خانه موزه دکتر معین، همسایه‌‌‌‌‌های دیواربه‌دیواری که یکی شدند

خانه موزه دکتر معین محل زندگی دو نفر از مشاهیر فرهنگ ایران، دکتر محمد معین و استاد محمدعلی امیرجاهد بوده است. اگر شما عاشق شعر، ادب و هنر هستید، باید سری به خانه موزه دکتر معین تهران بزنید. اینجا اولین مرکز تخصصی ادبیات،‌ موسیقی و خوش‌نویسی کشور است که تهرانی‌ها آن را به اسم خانه فرهنگ‌ساز و ادب هم می‌شناسند.

البته چند سالی است خانه دکتر معین، محل برگزاری نشست‌ها و کلاس‌های هنری شده است. به‌همین خاطر علاقه‌مندان به فرهنگ، موسیقی و خوشنویسی برای شرکت در دوره‌ها به این خانه موزه می‌آیند. امروز می‌خواهیم شما را با این خانه دلنشین و زیبا  که سکانس‌هایی از فیلم شهرزاد هم در آن گرفته شده ببریم. پس خودتان را برای تهرانگردی در محله‌های قدیمی شهر آماده کنید.


چرا به خانه موزه دکتر معین خانه امیر جاهد هم می‌گویند؟

دکتر معین و استاد امیر جاهد از آنجا که باهم فامیل بودند‌، خانه‌هایشان در کنار هم قرار داشت. خیلی‌ها با دیدن این خانه این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا اینجا را خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد می‌گویند؟
باید بگوییم از آنجا که دکتر معین داماد استاد امیر جاهد (تصنیف ساز معروف ایرانی) بود در دو خانه‌ای جدا از هم در یک موقعیت زندگی می‌کردند.
تا این‌که این خانه‌ها در سال ۱۳۸۰ یکی شدند و همین دلیلی شد تا به این موزه خانه امیر جاهد بگویند.
اگر این روزها سری به خانه موزه دکتر معین بزنید و در فضای بیرونی موزه قدم بزنید، هنوزم هم آثار این دیوار جداکننده را در چهارچوب‌ دری که در میان دو خانه به جا‌مانده، مشاهده می‌کنید. 

خانه موزه دکتر معین

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahya Tabesh

بیشتر بخوانید: غذاهای خیابانی تهران،‌ پاتوق خوشمزه‌ترین‌ غذاهای پایتخت


خانه موزه استاد معین کجاست؟ چطور به آنجا برویم؟

خانه موزه دکتر معین در خیابان پیروزی و در یکی از محله‌های شرق تهران قرار دارد. آدرس دقیق این خانه در میدان چهارصد دستگاه و انتهای خیابان بایزید بسطامی است و شما می‌توانید با کلیک بر روی نقشه لوکیشن آن را ببینید.

روی نقشه ببینید!

خیط خانه های قدیمی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس SΛDEH

راستی دسترسی به این خانه بسیار ساده است و شما می‌توانید هم با ماشین شخصی و هم مترو و اتوبوس خودتان را به خانه موزه استاد معین برسانید.

  • مسیر دسترسی با خودرو شخصی

قبل از رفتن به موزه استاد معین باید شما بدانید که این خانه در بیرون از محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد. شما می‌توانید از هر جای تهران که هستید، خودتان را به بزرگراه امام‌ علی برسانید و در لاین جنوب این بزرگراه وارد خروجی چهارصددستگاه شوید و از آنجا راهی خیابان پیروزی شوید. 

شما در انتهای خیابان بایزید بسطامی می‌توانید خودتان را به خانه موزه دکتر معین و امیر جاهد برسانید.

  • مسیر دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

اتوبوس: دسترسی به موزه استاد معین با اتوبوس‌های بی‌آرتی از طریق ایستگاه درودیان (نیکنام) در خط ۹ انجام می‌شود. شما با پیاده شدن از ایستگاه درودیان، چند دقیقه‌ای با موزه استاد معین فاصله دارید.

مترو: اگر بخواهید با خط مترو تهران خودتان را به این موزه برسانید ، ایستگاه مترو ابن‌سینا در خط زرد (علامه جعفری به سمت کلاهدوز) قرار دارد و شما با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید راهی خانه موزه دکتر معین شوید. خلاصه که دوستداران فرهنگ‌ و ادب در تهران می‌توانند در اسرع وقت، سری به این بنای زیبای فرهنگی بزنند.

