تیمچه های بازار بزرگ، هم خرید کنید و هم تماشاچی باشید

بازار تهران جایی است برای خرید و تماشا یعنی شما می‌توانید در تیمچه های بازار بزرگ تهران و فضاهای مختلف آنجا هم بچرخید و  هم خرید کنید.

برای این کار کافی است نگاهی به بالای سر خود بیندازید و از دیدن معماری زیبای ایرانی لذت ببرید. چون دیدن منظره‌ آجرهایی که روی هم چیده شده‌اند به‌همراه سقف‌های بلند، حجره‌هایی که شباهتی به بازارهای امروزی ندارند، همگی حالتان را خوب می کند.

در این یادداشت تهران مبله قرار است تیمچه های بازار بزرگ را به شما معرفی کنیم.


تیمچه چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد که تیمچه اصلا به چه معناست و در کجای بازار تهران این تیمچه‌ها قرار گرفته‌اند و چه چیزهایی در آن به فروش می‌رسد.

باید گفت تیمچه جایی است مثل یک حیاط سرپوشیده بزرگ که چهار طرف آن را مغازه یا اتاق گرفته و بیشتر در آن‌ کالاهای تخصصی به فروش می‌رسد.

تیمچه‌ها از نظر معماری تزیینات خاصی دارند که می‌تواند برای هر کسی دیدنش تجربه متفاوتی داشته باشد.

در بازار بزرگ تهران تیمچه های معروفی وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به همین تیمچه حاجب الدوله و تیمچه مهدیه که بازار ترمه در آن قرار دارد اشاره کرد. خوشبختانه این تیمچه‌ها در شرایط خوبی هستند و با مرمت‌های خوبی هم بر روی آن‌ها انجام شد فعلا از دست آسیب رها شدند.

تیمچه چیست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Morteza Barjasteh

بیشتر بخوانید: مزایای زندگی در تهران چیست؟


معروف ترین تیمچه های بازار بزرگ تهران

همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین کار بازار بزرگ تهران خرید و فروش کالا است اما با توجه به قدمت تاریخی که این بازار دارد، شما می‌توانید در کنار خرید برای گردش و تفریح هم به آنجا بروید و از دیدن معماری ایرانی و زیبایی‌های بصری آنجا لذت ببرید.

در ادامه ما برای شما کامل از جزییات تیمچه های بازار بزرگ تهران خواهیم گفت:

تیمچه حاجب الدوله

منبع عکس گوگل مپ، عکاس iliya HP

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بازار تهران

 

  • تیمچه حاجب الدوله، بورس خرید ظروف کریستالی، چینی و انواع قابلمه

در بازار تهران تیمچه‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط و میزان مرمت می‌توان گفت حاجب‌‌الدوله از تماشایی‌ترین تیمچه بازار بزرگ است.

این تیمچه معروف بازار بزرگ تهران در کنار مسجد امام قرار دارد و برای رفتن به آن باید از ورودی اصلی بازار تهران به سمت سبزه‌ میدان و بازار کفاش‌ها بروید و باارزش‌ترین بنای ساخته شده بازار بزرگ دیدن کنید.

تیمچه حاجب الدوله به‌دستور حاج علی خان حاجب الدوله ساخته شده که سال ساخت آن به دوره قاجار و زمان ناصرالدین شاه برمی‌گردد.

شما می‌توانید برای خرید کالاهایی مثل لوازم منزل و خانگی، لوازم آشپزخانه، ظرف و محصولات دکوری به‌خصوص خرید جهیزیه عروس به تیمچه حاجب الدوله بروید.

زمانی که شما به اول تیمچه حاجب الدوله می‌رسید و پای خود را در داخل تیمچه می‌گذارید اولین چیزی که به‌‌ چشم‌تان می‌زند، سقف آجرکاری‌شده فوق‌العاده، ارسی‌های با شیشه‌های زیبا و رنگی را می‌بینید که سر ذوق می‌آورد.

البته سقف اصلی تیمچه حاجب الدوله، کاشی‌کاری بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد و با کاشی و آجرهای زرد رنگ تزیین شده است. 

تیمچه حاجب الدوله

منبع عکس گوگل مپ، عکاس sajjad asgari

اگر به مغازه‌های دورتادور تیمچه حاجب الدوله در طبقه پایین و بالا دقت کنید، مغازه‌های با شیشه‌های رنگارنگ و طاق‌های مقرنس‌کاری شده را می‌بینید که در دورتادور تیمچه هستند و زیبایی خاصی را به آنجا داده‌اند.

