باغ سپه سالار تهران، بازار کفش‌های رنگارنگ همین‌جاست

بیشتر شما بدون شک با شنیدن اسم باغ سپه سالار تهران به یاد خیابانی پر از مغازه‌‌های کیف و کفش می‌افتید. چه بهتر از این که الان هم فصل، فصل خرید چکمه و کفش زمستانی است. پس بد نیست خودتان را آماده کنید و به باغ سپه سالار تهران بروید. مطمئن باشید از اینجا دست خالی بر‌نمی‌گردید.
البته باید گفت که خیابان باغ سپه سالار (خیابان صف سابق) تنها بازار بورس کیف و کفش نیست، بلکه این خیابان هویت تاریخی و فرهنگی دارد. اینجا روزگاری باغ صدر اعظم ناصرالدین شاه بوده و از آن خیابان‌هایی است که شبیه آن را می‌توان در خیابان تربیت تبریز دید.


چطور به باغ سپه سالار‌ برویم؟

خیابان باغ سپهسالار در خیابان جمهوری اسلامی، بین میدان بهارستان و چهارراه ظهیرالاسلام قرار دارد. شما می‌توانید در خط مترو یک تهران، از ایستگاه مترو بهارستان و ایستگاه مترو سعدی که پیاده شوید می‌توانید قدم زنان به خیابان صف برسید.
اگر هم با اتوبوس قصد رفتن به باغ سپه سالار را دارید، باید سوار اتوبوس‌‌هایی شوید که از میدان بهارستان به سمت میدان جمهوری می‌‌روند.

راستی مسیر میدان بهارستان به سمت غرب یک طرفه است و اگر با ماشین شخصی به باغ سپهسالار می‌روید یادتان باشد که چند سالی است خیابان باغ سپه سالار به پیاده راه تبدیل شده و تردد وسایل نقلیه در آن به‌کلی ممنوع است.
بنابراین شما نمی‌توانید با ماشین شخصی به این خیابان برسید. باید بالاتر یا پایین‌‌تر از خیابان صف پارک کنید و بعد قدم زنان به باغ سپه سالار بروید.
این نکته را در نظر داشته باشید که شما باید اینجا محدوده طرح ترافیک تهران را هم در نظر بگیرید.

روی نقشه ببینید!

پیاده راه باغ سپهسالار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ahmad jazayeri

بیشتر بخوانید: عمارت بهارستان تهران، کاخی بازمانده از فراز و نشیب‌های دوران


چرا باغ سپه سالار تهران، بازار کفش فروشی شد؟

همانطور که در بالا گفتیم باغ سپه سالار تهران در حوالی میدان بهارستان و در بافت تاریخی و قدیمی تهران قرار دارد. اسم کامل این خیابان از به نام میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی است. او در دوره قاجار صدراعظم ناصرالدین شاه بوده و این باغ هم متعلق به وی بوده است.
البته این روزها اثری از آن باغ قدیمی میرزا حسین خان نیست و تنها چیزی که از این باغ به‌جامانده یک خیابان سنگ فرش شده است که با مغازه‌ها و فروشگاه‌های کیف‌وکفش پر شده است.

اما شاید بپرسید که باغ سپه سالار تهران از همان اول بورس فروش کیف و کفش بوده‌! که باید بگوییم خیر. 

سپه سالار قدیم تهران

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس JafariArt

پس داستان این باغ از چه قرار بوده‌؟

محله باغ سپه سالار مثل دیگر محله‌های قدیمی و مسکونی تهران تنها دو تا مغازه کفش فروشی داشت و بقیه هم مغازه نان سنگک، زغال فروش، سبزی و میوه فروش و مغازه‌ های دیگر بودند که مایحتاج عمومی مردم را تامین می‌کرد.
بعدها بانکی که در محله سپه‌ سالار قرار داشت، ملک خود را فروخت و خریدار بانک، ملک خود را یک فروشگاه بزرگ کفش فروشی کرد. این همان جرقه‌ای بود که اینجا را تبدیل به بازار کیف و کفش کند.
البته این فروشگاه بزرگ کفش فروشی آنقدر آن‌روزها در میان مردم باغ سپه سالار تهران سروصدا کرد که همه برای خرید کفش از همه جای تهران راهی این محله می‌شدند. تا این که همه این رفت‌وآمدها دلیلی شد تا مغازه‌های دیگر هم تصمیم بگیرند کسب‌وکار قبلی خودشان را تغییر دهند و در زمینه فروش کیف و کفش‌ فعالیت کنند.

