تالار وحدت، برنامه‌ها، اخبار و قیمت بلیط

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که اهل هنر باشد و تالار وحدت را نشناسد. چون همه هنرمندان برای یکبار هم که شده روی صندلی‌های سرخ‌رنگ این تالار نشسته‌اند و یک کنسرت موسیقی یا تئاتر را تماشا‌ کرده‌اند.
این محبوبیت تا جایی پیش رفته که تالار وحدت بعد از گذشت نیم قرن از زمان ساختش، هنوز هم یکی از مجلل‌ترین تالارهای ایران برای برگزاری برنامه‌ها، افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌های فرهنگی و هنری است.
اینجا میزبان بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین، برنامه‌های فرهنگی و رویدادهای هنری، تئاترها و اجراهای ملی و بین المللی بوده است. تا جایی که خیلی از بزرگان عرصه هنر ایرانی و خارجی از موسیقی گرفته تا تئاتر و اجرا در تالار وحدت نمایش داشتند.
حالا اگر ساکن تهران هستید و علاقه زیادی به نمایش تئاتر و اجرای موسیقی در سالن‌های خاص را دارید حتما رفتن به تالار وحدت را در برنامه‌ خود قرار دهید. ما اینجا برایتان از مسیرهای دسترسی، برنامه‌ها و امکاناتی که در تالار است برایتان می‌گوییم تا قبل از رفتن به تالار بدانید که در آنجا چه خبر است.


چطور به تالار وحدت برویم؟

تالار وحدت در مرکز شهر تهران و در آدرس خیابان حافظ، پایین‌تر از چهار راه کالج و خیابان استاد شهریار (دکتر ارفع سابق) قرار دارد.

روی نقشه ببینید!

 مراسم امروز تالار وحدت

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad Tayefeh Nafar

شما برای رفتن به تالار وحدت تهران می‌توانید از ماشین شخصی و یا مترو و اتوبوس استفاده کنید. در ادامه هر یک از مسیرهای دسترسی را با جزییات خواهیم گفت:

دسترسی با خودرو شخصی

اگر می‌خواهید با ماشین شخصی خود راهی تالار وحدت شوید باید خودتان را از هر نقطه تهران که هستید به محله‌های چهارراه ولیعصر، تئاتر شهر و پارک دانشجو برسانید.
یادتان باشد که محله‌های این تالار در محدوده طرح ترافیک تهران هستند و شما باید طرح بخرید تا جریمه نشوید. از طرفی تالار وحدت پارکینگ ندارد و شما اینجا با بردن ماشین‌تان مشکل جای پارک هم خواهید داشت. پس با این شرایط بهترین وسیله استفاده از خط مترو و یا اتوبوس تهران است.

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

از آنجا که این تالار بین دو ایستگاه مترو فردوسی و مترو تئاتر‌شهر قرار دارد.
شما می‌توانید با سوار شدن به خط سه مترو تهران در مسیر قائم به آزادگان و خط چهار مترو در مسیر علامه جعفری به سمت شهید کلاهدوز خودتان را به ایستگاه‌هایی که گفتیم برسانید.
البته ایستگاه مترو تئاتر شهر کمی نزدیک‌تر از ایستگاه فردوسی به تالار وحدت است. در این ایستگاه از قطار که پیاده شدید و پس از بیرون آمدن از ایستگاه به سمت ضلع شرقی پارک دانشجو بروید تا به خیابان شهریار و در نهایت به این تالار برسید.

اگر هم تصمیم دارید با استفاده از اتوبوس‌های تهران راهی این تالار زیبای تهران شوید کافی است سوار اتوبوس های بی آر تی تهران شوید.
شما در خط ‌BRT میدان آزادی به سمت تهرانپارس و یا راه‌آهن به پارک‌ وی در ایستگاه اتوبوس تئاتر شهر پیاده شوید و ادامه مسیر را به سمت پارک دانشجو و خیابان شهریار ادامه دهید تا به تالار وحدت برسید.

