موزه نقاشی پشت شیشه، یادگاری از هنر از یاد رفته ایرانی‌ها

موزه نقاشی پشت شیشه یکی از موزه‌های خوش رنگ و لعاب تهران است که آثار هنری آن ساعت‌ها هر کسی را محو تماشای هنر زیبا و لطیف دوره صفوی می‌کند.

اینجا محل نمایش آثار هنری‌ هنرمندان و نقاشانی است که در پشت شیشه نقاشی می‌کشند که با نقاشی عادی متفاوت است.

البته که این روزها سبک هنری نقاشی پشت شیشه در ایران در حال فراموشی است ولی ما سعی کردیم در تهران مبله درباره موزه نقاشی پشت شیشه و تاریخچه و آموزش‌هایی که اینجا برگزار می‌شود با شما صحبت کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.


موزه نقاشی پشت شیشه کجای تهران است؟

این موزه جذاب و دیدنی در منطقه بهارستان تهران، خیابان سعدی، خیابان قائدی(هدایت)، تقاطع خیابان نورمحمدی و پلاک ۲۰۲ قرار دارد.

جالب است که بدانید موزه نقاشی پشت شیشه، دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه مستقل ایران در شاخه نگارگری است که مجموعه از نقاشی‌های پشت شیشه ایران را در خود جای داده است.

اینجا را می‌توان یکی از بهترین موزه‌‌های تهران برای دوستداران هنر دانست، مخصوصا برای کسانی که دوست دارند نقاشی‌های مختلف پشت شیشه‌ هنرمندان ایرانی که تا حدودی بومی‌ شده‌ را آنجا تماشا کنند.

موزه های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Seltoon

بیشتر بخوانید: مرکز شهر تهران کجاست؟ تیتر خبری همیشگی‌ تهرانی‌ها


چطور به موزه نقاشی پشت شیشه برویم؟

شما برای رفتن به موزه نقاشی پشت شیشه تهران هم می‌توانید هم از وسایل نقلیه عمومی و هم خودروی شخصی استفاده کنید. انتخاب با خودتان است:

موزه در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس amin seyyedi

  • استفاده از خودرو شخصی

اگر با ماشین شخصی به این مجموعه بخواهید بروید، باید خودتان را به مناطق قدیمی تهران یعنی محله بهارستان برسانید و در خیابان سعدی شمالی و در نزدیکی موزه جای پارک برای  وسیله خود پیدا کنید و ماشین خود را پارک کنید.

حواستان باشد که اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به موزه نقاشی بروید، اینجا در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و ممکن است جریمه شوید.

  • استفاده از مترو

اگر بخواهید با وسیله نقلیه عمومی مثل مترو راهی موزه نقاشی شوید، نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به موزه نقاشی پشت شیشه، ایستگاه‌ مترو دروازه شمیران و دروازه دولت است و با خارج شدن از ایستگاه با پیاده‌روی کوتاهی به موزه می‌رسید.

  • استفاده از اتوبوس

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس، ایستگاه اتوبوس پیچ شمرون است. کافی است در این ایستگاه پیاده شوید و با چند دقیقه پیاده‌روی به موزه نقاشی تهران برسید.

روی نقشه ببینید!

بهترین موزه تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sarah Ghafoori

بیشنر بخوانید: موزه عروسک تهران، خانه‌ای برای تمام عروسک‌ها


ساختمان موزه نقاشی پشت شیشه برای کیست؟

این خانه تاریخی تهران متعلق به دکتر سیاوش شقاقی، یعنی اولین پزشک بیماری‌های ریوی است که بعدها فرزندان دکتر شقاقی آن را به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اهدا کردند و پس از بازسازی ۳۱۰ قلم از آثار هنری نقاشی پشت شیشه خریداری شده (متعلق به دوره صفویه تا عصر حاضر) از سوی شهرداری تهران، به سازمان میراث فرهنگی واگذار گردید و در این موزه به نمایش مردم درآمد.