در کنج شمالی بالای یکی از ارسی‌های دوقلو تیمچه حاجب الدوله، ساعتی آویزان شده که توجه هر کسی را به سمت بالا و ارسی‌ها جلب می‌کند.

طاق‌های مقرنس کاری تیمچه حاجب الدوله بیشتر یادآور خانه‌‌های مجلل و باشکوه دوره قاجار است و شما می‌توانید همه زیبایی‌های دوره قاجار اینجا ببینید.

هر چند اینجا از جاهای پر‌رفت‌وآمد و پرطرفدار خانم‌هایی است که تصمیم دارند ظروف دکوری، چینی و یا جهیزیه بخرند اما همین ویژگی هم نتوانسته از زیبایی و معماری مجموعه کم کند و یا از دید گردشگران تاریخی تیمچه پنهان بماند.

آدرس و مسیرهای دسترسی به تیمچه حاجب الدوله

تیمچه حاجب الدوله در خیابان پانزده خرداد و در محدوده سبزه میدان است. شما باید قبل از رفتن به تیمچه بدانید که اینجا در محدوده طرح ترافیک تهران است و جای پارک هم به سختی در نزدیکی آن پیدا می‌شود.

پس سعی کنید برای رفتن به خیابان پانزده خرداد از مترو و یا اتوبوس خط یک تجریش به کهریزک استفاده کنید و در ایستگاه مترو ۱۵ خرداد پیاده شوید و بدون دغدغه در تیمچه های بازار بزرگ و حاجب الدوله بچرخید.

آدرس دقیق: تهران، خیابان پانزده خرداد، سبزه میدان، بازار کفاش‌ها، تیمچه حاجب الدوله (روی نفشه ببینید)

تیمچه حاچب الدوله

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amir Taghvaei

بیشتر بخوانید: رستوران شرف الاسلامی با کباب‌های لذیذ در تهران

  • تیمچه مهدیه، بورس ترمه در بازار تهران

زمانی که وارد بازار کفاشان بازار بزرگ تهران می‌شوید، بنایی جذاب به اسم تیمچه مهدیه را می‌بینید. بنایی زیبا با پوشش بزرگ ضربی و یزدی‌بندی‌های فوق‌العاده که دیدنش برای هر کسی می‌تواند جالب باشد.

شاید با شنیدن کلمه یزدی‌بندی‌ها کنجکاو شوید که معنی آن چیست؟ باید گفت یزدی‌بندی نوعی تزیینات ظریف است که بیشتر در زیر گنبدها و ورودی‌های یک تیمچه زده می‌شود.

در این مورد تیمچه مهدیه در قسمت ورودی‌ها و گنبدهای‌بزرگ و کوچکش از همین یزدی‌بندی‌ها دارد و کسانی که علاقه‌مند به دیدن معماری تاریخی هستند اینجا را بهترین جا برای دیدن یزدی‌بندی‌ها می‌شناسند.

البته اگر به دنبال خرید ترمه خوب و اعلا باشید تیمچه مهدیه بورس ترمه بازار تهران است و هر چیزی که بخواهید را با هر سلیقه‌ای در این تیمچه پیدا می‌کنید.

تیمچه مهدیه از تیمچه های بازار بزرگ تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس reza nikbin

بیشتر بخوانید: بورس لوازم آرایشی تهران کجاست؟

  • تیمچه اکبریان‌، سفرخانه‌ دیدنی و تماشایی در بازار بزرگ تهران

این تیمچه در دوره قاجار به دست صراف‌ها و زرگرهای کلیمی ساخته شد که بعدها تغییر کاربری دارد و تبدیل بانک رهنی شد تا مردم بتوانند آنجا سرمایه‌های خود را امانت بگذارند.

تیمچه اکبریان بعدها با هزینه شخصی دوباره تغییر کاربری داد و سفره خانه سنتی شد که تا همین الان هم با این ماهیت در بازار تهران فعالیت دارد.

چیزی که در تیمچه اکبریان به چشم می‌خورد فضای صحن اصلى‌ تیمچه همان هشت‌ ضلعى‌ زیبایی است که با حوض بزرگ آبی‌ رنگ همه را جذب می‌کند.

