موزه عروسک تهران، خانه‌ای برای تمام عروسک‌ها

با راه‌­اندازی موزه عروسک تهران، اولین نکته‌ای که برای همه یادآوری شد این بود که عروسک­‌ها تنها اسباب‌بازی‌­های بی­‌جان پارچه‌­ای نیستند که کودکان را برای ساعتی سرگرم کنند. در واقع همین عروسک­‌های ساده و کوچک یک دنیا حرف و داستان از فرهنگ یک کشور در دل خود دارند، داستان‌های پرماجرا و جذابی که در این سرزمین رویایی باید برای آن وقت گذاشت و پای صحبت‌های هر کدام نشست.
پس همراه ما باشید تا سفر به دنیای عروسک‌ها را با تهران مبله تجربه کنید.


موزه‌ عروسک کجاست؟

در زمان‌های قدیم عروسک‌ها از دل اسطوره‌ها و داستان‌ها بیرون می‌آمدند و حتی مردم برای نشان دادن علاقه‌ خود به قهرمان‌های خود عروسک آن‌ها را با هر چیزی که داشتند، درست می‌کردند. به‌همین‌خاطر عروسک‌ها را می‌توان گفت سفیر فرهنگی و نمایانگر آداب و رسوم و طرز تفکر مردمان هر سرزمینی هستند.

آدرس موزه عروسک تهران قبلا در خیابان پاسداران قرار داشت و بعد از یک سال توقف این موزه دوباره فعالیت خود را در مرکز تهران آغاز کرد.

موزه های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ehsan Amiri

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اجاره خانه در تهران


چطور به موزه‌ عروسک های تهران بروید؟

برای رفتن به موزه عروسک ملل باید در تهران خودتان را به دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی شمالی، بن‌بست فیات، پلاک دو برسانید.

موزه عروسک ملل در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و برای استفاده از خودروی شخصی حتما این نکته را باید در نظر داشته باشید که موزه پارکینگ ندارد و ممکن است در پارک خودرو به مشکل بخورید.

بهترین راه دسترسی به این موزه، استفاده از خط مترو است. شما می‌توانید با مترو خط یک (تجریش به کهریزک) و خط چهار (ارم سبز به کلاهدوز) به این موزه بروید. از ایستگاه دروازه دولت تا موزه هم فاصله کوتاهی دارید و با چند دقیقه پیاده‌روی به آنجا می‌رسید.

هر چند برای رفتن به موزه عروسک تهران نمی‌توان از اتوبوس تندرو (BRT) غافل شد. شما می‌توانید در خط شماره یک (پایانه آزادی به چهارراه تهرانپارس) که در دروازه دولت ایستگاه دارد، پیاده شوید. از این ایستگاه تا موزه هم بیشتر از پنج دقیقه پیاده‌روی ندارید.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به تهران بازدید از موزه عروسک‌ را فراموش نکنید، چرا که این موزه از جذاب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی تهران است و شما با دیدن عروسک‌های مختلف ایرانی، چینی، هندی و روسی بدون شک عاشق این موزه خواهید شد.

روی نقشه ببینید!موزه عروسک و فرهنگ ایرانمنبع عکس گوگل مپ، عکاس Ehsan Amiri

بیشتر بخوانید: بهترین کافه های تهران، لذت کافه‌گردی‌ با تهران مبله


گشتی در تاریخچه و داستان‌های موزه عروسک‌ های تهران

مهرماه ۱۳۹۳ بود که هم‌زمان با روز جهانی صلح، تعدادی از هنرمندان ایرانی افرادی به نام‌های علی گلشنی، مسعود ناصری دریایی و فریده ناصری دریایی به کمک هم آرشیو وسیعی از عروسک‌های ایرانی و عروسک‌های کشورها و فرهنگ‌های مختلف جهان را در یک‌جا جمع کردند و موزه‌ای به اسم موزه‌ عروسک های تهران را تاسیس کردند.

