اتوبوس میدان بهارستان تا نواب شوید. این خط از میان خیابان جمهوری عبور می‌کند و شما می‌توانید در ایستگاه فردوسی از آن پیاده شوید. از اینجا تا ورودی آتشکده فقط چند صد متر فاصله دارید که با پیاده‌روی کوتاهی به آنجا می‌رسید.

شاید هم بخواهید با تاکسی به بازدید از آتشکده آدریان بروید. همان‌طور که می‌دانید خیابان جمهوری از میدان بهارستان تا بعد از چهارراه استانبول مسیرش یک‌طرفه است. به‌همین‌خاطر اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید، باید از تاکسی‌های غرب به شرق خیابان جمهوری استفاده کنید و سر خیابان سی‌تیر با کمی پیاده روی خودتان را به این مجموعه برسانید.

با مترو هم که خیلی سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنید می‌توانید خودتان را به آتشکده آدریان برسانید. شما می‌توانید در نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آتشکده، یعنی ایستگاه مترو سعدی پیاده شوید و بعد از 15 دقیقه پیاده‌روی به آتشکده برسید.

خلاصه اگر بخواهید با ماشین شخصی به آتشکده آدریان بروید، باید بدانید که خیابان جمهوری در محدوده طرح ترافیک است و در طول روزهای هفته از ساعت 6:30 صبح تا 18 عصر، رفت‌وآمد خودروهای شخصی به این محدوده غیرمجاز است.

از جهتی باید بدانید که خیابان میرزا کوچک خان به‌سمت شمال هم یک‌طرفه است. خیابان میرزا کوچک خان دقیقا ادامه خیابان سی تیر است و بعد از تقاطع جمهوری می‌توانید از پل حافظ خودتان را به خیابان جمهوری برسانید و سپس وارد خیابان میرزا کوچک خان شوید. توجه کنید که در نزدیکی آتشکده جایی برای پارک خودرو وجود ندارد. به‌همین‌خاطر بهتر است وسیله نقلیه خود را در نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی خیابان جمهوری پارک کنید و با خیال راحت به بازدید از آتشکده آدریان بروید.

مسیر دسترسی به آتشکده آدریان در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Roozbeh Shahkarami

بیشتر بخوانید:‌ تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


همانطور که گفته شد آتشکده آدریان یکی از مکان‌های مذهبی زرتشتیان است و محل جمع شدن اقلیت مذهبی تهران هم به‌شمار می‌رود. شاید شما جزو یکی از اقلیت‌های مذهبی باشید و این جای دیدنی تهران را بهتر از هر کسی بشناسید. نظر شما درباره آتشکده آدریان چیست؟ به نظرتان زیباترین آتشکده ایران آتشکده آدریان است و یا آتشکده زرتشتیان یزد؟ خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند خود را با ما در تهران مبله به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.