اگر به طبقه بالای تیمچه اکبریان بروید حجره‌ها‌یی را می‌بینید که با راهروهایی باریک و نرده‌های چوبی به هم‌ راه پیدا کرده‌اند.

طوری که اگر کنار نرده‌ها بایستید و به پایین تیمچه نگاه کنید، به خوبی می‌توانید فضای کل تیمچه را در یک لحظه یکجا در نظر بگذرانید.

از دیگر جذابیت‌های تیمچه اکبریان حجره‌ها و ایوان‌هایی است که در هر دو طبقه به صورت قرینه ساخته شدند و شما می‌توانید اطراف فضای زیر گنبد و سقف گنبدی‌ شکل را از همان طبقه همکف بنا ببینید.

تیمچه های بازار تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس reza nikbin

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های تهران، تجربه‌ای متفاوت از طعم لذیذ غذاها

تیمچه اکبری فضایی بسیار دنج و آرام دارد و شما می‌توانید در هر طبقه‌ با توجه به تعدادتان از اتاق یا حجره‌های کوچک با ظرفیت دو تا پنج نفر استفاده کنید.

 طبقه بالای ساختمان تیمچه اکبریان دو اتاق بزرگ با ظرفیت 20 نفر دارد که برای مهمانی‌های شما می‌تواند در بازار بزرگ تهران بسیار ایده‌آل باشد.

تزیینات هر اتاق تیمچه با تخت‌ها، فرش‌های به رنگ لاکی، پشتی تکیه‌ داده‌ شده به دیوار، ظروف قدیمی روی طاقچه و تابلو های قدیمی همخوانی دارد.

هر حجره هم یک در با شیشه‌های رنگی دارد که به زیبایی هرچه بیشتر آن کمک کرده و داخل بعضی از حجره‌ها پنجره‌های کوچک چوبی هم دیده می‌شود که جذابیت اینجا را بیشتر می‌کند.

تیمچه اکبری بازار تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Morteza Barjasteh

بیشتر بخوانید: ۳ ترفند برای خسته نشدن در بازار چارسو تهران!

  • تيمچه امين‌ اقدس، جایی برای خرید موکت و فرش در بازار تهران

اين تیمچه در قرن سيزدهم و در دوره ناصرالدين‌ شاه قاجار ساخته شده است. طبق شنیده‌ها این تیمچه اسم خود را از امینه اقدس، از همسران معروف ناصرالدين‌ شاه گرفته است. 

تیمچه امین اقدس هم مثل دیگر تیمچه های بازار بزرگ تهران، گنبد ضربى بزرگ و يزدى‌بندى‌هاى محکم دارد که با کاشى‌کارى تزیین شده است.

این تیمچه پس از چهار سوق بزرگ قرار دارد و شما می‌توانید در بازدید و یا خرید از بازار بزرگ به اینجا هم سر بزنید.

تیمچه فرش فروشی امین

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Golmorad MoodY

بیشتر بخوانید: مال های تهران، راهنمای انتخاب مرکز خرید دل‌خواهتان در پایتخت


ساعت کار تیمچه های بازار بزرگ تهران

ساعت کاری بازار بزرگ تهران در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح شروع شده و تا ساعت ۱۷ باز است و در روزهای پنجشنبه‌ هم از ساعت ۸:۳۰ تا ساعت ۱۴ بعدازظهر است. تیمچه‌های بازار هم مثل ساعت فعالیت بازار در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی بسته است.

بیشتر بخوانید: جمعه بازار تهران ؛ باورتان بشود یا نه تهران هم جمعه‌بازار دارد


خلاصه که حضور در تیمچه‌ های بازار بزرگ تهران و دیدن معماری زیبا و هنر به کار رفته در آن هیچ وقت برای شما تکراری نخواهد شد. این تیمچه‌ها فضاهای سرپوشیده و کوچکی هستند که یک نوع کالای خاص را به مشتریان عرضه می‌کنند و تزیینات چشمگیری هم نسبت به دیگر بخش‌های بازار دارند.

همان‌طور که می‌دانید بازار بزرگ تهران تنها یک بازار برای خرید و فروش نیست، بلکه کتابی است که از تاریخ می‌گوید و شما می‌توانید با رفتن به این بازار با یک تیر دو نشان بزنید یعنی هم به دیدن تیمچه‌ها بروید و هم هر آنچه که لازم دارید را با کیفیت خوب و قیمت مناسب از اینجا خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.