عمارت بهارستان تهران، کاخی بازمانده از فراز و نشیب‌های دوران

کاخ بهارستان، بنای زیبایی در میدان بهارستان تهران است که با نام عمارت بهارستان هم شناخته می‌شود. سال ۱۲۸۹ هجری قمری، حسن خان سپهسالار قزوینی دستور ساخت این کاخ را داد و برای ساخت آن از معماران برجسته ایرانی و اروپایی استفاده کرد. 


عمارت بهارستان کجاست؟

عمارت بهارستان در بخش قدیمی تهران و در منطقه بهارستان است. این عمارت در منطقه ۱۲ شهرداری و تقریبا در مرکز پایتخت قرار دارد که دسترسی بسیار آسانی به همه نقاط تهران دارد. کاخ بهارستان در شرق میدان بهارستان و در خیابان مصطفی خمینی قرار دارد و اگر در میدان امام خمینی باشید فاصله بسیار کمی تا این عمارت دارید.

روی نقشه ببینید!

کاخ بهارستان در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hoorieh Marefat


عمارت بهارستان چه روزهایی را به خود دیده است؟ 

حسن خان سپهسالار در سال ۱۲۹۵ ساخت‌وساز این کاخ که ترکیبی از معماری سنتی قاجاری و معماری غربی بود را تمام کرد. این کاخ در مرحله اول برای سکونت میرزا حسن خان و خانواده‌اش ساخته شده بود. بعدها این عمارت پس از فوت میرزا به دست ناصرالدین شاه افتاد و به محلی برای پذیرایی مهمان‌های داخلی، خارجی‌ و برگزاری مراسم‌های دولتی تبدیل شد.

اما تغییر کاربری کاخ بهارستان به همین جا ختم نشد و در دوران مظفرالدین شاه و انقلاب مشروطه هم محل نشست‌های شورای ملی شد. همزمان با شروع فعالیت‌ها در این کاخ دو تندیس برنزی شیر و خورشید همراه با لوح فلزی عدل ظفر بر سر در ورودی کاخ بهارستان نصب شد که در آن زمان نماد پارلمان ایران به شمار می‌آمد.

کاخ بهارستان در طی این دوران‌ها سه بار آتش‌سوزی و یک بار بمباران شد اما با این وجود اکثر قسمت‌های آن سالم باقی مانده است.

خیابان عمارت بهارستان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Waladbagi

بیشتر بخوانید: برای گشت و گذار در مرکز تهران کجا بریم؟


معماری عمارت بهارستان با چه سبکی طراحی شده است؟

سبک معماری مجموعه بهارستان تلفیقی از معماری سنتی ایرانی اسلامی و معماری غربی است. با این حساب معماری عمارت بهارستان نمونه کاملی از معماری دوره قاجاری را دارد. ساختمانی با پلان کشیده و تالاری بزرگ در طبقه اول که نمای جنوبی آن تقلیدی از سبک معماری نئوکلاسیک اروپایی و نمای شمالی آن برگرفته از تزیینات معماری هخامنشی است. 

پس کاخ بهارستان، می‌توان گفت ترکیبی از معماری قاجار، معماری نئوکلاسیک اروپایی و معماری باستان‌گرای رضاشاهی است. دیدن این نوع سبک در یک ساختمان می‌تواند برای هر کسی جالب باشد.

در حال حاضر از عمارت دیدنی بهارستان به‌عنوان موزه‌ مجلس شورای اسلامی، امور تشریفاتی و محل برگزاری همایش‌های مختلف استفاده می‌شود. موزه آن سال ۱۳۵۷ موزه مجلس نام‌گذاری شد و آثار ارزشمند ملی دوران‌های قبل از آن را در خود جای داده است.

خانه میرزاخسن خان سپه سالار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس یحیی غفاری

بیشتر بخوانید: مجلس شورای اسلامی و ساختمان جذاب آن


مسیرهای رفتن به کاخ بهارستان

 برای بازدید از کاخ بهارستان تهران، باید راهی میدان بهارستان و خیابان اکباتان شوید. می‌توانید از پارکینگ مجموعه برای پارک ماشین‌تان استفاده تا کارتان راحت‌تر شود. اگر هم تصمیم گرفتید به‌جای رانندگی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید ایستگاه مترو بهارستان نزدیک‌ترین ایستگاه به این عمارت است. شما می‌توانید با چند دقیقه پیاده‌روی (حدود ۳۰۰ متر) از مترو خود را به این مجموعه برسانید.

گزینه دیگر شما هم می‌تواند تاکسی‌های عمومی که اتفاقا ایستگاه آن‌ها نزدیک میدان بهارستان است.

بازدید از عمارت بهارستان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Saeedeh Zad Ghannad

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر

شاید شما در بین جاهای دیدنی تهران تاکنون از بنای تاریخی کاخ بهارستان دیدن کرده‌اید. اگر پاسختان مثبت است، نظر و تجربه‌های خود را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.  چرا که اطلاعات ارزشمند شما در بازدید از این مجموعه می‌تواند راهنمای خوبی برای هر کسی باشد.


سوالات متداول

عمارت بهارستان کجاست؟

عمارت بهارستان یا مجلس شورای اسلامی ایران با قدمتی از دوره قاجار، از مهم‌ترین بناهای تاریخی تهران است. این عمارت در خیابان مصطفی خمینی، ضلع شرقی میدان بهارستان قرار دارد. 

کاخ بهارستان در چه سالی و توسط چه کسی ساخته شد؟

در سال ۱۲۵۰ شمسی این عمارت به دستور میرزا حسین خان قزوینی، سیاستمدار ایرانی که از صدراعظم‌های ناصرالدین شاه بود، ساخته شد.

آیا امکان بازدید از عمارت بهارستان وجود دارد؟

بله، البته باید با هماهنگی قبلی این بازدید انجام شود.

ساعت بازدید از عمارت بهارستان تا چند است؟

این عمارت از ساعت 10 صبح تا 16 عصر برای بازدید باز است(فقط باید از قبل هماهنگی شود).

در  کاخ بهارستان چه اتفاق‌هایی رخ داده است؟

  • آتش‌سوزی، یک بار در دوره قاجار، یک بار در دوره پهلوی و یک بار در دوره جمهوری اسلامی.
  • به توپ بسته شدن مجلس در دوره قاجار 
  • حمله داعش در دوره جمهوری اسلامی ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.