پس از سال‌ها با آمدن مغازه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کفش در باغ سپه سالار تهران، آن محل دیگر جای مناسبی برای زندگی کردن مردم نبود.
به‌همین‌خاطر بیشتر خانه‌های مسکونی آنجا تخلیه شدند تا جایی که الان دیگر هیچ خانه‌ مسکونی در این محل برای زندگی وجود ندارد.

مغازه های کفش فروشی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Javid Jahanshahy

بیشتر بخوانید: خیابان لاله زار،‌ خیابانی شبیه شانزه لیزه فرانسه


پاساژها و مرکز خریدهای باغ سپه سالار تهران

باغ سپه سالار تهران جدای از اینکه مناسب‌ترین جای تهران برای خرید کیف و کفش است. فروشگاه‌ها و مرکز خریدهای بزرگ و کوچکی دارد که شما می‌توانید برای خرید کفش به هر یک مراجعه کنید.

  • فروشگاه‌‌های چرم فروشی‌، با کفش‌های اینجا شیک بگردید

همین که به ورودی باغ سپه سالار تهران می‌رسید در اول بازار و در سمت راست خیابان، مغازه‌های چرم فروشی بزرگ را می‌بینید که کفش‌های چرم خوبی برای شما دارند. البته بقیه مغازه‌ها هم کیف و کفش چرم دارند اما بورس آن‌ها بیشتر در اول بازار است.
اولین مغازه‌ها بیشتر کفش‌های زنانه مجلسی دارند که با شروع شدن فصل سرد، انواع چکمه و نیم‌بوت جای‌شان را به کفش‌های مجلسی می‌دهد.

ین مغازه‌های چرم فروشی، کفش ساده برای استفاده راحت در محل کار تا مدل‌های شیک و مجلسی را دارند.
کافی است اراده کنید که چه می‌خواهید و بعد وارد یکی از آن مغازه‌ها شوید و کفش دلخواه‌ خودتان را پیدا کنید. تازه تنوع و کیفیت کار در فروشگاه‌های چرم فروشی به حدی است که می‌توانید با کمی گشتن و دقت کردن، کفش مورد علاقه خود را با قیمت مناسب پیدا کنید.

یادتان باشد کفش‌هایی که جنس آن‌ها چرم طبیعی است در این مغازه‌ها قیمت بالاتری دارند.

کفش چرم سپه سالار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Somayeh Aladgaran

  • مرکز خرید شهبازخان، جایی برای خرید‌ کفش‌های جذاب کوچولوها

مرکز خرید شهبازخان یکی از آن مرکز خریدهای نسبتا قدیمی باغ سپه سالار تهران است که سال‌هاست میزبان مشتریانی است که برای خرید کفش بچگانه به اینجا آمده‌اند. شما در مرکز خرید شهبازخان می‌توانید انواع کفش‌های اسپرت و کتانی‌های بچگانه حتی در سایزهای خیلی کوچک را پیدا کنید.

مرکز خرید سپه سالار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Pirayandeh

  • مرکز خرید الیزه، مرکز خریدی نیمه تمام اما کامل

پاساژ الیزه از تازه‌ترین مرکز خریدهای باغ سپه سالار تهران است که هنوز هم بعضی قسمت‌های آن تکمیل نشده. این پاساژ در کوچه مهندس‌الممالک خیابان سنگ فرش شده باغ سپه سالار قرار دارد و با فروشگاه‌های مختلف کیف و کفش می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد. هرچند این پاساژ خیلی بزرگ نیست اما انواع کفش‌های مجلسی، اسپرت و حتی بچگانه با قیمت بسیار مناسب را می‌توان در آن پیدا کرد.
راستی در طبقه اول این پاساژ چند مغازه کیف فروشی است که شما می‌توانید کیف‌های با چرم مصنوعی و با حتی پارچه‌ای را از آنجا بخرید.

کفش فروشی باغ سپه سالار تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Somayeh Aladgaran

  • مدرسه قدیم باغ سپه سالار‌، مرکز خرید امروز

وارد خیابان سپه سالار‌ تهران که می‌شوید اگر از سمت راست خیابان کمی جلوتر بروید، مدرسه‌ قدیمی را می‌بینید که در گذشته مدرسه دخترانه بوده. همانطور که گفتیم باغ سپه سالار قبلا ماهیت تجاری نداشت و خانه‌های مسکونی اینجا زیاد بود و مردم فرزندان خود را به این مدرسه جهت تحصیل می‌فرستادند. 

