موزه سکه تهران، تاریخ را اینجا به نمایش گذاشته‌اند

موزه سکه که همه آن را به اسم موزه بانک سپه می‌شناسند در دل قدیمی‌ترین نقطه تهران یعنی میدان توپخانه قرار دارد. در این موزه انواع سکه‌های تاریخی، باستانی و معاصر را می‌توانید در بخش‌های مختلف تماشا کنید.

موزه سکه را می‌توان از کامل‌ترین و جالب‌ترین موزه‌های تهران و خاورمیانه دانست. چون اینجا شما می‌توانید مجموعه‌ای استثنایی از انواع سکه‌ها و پول‌های رایج دوره‌های مختلف را ببینید. پس ارزش آن را دارد که برای رفتن به آنجا وقت بگذارید و به دیدن این موزه بروید.

پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید تا با تاریخچه و کسانی که محتویات موزه سکه را جمع آوری کرده‌اند و بخش‌های مختلف آن آشنا شوید.


موزه سکه کجاست؟

این موزه تهران در میدان امام خمینی و در نزدیکی ساختمان اداری بانک سپه قرار دارد.

شاید خیلی از تهرانی‌ها فکر کنند که موزه سکه از جدیدترین جاهای دیدنی تهران برای بازدید است اما باید بدانید اینجا از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری تهران است که برای بازدید عموم باز است.

برای رفتن به این موزه می‌توانید هم از ماشین شخصی و هم از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو یا اتوبوس استفاده کنید.

از آنجا که این موزه در مرکز شهر و دقیقا در میدان توپخانه واقع شده در محدوده منطقه طرح ترافیک تهران است و جای پارک زیادی ندارد، بهتر است تا از وسایل نقلیه عمومی برای بازدید استفاده نمایید.

برای استفاده از خط مترو باید سوار خط یک مترو تجریش به کهریزک شوید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به موزه سکه، ایستگاه مترو امام خمینی است که با پیاده‌روی کوتاهی می‌توانید خودتان را به این موزه برسانید.

نزدیکی به پایانه اتوبوسرانی ایستگاه امام خمینی هم یکی دیگر از مسیرهای راحت برای بازدید از موزه است که شما می‌توانید با اتوبوس‌های مختلف از هر نقطه تهران خودتان را به این موزه برسانید.

روی نقشه ببینید!

موزه تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس a r a s h

بیشتر بخوانید: محدوده طرح ترافیک تهران کجاست؟


موزه سکه را چه کسانی جمع‌آوری کرده‌اند؟

موزه سکه تهران قدمتی به اندازه نیم قرن دارد و می‌توان گفت نه تنها از با ارزش‌ترین موزه‌های ایران بلکه جهان است.

موزه سکه تهران با تلاش آقای تیمسار فرج الله آق اولی و خانم شیرین ملک‌زاده بیانی و افرادی از انجمن آثار ملی از جمله دکتر مصطفوی جمع‌آوری شده است. 

شروع فعالیت این موزه را می‌توان به دوره پهلوی، زمانی که ریاست بانک سپه به دست فرج الله آق اولی بود، نسبت داد. در کنار  آق ولی، خانم ملک‌زاده اولین کسی بود که در آن سال‌ها سکه شناسی را در ایران به صورت علمی تدریس می کرد و همین دلیل کافی بود تا پایه‌گذار جالب‌ترین موزه تهران باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این دو نفر در طول ده سال توانستند بیشتر از بیست هزار سکه از زمان‌های قدیم از دوره لیدی‌ها و عیلامی‌ها گرفته تا ساسانی و هخامنشی را تا به امروز جمع کنند تا در این موزه هم نگهداری و هم به نمایش گذاشته شود.

البته آن روزها بانک سپه ساختمان‌های بسیاری داشت که به همت معمار خوش‌ذوق ایرانی هوشنگ سیحون ساخته شده بود. همین بهانه‌ای برای تاسیس اولین موزه سکه تهران بود.

ساختمان موزه سکه هم در داخل ساختمان بانک سپه با وسعتی به اندازه سیصد متر‌مربع تاسیس شد که خود سالن اصلی موزه صدوپنجاه متر‌مربع است.