این موزه در ابتدا کار خود را با ۷۰۰ عروسک شروع کرد و توانست پس از فعالیت کوتاهی مورد استقبال همه قرار بگیرد و کلکسیون عروسک‌های خود را به ۱۵۰۰ عروسک از ۶۴ کشور دنیا برای آرشیو خود داشته باشد.

در این میان شاید جالب باشد که بدانید خانم دکتر نرگس روان‌پور از استادان ادبیات فارسی ایران بیش از ۱۰۰ عروسک را به این موزه اهدا کرده‌ است.

موزه عروسک تهران در طی چند سال فعالیت آنقدر شناخته شده و جذاب شد که دو سال پی‌در‌پی از طرف شورای بین‌المللی موزه‌ها به‌ اسم موزه برتر خصوصی انتخاب شد.

موزه عروسک ها

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ehsan Amiri

بیشتر بخوانید: شب های شگفت انگیز تهران ؛ شب‌گردی در تهران

 هر چند در طی همین سال‌ها بود که دو سرقت در موزه عروسک‌ها انجام شد، در سرقت اول ویدئو پروژکشن، کامپیوتر و وسایل شخصی و بخشی از عروسک‌های امانی فروشگاه موزه و تعدادی پارچه دست‌بافت و عتیقه به سرقت رفت.

بار دوم سرقت هم در بهمن ماه ۱۳۹۴ بود که بعضی ادوات موزه‌ای به‌همراه ۱۰۰ عروسک که همه خاص و منحصربه‌فرد بودند از این موزه به سرقت رفت.

در تاریخچه این موزه چیزی که همیشه خیلی به چشم می‌زند و کمی هم ناراحت‌کننده است‌ تعطیلی موزه است، دلیل این تعطیلی هم تمام شدن قرارداد اجاره محل موزه و نبود بودجه کافی برای تمدید آن بود.

همین موضوع تعطیلی موزه باعث شد کمپینی برای حمایت از موزه ایجاد شود تا با داشتن خانه‌ای این عروسک‌ها دیگر سرگردان نباشند. تا اینکه در سال ۱۳۹۸، موزه عروسک تهران با موزه عروسک‌های ملل ادغام شدند و به اسم موزه عروسک های ملل میزبان گردشگران پایتخت شدند.

موزه گردی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Masoud Mokhtari

بیشتر بخوانید: موزه سکه تهران، تاریخ را اینجا به نمایش گذاشته‌اند


چرخی در بخش‌های مختلف موزه عروسک های تهران 

موزه پرآوازه و جذاب عروسک های تهران امروزه در یک ساختمان قدیمی قرار دارد که اتفاقا همین قدیمی بودن ساختمان توانسته فضای تاریخی و فرهنگی موزه را چندین برابر جذاب کند.
ساختمان موزه عروسک سه طبقه دارد و هر طبقه به گروه خاصی از عروسک­‌ها پرداخته است که در ادامه با بخش­‌های مختلف موزه عروسک‌ها آشنا خواهید شد:

  • بخش عروسک های ملل، جایی فراتر از یک موزه‌ اسباب‌بازی

همین که وارد طبقه اول موزه عروسک های تهران می‌شوید با کلی از عروسک­‌های کشورهای دیگر رو‌به‌رو می‌شوید.

در این طبقه شما در ویترین‌های رنگارنگ می­‌توانید انواع عروسک‌­های پارچه­‌ای، رزینی، چوبی یا چینی را که از ۸۴ کشور جمع آوری شده را ببینید. هر کدام از این عروسک‌ها فرهنگ یک کشور را به نمایش گذاشته و داستان­‌های زیادی برای گفتن دارند.

اینجا شما نباید از دیدن عروسک­‌های دستکشی و حتی انگشتی که بسیار جالب و خلاقانه درست شدند غافل شوید.

هر چند راهنمایان موزه در این بازدید شما را در تمامی بخش‌ها همراهی می‌کنند و با روایت کردن داستان هر یک از این عروسک‌ها در بخش ملل، شما را به سفری شیرین در جاهای مختلف دنیا می‌برند.

