خانه فاموری تهران، پذیرایی با ظرف‌های گل سرخی مادربزرگ‌

در میان کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان جمهوری، خانه فاموری تهران قرار دارد. خانه‌ قاجاری زیبا که از دل تاریخ برآمده و یادگاری از تهران قدیم است. شاید همین تاریخی بودن و زیبایی معماری خانه فاموری است که باعث شده خیلی‌ها نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری خود را در آن برگزار کنند و یا برای تجدید خاطرات و بودن در فضاهای قدیمی خودشان را به آنجا برسانند.
حالا اگر به تاریخ و معماری ایرانی علاقه دارید و به دنبال جایی آرام برای تفریح، خوردن نوشیدنی و غذاهای خوش‌طعم هستید، خودتان را برای بازدید از خانه فاموری آماده کنید.


خانه فاموری کجای تهران است؟

این خانه قدیمی دوره قاجار در خیابان جمهوری، بین خیابان حافظ و ولیعصر، پس از خیابان روم به کوچه گشتاسب که کافه در انتهای آن قرار دارد، بروید.
همان‌طور که می‌دانید خیابان جمهوری، بازار موبایل داغ است و از جاهای شلوغ و پرترافیک تهران است. پس برای پیدا کردن آدرس دقیق خانه فاموری می‌توانید روی نقشه کلیک کنید.

روی نقشه ببینید!

خانه فاموری کجاست

منبع عکس صفحه اینستاگرام khanehfamouri

چطور خودمان را به خانه فاموری برسانیم؟

برای بازدید از خانه تاریخی فاموری شما می‌توانید هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید هم از ماشین شخصی.

  • دسترسی با ماشین شخصی

اگر برای رفتن به خانه فاموری می‌خواهید از وسیله شخصی استفاده کنید، باید خودتان را به خیابان جمهوری تهران برسانید. البته باید بدانید که اینجا در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و باید طرح داشته باشید تا جریمه نشوید.

مشکل دیگری هم اینجا برایتان وجود دارد و آن پیدا کردن جای پارک است. شما با بردن ماشین شخصی به خانه فاموری باید به دنبال جای پارک بگردید. چون این خیابان پر از ماشین است. البته پارکینگ مرکز خرید علاءالدین هم در نزدیکی خانه فاموری است که می‌توانید ماشین خود را در این پارکینگ پارک کنید و با خیال راحت به خانه فاموری بروید.

در ورودی فاموری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ebi Mohammadi

  • دسترسی با مترو و اتوبوس

بهترین وسیله نقلیه برای رفتن به خانه فاموری استفاده از مترو و یا اتوبوس BRT است. خانه فاموری با مترو کمی فاصله دارد.

اما شما می‌توانید با خط های مترو تهران به ایستگاه فردوسی و یا ایستگاه سعدی بروید و از آنجا با تاکسی به خیابان حافظ و تقاطع جمهوری برسید. از مترو که درآمدید می‌توانید پیاده به سمت خانه فاموری در کوچه گشتاسب بروید.
در مسیر خانه فاموری شما از مقابل مراکز خرید و پاساژهای گوناگون خیابان جمهوری رد می‌شوید که می‌تواند از آن‌ها هم بازدید کنید.

  • دسترسی با اتوبوس BRT

تقریبا در هر جای تهران باشید می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های BRT تهران به خانه قاجاری فاموری بروید. در نزدیکی این خانه هم خیابان انقلاب، هم خیابان ولیعصر و هم خیابان جمهوری خط تندرو را دارند. فقط بستگی دارد که شما با کدام یک راحت باشید.

حیاط خانه های قدیمی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس omid360 Studio

بیشتر بخوانید: گشتی در دیدنی ترین عمارت‌ های تهران قدیم


خانه فاموری متعلق به کیست؟

این خانه اسم خودش را از مالک جدیدش یعنی زهرا فاموری گرفته. این خانه یکی از خانه‌های قاجاری تهران است که مالک اصلی آن عبدالله‌ مقدم بوده است.
خوب است بدانید که آقای مقدم در قدیم از تاجران معروف تولید منسوجات و مدیر کارخانه فاستونی مقدم بوده که از خانه فاموری بیشتر برای دفتر کارش استفاده می‌کرد.  در این خانه وسایل و لوازم استراحت هم بود.

