مکان های مذهبی تهران را بشناسیم

آدم‌هایی که به قصد گشت‌وگذار به تهران می‌آیند معمولا دل‌شان می‌خواهد در کنار همه مکان‌هایی که بازدید می‌کنند، به امام‌زاده‌ها و مکان های مذهبی تهران هم سری بزنند. گاهی اوقات آدم‌ها مایلند که در کنار سیاحت، زیارتی هم داشته باشند و گاهی هم تماشای معماری اماکن مذهبی، حال‌وهوای متفاوت آن‌ها و حتی دیدن آیین‌ها و رسوم مذهبی که در روزهای خاصی از سال در این مکان‌ها برگزار می‌شود، افراد را به دیدن آن‌ها ترغیب می‌کند.

حرم شاه عبدالعظیم حسنی، زیارتگاهی معروف در شهرری تهران

حرم شاه عبدالعظیم حسنی را می‌شود معروف‌ترین مکان های مذهبی تهران دانست که در شهر ری قرار گرفته. حرم این امام‌زاده که از نوادگان امام حسن، دومین امام شیعیان به‌شمار می‌رود، در دوران صفوی ساخته شده است. این امام‌زاده حتی قبل از آن که تهران به عنوان پایتخت برگزیده شود، از نظر سیاسی و مذهبی دارای اهمیت زیادی بود.

ببیشتر بخوانید: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی یک بارگاه نورانی

 برای آدم‌هایی که قصدشان از سفر به تهران زیارت است، طی کردن مسافت تا شهر ری خیلی سخت نیست. علاوه بر این حال‌وهوای شهر ری هم می‌تواند برای مسافران جالب باشد. کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف این امام‌زاده پر از مغازه‌ها، پاساژها و فروشگاه‌هایی است که می‌شود از آن‌ها خرید کرد. قیمت اجناس این فروشگاه‌ها نسبتا پایین است و شاید خوب باشد سوغاتی‌هایی که قصد تهیه‌شان را دارید از این فروشگاه‌ها بخرید.

زیارتگاه معروف در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali shoara

دسترسی به شهر ری

احتمالا بهترین راه برای رفتن به شهر ری استفاده از خطوط مترو است. ایستگاه شهر ری روی خط یک مترو قرار دارد و هر روز تعداد زیادی مسافر را به این منطقه می‌برد. بعد از رسیدن به ایستگاه می‌توانید با تاکسی خودتان را به حرم شاه عبدالعظیم برسانید.

روی نقشه ببینید!

امام‌ز‌اده صالح، جایی برای تهران‌گردی تاریخی در تجریش

امام‌زاده صالح تجریش را همه تهرانی‌ها خوب می‌شناسند. اگر هم مسافری از شهر دیگری آمده باشد، حس‌وحال قدیمی این امام‌زاده و اطراف آن می‌تواند برایش جذاب باشد. بقعه اصلی امام‌زاده صالح که برادر امام رضا محسوب می‌شود، به قرن پنجم برمی‌گردد. پس از آن در دوره‌های مختلف بخش‌هایی به آن اضافه شده و در دوران قاجار نیز بازسازی‌هایی بر روی آن انجام گرفته است. صحن و حیاط این امام‌زاده هم نسبتا بزرگ و وسیع است و افراد زیادی علاوه بر تهران، از شهرهای دیگر از آن بازدید می‌کنند. در بخشی از صحن و حیاط امام‌زاده صالح فضای مخصوصی برای کبوترها وجود دارد. شما می‌توانید برای آن‌ها غذا بخرید. این غذا که معمولا گندم یا ارزن هستند در بسته‌های کوچک به شما داده می‌شوند و کبوترها بی‌آن‌که از آدم‌ها ترسی داشته باشند، در این فضا پرسه می‌زنند و غذا می‌خورند.

حرم امام‌زاده صالح موقعیت ویژه‌ای دارد و درست در کنار بازار قدیمی و معروف تجریش واقع شده. تقریبا همه کسانی که به زیارت امام‌زاده صالح می‌روند، پس از زیارت به بازار تجریش سر می‌زنند. برای پرسه زدن در بازار تجریش هم لازم نیست که حتما قصد خرید داشته باشید، همین که توی بازار بچرخید و میان هیاهوی فروشگاه‌های آن بگردید، از تماشای آدم‌ها، فروشگاه‌ها و تنوع اجناس‌شان لذت می‌برید.

جاهای دیدنی مذهبی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Bahareh Naemi

بیشتر بخوانید: بازار سنتی تجریش مکانی برای خرید

دسترسی به امام‌زاده صالح

امام‌زاده صالح در آخرین نقطه خیابان ولیعصر و در ضلع جنوب شرقی میدان قرار دارد. برای رفتن به امام‌زاده صالح می‌توانید سوار خط یک متروی تهران شده و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. پس از رسیدن به ایستگاه تجریش، کافی است حدود پنج دقیقه تا امام‌زاده پیاده‌روی کنید.

