خیابان لاله زار،‌ خیابانی شبیه شانزه لیزه فرانسه

خیابان لاله زار را می‌توان خیابان خاطره‌های چند نسل از مردم تهران دانست. شاید روزی که این خیابان با لاله‌های زیبایش تاسیس شد قرار بود که دقیقا نقش شانزه لیزه فرانسه را در تهران بازی کند. یعنی مرکز فرهنگی، هنری و مد و نوگرایی ایران شود.

البته همین‌طور هم شد و تا مدت‌ها اینجا پر از تئاترها، تجارتخانه‌ها، کاباره‌ها، پیاله‌فروشی‌ها، سینماها، فروشگاه‌های معروف، رستوران‌های لوکس و کافه‌های دنج بود. تا اینکه بعد از گذشت سال‌ها همه چیز تغییر کرد و خیابان لاله زار بازار خرید لوستر و انواع لوازم برقی و در نهایت پاتوقی برای تجار و مشتریان شد. 


خیابان لاله زار کجاست؟ چطور به این خیابان تهران برویم؟

خیابان لاله‌ زار قدیمی‌ ترین خیابان های تهران است که از سمت جنوب به میدان توپخانه (امام خمینی) و شمال به خیابان انقلاب می‌رسد. شما برای رفتن به این خیابان راه‌های مختلفی را می‌توانید انتخاب کنید که هر یک را برایتان کامل توضیح می‌دهیم:

روی نقشه ببینید!

لاله زار کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Bita Sabet

  • دسترسی با خودرو شخصی

 لاله زار در محدوده طرح ترافیک شهر تهران قرار دارد و اگر می‌خواهید برای خرید با خودرو شخصی به مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی این خیابان بروید باید طرح بخرید و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. البته در نزدیکی این خیابان پارکینگ نیست و شما را ساعت‌ها ممکن است پیدا کردن جای پارک معطل کند.

  • دسترسی با مترو

به این نکته توجه کنید که این خیابان از شمال به جنوب یک طرفه بوده و اگر شما بخواهید از خط مترو برای رسیدن به این خیابان استفاده کنید، باید در خط یک مترو تهران (خط تجریش به کهریزک) خودتان را به ایستگاه های مترو امام خمینی، فردوسی، سعدی و دروازه دولت برسانید. انتخاب با شماست که کدام ایستگاه را برای پیاده شدن انتخاب می‌کنید:
اگر شما از مترو در ایستگاه سعدی پیاده‌ شدید بعد از ۵ دقیقه پیاده‌روی به سمت غرب یعنی خیابان جمهوری بروید تا به خیابان لاله‌ زار برسید.

اگر هم از ایستگاه امام خمینی خارج شدید باید از در شمالی ایستگاه بیرون بروید تا به ابتدای خیابان لاله‌زار برسید.

خیابان لاله زار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sarah Ghafoori

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را بهم بدوزید

  • دسترسی با اتوبوس

اتوبوس های بی آر تی یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفتن به خیابان لازار تهران است. با این وسیله نقلیه عمومی شما بدون دغدغه ترافیکی می‌توانید به این خیابان بروید.
البته شما باید ساعت ترافیک و شلوغی را هم در رفتن به خیابان لاله زار در نظر بگیرید تا در مسیر اذیت نشوید.

  • دسترسی با تاکسی‌های خطی

هر چند شما اگر بخواهید می‌توانید از پایانه‌ها و نقاط دیگر تهران مثل میدان آزادی به سمت میدان توپخانه از تاکسی خطی استفاده کنید و به خیابان لاله زار برسید.

قدیمی ترین خیابان تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Matin Matin

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


ایده ساخت خیابان لاله زار از کجا آمد؟

ایده ساخت خیابان لاله زار پس از بازدید ناصرالدین شاه قاجار از خیابان شانزه‌لیزه‌ پاریس در سال ۱۸۷۳ به وجود آمد. او می‌خواست خیابان شیک و مدرن شانزه‌لیزه را در ایران بازسازی کند.
همین‌طور هم بود این خیابان در آغاز ساختش‌ مرکز فرهنگی، هنری و مد تهران بود که در آن فعالیت‌های مختلف هنری مثل سینما و تئاتر برگزار می‌شد.
این روزها با اینکه خیابان لاله زار نسبت به سابق تغییرات زیادی کرده اما برای کسانی که عاشق بافت قدیمی تهران هستند، همچنان مهم بوده و می‌تواند روح تاریخی و فرهنگی آن را احساس کنند.

