خیابان نوفل لوشاتو؛ خیابان سفارت‌خانه‌های تهران

خیابان نوفل لوشاتو در تهران هم‌ اسم روستای نوفل لوشاتوی فرانسه است. سفارت بریتانیا، سفارت روسیه، سفارت فرانسه، سفارت ایتالیا و سفارت واتیکان و سوئد در این خیابان هستند. تا پیش از انقلاب اسم بخش خیابان شمالی سفارت بریتانیا و ایتالیا، خیابان چرچیل بود و خیابان بخش کناری سفارت فرانسه هم خیابان فرانسه بود. با آمدن آقای خمینی به ایران، شهرداری تهران خیابان نوفل را با یاد و خاطره آخرین محل اقامت رهبر انقلاب در تهران به جای خیابان چرچیل و فرانسه تغییر داد.
برای دانستن اطلاعات بیشتر در مورد خیابان نوفل لوشاتو، جاهای دیدنی اطراف، قصه سفارت‌ها و کافه رستوران‌های آنجا، این مقاله تهران مبله را بخوانید.


چگونه به خیابان نوفل لوشاتو برویم؟

این خیابان معروف تهران در منطقه ۱۲ قرار دارد. اگر بر روی نقشه خیابان نوفل لوشاتو کلیک کنید، می‌بینید که محدوده خیابان نوفل لوشاتو از سمت شرق به خیابان فردوسی، از غرب به خیابان ولیعصر، از شمال به خیابان انقلاب و از جنوب به خیابان جمهوری می‌رسد. تازه پل حافظ از وسط این خیابان می‌گذرد و این قسمت را دو قسمت کرده است.

روی نقشه ببینید! 

چگونه به خیابان نوفل لوشاتو برویم

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Shoaib Ahmadi

  • دسترسی با مترو و اتوبوس

نزدیک ترین ایستگاه مترو به خیابان نوفل لوشاتو مترو میدان فردوسی و مترو تئاتر شهر است. شما با پیاده شدن از مترو فردوسی می‌توانید در خیابان فردوسی به سمت نوفل لوشاتو حرکت کنید. 

البته خیابان نوفل لوشاتو به مترو چهار راه ولیعصر (تئاتر‌شهر) دسترسی خوبی دارد. شما با بیرون آمدن از ایستگاه تئاتر‌شهر می‌توانید خیابان ولیعصر را کمی به سمت پایین بیایید تا به چهار راه امیر اکرم برسید. از اینجا تا خیابان نوفل دیگر راهی نیست و شما در جا متوجه می‌شوید که در خیابان نوفل در حال قدم زدن هستید.

  • دسترسی با اتوبوس و تاکسی‌های شهری

اگر بخواهید برای رسیدن به این خیابان از اتوبوس استفاده کنید، خطوط ایستگاه اتوبوس در مسیر پل حافظ شما را به این خیابان می‌رسانند. شما می‌توانید با پیاده شدن در ایستگاه سفارت وارد خیابان نوفل لوشاتو شوید. هر چند خیابان‌های فردوسی و جمهوری هم ایستگاه اتوبوس دارند.
خود خیابان ولیعصر هم از شمال شهر تا جنوب شهر ایستگاه اتوبوس بی‌آرتی دارد که با استفاده از آن‌ها و پیاده شدن در ایستگاه جمهوری می‌توانید خودتان را به خیابان نوفل برسانید.
ان نکته را در نظر داشته باشید محله شیخ هادی که همان منطقه ۱۲ است جای پر رفت‌و‌آمد و شلوغی است. همین دلیلی شده تا همه جای تهران پایانه‌های تاکسی داشته باشد تا به‌راحتی شما را به این خیابان برساند.  راستی در نظر داشته باشید که خیابان نوفل در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد. پس بهتر است در طول روز با ماشین شخصی خودتان به آنجا نروید.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به خیابان نوفل لوشاتو

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohamadali Mirbagheri (Mirbagheri.ph)

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را به هم بدوزید


چرا خیابان نوفل لوشاتو همیشه شلوغ و پر رفت‌وآمد است؟

اگر بخواهیم از دلیل شلوغی این خیابان بگوییم باید یکی به سفارت‌خانه‌های چند کشور مهم اروپایی آن اشاره کرد. دوم ساختمان‌های دولتی و بیمارستان مروستی که در خیابان نوفل قرار دارد. از طرفی این خیابان چند کلیسا و چند سالن تئاتر مهم و معروف دارد که مردم از همه جای تهران و حتی شهرهای ایران به آنجا می‌آیند.