روی تقشه ببینید!

امام‌زاده حسن، بازارگردی در جنوب شهر تهران

امام‌زاده حسن پسرعموی شاه عبدالعظیم است. حرم این امام‌زاده در دوره‌های مختلف بازسازی شده و به تازگی نیز برنامه اضافه کردن دو شبستان به آن انجام شده است. معمولا در روزهای خاصی از سال مثل عاشورا و تاسوعا و ماه‌های محرم و صفر مراسم‌ مختلفی در این امام‌زاده برگزار می‌شود.

 امام‌زاده حسن علاوه بر این‌که یکی از مکان مذهبی تهران محسوب می‌شود، خیلی از شهروندان آن را به‌عنوان مرکزی برای خرید می‌شناسند. بسیاری از تهرانی‌ها برای خرید کالاهای مورد نیاز خود به قیمت پایین‌تر به این منطقه می‌روند. خیلی‌ها با خرید از فروشگاه‌های منطقه امام‌زاده حسن توانسته‌اند اجناسی که دنبالش بوده‌اند را با قیمت خیلی پایین ولی با کیفیت بالا بخرند. در کنار این مزیت مهم، تنوع کالاها و اجناس هم در بازارهای محله امام‌زاده حسن بالاست و شما می‌توانید مجموعه متنوعی از کالا مثل پوشاک، لوازم خانگی، کیف و کفش، طلا و … را در این فروشگاه‌ها پیدا کنید.

مکان های تاریخی مذهبی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس behnam samadi

بیشتر بخوانید:‌ همه چیز درباره ی زندگی در جنوب تهران

دسترسی به امام‌زاده حسن

برای رفتن به امام‌زاده حسن می‌توانید از خط مترو و یا خطوط اتوبوسرانی استفاده کنید. اگر از مسیر خیابان قزوین به سمت این محله می‌روید، می‌توانید از اتوبوس‌هایی که از پایانه شمشیری به این خیابان می‌روند، استفاده کنید. ایستگاه مترو آزادی هم که روی خط چهار متروی تهران قرار دارد، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به امام‌زاده حسن است.

 

روی نقشه ببینید!

امام‌زاده داوود، تفریح در خوش‌ آب‌وهواترین منطقه تهران

نمی‌شود از مکان های مذهبی تهران صحبت کرد و به امام‌زاده داوود اشاره‌ای نکرد. بقعه این امام‌زاده که از نوادگان امام دوم شیعیان محسوب می‌‌شود در دوران صفوی ساخته شده و پس از آن در دوران قاجار به دستور فتحعلی شاه بازسازی شده و توسعه یافته است. امام‌زاده داوود در منطقه خوش آب‌وهوای کن قرار گرفته و شما می‌توانید در کنار زیارت از این امام‌زاده از آب‌وهوای خوب این منطقه هم لذت ببرید.

افرادی که می‌خواهند مدت بیش‌تری در این منطقه بمانند و در کنار زیارت و رفتن به حرم امام‌زاده داوود از آب‌وهوای خوب آن هم بهره‌مند شوند، می‌توانند از اقامتگاه‌هایی که به این منظور در این منطقه ساخته شده استفاده کنند و با اجاره اقامتگاه شب را در این منطقه بمانند.

امامزاده های شبانه روزی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Rajaian Sajad

بیشتر بخوانید: اجاره آپارتمان مبله در شمال تهران

دسترسی به امام‌زاده داوود

دو مسیر برای رفتن به امام‌زاده داوود وجود دارد. مسیر اول که ساده‌تر است و جاده آن کیفیت بهتری دارد، مسیر کن – سولقان است. با طی کردن این مسیر می‌توانید از مناظر جذابی که در طول راه می‌بینید هم بهره‌مند شوید.

مسیر دوم که قدیمی‌تر است و جاده آن هم کیفیت چندانی ندارد، شامل مسیر فرحزاد به سمت امام‌زاده است که برای رسیدن به امام‌زاده باید پانزده کیلومتر راه را طی کنید.

روی نقشه ببینید!

امام‌زاده قاسم، تکه‌ای از بهشت در شمیران تهران

بنا و بقعه امام‌زاده قاسم که نواده امام دوم شیعیان است، در محله شمیرانات تهران و در روستای دژ علیا قرار دارد. این روستا قدمتی هزار ساله دارد و دیدن آن در کنار زیارت می‌تواند برای شما جالب باشد. ساختمان اصلی و اولیه بقعه امام‌زاده قاسم در دوران قاجار ساخته و پس از آن ایوان‌ بزرگی به آن اضافه شده است. از خوبی‌های این منطقه آب‌وهوای خنک و دلپذیر آن است. خیلی از خانواده‌های تهرانی به قصد زیارت و سیاحت هم‌زمان به امام‌زاده قاسم می‌روند و از تفرجگاه‌های این منطقه استفاده می‌کنند تا حال‌وهوایی عوض کنند.