 بعد از در ورودی موزه یک راهرو وجود دارد که بخش اداری موزه سکه آنجا واقع شده و در سمت دیگر قسمت مرمت موزه قرار دارد و در آخر این راهرو سالن اصلی موزه است که شما می‌توانید ساعت‌ها مشغول بازدید از سکه‌های قدیمی در این بخش شوید.

موزه سکه تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های تهران، تجربه‌ای متفاوت از طعم لذیذ غذاها


تاریخ در مورد موزه سکه تهران چه می‌گوید؟

آن روزها که بانک‌های خارجی در ایران فعالیت داشتند شاید هیچ‌وقت به این موضوع فکر نکرده‌ بودند که روزی ممکن است بانک‌های ایرانی تاسیس شوند و بتوانند به اقتصاد مردم کمک کنند.

همین دلیل کافی بود تا اولین بانک ایرانی در سال ۱۳۰۴ تاسیس شود. با شروع به کار نخستین بانک ایرانی بانک‌ها یکی‌ پس‌ از دیگری تاسیس شد.

تا اینکه در سال ۱۳۴۲ بانک سپه شعبه تهران به‌دست تیمسار فرج‌الله آق‌اولی، مدیر عامل بانک سپه تاسیس شد و او توانست با کمک همکاران خود يكی از كامل‌ترين موزه‌ها و كلكسيون‌های سكه در ايران را از خود برای علاقه‌مندان به سکه‌های تاریخی و باستانی به یادگار بگذارد.

حالا اگر می‌خواهید از دیدن پول‌هایی که در دوره هخامنشیان و ساسانیان رایج بود بیشتر بدانید و از دیدن‌شان لذت ببرید، از موزه سکه تهران بازدید کنید تا قدیمی‌ترین مسکوکات ایران را در آنجا‌ ببینید.

موزه تهران در میدان امام خمینی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس erfan behseresht

بیشتر بخوانید: معرفی کتابخانه و موزه ملی ملک


در ساختمان و گنجینه‌های موزه سکه از چه بخش‌های می‌توان دیدن کرد؟

همانطور که گفتیم این موزه در ساختمان بانک سپه و در طبقه همکف در جنوب شرقی میدان مشق تهران قرار داشت که بعد از ۴۰ سال پس از شروع به کار، ساختمان اولیه دیگر پاسخگوی نیاز موزه نبود. در این شرایط بنا به‌ درخواست اداره کل روابط عمومی و با موافقت هیئت مدیره بانک سپه این موزه به ساختمان دیگری انتقال داده شد.

مساحت فضای جدید موزه سکه تهران در حال حاضر بیشتر از ۱۰۰۰ مترمربع است و چند سالن برای نمایشگاه و همایش‌ها دارد.

این جابه‌جایی در سال ۱۳۹۵ انجام شد و ساختمان جدید موزه در مجاورت ساختمان شعبه مرکزی بانک سپه در میدان امام خمینی قرار دارد.

حالا اگر بخواهید به ساختمان جدید موزه سکه تهران بروید باید از سه بخش مهم دیدن کنید که در ادامه مفصل در مورد هر بخش صحبت خواهیم کرد:

  • قدیمی‌ترین بخش بانک سپه، میراثی به‌جامانده از تاریخ ایران

در این قسمت سعی شده تا جایی که ممکن است قدمت و ساختار اولین بانک ایرانی به نمایش گذاشته شود تا جایی که در این بخش یکی از قدیمی‌ترین شعب بانک سپه را با همان سبک و سیاق قدیمی می‌توانید ببینید.

شما با ورود به بخش قدیمی موزه سکه تهران حس می‌کنید برای مدتی به گذشته سفر کرده‌اید و مشتری یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های ایران هستید.

در بخش قدیمی‌ بانک سپه علاوه بر حس‌وحال قدیمی، تصاویر و مدارکی را می‌بینید که مربوط به روند تاسیس اولین بانک ایران است. اینجا شما می‌توانید اسناد و مدارک مربوط به تلاش افرادی که در پی برداشتن گامی موثر در رشد اقتصادی کشورمان بوده‌اند را با تمام وجود حس کنید.