البته ممکن است در زمان بازدید فیلمی هم برای شما پخش شود که در مورد عروسک‌ها و قصه‌های هر یک است که خیلی می‌تواند برای شما هیجان‌انگیز باشد.

عروسک های ملل

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Malihe Aghaei

بیشتر بخوانید: کافه های خاص تهران را از کجا پیدا کنیم؟

  • بخش عروسک های ملی و ایرانی، پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین بخش موزه عروسک‌ها

طبقه دوم این موزه مخصوص عروسک‌های بومیان ایران است و با با داشتن همه عروسک‌ها از قومیت‌های مختلف قرار است لباس‌ها، قصه‌ها و افسانه‌های قومیت‌ها را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارد.

 در این بخش شما می‌توانید از عروسک‌های دست‌ساز قومیت های مختلف ایران، عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران، عروسک‌های پدیدآورندگان و خادمان ادبیات کودک ایران و مجموعه‌ای از عروسک‌ها و مجسمه‌های زنان مناطق مختلف ایران با پوشش هر منطقه دیدن کنید.

این بخش موزه عروسک‌ها بیشتر برای قصه‌ها، افسانه‌‌ها و روایت‌‌های مردم ایران است که همه را در یکجا برای شما نمایش می‌دهد.

عروسک های ایرانی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Behrad Moudi

بیشتر بخوانید: عمارت بهارستان تهران، کاخی بازمانده از فراز و نشیب‌های دوران

  • بخش اسباب‌بازی‌های ملل، جایی برای کودکان برای کسب تجربه‌های جدید

این بخش از موزه عروسک های تهران که در طبقه زیرزمین موزه قرار دارد برای کودکان بسیار جذاب است. در این بخش بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر آشنایی با اسباب‌بازی‌های گوناگون با تاریخچه ساخت هریک هم آشنا شده و درباره فرهنگ ایران بیشتر می‌آموزند.

البته بخش اسباب بازی ملل تورهای بازی و تورهای کودک، کارگاه‌های متنوع ساخت عروسک و اسباب‌بازی دارد تا کودکان بتوانند آنجا در کارگاه‌­های ساخت اسباب بازی شرکت داشته باشند و یا بازی کنند و از قصه­‌های جذاب درباره اسباب بازی‌­ها و عروسک‌­ها بیشتر بشنوند.

عروسک های ملل

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Md Marcopolo

بیشتر بخوانید: شهربازی فان لند، سرزمین شادی کودکان در هروی

  • فروشگاه موزه، از اینجا برای خودتان عروسک یادگاری بخرید

این قسمت موزه عروسک‌ های تهران، فروشگاهی است برای فروش و ارائه عروسک­‌های زیبای دست­‌ساز و کالاهای هنری هنرمندان مختلف که قرار است عروسک‌های خود را به بازدیدکنندگان بفروشند. شما می‌توانید با خرید این عروسک‌های دوست‌داشتنی خاطرات گشت خود را در این موزه جاودانه کنید.

در فروشگاه موزه عروسک های تهران فعالیت­‌های بسیار متنوع دیگری هم در نظر گرفته شده مثل برگزاری تورهای دانش آموزی، نشست‌های ویژه، کارگاه‌های ساخت عروسک و انواع یادگاری‌ها که می‌توانید از اینجا بخرید و به دست پر به خانه برگردید.

موزه عروسک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ehsan Amiri

بیشتر بخوانید: موزه سکه تهران، تاریخ را اینجا به نمایش گذاشته‌اند


زمان و هزینه بازدید از موزه عروسک های تهران

زمان بازدید: ساعت بازدید از موزه عروسک‌های ملل ایران، روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۸ عصر مخصوص خانواده‌ها و یا دیگر افراد است و روزهای شنبه تا چهارشنبه با هماهنگی قبلی می‌توانید از این موزه بازدید گروهی بگیرید. توجه داشته باشید که موزه عروسک های تهران در روز دوشنبه تعطیل است.