موزه استاد امیر جاهد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahya Tabesh

 

راستی اگر مسافر تهران هستید برای اجاره خانه در تهران توصیه می‌کنیم به وب سایت تهران مبله سر بزنید و واحدهای اقامتی را از نظر امکانات و قیمت باهم مقایسه و مطالعه کنید. در این صورت شما می‌توانید بهترین اقامتگاه‌ها را از نظر موقعیت مکانی رزرو کنید و با خیال آسوده به تهران سفر کنید.

بیشتر بخوانید: موزه سکه تهران، تاریخ را اینجا به نمایش گذاشته‌اند


معماری خانه موزه دکتر معین چطور است؟

باید گفت این دو خانه از همان اول به سبک خانه‌های ویلایی دوره پهلوی ساخته شده بود. معماری خانه استاد امیر جاهد بیشتر به دوره پهلوی اول باز می‌گردد و معماری خانه استاد معین به دوره پهلوی دوم مربوط می‌شود. با این حال خانه دکتر معین کمی مدرن‌تر از خانه استاد امیر جاهد بود. نمای خانه امیر جاهد و دکتر معین آجری و سنتی است و به‌خاطر قدیمی بودنش، جایی برای فیلمبرداری‌های تهران قدیم شده است.

موزه دکتر امیر جاهد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس مهرداد فقیری

یکی از دلنشین‎ترین بخش‌های خانه دکتر معین، حیاط آن است که زیبا و خوش منظره است. در حیاط این موزه درختان زیادی وجود دارد که حال‌وهوای خوبی را ایجاد کرده.

جالب‌ترین چیزی که شما در معماری خانه موزه دکتر معین می‌بینید، چارچوب دری است که در وسط حیاط قرار دارد. این چارچوب بازمانده دری است که خانه‌های استاد امیر جاهد و دکتر معین را از هم جا می‌کرد و بعد از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۸۰ بافت جدید آن حفظ شده و با هم ترکیب شد.

چهارچوب دری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahya Tabesh

البته بخشی از دیوار حیاط خانه امیر جاهد، کاشی‌های لاجوردی مزینی به اسم هنرمندانی مثل محمدرضا شجریان و کیهان کلهر وجود دارد که روی آن اسامی هنر حکاکی شده‌ و دیدنش برای هر کسی قطعا جالب است.

کاشی های لاجوردی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Milad Tayebi

بیشتر بخوانید: ۱ روز به‌یادماندنی در موزه آبگینه و سفالینه ایران!


حس‌وحال گردش در خانه موزه معین و استاد جاهد

از در‌ و‌ دیوار خانه قدیمی دکتر معین تهران همه‌جا عشق و هنر می‌بارد. چون داخل این خانه و دیوارهای آن با انواع ساز‌ها، تابلو‌های شهر و خوش‌نویسی، تابلو‌های استادان موسیقی، ادبیات و حتی سازهای مختلف موسیقی تزیین شده‌اند.

تابلوهای دیواری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mona mashkoori

اتاق کار دکتر معین یکی از بخش‌های دیدنی داخل موزه است، در این اتاق بسیاری از لوازم شخصی دکتر معین، کتابخانه دکتر، دانشنامه‌ها، جوایز و نشان‌های بین‌المللی، مدارک و کارت شناسایی و دست نوشته‌های دکتر نگهداری می‌شود. البته آثار به‌جامانده از استاد امیر جاهد هم  که بیشتر در زمینه موسیقی است در بخش اداری این مجموعه قرار دارد و شما می‌توانید ابزارهای مختلف موسیقی و تصنیف‌های ایرانی را آنجا از نزدیک ببینید.

اداوات موسیقی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس reza khatibi

یکی از معروف‌ترین تصنیف‌ها، تصنیف ماندگار هزار دستان به چمن استاد امیر جاهد است که استاد محمدرضا شجریان آن را خوانده و به‌تنهایی توانسته لحظاتی بازدیدکنندگان را در آنجا متوقف کند.

تابلو شجریان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس کوروش فرج اللهی

بیشتر بخوانید: کوچه تمدن، رنگی‌ترین کوچه تهران 


چه فیلم‌هایی در خانه موزه دکتر معین ساخته شده؟

خانه موزه دکتر معین لوکیشن فیلمبرداری‌ فیلم‌هایی مثل شهرزاد، سرزمین کهن از کمال تبریزی، دنگ و فنگ روزگار، اکسیدان و ۲۱ روز بعد بوده است. در میان این‌ها، سریال شهرزاد با آمار بیشتر مخاطبان، توجه خیلی‌ها را به موزه دکتر معین جلب کرد. اگر شما هم این سریال را دنبال کرده باشید، لازم است که بدانید این خانه محل زندگی نقش‌های اصلی فیلم یعنی قباد و شهرزاد بود.