بعضی از سندهای مهم که در این بخش از موزه سکه تهران می توان دید سند حکم قشونی تاسیس بانک در سال ۱۳۰۴ شمسی، اساسنامه بانک، نمودار سازمانی و ارکان بانک سپه، دفترچه نمونه امضا

آئین‌نامه‌های استخدامی، گزارش‌ها و نامه‌های مدیران بانک به رضاخان و سایر مقامات، فرمان‌های خطی تاریخی، شاهنامه‌ی فردوسی به خط امیرتومان، تفنگ امیرتومان که در غائله‌ آذربایجان و مبارزه با روس‌ها از آن استفاده شد.

نامه تشکر کسبه تبریز به مدیر عامل وقت بانک سپه به دلیل نقش مثبت بانک در غائله آذربایجان، نمونه چک‌های قدیمی بانک، دفترچه حساب پس‌انداز امام خمینی و آیت‌الله گلپایگانی، عکس‌هایی از برگزاری مراسم مختلف در بانک سپه قبل و بعد از انقلاب از دیگر آثار به نمایش درآمده در این بخش هستند.

آدرس موزه سکه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Eh San

بیشتر بخوانید: در حال‌وهوای باغ ملی تهران خوش بگذرانید

  • بخش نمایش سکه‌ها، غنی‌ترین بخش موزه سکه تهران 

در این بخش شما می‌توانید مجموعه‌ای بسیار غنی و کامل از سکه‌های نایاب و حتی کم‌یاب مربوط به دوره‌های مختلف ایران و جهان را با توجه به روند پیشرفت در یک‌جا ببینید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این موزه با داشتن ۲۰ هزار سکه از غنی‌ترین موزه‌های سکه نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه است.

از آنجا که بسیاری از سکه‌ها موجود در موزه سکه تهران قدمت تاریخی داشتند و قابل نمایش نبودند، ۱۳ هزار سکه به دست کارشناسان از جاهای مختلف ایران مرمت شده و به مرور زمان در این موزه به نمایش درآمد.

یکی از زیبایی‌ها و شگفت‌انگیز بودن گنجینه سکه موزه بانک سپه، همان سکه‌های مختلف تاریخی است که از دوره هخامنشیان و ساسانی را تا به امروز به نمایش گذاشته طوری که با گشت‌ در این بخش انگار در ماشین زمان سوار شدید و هر برگ تاریخ را با این سکه‌ها ورق می‌زنید.

راستی در بخش نمایش سکه ها علاوه بر سکه‌های رایج در دوران تاریخی مختلف ایران، سکه‌هایی از دیگر نقاط جهان از اولین سکه‌های ضرب شده در آسیای صغیر تا سکه‌های زمان معاصر را ببینید. 

هر چند جذابیت بازدید از بخش سکه‌ها فقط مربوط به سکه‌های قدیمی نیست. در این بخش موزه شما می‌توانید با سیر تحولات سکه‌ها از زمانی که هنوز فلز کشف نشده بود و مبادلات با چیزهایی شبیه پول و حلقه صورت می‌گرفت آشنا خواهید شوید.

 یکی دیگر از جاذبه‌های این بخش از موزه سکه تهران، ماکت ضراب‌خانه است که روند تولید سکه‌های چکشی در اینجا برای شما به نمایش درآمده تا با واقعیت‌های آن دوره آشنا شوید.

در این بخش کسانی که سکه‌ای قدیمی دارند و می‌خواهند روی آن کارشناسی شود لازم است که به کارشناس مراجعه کنند و کار خود را انجام دهند.

 خدمات دیگر بخش سکه‌های موزه بانک سپه، راهنمایی و همکاری با دانشجویان و محققان رشته‌های مربوطه، شرکت در همایش‌های علمی و تخصصی، تألیف مقالات و کتاب‌های مرتبط و عضویت در همایش‌های داخلی و بین‌المللی و تشکیل کمیته ملی موزه‌ها است.