بعد از انقلاب مدرسه سپه سالار‌ منحل شد و برای سال‌ها حالت مخروبه داشت و بیشتر برای انبار از آن استفاده می‌شد تا اینکه این روزها تبدیل به بازار فروش کیف و کفش شده است.

مدرسه قدیم سپه سالار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس JafariArt

بیشتر بخوانید: برای گشت و گذار در مرکز تهران کجا بریم؟


در خرید از باغ سپه سالار تهران به این نکات حتما توجه کنید

یکی از نکات خیلی مهم در رابطه با باغ سپه سالار تهران در خرید کفش این است که همه فکر می‌کنند که این بازار بیشتر کفش‌های زنانه دارد و مخصوص خانم‌هاست.
هر چند این موضوع را نباید نادیده گرفت که تنوع کفش‌های زنانه در باغ سپه سالار تهران‌ بیش از مردانه است. اما نمی‌توان گفت اینجا فقط ویژه خانم‌ها نیست. چون آقایان هم می‌توانند کفش دلخواه‌شان را از آنجا بخرند.
نکته بعدی خرید کیف‌هایی است که چه به صورت تکی و چه همراه با کفش به فروش می‌رسند که با توجه به کیفیت و جنس چرم قیمت‌ها مختلف است و شما برای خرید جنس‌ها و کالاهای باکیفیت لازم است است که پول خرج کنید. پس انتظار قیمت‌های ارزان را از این بازار نداشته باشید.

مغازه کفش فروشی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad Mahdian

بیشتر بخوانید: ۳ ترفند برای خسته نشدن در بازار چارسو تهران!


باغ سپه سالار تهران چه امکاناتی دارد؟

شما در این باغ نباید انتظار امکانات خاص را داشته باشید. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید به باغ سپه سالار بروید بهتر است بدانید که مدتی است شهرداری این خیابان را به سبک خیابان های قدیم تهران سنگ فرش کرده و چند نیمکت سنگی هم با فاصله از هم قرار داده تا در صورت خستگی بتوانید کمی روی آنها استراحت کنید.
با توجه به فصل هم معمولا دست فروش‌ها خوردنی‌های خوشمزه و البته نه چندان خیلی بهداشتی را به شما می‌دهند که اگر آدم بی‌خیالی باشید می‌توان از آن‌ها میل کنید.
البته تنها چیزی که در این خیابان می‌تواند حال شما را در کنار خرید کیف و کفش خوش کند، اجرای موسیقی خیابانی است که هنرمندان تازه‌کار به آنجا می‌روند و با نواختن موسیقی کمی فضا را متفاوت می‌کنند.

باغ سپه سالار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

بیشتر بخوانید:لوکیشن های عکاسی تهران، ذره‌بین به دست باشید


نظر شما در مورد باغ سپه سالار تهران چیست؟ آیا تابه‌حال از اینجا کیف و کفش خریده‌اید؟ چقدر این خرید برایتان رضایت‌بخش بوده؟ آیا این بازار کفش را برای خرید به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات و تجربه‌های خود را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید تا در خریدهای بعدی از آنها استفاده کنیم.


سوالات متداول

آدرس باغ سپه سالار کجاست؟

این بازار در تهران، خیابان جمهوری، بین میدان بهارستان و چهارراه ظهیرالاسلام و در خیابان صف (باغ سپهسالار) قرار دارد.

آیا باغ سپه سالار تهران در محدوده طرح ترافیک تهران است؟

بله این بازار در محدوده طرح زوج و فرد تهران است و اگر با خودروی شخصی به آنجا بروید جریمه خواهید شد و جای پارک هم ندارد و ممکن است ساعت‌ها وقت شما را بگیرید.

نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ سپه سالار‌ کدام است؟

 ایستگاه مترو بهارستان و ایستگاه مترو سعدی در نزدیکی باغ سپه سالار هستند که شما با پیاده‌روی کوتاهی می‌توانید به آنجا برسید.

برای خرید کفش بچگانه به کدام پاساژ باغ سپه سالار‌ برویم؟

پاساژ شهبازخان بهترین جا در خیابان سپه سالار‌ برای خرید کفش برای کودکان در سایزهای کوچک تا بزرگ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.