زهرا فاموری مالک جدید این خانه آن را در سال ۱۳۹۰ از صاحبش خریداری کرد و با رد کردن پیشنهادهای وسوسه‌کننده‌ در رابطه با خانه فاموری، این خانه را در فهرست آثار ملی ثبت کرد.

حالا این خانه بیشتر به‌عنوان مركز فرهنگی هنری شناخته شده و جایی جذاب برای جوان‌های هنرمند است. این روزها کسانی که برنامه‌های نمایشگاهی و یا گالری گردی دارند، خانه فاموری را برای دورهمی‌های دسته جمعی و نمایش آثار هنری خود انتخاب می‌کنند.

حوض خانه قدیمی

منبع عکس صفحه اینستاگرام khanehfamouri

بیشتر بخوانید: ۳ ترفند برای خسته نشدن در بازار چارسو تهران!


معماری و فضای داخلی عمارت فاموری چطور است؟

این خانه دو طبقه یک تراس زیبا و یک حیاط نقلی دارد. حوض مستطیل باریکی در وسط حیاط است و مثل سبک معماری تمام خانه‌های قاجاری، خانه فاموری نمایی آجری دارد.

فضای داخلی خانه فاموری مثل آن کافه‌های کوچکی‌ است که در بیشتر فیلم‌های فرانسوی می‌بینید.
خانه‌ای که به سقف و در و دیوارش گلدان‌های زیبا آویزان شده است. اگر کمی دقت کنید در چیدمان داخلی از مبل‌های قدیمی استفاده شده که بیشتر حس غیر واقعی بودن را به آدم می‌دهد.
البته یکی از اتاق‌های خانه فاموری به سبک زیبایی آیینه‌کاری شده است. همین دلیلی شده تا همه در فضای این خانه برای عکس‌ گرفتن ذوق کنند و عکس‌های خاص خود را اینجا بیندازند.

راستی در این خانه میزها و صندلی‌هایی را در جلوی حیاط می‌بینید که برای کسانی است که قصد دارند سیگاری روشن کنند. در فضای داخلی شما نمی‌توانید سیگار بکشید چون باعث اذیت شدن دیگران می‌شود.

منوی خانه فاموری، در ظرف‌های قدیمی و جذاب غذا بخورید.

معماری خانه های قدیمی

منبع عکس صفحه اینستاگرام khanehfamouri

بیشتر بخوانید: در حال‌وهوای باغ ملی تهران خوش بگذرانید


در آشپزخانه عمارت فاموری چه خبر است؟

اهالی خانه فاموری با شعار ما رستوران نیستم و یک آشپزخانه با غذاهای خانگی با‌کیفیت داریم، همیشه حرف اول را در بین طرفداران خود می‌رنند. خوب است بدانید که منوی خانه فاموری هم غذای ایرانی دارد و هم انواع قهوه، شیرینی‌ و نوشیدنی‌های گرم و سرد.
در این خانه شما می‌توانید هم صبحانه‌ ایرانی و هم صبحانه فرنگی پیدا کنید، نیمرو، املت و لقمه شور از صبحانه‌های خانه فاموری بوده و کوفته و آش ماست، از عصرانه‌های فاموری است. در آشپزخانه خانگی خانه فاموری غذاهای ایرانی مثل خورشت قورمه سبزی، ته‌چین زعفرانی، لوبیا پلو، کشک بادمجان، مرغ و آلوچه و آلو اسفناج هم پیدا می‌شود. 

یادتان باشد که بیشترین جذابیت این غذاها، نحوه سرو آن‌ است. یعنی این غذاها در ظرف‌های گل سرخی مادر بزرگ‌ها و طرح‌های قدیمی تهیه شده که حس‌ نوستالژیک را در شما بیشتر می‌کند.
البته عطر غذاهای خانگی هم یکی دیگر از جذابیت‌های خانه فاموری است که در حیاط می‌پیچد و همین باعث شده تا خانه فاموری نه تنها در بین خانواده‌ها بلکه جوانان هم محبوب شود.