لالزار قدیم

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Parvin Ef

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین سینماهای تهران


لاله زار تهران در گذر زمان چه بر سرش آمد؟

این روزها اگر در لاله زار تهران قدم بزنید دیگر خبری از آن همه زرق و برق قدیم نیست، چون بیشتر هتل‌ها و سینماهای این خیابان یا متروک شده‌اند و یا از بین رفته‌اند. شاید کمتر کسی باشد که اسم گراند هتل را در لاله زار نشنیده باشد یا بیشتر از آن، در فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی آن را ندیده باشد. پس اگر کمی ماجراجو باشید می‎‌توانید ساختمان تخریب شده این هتل را در خیابان لاله ‎زار که در نبش کوچه باربد قرار دارد را ببینید.

سینما ایران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Rojin Ashtari

این همه تغییر در لاله زار تهران این سوال را برای هر کسی ممکن است ایجاد کند که چرا خیابان لاله‌زار تهران از یک مرکز فرهنگی و تفریحی تبدیل به بورس لوازم الکتریکی تبدیل شد؟
دلیل این موضوع را ما هم دقیق نمی‌دانیم ولی در اسناد تاریخی نشان می‌دهد که دلیل آن به سال‌های ۱۳۲۴ برمی‌گردد که فردی به اسم امانت مغازه الکترونیکی خودش را در لاله زار افتتاح کرد. همین جرقه‌ای بود که در همان سال نمایندگی برند سوئیسی الکترو لاندیس در لاله‌زار تهران افتتاح شود و کم‌کم در هویت فرهنگی این محل دست ببرد و در نهایت کاربری آنجا را تغییر دهد.

کاربری لاله زار الان چطور شده؟

الان دیگر شما اینجا آثاری از اجراهای تئاترها و موسیقی خیابانی، مغازه‌های مدرن و سینماهای قدیمی را نمی‌بینید،  اینجا در سطح خیابان تا چشم کار می‌کند لوستر ‌فروشی و فروشگاه‌های لوازم برقی است. البته اگر سرتان را بالا ببرید و بالای مغازه‌ها را نگاه کنید، ساختمان‌های متروکه، پنجره‌های شکسته و بالکن‌های زیبای قدیمی را خواهید دید که تمام تصاویر ذهنی شما را به‌هم می‌ریزد. چون دیگر این لاله زار تهران کمترین شباهتی به گذشته خود ندارد و تنها جذابیت آن نور چراغ‌ها و لوسترهایی است که به شما چشمک می‌زنند.

بیشتر بخوانید: مقایسه تهران قدیم و جدید


آیا خیابان لاله زار تهران هنوز هم ارزش دیدن دارد؟

بازار گردی و قدم زدن آن هم در میان بازارها و خیابان های قدیمی و تاریخی از تفریحات دنیای مدرن است.

الان در خیابان لاله زار هر چند دیگر خبری از آن همه زرق و برق قدیم نیست و بیشتر هتل‌ها و سینماهای این خیابان با متروک شده‌اند و یا از بین رفته‌اند.

قبلا گفتم که در دوران اوج این خیابان، جاهای دیدنی خیلی با ارزشی مثل سالن‌‎های تئاتر و سالن‎‌های سینمایی معروفی بود که مردم از هر گوشه تهران به خیابان لاله زار می‌آمدند تا به سبک مد روز آن دوره اینجا تفریح کنند.
از تئاتر و سینما که بگذرید، می‌توانید اولین گراند هتل تهران را در لاله زار ببینید. شاید کمتر کسی است که اسم گراند هتل را نشنیده باشد یا بیشتر از آن، در فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی آن را ندیده باشد.
هنوز هم اگر کمی ماجراجو باشید می‎‌توانید ساختمان تخریب شده این هتل را در خیابان لاله ‎زار که در نبش کوچه باربد قرار دارد را ببینید.