  • بخش تابلوهای نقاشی، اینجا فقط باید نقاشی‌های معروف را دید

این بخش از موزه سکه ایران که بسیار با ارزش و فاخر است بعد از انقلاب برای اولین بار برای بازدید عمومی باز شد.

در بخش تابلوهای نقاشی شما ۵۰ تابلو از نقاشان معاصر ایرانی را می‌بینید که برای نکوداشت هنر و جلوگیری از خروج آن‌ها از کشور از هنرمندان خریداری شده تا اینجا نگهداری شود.

شما در این گالری می‌توانید تابلوهای نقاشی ناب ایرانی مثل سهراب سپهری، ایران درودی، رضا مافی، صادق تبریزی، ناصر اویسی، داوود امدادیان، حسین زنده رودی، محمد احصایی، حسین کاظمی، محسن سهیلی، مسعود عربشاهی، حسین محجوبی، سیراک ملکنیان و سایر نقاشان برجسته ارامنه را ببینید و غرق در خیالات و زیبایی‌های ذهن این هنرمندان معروف ایرانی شوید.

پیشنهاد می‌کنیم حتما بازدید از این بخش موزه سکه را در لیست الویت‌های خود قرار دهید.

موزه گردی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Salman Morid

بیشتر بخوانید: میدان امام خمینی، قلب تپنده تهران قدیم


آدرس و اطلاعات بازدید از موزه سکه تهران

آدرس: ابتدای خیابان امام خمینی (سپه سابق)، کوچه پست، شرق خیابان یارجانی، ورودی مجموعه بانک سپه بروید. 

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۷۴۸۰۶۸

روزهای بازدید:‌ روزهای زوج هفته شنبه، دوشنبه و چهارشنبه به جز روزهای تعطیل می‌توانید از این موزه دیدن کنید.

ساعت بازدید: اینجا در روزهای زوج از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ بعدازظهر برای بازدید عموم باز است. 

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


شاید شما هم با قدم زدن در موزه سکه تهران سیر تغییر و تحولات سکه و پول رایج ایران را در دوره‌های مختلف تاریخی از نزدیک ببینید. به‌علاوه با حال‌و‌هوای بانکداری و این‌که افتتاح اولین بانک ایرانی چطور بوده کاملا آشنا شوید. 

آیا شما تا‌به‌حال به موزه سکه تهران رفته‌اید؟ نظر شما در مورد این موزه چیست؟ چه اطلاعات دیگری از این موزه دارید که به‌نظرتان جذاب است؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید. قطعا تجربیات شما برای ما بسیار با‌ارزش و مفید خواهد بود. 


سوالات متداول

موزه سکه کجاست؟ 

این موزه در ابتدای خیابان امام خمینی (سپه سابق)، کوچه پست، شرق خیابان یارجانی ، ورودی مجموعه بانک سپه قرار دارد.

چطور به موزه سکه برویم؟

برای رفتن به موزه به‌خاطر قرار گرفتن در محدوده طرح ترافیک تهران می‌توانید از مترو با اتوبوس استفاده کنید. برای استفاده از مترو باید سوار خط یک مترو تجریش به کهریزک شوید و در ایستگاه امام خمینی پیاده شده و خودتان را با پیاده‌روی کوتاهی به موزه برسانید.

البته ایستگاه اتوبوس میدان امام خمینی هم یکی دیگر از روش‌های دسترسی راحت به این موزه است که فاصله کوتاهی با ساختمان بانک سپه دارد.

آیا در موزه سکه امکان عکاسی وجود دارد؟

عکاسی با دوربین حرفه‌ای غیر مجاز است ولی عکاسی با موبایل و بدون فلاش ایرادی ندارد. البته در صورت داشتن عکاسی حرفه‌ای همراه با چهارپایه و سایر لوازم حتما باید با مدیر مجموعه هماهنگی‌های لازم انجام شود.

هزینه بازدید از موزه سکه تهران چقدر است؟

هزینه بازدید همیشه رایگان بوده ولی قبل از رفتن حتما شما با مجموعه تماس بگیرید تا دقیق از قیمت‌ها باخبر شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.