نوشیدنی های سنتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس sara Shaw

بیشتر بخوانید: رستوران گیاهی های تهران، از جان گیاهی انسان تا شیر گیاهی مرغ

منو فصلی خانه فاموری تهران چه چیزهایی برای خوردن دارد؟

همچنین اینجا شما متناسب با فصل می‌توانید غذا و میان وعده بخورید. یعنی اگر در گرمای تابستان به خانه فاموری بروید می‌توانید خودتان را مهمان یک آب دوغ خیار خنک کنید. خوردن ناهار دلچسب زیر سایه چتر‌های حیاط این خانه واقعا چیز دیگری است.
در سرمای زمستان هم شما می‌توانید با خوردن یک کاسه آش رشته داغ در کاسه‌هایی با نقش‌و‌نگار قدیمی خانه فاموری، گرما و صمیمیت را با تمام وجود در این خانه حس می‌کنید.
راستی این را بدانید که اگر ورزشکار، هنرمند و دانشجو هستید کافه خانه فاموری همیشه تخفیف‌های ویژه‌ای برایتان دارد تا بتوانید هر چیزی که دوست دارید را اینجا میل کنید. البته بیشتر مشتریان کافه خانه فاموری، طرفدار خوردن چای و تنقلات در این خانه تاریخی هستند.

خانه فاموری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس matin shabrokh

بیشتر بخوانید: لوکیشن های عکاسی تهران، ذره‌بین به دست باشید


کی به خانه فاموری تهران برویم؟

به جز شنبه‌‌ها شما می‌توانید در روزهای دیگر هفته از یکشنبه تا جمعه به این خانه بروید. اما یادتان باشد که خانه فاموری ساعت بازدیدش از ساعت ۱۰ صبح شروع می‌شود و تا ۱۲ شب ادامه دارد. شما می‌توانید در این بازه زمانی برای وعده صبحانه، ناهار، عصرانه و شام راهی این خانه شوید.

صبحانه خانه فاموری

منبع عکس صفحه اینستاگرام khanehfamouri

بیشتر بخوانید: کافه های معروف تهران، اول بخوانید بعد بروید


اطلاعات و راه های ارتباطی با خانه فاموری

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۷۰۳۷۵۶

ساعت کاری: ۱۰ صبح تا ۱۲ شب

صفحه اینستاگرام: khanehfamouri‌


خانه های تاریخی در تهران زیاد هستند ولی اگر شما قبلا به خیابان جمهوری و خانه فاموری رفته‌اید برای ما از جذابیت‌های این خانه بگویید. اینکه اینجا را مثل خانه مادربزرگ خود دیدید؟ آیا از غذاهای آشپزخانه خانگی اینجا چیزی سفارش دادید که طعم آن برایتان جالب باشد؟ اگر بله آن را به بقیه هم معرفی می‌کنید؟

آیا دوست دارید دوباره به این خانه قدیمی بروید؟ حالا نوبت شماست که از تجربه‌های خود بگویید چون این خانه حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.


سوالات متداول

خانه فاموری کجاست؟

این خانه در خیابان جمهوری تهران، بین خیابان حافظ و ولیعصر، پس از خیابان روم، کوچه گشتاسب، درب انتهای کوچه قرار دارد.

خانه فاموری در چه دوره ساخته شده؟

سن‌وسال خانه فاموری به دوره قاجار بر می‌گردد.

مالک خانه فاموری کیست؟

مالک قبلی خانه فاموری آقای مقدم بوده و بعدها خانم زهرا فاموری این خانه را خریداری کرد و آن را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرد.

کی به دیدن خانه فاموری برویم؟

تنها روزی که شما نمی‌توانید به خانه فاموری بروید روز شنبه‌ است. بقیه روزها رفت‌وآمد به این خانه به‌راحتی انجام می‌شود.

ساعت بازدید از خانه فاموری تا چند است؟

این مجموعه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب به جز شنبه ها باز است.

در خانه فاموری جایی برای سیگار کشیدن است؟

بله فضای بیرونی خانه فاموری میز و صندلی‌هایی گذاشته شده تا افراد بدون اذیت به دیگران بتوانند آنجا سیگار خود را روشن کنند.

در خانه فاموری چی بخوریم؟

این خانه هم منوی ایرانی و هم منوی فرنگی دارد. شما می‌توانید از آشپزخانه کوچک خانه فاموری انواع صبحانه، ناهار، عصرانه و شام را سفارش دهید.

نزدیکترین خط مترو به خانه فاموری کدام است؟

خط مترو فردوسی در خط زرد و خط مترو سعدی در خط قرمز از ایستگاه‌های نزدیک به خانه فاموری هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.