تهرانگردی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Eh San

بیشتر بخوانید: موزه سکه تهران، تاریخ را اینجا به نمایش گذاشته‌اند


هنر نقاشی پشت شیشه از کجا به ایران آمد و چطور کشیده می‌شود؟

هنر نقاشی پشت شیشه نتیجه کار هنرمندان و نقاشان کشورهای باستانی مثل روم، چین و مصر است.

قدیمی‌ترین اثر هنری به‌جا مانده از نقاشی پشت شیشه به دوره ۳ تا ۴ پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این اثر در منطقه آپولیا ایتالیای امروزی پیدا شده،‌ پس می‌توان نتیجه گرفت که تکنیک نقاشی پشت شیشه، در دوره قرون وسطی و در شهرهای ونیز و جزیره مورانو مورد توجه نقاشان و هنرمندان آن دوره بوده است.

این هنر تا جایی همه‌گیر شد که در دوره ایلامیان پایش به ایران هم رسید. البته در ایران هنر نقاشی پشت شیشه بومی شد و موضوعات جدید و کاملا ایرانی مثل گل، حاشیه‌های رنگی، گل و مرغ، شبیه‌کشی، روایت‌های ملی، مذهبی و تاریخی، نقش‌های انسانی، حیوانی، هندسی، اماکن و منظره‌ها و خطوط قرآنی روی شیشه کشیده شد. 

نقاشی پشت شیشه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ebrahim Hadavi

بیشتر بخوانید: بهترین غذاخوری های تهران کجا هستند؟


شاید بخواهید بپرسید که نقاشی پشت شیشه با ویترای چه تفاوتی دارد؟

 باید گفت که نقاشی پشت شیشه تفاوتی اساسی با هنر ویترای دارد. اولین تفاوت این است که در نقاشی پشت شیشه کشیدن قسمت‌های ظریف و قلم‌گیری‌ها در ابتدای کار انجام می‌شود.

یعنی قسمت‌های حساس پایانی نقاشی، باید در ابتدای کار انجام شود چون درست کردن اشتباهات در نقاشی پشت شیشه مشکل است.

دومین تفاوت نقاشی پشت شیشه با ویترای در این است که برعکس نقاشی ویترای، در نقاشی پشت شیشه نمی‌توان روی کار قبلی دوباره رنگ جدید زد، بلکه باید کل آن قسمت را پاک کرد و دوباره کشید.

سومین تفاوت رنگ‌های مورد استفاده در نقاشی پشت شیشه است که در این هنر بیشتر از رنگ‌های زرد، قرمز، آبی، سبز، قهوه‌ای، سیاه و سفید استفاده می‌شود و در مواردی استفاده از ورقه‌های طلایی برای جلوه دادن کار انجام می‌شود. 

شما می‌توانید این جلوه‌های استفاده از ورقه‌های طلایی را در نمونه‌ای از آثاری که در موزه نقاشی تهران هستند را در بخش‌های مختلف آنجا ببینید.

گالری نقاشی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ykka 8894

بیشتر بخوانید: خیابان منوچهری تهران از عتیقه‌ترین خیابان های ایران


نقاشی‌های موزه نقاشی پشت شیشه چه شکلی هستند؟

بیشتر نقاشی‌هایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند در زمینه موضوعات مختلف است از تک چهره‌ها گرفته تا شخصیت‌های درباری و تاریخی و حتی مردم عادی.

در بازدید از آثار موزه نقاشی پشت شیشه تصاویر مربوط پرتره و تک چهره‌ها، شخصیت‌های مذهبی، درباری و تاریخی، تصویر مردم عادی در حالت‌های مختلف مثل نواختن موسیقی، خواندن کتاب و ورزش کشیده شده که سبک جالبی است برای نمایش زندگی مردم در دوره‌های قاجار.

چیزی که در این موزه بیشتر به چشم می‌خورد تصاویر مربوط به زنان است که از شیوه‌های سبک قاجار و آثار مینیاتوری آن دوران تاثیر گرفته‌اند.

