خیابان منوچهری تهران از عتیقه‌ترین خیابان های ایران

اسم عتیقه‌جات و لوازم آرایشی که به میان می‌آيد، همه به یاد خیابان منوچهری تهران می‌افتند. چون این خیابان از قدیم بورس خرید و فروش وسایل آنتیک و آرایشی بوده است.

امروز در تهران مبله می‌خواهیم سری به این خیابان معروف تهران بزنیم تا بیشتر با تاریخ، دیدنی‌ها و مسیرهای دسترسی و فروشگاه‌های معروفی که در این خیابان قرار دارند آشنا شویم.


خیابان منوچهری کجاست؟

خیابان منوچهری در منطقه 12 پایتخت و در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد. این خیابان از اوایل خیابان سعدی جنوبی شروع شده و از تقاطع لاله زار گذر کرده و به خیابان فردوسی می‌رسد.

در سال‌های شروع فعالیت خیابان منوچهری را مردم به اسم باغ ظهیرالدوله می‌شناختند که بعدها به اسم منوچهری معروف شد.

شاید بتوان گفت این خیابان عتیقه ترین خیابان تهران است که شما می‌توانید وسایل و تابلوهای قدیمی، ظرف و ظروف نقره، میز و صندلی‌های کهنه و صدساله را در مغازه‌های آنجا ببینید.

یادتان باشد که این خیابان شلوغ و پرتردد با ۶۰۰ متر طول، یک طرفه است و در داخل منطقه طرح ترافیک تهران است و برای رفتن به آن بهتر است که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرد.

منوچهری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس sajad Komeylian

بیشتر بخوانید: غذاهای خیابانی تهران،‌ پاتوق خوشمزه‌ترین‌ غذاهای پایتخت


از تاریخچه خیابان منوچهری بیشتر بدانید

این خیابان برای تاریخ‌دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ خیلی جذاب است تا جایی که می‌توان گفت از وقتی که تهران شهر شد خیابان منوچهری هم معروف شد.

 اگر بخواهیم از تاریخ خیابان منوچهری بگوییم باید به دوره قاجار برویم، زمانی که ناصرالدین شاه در حال گسترش شهر تهران بود و بیشتر اعیان‌نشینان آن دوره در بیرون شهر باغ و عمارت می‌ساختند تا هر زمانی که دل‌شان خواست تفریح و استراحت کنند به آنجا بروند.

خیابان منوچهری به‌خاطر قرار گرفتن در باغ‌های ظهیرالدوله به باغ ظهیرالدوله معروف بوده. ظهیرالدوله از نفوذی‌های سیاسی دوره قاجار بود.

بعدها با آمدن رضاخان همه باغ‌های اطراف به داخل تهران اضافه شدند و نام‌های جدیدی به خود گرفتند. خیابان منوچهری هم اسمش را از شاعر معروف ایرانی منوچهری دامغانی گرفته است. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دامغانی شاعر طبیعت است و این خیابان را که زمانی پر‌باغ و سرسبز بوده به اسم او نامگذاری کرده‌اند.

با گذشت زمان تغییرات زیادی در خیابان منوچهری ایجاد شد و این خیابان به‌خاطر این‌که در نزدیکی خیابان‌های مهمی مثل لاله‌زار، سعدی و فردوسی بود به یکی از جاهای دیدنی تهران برای خرید و فروش و بازدید تبدیل شد. 

امروزه با همه تغییراتی که در بافت‌های قدیم تهران ایجاده شده باید گفت خیابان منوچهری کماکان از کوچه‌های قدیمی و خاطره‌انگیز‌ تهران است که همچنان حالا قدیمی و تاریخی خود را دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد.

گاری های خیابان منوچهری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amir Khosravi

بیشتر بخوانید: بورس لوازم آرایشی تهران کجاست؟


از فروشگاه‌ها و دست‌فروش‌های خیابان منوچهری چه چیزهایی می‌توان خرید؟

همان‌طور که می‌دانید خیابان منوچهری از بازارهای مهم تهران است که بورس لوازم آرایشی، کیف و چمدان و عتیقه‌جات است.

اگر شما از سر خیابان سعدی تا تقاطع لاله‌زار وارد خیابان منوچهری شوید بیشتر مغازه‌ها و فروشگاه‌های بورس کیف و چمدان و مغازه‌هایی که رنگ ساختمان می‌فروشند را می‌بینید.