تالار وحدت کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hadi Soleimanzadeh

بیشتر بخوانید: تئاتر شهر تهران کجاست؟


راستی اگر این روزها برای سفرهای کوتاه مدت قرار است راهی تهران شوید و قصد دارید اجاره آپارتمان مبله تهران را قبل از سفر انجام دهید. کافی است به وب سایت تهران مبله سر بزنید و در آن گلچینی از آپارتمان‌های مبله در غرب، شرق، شمال و مرکز تهران را با اطلاعات و امکانات کامل ببینید. خانه‌هایی مثل خانه خودتان که در آن حس راحتی دارید.


ایده ساخت سالن اپرا و کنسرت‌های بزرگ تالار وحدت از کجا آمد؟

طرح و ایده ساخت تالار وحدت قبل از انقلاب و در سال ۱۳۳۶ با پیشنهاد فرح دیبا آغاز شد. بنای این تالار به‌دست اوژن افند‌لیانس و با الهام از سالن اپرا هال‌ وین در طی ۱۰ سال ساخته شد و اسم شاعر و نوازنده بزرگ ایرانی یعنی رودکی را برای آن انتخاب کردند.
این تالار بیشتر با هدف اجرای نمایش‌های باله، اپرا و کنسرت‌های موسیقی به ابتکار فرح پهلوی ساخته شد.

در نمای داخلی سالن رودکی از گچ‌بری‌های به سبک کنگره‌های هخامنشی استفاده شده است. نمای سقف تالار هم به‌صورت لانه زنبوری است که هنر اصیل معماری ایرانی در آن دیده می‌شود. شما با دیدن این سقف ساعت‌ها می‌توانید به تماشای آن بنشینید.
در مرکز سقف این تالار یک لوستر دایره‌ای بزرگ با ۶۳ چراغ دیواری کریستال در سه ردیف قرار داده شده که در کنار تامین نور تالار، فضای رمانتیکی را در تالار ایجاد کرده‌اند.

تالار رودکی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Life

بیشتر بخوانید: پاساژ علاءالدین، غول چراغ جادوی موبایل تهران اینجاست


داخل ساختمان تالار وحدت چه خبر است؟

این مجموعه با دو تالار بزرگ و کوچک قبلا به اسم مجموعه تالار رودکی نامیده می‌شد که پس از انقلاب اسمش به تالار وحدت تغییر پیدا کرد. این روزها اگر شما در داخل ساختمان این تالار قدم بزنید، تالار بزرگ را به اسم تالار وحدت و تالار کوچک را به اسم تالار رودکی می‌بینید.
بنای تالار وحدت در طبقات بالایی ۱۵۰۰۰ مترمربع است و طبقات پایینی و زیر‌زمین مساحتش به ۲۱۰۰۰ متر مربع می‌رسد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که سر در ورودی شیشه‌ای این تالار در سال ۱۳۸۱ طراحی شده  و مربوط به ورود تماشاگران است. ظرفیت تالار وحدت ۷۵۰ نفر است که از این تعداد ۵۰۰ نفر در طبقه همکف جا داده می‌شوند و ۲۵۰ نفر مربوط به سه طبقه نعل اسبی اطراف تالار است.

تالار کنسرت تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad Keshvary

بیشتر بخوانید: لوکیشن های عکاسی تهران، ذره‌بین به دست باشید


برنامه های تالار وحدت از گذشته تا به امروز چطور بوده؟

تالار وحدت محل مناسبی برای اجرای هنرمندان بوده و است. همانطور که گفتیم اینجا از زمان تاسیس تا الان میزبان اجراهای ملی و بین‌المللی بسیاری از بزرگان هنر به‌خصوص موسیقی و تئاتر ایران و جهان بوده است.
اولین اجرای تالار وحدت را بانو سیمین غانم برعهده داشت، او نخستین خواننده‌ای بود که بر روی سن مدرن افتتاحیه تالار وحدت اجرا داشت.