گراند هتل خیابان لاله زار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس iran market

بازدید از فروشگاه‌های لوازم برقی و لوستر

از همه این‌ها که بگذریم حالا تنها چیزی که این روزها در لاله زار تهران زرق و برق دارد همان مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوستر فروشی و لامپ فروشی است!

این خیابان معروف تهران تقریبا ۳ هزار فروشگاه لوازم برقی، انواع لوسترهای تزئینی و ساعت‌های دیواری را دارد. پس دیدن ویترین‌های خیابان لاله زار برای هر کسی، حتی کسانی که قصد خرید هم ندارند، جذاب است.

بازار لاله زار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Khadem

بیشتر بخوانید: موزه ایران باستان، جایی برای شناخت هویت ملی خود


کافه گردی در خیابان لاله زار

شما اگر بخواهید در میان همهمه و شلوغی کوچه‌های لاله زار تهران در جایی دنج کمی استراحت کنید و در تاریخ بچرخید باید به کافه‌ای دنج در بن بست پیرنیا بروید. اسم این کافه، کافه ایوان است.
این کافه شش سالی است که با دکور مناسب و محیطی آرامش بخش کسانی که به لاله‌زار آمده‌اند را پذیرایی می‌کند.

این کافه با شعار خود یعنی زیباترین کافه شهر تهران، زیر گوش شماست، توانسته در ذهن هر کسی که یک بار گذرش به لاله زار افتاده ماندگار شود.
حالا اگر دوست دارید در کوچه‌های قدیمی لاله‌ زار کافه‌گردی کنید، کافه ایوان را در برنامه رفتن به لاله‌زار قرار دهید.
منوی کافه ایوان با قهوه‌های خوش طعم، انواع ساندویچ و پاستا در کنار پیتزاها و نوشیدنی‌های متنوع می‌تواند بازارگردی در میان مغازه های فروش لوازم الکتریکی لاله زار را برایتان به‌یادماندنی کند.

مافه ایوان لاله زار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mansoureh kharabat

بیشتر بخوانید: میدان امام خمینی، قلب تپنده تهران قدیم


اصلا چرا خیابان لاله زار بورس لوازم برقی و لوستر تهران شد؟

همیشه جای سوال است که چرا خیابان لاله‌زار تهران از حالت یک مرکز فرهنگی و تفریحی به بورس لوازم الکتریکی تبدیل شد. ما هم دقیق نمی‌دانیم ولی شواهد نشان داده که دلیل آن بیشتر به سال‌های ۱۳۲۴ برمی‌گردد که شخصی به اسم امانت مغازه الکترونیکی خود را در لاله زار افتتاح کرد. همین کافی بود که در همان سال نمایندگی برند سوئیسی الکترو لاندیس در ایران و خیابان لاله‌زار افتتاح شد و کاربری آنجا را تغییر داد و به شکلی که این روزها می‌بینید درآمد.

فروش لوستر لاله زار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amir

بیشتر بخوانید: شرایط اجاره روزانه خانه در تهران


لاله زار هنوزم هم تنها بازار لوستر تهران است؟

در تهران بازار لوستر در چند نقطه شهر وجود دارد که شما می‌توانید به هر یک بروید و لوستر خود را بخرید. اما در این میان لاله زار به‌خاطر داشتن امکاناتی مثل بانک‌های متعدد و عابر بانک‌های زیاد در کنار چرخ دستی، وانت بار و باربری‌های مستقر، جای پرطرفدار و محبوبی برای خریداران لوستر تهرانی‌ها و حتی کسانی که در شهرهای دیگر ایران می‌آیند، شده است.