شماره تماس موزه عروسک: ۰۹۱۲۲۱۲۸۸۶۳/۰۹۳۶۰۳۴۴۶۷۲

هزینه بازدید: شما می‌توانید برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها و هزینه‌های بازدید قبل از رفتن به موزه با شماره تماس موزه عروسک تهران هماهنگی لازم را انجام دهید.

شماره تماس موزه عروسک: ۰۹۱۲۲۱۲۸۸۶۳/۰۹۳۶۰۳۴۴۶۷۲

آدرس اینستاگرام: irandollsmuseum‌

موزه عروسک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Md Marcopolo

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


همانطور که در این مقاله گفتیم موزه عروسک های تهران را می‌توان از خلاقانه‌­ترین موزه‌های ایران و از جذابترین دیدنی های تهران دانست. تا جایی که باید بگوییم این موزه برای همه‌ سنین از کودکان و جوانان گرفته تا بزرگسالان برای همه جذاب و آموزنده‌ است چرا که علاوه بر لذت تماشای تعداد زیادی عروسک، کسانی شما رو همراهی می‌کنند و به عنوان راهنما، تاریخچه و توضیحات مربوط به عروسک‌ها رو به شما می‌دهند و شما تازه با شنیدن داستان این عروسک‌ها به عظمت و جذابیت این موزه بیشتر پی می‌برید.

آیا شما تا‌به‌حال به موزه عروسک‌های تهران رفته‌اید؟ چه چیزی در این موزه برایتان جالب بوده؟ آیا شما این موزه را متفاوت‌تر از موزه‌های دیگر تهران دیده‌اید؟ توصیه می‌کنیم حتما نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید، چون تجربیات شما راهنمای خوبی برای ما و خوانندگان تهران مبله خواهد بود.


سوالات متداول

موزه عروسک های تهران کجاست؟

آدرس موزه عروسک های تهران در مرکز شهر و در محدوده دروازه دولت، اول سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲ قرار دارد. باید به شما بگوییم این موزه آدرس چندان پیچیده‌­ای ندارد. با توجه به محل آن، به راحتی می­‌توانید به آنجا بروید.

در موزه عروسک‌های تهران از چه چیزهایی دیدن می‌کنیم؟

این موزه گنجینه‌ای ارزشمند از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های ملل و عروسک‌های تاریخی و قومی ایرانی را در خود جای داده. طوری که شما می‌توانید تاریخ ایران و کشورهای دیگر جهان را در ویترین‌های رنگارنگ موزه عروسک‌ها طی چند ساعتی که آنجا هستید همه را مرور کنید.

هزینه بلیط موزه عروسک‌های تهران چقدر است؟

بهای بلیط موزه عروسک های تهران متغیر است و شما برای بازدید حتما قبل از رفتن، با مدیریت موزه تماس بگیرید تا هزینه‌های ورودی به همراه هزینه بازی‌ها و کارگاه‌ها را دقیق به شما اعلام کنند.

ساعات بازدید از موزه عروسک‌های تهران تا چند است؟

اگر بخواهید روزهای شنبه تا چهارشنبه به موزه بروید باید حتما با هماهنگی قبلی راهی آنجا شوید. در روزهای پنجشنبه و جمعه هم خانواده‌ها و افراد به‌صورت مستقل می‌توانند از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۸ عصر بازدید کنند. توجه کنید که این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است.

از فروشگاه‌های موزه عروسک های تهران چه چیزی می‌توان خرید؟

شما می‌توانید پس از گشت‌وگذار در موزه از عروسک­‌های زیبای دست­‌ساز و کالاهای هنری هنرمندان مختلف که در فروشگاه موزه عروسک‌ها به نمایش درآمده خریداری کنید و برای خود و یا دوستان خود یادگاری ببرید.

شماره تلفن موزه عروسک های ملل چند است؟

شما برای تماس با موزه عروسک ها می‌توانید با استفاده از شماره ۰۹۳۶۰۳۴۴۶۷۲ که در واتس آپ هم فعالیت دارد با مسئولان موزه در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.