در تالار وحدت اجراهای استاد بنان، حشمت سنجری، پری زنگنه، حسین سرشار، مادام باترفلای، لابوهم و لاتراویاتا به صحنه آمده که در تاریخ اجراهای این تالار همیشه حرف اول را می‌زنند.
البته از اجراهای هنرمندان ایرانی و خارجی، ویولونیست‌ها، پیانیست‌ها و رهبران ارکستر نامی جهان مثل هنریک شرینگ، روجیرو ریچی و کلودیو آرائو در این تالار کنسرت تهران را نمی‌توان ندید گرفت.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اجرای باله یکی از برنامه‌های جذاب تالار وحدت بوده‌ که هنرمندانی مثل مارگوت فونتین، رودلف نوریف، آلوین ایلی، موریس براژ‌ (طراح باله) و بیرژیت‌ کولبرگ‌ از هنرمندانی بودند که در زمینه اجرای باله در این تالار هنرنمایی کردند. مارسل مارسو، از نوابغ هنر پانتومیم در دنیا در تالار وحدت، اجراهای ماندگار پانتومیم داشته، پس دیدن این مرکز فرهنگی تاریخی تهران می‌تواند از جذاب‌ترین گزینه‌های تهران‌گردی شما باشد.

اجرای کنسرت

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad Mirzaei

بیشتر بخوانید: موزه نقاشی پشت شیشه، یادگاری از هنر از یاد رفته ایرانی‌ها


آیا تالار وحدت تنها مکانی برای اجرای موسیقی و تئاتر است؟

هرچند تالار وحدت در طول سال‌های فعالیت خود، میزبان هنرمندانی بزرگ از خواننده‌های اپرا، رهبران ارکستر گرفته تا نویسنده ها و کارگردان‌های معروف بوده‌ است. اما باید بگوییم که این تالار فقط جایی برای اجرای تئاتر و موسیقی نیست.
اینجا آثار هنری هنرمندان محبوبی در لابی‌ها و راهروهای آن به نمایش گذاشته شده که از نظر زیبایی و هنر بی‌مثال هستند.

آدرس تالار وحدت

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Life

اگر چرخی در طبقه همکف تالار وحدت بزنید، چند تابلوی ویترای جذاب ( تابلوهایی که بر روی شیشه نقاشی شده‌اند)، را روی دیوار‌ها خواهید دید. این نقاشی‌های دیدنی از آثار علی‌اکبر صادقی از بنیانگذاران فیلم‌های انیمیشن در ایران و جهان است. 

هر چند در کنار این آثار، نقاشی‌هایی با سنگ و موزاییک را می‌بینید که اثر ماه‌مهر گلستانه است و در راهروهای طبقات مختلف تالار به نمایش گذاشته شده که برای هر کسی دیدنش جالب است.

نقاشی های سرامیک و کاشی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس IU GU

بیشتر بخوانید: تهرانگردی در شب ؛ معرفی بهترین بام های تهران


تالار وحدت چه امکاناتی دارد؟

این تالار با داشتن امکانات و تجهیزات پیشرفته جز ده تالار برتر خاورمیانه است که با استاندارد جهانی برابری می‌کند. اینجا با داشتن سالن‌ اصلی و جانبی و سیستم نورپردازی، امکانات صوتی، امکانات تصویری مجهز می‌تواند تمام نیازهای اجرایی هنرمندان را در هر زمینه‌ای پاسخ دهد.
البته رستوران و کافی شاپ تالار وحدت در کنار این امکانات، می‌تواند جایی برای استراحت شما در بعد از تماشای یک اجرای خفن و جذاب باشد.