بازار لوستر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amir

بیشتر بخوانید: رستوران های خاص تهران، خوردنی‌هایی که تمامی ندارد


باهم چرخی در کوچه های خاطره‌انگیز لاله‌زار تهران بزنیم؟

اگر چه این روزها در لاله زار تهران خبری از آن سینماها،تئاترها، کافه‌ها و اجراهای خیابانی نیست اما کوچه‌ها هستند و شما را می‌توانند به سفر در تهران قدیم ببرند.

  • کوچه برلن، شناخته‌ترین کوچه‌ شهر

کوچه برلن اسم یکی از کوچه‌های قدیمی و تاریخی است که در لاله‌زار جنوبی تهران قرار دارد.
این کوچه در زمان‌های گذشته بافت فرهنگی داشت و جایی برای نمایش آثار هنری، از سینما و تماشاخانه گرفته تا گالری‌ها و تالارهای نمایش برای هنرمندان و کارگاه‌های هنری بود. از طرفی چون در مجاورت سفارت آلمان قرار داشت، اسم آن را کوچه برلن گذاشتند.
این روزها این کوچه از حالت قدیمی خود درآمده و اگر آنجا قدم بزنید مغازه‌ها و پاساژهای بزرگی را می‌بینید که در زمینه فروش انواع لباس مجلسی و پارچه فعالیت دارند.  اگر در روزهای پایانی سال به کوچه برلن بروید جا برای سوزن انداختن پیدا نمی‌کنید. چون شب های برلن مثل روز روشن است و خرید و فروش در آن جریان دارد.

کوچه برلن

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Somayeh Aladgaran

  • کوچه مهران،با چترهای رنگی و آویزان اینجا عکس بگیرید

کوچه مهران دقیقا در روبروی کوچه برلن در لاله زار جنوبی قرار دارد. این کوچه را بیشتر به اسم کوچه چتری لاله زار می‌شناسند. کوچه مهران در حقیقت جفت کوچه برلن است که فروشگاه‌های آن در زمینه فروش انواع پوشاک مردانه، بچه‌گانه، شال و روسری زنانه، لباس مجلسی زنانه، تزئینات مراسم عقد و عروسی و… فعالیت دارند.

  • کوچه ملی، کوچه خاطره‌های مردم تهران

کوچه ملی که اسم آن به کوچه باربد تغییر پیدا کرده است از قدیمی‌ترین کوچه‌های تهران است که در خیابان لاله‌زار جنوبی قرار دارد. این کوچه به‌خاطر داشتن ۶ سالن سینما (شهرزاد، متروپل، جهان، نادر، اطلس و فردوسی) در زمان قدیم از پاتوق‌های فرهنگی تهران بود.
از آنجا که گراند هتل در نبش کوچه باربد فعالیت داشت همه باعث شدند تا کوچه ملی یکی از پرخاطره‌ترین کوچه‌های برای تهرانی‌های قدیم شود. البته هنوز هم عده‌ای زیادی از مشتاقان تاریخ و فرهنگ هستند که به این کوچه لاله زار تهران می‌روند تا خاطرات گذشته را مرور کنند.
کوچه ملی آنقدر برای همه از قدیم جذاب بوده و است که نه تنها در ترانه‌های نوستالژیک فرهاد، بلکه در آهنگ رضا یزدانی به اسم کوچه ملی می‌توان محبوبیت این کوچه را فهمید.

گراند هتل خیابان لاله زار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس iran market

بیشتر بخوانید: ۱ راهنمایی برای گم نشدن در کوچه مروی!


در نزدیکی خیابان لاله زار از کجاها می‌توان دیدن کرد؟

با رفتن به خیابان لاله زار شما می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. چون غرب خیابان لاله زار از آن راسته‌های شلوغ تهران است که به بازار چرم فروشان خیابان فردوسی می‌رسد. این خیابان در دل خود جایی مثل خیابان منوچهری را دارد که به بازار عتیقه فروش‌ها، بازار کوله پشتی و کیف شهر تهران معروف شده است.

البته که در روزگاری نه چندان دور می توانستید ساختمان پلاسکو را هم از لاله زار ببینید و سری به این بازار بزرگ پوشاک بزنید، ساختمانی که فرو ریختنش هم تاریخی شد و این روزها با ساختمان جدید به مشتریانش خدمات می‌دهد.