کلیساهای تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس roya wedding

بیشتر بخوانید: خیابان سی تیر تهران، از قوام‌السلطنه دیروز تا ۳۰ تیر امروز


در خیابان نوفل لوشاتو به کجاها می‌توان رفت؟

  • سفارت‌خانه‌های ایران همه تقریبا در این خیابان هستند

اگر از سمت خیابان فردوسی به خیابان نوفل لوشاتو بروید اول سفارت انگلستان و بعد روسیه را می‌بینید. کمی که جلوتر بروید نرسیده به خیابان رازی سفارت کشورهای ایتالیا و فرانسه هستند. سفارت کشور واتیکان هم بعد از خیابان رازی است. مردم به دلایل مختلفی مثل سفر به خارج از کشور، رزرو وقت سفارت، مهاجرت و یا اقدام برای اخذ ویزا به این سفارت‌خانه‌ها می‌روند تا کارهای خود را انجام دهند.
از آنجا که در اطراف سفارت‌هایی که در این خیابان هستند، جای پارک ماشین وجود ندارد، بهتر است با مترو، اتوبوس و یا تاکسی خودتان را به این خیابان برسانید.

سفارت های ایران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sarah Ghafoori

  • پردیس تئاتر و تماشاخانه نوفل لوشاتو؛ پاتوق بچه‌های هنری و اهل تئاتر

پردیس تئاتر شهرزاد و چند تماشاخانه و کافه گالری از بهترین جاهای خیابان نوفل لوشاتو هستند.

قرار گرفتن پردیس تئاتر شهرزاد در مرکز شهر و در خیابان نوفل با توجه به موقعیت خوب و دسترسی آسان، باعث شده تا یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین پردیس‌های تئاتر تهران باشد. هر چند جدای از پردیس شهرزاد کلی تماشاخانه و سالن آمفی تئاتر در خیابان نوفل هستند، مثل تماشاخانه ارغنون و سالن سیمرغ که طرفداران مخصوص به خودشان را دارند.

پردیس شهرزاد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mohamad negahdari

  • بیشتر اداره‌های دولتی تهران در خیابان نوفل هستند

با توجه به موقعیتی که خیابان نوفل دارد، ادار‌ه‌های دولتی از شهرداری،‌ اداره کل امور مناطق شهرداری، اداره مخابرات، کارگزاری بیمه تامین اجتماعی، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد تهران،‌ شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، ساختمان مرکزی سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ مرکزی تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا و … در این خیابان هستند.

  • خانه فرهنگی نوفل لوشاتو؛ اینجا به تماشای نمایش و تئاتر هنرمندان بروید

این خانه مربوط به دوره پهلوی اول است و از قدیمی‌ترین ساختمان‌های تهران در خیابان نوفل است. در خانه فرهنگی نوفل لوشاتو انواع نمایش و تئاترهای هنری برگزار می شود. همین دلیلی شده تا خیابان نوفل شلوغ و پرتردد باشد.

  • مروستی از بیمارستان‌های تخصصی گوش و حلق بینی در خیابان نوفل لوشاتو

در این بیمارستان به طور تخصصی عمل‌های گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. نام این بیمارستان از بنیانگذار بیمارستان مروستی یعنی دکتر غلامحسین علیم مروستی گرفته شده که توسط خاندان بزرگ مروستی به دانشگاه علوم پزشکی تهران اهدا شده و زیر نظر بیمارستان امیر اعلم است.