 

سکانس سریال شهرزاد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahya Tabesh

بیشتر بخوانید: موزه و خانه مقدم ؛ از گرانترین خانه های خاورمیانه در دل تهران


ساعت کاری و هزینه بازدید از خانه موزه دکتر معین

این موزه در همه روزهای هفته به‌جز روز جمعه‌ از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ شب باز است. هزینه بازدید از موزه دکتر معین رایگان است و شما برای بازدید باید از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر به آنجا مراجعه کنید. برای ورود به خانه موزه استاد معین بهتر است سایت موزه دکتر معین را بررسی کنید و قیمت به روز ورودی آن را از آنجا مطلع شوید. 

همچنین شما برای اطلاع از قیمت کلاس‌ها می‌توانید با شماره  ۰۲۱۳۳۷۸۳۰۰۴ تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را به شما دهند. راستی شما برای بازدید و چرخیدن در این خانه تاریخی زیبا نیاز به یک زمان یک تا دو ساعت را دارید تا از تمامی بخش دیدن کنید.

کتابخانه خانه موزه دکتر معین

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Milad Tayebi

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید


اطلاعات بازدید از خانه دکتر معین

آدرس: خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی.

شماره تلفن: ۵-۳۳۷۸۳۰۰۴-۰۲۱

ساعت کاری: ۱۰ صبح تا ۲۲ شب

وب سایت: https://moeenjahed.ir

صفحه اینستاگرام: moeenjahed‌

خانه موزه دکتر معین

منبع عکس گوگل مپ، عکاس مهرداد فقیری

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


خلاصه که خانه موزه دکتر معین در میان بهترین موزه های تهران قرار دارد. اینجا برای علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادب بسیار ارزشمند است و کلاس‌های آموزشی و همایش‌های مربوط به موسیقی و دیگر هنرها در آن برگزار می‌شود.
حالا نوبت شماست که به ما بگویید آیا شما تا‌به‌حال به خانه موزه دکتر معین سر زده‌اید؟ با دیدن این موزه به نظر شما این مکان ارزش بازدید دارد؟ اینجا چه چیزی برایتان جالب به نظر آمد؟ و کدام یک از آثار نگهداری شده را در خانه موزه دکتر معین بیشتر از همه دوست داشتید؟ نظرات خود را برای ما در تهران مبله بنویسید. چون تجربه‌ها و نظرات شما می‌تواند راهنمای خوبی برای خوانندگان ما باشد.


اگر این روزها برای تفریح، انجام کارهای اداری و حتی نمایشگاهی قرار است به تهران بیاید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه هتل یا واحد اقامتی خود را انتخاب کنید، سری به وب سایت تهران مبله بزنید. شما در این سایت می‌توانید همه واحدها را با تصاویر و فیلم‌های ۳۶۰ درجه واقعی ببینید. هر یک را با دیگری از نظر قیمت‌ها و موقعیت اقامتگاه‌ها مقایسه کنید و بعد از بررسی کامل اجاره اپارتمان مبله تهران را انجام دهید. با این روش بسیار راحت واحد خود را آنلاین رزرو کرده و حس بودن در خانه شیک و تمیز را در پایتخت تجربه کنید.


سولات متداول

خانه موزه دکتر معین کجای تهران است؟

خانه موزه دکتر معین در شرق تهران و در خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی قرار دارد.

چرا به خانه دکتر معین خانه امیر جاهد هم می‌گویند؟

از آنجا که دکتر معین داماد امیر جاهد بود باهم همسایه دیوار به دیوار بودند که بعدها با هم ادغام شد و به خانه موزه دکتر معین و امیر جاهد معروف شد.

الان در خانه دکتر معین چه کارهایی انجام می‌شود؟

در حال حاضر خانه دکتر معین به‌عنوان مرکز تخصصی ادبیات، موسیقی و خوش‌نویسی در تهران است.اینجا کلاس‌های آموزشی و همایش‌های مربوط به موسیقی و دیگر هنرها برگزار می‌شود و افراد علاقه‌مند می‌توانند به آنجا مراجعه کنند.

در خانه دکتر معین کدام سریال معروف فیلمبرداری شده؟

چند فصل سریال شهرزاد در این خانه گرفته شده و محل زندگی شهرزاد و قباد در این خانه بود.

ساعت بازدید از خانه دکتر معین تا چند است؟

۱۰ صبح تا ۲۲ شب این خانه موزه باز است و شما برای بازدید از موزه باید تا ۱۰ تا ۴ بعدازظهر را اختصاص دهید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.