خیابان منوچهری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Datevik deravanesian

  • بازار چرم فروشان خیابان فردوسی

این بازار در غرب خیابان لاله زار تهران قرار دارد و از آن راسته‌های شلوغ تهران است که به بازار چرم فروشان خیابان فردوسی می‌رسد. معروف ترین کوچه این بازار کوچه تمدن است. این کوچه به کوچه چتری هم معروف شده که با داشتن همین جذابیت‌ها مورد علاقه خیلی از بلاگرها و رهگذرانی است که دوست دارند تا از خودشان اینجا عکس بگیرند.
در این بازار شما می‌توانید بهترین پالتوهای چرمی را با بالاترین کیفیت تهیه کنید و از خرید کیف و چرم نهایت لذت را ببرید.

  • بازار منوچهری، بازار عتیقه فروش‌های تهران

لاله زار تهران در دل خود جایی مثل خیابان منوچهری را دارد. این بازار برای عاشقان تاریخ و فرهنگ، پر از تاریخ و قصه است. اینجا شما می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و چمدان چرمی، مغازه‌هایی عتیقه‌فروشی که در پشت ویترین‌های غبارگرفته خود با اشیای کهنه و آنتیک تاریخ را به نمایش گذاشته‌اند، دیدن کنید. البته این روزها همه بازار منوچهری را به اسم بازار عتیقه فروش‌ها، بازار کوله پشتی و کیف شهر تهران می‌شناسند.

دست فروش های خیابان منوچهری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Elias Jazayeri

  • ساختمان پلاسکو، هم خودش و هو سوختنش تاریخی شد

شما اگر چند سال پیش به لاله زار تهران می‌رفتید می‌توانستید ساختمان قدیمی پلاسکو را هم در آنجا ببینید و سری به این بازار بزرگ پوشاک بزنید و با قیمت‌های خوب هر چه که لازم دارید را تهیه کنید.

البته ساختمان پلاسکو از آن جاهایی است که فرو ریختنش هم تاریخی شد و این روزها با ساختمان جدید به مشتریانش خدمات می‌دهد.

ساختمان پلاسکو

منبع عکس گوگل مپ، عکاس سروش نصیری

بیشتر بخوانید: گشتی در دیدنی ترین عمارت‌ های تهران قدیم


شاید شما قبلا به دیدن خیابان لاله زار تهران رفته باشید، نظر شما در مورد لاله زار چیست؟ آیا اولین هتل ایران یعنی گراند هتل در این خیابان را دیدید؟ می‌دانستید این خیابان به سبک خیابان شانزلیزه فرانسه ساخته شده و بیشتر یک مکان فرهنگی تفریحی بوده تا فروشگاه.
آیا شما برای خرید لوازم روشنایی مثل لوستر به لاله زار می‌روید؟ قیمت‌ها و کیفیت لوازم برقی اینجا را چه‌طور دیدید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

خیابان لاله زار کجاست؟
لاله زار از معروفترین خیابان‌های مرکز تهران است که روزگاری سالن‌های تئاتر، رستوران‌ها و سینماهای تهران در آنجا بودند. این خیابان بیشتر به خیابان نوگرایی و مد روز تهران معروف بود که این روزها بورس لوستر و لوازم برقی شده است.
نزدیکترین مترو به خیابان لاله زار در کدام خط است؟
ایستگاه سعدی در خط یک تهران با پنج دقیقه پیاده‌روی شما را به سمت غرب در خیابان جمهوری و در نهایت خیابان لاله زار می‌رساند.
خیابان لاله زار را به سبک کدام خیابان اروپا ساخته‌اند؟
این خیابان را ناصرالدین شاه قاجار شبیه خیابان شانزلیزه فرانسه ساخت تا مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در تهران باشد.
خیابان لاله زار در تهران برای خرید چه چیزی معروف شده است؟
این روزها لاله زار را همه در تهران به اسم بازاری برای خرید لوستر و لوازم برقی و ساعت‌های دیواری می‌شناسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.