از بعد از تقاطع لاله‌زار تا انتهای خیابان منوچهری هم پر از پاساژها و فروشگاه‌های بورس لوازم آرایشی و بهداشتی‌ و عتیقه‌فروشی‌هاست.

اگر می‌خواهید وسایل آرایشی اصل و باکیفیت بخرید ،پاساژ مرجان یکی از بازارهای مهم فروش لوازم آرایشی و بهداشتی تهران در خیابان منوچهری است که به شهرهای دیگر ایران هم اجناس خود را می‌فرستد و همیشه شلوغ و پررفت‌وآمد است.

فروشگاه ساغرچی که در نزدیکی پاساژ مرجان قرار دارد یکی دیگر از فروشگاه‌های معتبر لوازم آرایشی منوچهری در تهران است و شما می‌توانید در این فروشگاه خیابان منوچهری هر چه را که می‌خواهید با برند اصل و قیمت خوب خریداری کنید.

فروشگاه ساغرچی منوچهری

 منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Lowni

بیشتر بخوانید: ۳ ترفند برای خسته نشدن در بازار چارسو تهران!

پاساژ چهلستون از جذاب‌ترین بخش‌های خیابان منوچهری است اینجا را همه به اسم بازار مهم عتیقه فروشی تهران می‌شناسند که در انتهای خیابان‌ قرار دارد.

سن پاساژ طبق گفته‌ها بیشتر از نیم قرن است و در مغازه‌ها و ویترین‌های این پاساژ می‌توانید تاریخ را ببینید.

اینجا پاساژی زیبا با معماری اصیل ایرانی است که از شروع فعالیتش تا حالا هنوز اصالت خود را حفظ کرده تا جایی که اهالی قدیمی پاساژ می‌گویند چهلستون وقتی مرکز تجاری جوانی بود در میان مردم تهران شهرت فراوانی داشت و این روزها با آمدن مراکز تجاری جدید از رونق افتاده است.

بساط پیاده‌روی بیرون پاساژ چهلستون در خیابان منوچهری باعث می‌شود که شما چند دقیقه جلوی آن مکث کنید، چون در این پیاده‌رو افراد زیادی را می‌بینید که روی زمین بساط پهن کرده و اجناس قدیمی و نوستالژیکی مثل انواع مهر و تسبیح‌، تمبرهای باطل شده، عینک و فندک‌های عتیقه، ظرف مسی و برنجی تزیین شده، سکه‌های قدیمی، انگشتر، چاقو و ابزار آلات ماشینی از کار افتاده می‌فروشند.

اگر به خیابان منوچهری رفتید حتما بساط اطراف چهلستون را ببینید این بخش در خیابان منوچهری حال و هوای خاصی دارد و اگر از علاقه‌مندان به وسایل قدیمی و نوستالژیک باشید قطعا با دیدن آن سورپرایز خواهید شد.

دستفروش‌های خیابان منوچهری سکه‌های ایرانی و خارجی، قدیمی و زنگ زده را در کاسه‌های بزرگ و کوچک ریخته‌اند و حس کودکانه‌ عشق به سکه را برای هر کسی در این گذر زنده می کنند.

این دست‌فروش‌ها حتی اگر خریدار دست به نقدی هم نداشته باشند و فروش هم نکنند باز هر روز کنار این خیابان بساط می‌کنند و خودشان را با عتیقه‌های قدیمی مختلف سرگرم می‌کنند.

چیزی دیگری که در این خیابان دیده می‌شود و آن هم بیشتر در تقاطع خیابان منوچهری و خیابان فردوسی، بساط دلارفروشی است. اینجا افرادی زیادی هستند که در حال معامله و خرید و فروش دلار هستند و شما می‌توانید اینجا هر پولی که می‌خواهید را پیدا کنید حتی پول‌های قدیمی ایرانی.