مکان های تفریحی مذهبی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Alireza Rouzbahani

دسترسی به امام‌زاده قاسم

یکی از راه‌های ساده برای دسترسی به حرم و بقعه امام‌زاده قاسم استفاده از خطوط مترو است. اگر در ایستگاه مترو تجریش پیاده شوید، می‌توانید با تاکسی‌های مخصوصی که تا امام‌زاده قاسم می‌روند، به مقصد برسید. به‌جز تاکسی، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی هم از تجریش به امام‌زاده قاسم می‌روند که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

روی نقشه ببینید!

امام‌زاده عینعلی و زینعلی، محلی کوچک و دل‌انگیز در غرب تهران

امام‌زاده عینعلی و زینعلی واقع در محله پونک متعلق به دو تن از نوادگان امام چهارم شیعیان بوده‌اند و طبق روایات باقی‌مانده هر دو در هنگام شهادت، سن‌وسال کمی داشتند. مکانی که امروز به عنوان امام‌زاده عینعلی و زینعلی می‌شناسیم در دوره قاجار ساخته شده است. اینجا یکی مکان های معروف تهران است که شما می‌توانید برای تفریح و زیارت به آنج بروید. در فضای این امام‌زاده مقبره افراد دیگری هم وجود دارد که اغلب متعلق به ساکنان و اهالی قدیم این منطقه است.

متولیان این امام‌زاده تلاش کرده‌اند که فضای این مکان را پویا و زنده نگه دارند. به همین دلیل برنامه‌ها و خدمات مختلفی از سوی این امام‌زاده به افراد در گروه‌های سنی مختلف ارائه می‌شود. کلاس‌های مشاوره و یا مهد قرآن می‌تواند برای خانواده‌ها و فرزندانشان بسیار مفید باشد. صندوق قرض‌الحسنه، درمانگاه و باشگاه فرهنگی و ورزشی هم از دیگر خدمات این امام‌زاده است. اگر ساکن این محله هستید خوب است که به این مکان سر بزنید و در صورت نیاز از خدمات آن استفاده کنید. اما اگر مسافر هستید و قصدتان زیارت است، باز هم می‌توانید به‌صورت محدود و کوتاه‌مدت از بخشی از این خدمات بهره‌مند شوید. علاوه بر این در اطراف امام‌زاده عینعلی و زینعلی یک بازارچه کوچک هم وجود دارد که می‌توانید از آن خرید کنید.

مکان های مذعبی تهران کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

بیشتر بخوانید: تهران بیست و چهارمین پایتخت ایران

دسترسی به امام‌زاده عینعلی و زینعلی، از معروفترین مکان های مذهبی تهران

نشانی امام‌زاده عینعلی و زینعلی بالاتر از چهارراه پونک، بلوار پونک و کوچه امام‌زاده است. برای دسترسی به آن می‌توانید از اتوبوس‌های بی‌آرتی که از پایانه آزادی حرکت می‌کنند، استفاده کنید. ایستگاه مجتمع قضایی نزدیک‌ترین ایستگاه به این امام‌زاده است.

روی نقشه ببینید!

امام‌زاده معصوم، فضایی متفاوت با حال‌وهوایی خاص در خیابان قزوین تهران

زیارتگاه امام‌زاده معصوم  یکی دیگر از مکان های مذهبی تهران است که در محله هفت چنار تهران و در خیابان قزوین قرار دارد. بقعه این امام‌زاده که از نوادگان امام پنجم شیعیان است، در دوره صفویه ساخته شده و ظاهری بسیار ساده دارد. مساحت بارگاه این امام‌زاده با صحن و حیاط آن به بیش از دو هزار مترمربع می‌رسد و امروز بزرگترین امام‌زاده تهران محسوب می‌شود. بنای این امام‌زاده در چند نوبت بازسازی شده است.

یکی از این بازسازی‌ها، آینه‌کاری‌هایی است که توسط محمدرضا نوید در سال ۱۳۷۳ انجام شد و جلوه‌ای جذاب و متفاوت به این بنا داد. اما آخرین بازسازی امام‌زاده معصوم با هدف اضافه کردن فضاهایی برای ایجاد کتابخانه، سالن اجتماعات و حسینیه انجام شده است. توسعه امام‌زاده با هدف خدمت‌رسانی به افراد می‌تواند فضایی متفاوت و حال‌وهوایی خاص به این مکان ببخشد.

مکان های مذهبی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس حسین کلایی

دسترسی به امام‌زاده معصوم

برای رفتن به امام‌زاده معصوم در خیابان قزوین از بی‌آرتی آزادی به خاوران استفاده کنید. اما اگر مایلید که با مترو به این مقصد بروید، از خط ۷ مترو استفاده کنید و در ایستگاه بریانک پیاده شوید.

روی نقشه ببینید!

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.