تجهیزات تالار وحدت تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Arastoo Khosrobeik

بیشتر بخوانید: خانه موزه دکتر معین، همسایه‌‌‌‌‌های دیواربه‌دیواری که یکی شدند


چطور می‌توان از اخبار و قیمت بلیط تالار وحدت برای اجراهای مختلف باخبر شد؟

اگر علاقه‌مند هستید که از تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری که در این تالار به روی صحنه می‌روند، با‌خبر شوید، کافی است به سایت بنیاد رودکی بروید. در این سایت شما می‌توانید آخرین اخبار و اطلاعات رویدادهای هنری که در این مجموعه فرهنگی به نمایش در می‌آید را مشاهده کنید.
شاید هم تصمیم دارید از برنامه‌های اجرایی، کنسرت‌های تالار و قیمت بلیط‌های تئاتر و اجراهای مختلف مطلع شوید، کافی است خرید اینترنتی بلیت تئاتر تالار وحدت را از سایت‌های تیوال و ایران کنسرت انجام دهید. چون بهای بلیط برنامه‌ها متفاوت است و در بازه زمانی خاصی اجرا می‌شوند، پس نمی‌توان قیمت واحدی در نظر گرفت.
مطمئن باشید که اگر برای تماشای یک تئاتر و یا یک کنسرت به تالار وحدت بروید، هر چقدر هم هزینه کنید، شما هیچ جوره ضرر نمی‌کنید.

برنامه های تالار وحدت ۱۴۰۲

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hamed Zarepoor

بیشتر بخوانید: اجاره خانه مبله، اقامتی بی‌دردسر در جای‌جای تهران


اطلاعات و راه های ارتباطی با تالار 

آدرس دقیق: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از چهارراه کالج، خیابان استاد شهریار.

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۷۰۵۰۱۰۱/۷

روابط عمومی: ۰۲۱۶۶۷۵۷۷۵۰۴

پیج تالار وحدت: Bonyad.roudaki

وب سایت بنیاد رودکی: https://old.bonyadroudaki.com

سردر ورودی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس FD Safa

بیشتر بخوانید: خانه فاموری تهران، پذیرایی با ظرف‌های گل سرخی مادربزرگ‌


حالا نوبت شماست که در مورد تالار وحدت بگویید. آیا شما قبلا به این مجموعه هنری فرهنگی تهران رفته‌اید؟ برنامه‌های آنجا را چطور دیدید؟ اگر برای دیدن نمایش و تئاتر رفته‌اید اسم آن را اینجا بنویسید. برای ما بگویید که امکانات تالار وحدت نسبت به دیگ سالن‌های تئاتر دیگر تهران چطور است؟ اصلا آیا اهل دیدن تئاتر یا رفتن به کنسرت هستید و برنامه‌ای برای تماشای تئاتر در این تالار دارید؟
نظرات و تجربه‌های شما قطعا راهنمای خوبی برای ما و خوانندگان تهران مبله خواهد بود، پس آن را اینجا به اشتراک بگذارید.


راستی اگر برای کارهای درمانی و اداری قصد اقامت در تهران را دارید، آپارتمان های مبله مرکز شهر تهران برای شما بسیار مناسب هستند. حالا برای اینکه گلچینی از آپارتمان های مبله در تهران را باهم یکجا ببینید، کافی است به سایت تهران مبله سر بزنید. اینجا شما با دیدن اطلاعات، امکانات و قیمت واحدها برای رزرو با همکاران ما تماس بگیرید تا در انتخاب اقامتگاه شما را راهنمایی کنند.


سوالات متداول

تالار وحدت کجای تهران است؟
این مجموعه در آدرس خیابان حافظ، پایین‌تر از چهارراه کالج، خیابان استاد شهریار و در نزدیکی پارک دانشجو و تئاتر شهر قرار دارد.

ایده ساخت تالار وحدت را چه کسی داد؟
فرح دیبا همسر محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۳۶ دستور ساخت این بنای فرهنگی هنری تهران را پیشنهاد داد.

مترو نزدیک تالار وحدت کدام ایستگاه است؟
ایستگاه مترو فردوسی و تئاتر شهر در فاصله کمی از این تالار قرار دارند.

اولین اجرایی که در تالار وحدت برگزار شد چه بود؟
اولین اجرای این تالار را بانو سیمین غانم در افتتاحیه این تالار روی سن مدرن برعهده داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.