دست فروش های خیابان منوچهری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Elias Jazayeri

بیشتر بخوانید: طباخی های تهران، جایی با غذاهای چرب‌و‌چیلی خوشمزه


چطور می‌توان به خیابان منوچهری رفت؟

برای رفتن به خیابان منوچهری از آنجا که در محدوده طرح ترافیک تهران است و جای پارک برای خودرو ندارد، بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. ما اینجا برای شما مسیرهای دسترسی به خیابان منوچهری را به طور کامل توضیح می‌دهیم:

  • دسترسی با مترو

ایستگاه دروازه دولت و ایستگاه سعدی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به خیابان منوچهری هستند که شما می‌توانید با پیاده‌روی کوتاهی با ابتدای خیابان منوچهری برسید.

  • دسترسی با بی‌آرتی

ایستگاه میدان فردوسی و ایستگاه دروازه دولت در مسیر خیابان منوچهری قرار دارند و شما را با پیاده‌روی کمی با ابتدای خیابان منوچهری کی‌رسانند.

  • دسترسی با اتوبوس

باید بدانید که از خود خیابان منوچهری هیچ اتوبوسی رد نمی‌شود اما در ایستگاه‌های ابتدا و انتهای خیابان منوچهری خط اتوبوس‌های زیادی توقف دارند که به‌راحتی شما را از هر نفظه تهران به اینجا می‌رسانند.

خطوط نیک‌نام به هفت تیر، سیدخندان به توپخانه، ناصرخسرو به تجریش و توپخانه بع معلم در خیابان سعدی به‌همراه میدان جمهوری به پل کریمخان و توپخانه به بیهقی در خیابان فردوسی ایستگاه دارند.

روی نقشه ببینید!

عتیقه فروشی های منوچهری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mo pa

بیشتر بخوانید: داروخانه ۱۳ آبان، مرجعی برای تهیه انواع دارو


ساعت کاری بازار منوچهری تا چند است؟

ساعت کاری فروشگاه‌های و مغازه‌های خیابان منوچهری در روزهای عادی همه روزه از ساعت ۱۰ صبح  تا ۲۲ شب است و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر است. البته در روزهای تعطیلات رسمی و شهادت بازارهای و فروشگاه‌های خیابان منوچهری به طور کامل تعطیل است.


آدرس و راه های ارتباطی با خیابان منوچهری تهران

آدرس: تهران، خیابان فرودوسی، کمی بالاتر از چهارراه استانبول

شماره تماس: ۰۹۱۲۴۹۰۵۹۲۱/۰۹۳۵۸۷۴۵۵۰۹

وب‌سایت: https://manoochehristreet.com

صفحه ایستاگرام: manoochehristreet@

بازار الماس خیابان منوچهری تهران

 منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Ebrahimnezhad

بیشتر بخوانید: معرفی جاهای تاریخی تهران


شاید شما از آن دسته از کسانی باشید که بارها به خیابان منوچهری تهران رفته باشید. چه چیزی در این خیابان است که همه را به آنجا می‌کشد؟ و یا چرا منوچهری در بین تهرانی‌ها اینقدر محبوب شده است؟ آیا شما تا‌به‌حال از این خیابان خرید داشته‌اید؟ کیفیت وسایلی که خریده‌اید چطور بود؟ لطفا تجربیات و پاسخ‌های سوال‌های بالا را اینجا برای ما بنویسید. چرا که نظرات و تجربیات شما برای ما بسیار ارزشمند است و راهنمای خوبی برای خوانندگان ما خواهد بود. 


سوالات متداول

قدیمی‌ترین خیابان‌ تهران کجاست؟

خیابان منوچهری نه تنها از قدیمی ترین خیابان های تهران است که به خیابان عتیقه‌ها معروف است.

آیا خیابان منوچهری جمعه‌ها باز است؟

بله این خیابان در روزهای تعطیل از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۵ بعدازظهر باز است.

نزدیکترین مترو به خیابان منوچهری کدام است؟ 

مترو سعدی، مترو فردوسی و مترو دروازه دولت از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های تهران برای رفتن به خیابان منوچهری هستند.

از خیابان منوچهری چه چیزهایی بخریم؟

لیست فروشگاه‌هایی که در خیابان منوچهری هستند شامل کیف و چمدان، انواع ساک و محصولات چرمی، عتیقه فروشان، ارز فروشان، لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات سلامت مو، انواع موهای مصنوعی هستند که به‌راحتی می‌توانید آنچه که می‌خواهید را اینجا بگردید پیدا کنید و با قیمت مناسب و کیفیت خوب بخرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.