بیمارستان مروستی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Arian Tahmasbian

بیشتر بخوانید: بهترین بیمارستان های تهران کدامند؟


در نزدیکی خیابان نوفل از کجاها دیدن کنیم؟

خیابان لولاگر از آن خیابان های معروف تهران است که معماری جالب خودش را دارد. اینجا تنها کوچه قرینه تهران است که شما می‌توانید در تهران ببینید.
پل حافظ،‌ خیابان فردوسی، خیابان ولیعصر و خیابان جمهوری، همه جز آن خیابان‌ها و محله‌هایی هستند که در نزدیکی خیابان نوفل لوشاتو هستند. در این خیابان‌ها هر چیزی که بخواهید می‌توانید پیدا کنید از لوازم برقی و موبایل گرفته تا لباس و عینک و انواع ساز یا هر نوع فعالیت هنری مثل دیدن تئاتر دیدن و یا شرکت در کنسرت.
راستی پارک دانشجو، تئاتر شهر، تالار وحدت و یا رودکی از آن جاهای فرهنگی تفریحی تهران هستند که همه‌ با آن‌ها خاطره‌ داریم و با خیابان نوفل تنها چند دقیقه فاصله دارد.

خیابان نوفل لوشاتو کجای تهران است

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Asieh Safa

بیشتر بخوانید: کوچه لولاگر، کوچه‌ای با خانه‌ها و درخت‌های قرینه


رستوران‌ها و کافه‌های نزدیک به خیابان نوفل لوشاتو

پیتزا داوود از اولین پیتزافروشی‌های تهران است که همه تهرانی‌ها با کالباس‌ها و پیتزاهای آنجا خاطره دارند و هنوز هم در کوچه لولاگر در حال فعالیت است.

منطقه شیخ هادی یا همان نوفل لوشاتو و خیابان جمهوری و اطراف آن آنقدر کافه و رستوران خوب در ابعاد کوچک و بزرگ دارد که شاید انتخاب برایتان کمی سخت بشود. در خود خیابان نوفل می‌توانید سری به کافه گالری شهرزاد در کوچه یاسمن نوفل است که حسابی خستگی قدم زدن در خیابان نوفل را از تن‌تان بیرون می‌کند.

کافه ری را در نزدیکی کوچه لولاگر فضای زیبا و دلنشینی را برای شما فراهم کرده است تا شما ساعتی را آنجا بگذرانید. اگر کمی حس و حالش را داشته باشید که از خیابان نوفل بیرون بروید، کافه‌ نادری و گل رضاییه هم می‌تواند انتخاب‌های خوب و جذابی برایتان باشد. 

کوچه لولاگر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس iliya HP

بیشتر بخوانید: بهترین کافه های تهران، لذت کافه‌گردی‌ با تهران مبله


راستی شاید برای شما اقامت در خیابان نوفل کمی عجیب باشد. اینکه چرا عده‌ای دوست دارند در شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران اقامت کنند. جواب سوال همین شلوغ بودن محله و اطراف است. آپارتمان‌های مبله خیابان نوفل به‌خاطر موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند، دسترسی عالی به مرکز شهر تهران و از آنجا به تمام نقاط شهر دارد. برای مثال می‌توانید در صورت اجاره مبله جمهوری تهران مبله سریعا خودتان را به متروهای تئاتر شهر یا فردوسی برسانید و از آنجا به هرکجا که خواستید بروید. در نظر داشته باشید که به‌خاطر وجود سفارت‌های فرانسه، روسیه، انگلستان، ایتالیا و واتیکان در این خیابان، مسافرهای خارجی هم دوست دارند در این خیابان اقامت کوتاه مدت و حتی بلند مدت داشته باشند.


نظر شما در مورد خیابان نوفل لوشاتو چیست؟ آیا به این خیابان تهران رفته‌اید؟ به کدام یک از سفارتخانه‌های نوفل لوشاتو تا‌به‌حال مراجعه کرده‌اید؟ با این خیابان چه خاطره‌ای دارید؟ آیا دیدن این خیابان را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربه‌های ارزشمند شما راهنمای خوبی برای ما و خوانندگان تهران مبله است.


سوالات متداول

چطور به خیابان نوفل لوشاتو تهران برویم؟
خیابان نوفل لوشاتو در منطقه ۱۱ تهران و در محدوده خیابان ولیعصر، جمهوری، فردوسی و انقلاب است.
نزدیکترین مترو به خیابان نوفل لوشاتو کدام ایستگاه است؟
مترو میدان فردوسی و مترو تئاتر شهر در فاصله نزدیکی از خیابان نوفل هستند.
جاهای دیدنی تهران در خیابان نوفل کدامند؟
تالار وحدت، سفارتخانه‌های مهم و معروف، کوچه لولاگر، پارک دانشجو از دیدنی های معروف تهران هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.