موزه نقاشی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس shahab shahali

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید


معماری عمارت موزه نقاشی پشت شیشه تهران چطور است؟  

در کنار آثار زیبای موزه نقاشی پشت شیشه از معماری ساختمان این موزه نمی‌توان گذشت چون طراحی زیبا و جالبی دارد.

عمارت موزه سه طبقه و  ۳۵۰ متر مربع مساحت دارد و سبک طراحی و معماری ساختمان آنجا با تلفیقی از معماری ایرانی اروپایی در دوره پهلوی ساخته شده است. 

بیشترین آثار موزه نقاشی پشت شیشه در طبقه همکف قرار دارد و می‌توان گفت گالری دائمی موزه برای بازدید در این طبقه است. طبقه بالا موزه برای برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی و آثار گنجینه موزه اختصاص داده شده است.

حالا اگر به بیرون موزه بروید و به چیدمان حیاط موزه نقاشی پشت شیشه توجه کنید، می‌بینید که به سبک باغ‌های ایرانی طراحی شده و یک یک حوض و یک رختشویخانه دارد.

نمای بنا سفید رنگ است و با در و پنجره چوبی، قوس‌های جناغی، نعل اسبی، هلالی، گچ‌بری‌های زیبایی در آن ایجاد کرده‌اند که شما را به یاد خانه‌های قدیمی می‌اندازد. 

موزه نقاشی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس S S

بیشتر بخوانید: سالن های ماساژ تهران، اینجا فقط به ریلکس شدن فکر کن


ساعات بازدید و قیمت بلیط موزه نقاشی پشت شیشه چند است؟

ساعت بازدید این موزه به جز دوشنبه‌ها و روزهای مناسبتی، هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر است. برای اطلاع از قیمت بلیط هم شما باید با شماره تلفن موزه تماس بگیرید تا قبل از رفتن هزینه‌ها را دقیق به شما اعلام کنند. 


اطلاعات و راه های ارتباطی با موزه نقاشی پشت شیشه

آدرس: تهران، خیابان سعدی، خیابان قائدی، تقاطع خیابان نورمحمدی، پلاک ۲۰۲

شماره تماس: ۰۲۱۷۷۵۶۷۷۷

صفحه اینستاگرام: reverse_glass_painting_museum

حیاط موزه نقاشی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس S S

بیشتر بخوانید: پارک های آبی تهران، موجی از شادی و هیجان فقط در چند ساعت


در این مقاله شما با موزه نقاشی پشت شیشه تهران آشنا شدید. اگر تا به حال به این موزه نرفته‌اید حتما در برنامه‌های تهرانگردی از این موزه جذاب و تماشایی دیدن کنید. شاید هم قبلا به بازدید از موزه نقاشی پشت شیشه رفته باشید. چه چیزهایی این موزه برای شما جذاب بود؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما در تهران مبله اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

موزه نقاشی پشت شیشه کجاست؟ 

موزه نقاشی پشت شیشه در خیابان سعدی، خیابان قائدی،  تقاطع خیابان نورمحمدی و پلاک ۲۰۲ قرار دارد.

آیا عکس برداری و فیلم برداری در این موزه آزاد است؟

بله شما می‌توانید اینجا هر عکسی که می‌خواهید را بگیرید.

چگونه می‌توان به موزه نقاشی پشت شیشه دسترسی داشت؟

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این موزه ایستگاه‌های دروازه شمیران و دروازه دولت است.

 نزدیک‌ترین ایستگاه تاکسی و اتوبوس، ایستگاه پیچ شمیران است.

 برای استفاده از خودروی شخصی در نظر داشته باشید که این منطقه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

ساعات بازدید موزه نقاشی پشت شیشه تا چند است؟

هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر این موزه باز است و روزهای تعطیل موزه دوشنبه و در روزهای شهادت است.

بهای بلیط موزه نقاشی پشت شیشه چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت‌ دقیق بازدید از موزه نقاشی پشت شیشه تهران با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۶۷۷۷ تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.