کوچه لولاگر، کوچه‌ای با خانه‌ها و درخت‌های قرینه

کوچه‌ لولاگر کوچه‌ای کوچک و عجیب‌غریب در خیابان نوفل لوشاتو تهران است. این کوچه در قسمت ورودی اول و آخرش در دارد. همه ساختمان‌ها، نماها و حتی بالکن و درخت‌هایی که در این خانه‌ها دیده می‌شوند، شبیه به هم و قرینه هستند. طوری که به قول آقا داوود پیتزافروش این‌جا یک کوچه معمولی نیست، بلکه از متفاوت‌ترین کوچه تهران است که گذشت زمان هم نتوانسته شکل و شمایل آن را تغییر دهد.
برای آشنایی بیشتر با کوچه لولاگر و داستان‌ جالب و نکات عجیبش با ما در تهران مبله همراه شوید.


آدرس کوچه لولاگر کجاست و چطور به آنجا برویم؟

این کوچه در مرکز شهر تهران و در آدرس محله شیخ هادی، خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو است. برای رفتن به کوچه لولاگر از خیابان حافظ وارد خیابان نوفل لوشاتو می‌شوید. کمی پیاده که جلوتر بروید به کوچه لولاگر می‌رسید. کوچه‌ای که هنوز هم ساختمان‌های آجری‌ آن با گذر زمان از بین نرفته و جای خود را به برج‌ها و ساختمان‌های چند طبقه جدید نداده. برای دیدن آدرس دقیق روی نقشه بزنید.

روی نقشه ببینید!

لولاگر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Pouria Parhizkar

برای دسترسی به کوچه لولاگر شما می‌توانید هم از خودروی شخصی و هم مترو استفاده کنید:

  • دسترسی با خودروی شخصی

شما در هر کجای تهران که باشید اول باید خودتان را به خیابان حافظ برسانید. یادتان باشد که خیابان حافظ به‌سمت جنوب‌ یک‌طرفه است.
از طرفی این منطقه در محدوده طرح ترافیک تهران است و شما اگر بخواهید راهی خیابان نوفل لوشاتو بشوید، باید به سمت محدوده خیابان انقلاب و خیابان جمهوری بروید. زمانی که وارد خیابان نوفل لوشاتو شدید، اولین کوچه سمت چپ، کوچه لولاگر و ساختمان‌های قرینه‌اش را می‌بینید.
همچنین شما می‌توانید از مسیر دیگری هم راهی کوچه لولاگر باشید. در این مسیر باید خودتان اول به خیابان جمهوری برسانید و بعد وارد خیابان فردوسی یا خیابان میرزا کوچک‌خان جنگلی شوید. پس از رانندگی کوتاهی در این خیابان، به سمت چپ و خیابان نوفل لوشاتو بروید.
همین که به نوفل لوشاتو رسیدید، پس از عبور از خیابان حافظ، به اولین کوچه در سمت چپ وارد شوید. این کوچه، همان کوچه لولاگر تهران است.

  • دسترسی با مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کوچه لولاگر، ایستگاه متروی تئاتر شهر در تقاطع خط سه و چهار متروی تهران و ایستگاه مترو فردوسی در خط چهار متروی تهران است. شما با بیرون آمدن از این ایستگاه‌های مترو تهران می‌توانید با پیاده‌روی کوتاهی خودتان را در کمتر از ۱۵ دقیقه به کوچه لولاگر برسید.

کوچه لولاگر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس fatemeh nazardokht

بیشتر بخوانید: ۵ تا از بهترین آپارتمان های مبله مرکز تهران


راستی اگر به‌دنبال واحد مبله در تاپ‌ترین لوکیشن‌های تهران مثل خیابان نوفل لوشاتو هستید، آپارتمان مبله جمهوری تهران مبله که همه آن را به اسم نوفل لوشاتو می‌شناسند، یک واحد خوش‌قیمت با دسترسی عالی به خیابان‌های مهمی مثل خیابان حافظ، جمهوری و انقلاب است که می‌توانید با همکاران ما در تهران مبله در ارتباط باشید تا شما را در رزرو راهنمایی کنند.


قصه خواندنی و شنیدنی کوچه لولاگر

داستان کوچه لولاگر همان‌طور که از نامش پیداست به خانواده لولاگرهای تهران برمی‌گردد. قصه طولانی و جذابی که مربوط به ۹۰ سال پیش می‌شود. زمانی که محمد باقر لولاگر تصمیم می‌گیرد با برادرش اکبر لولاگر که صاحب فرش فروشی در برلین است، شراکت کند. همین باعث شد تا او مقداری از اموال خود به ساخت مسجد و بیمارستان دهد و بخش دیگر را زمین بخرد.  محمد باقر با خرید زمین در کوچه لولاگر، به کمک استاد حسن بنا و سرمایه برادرش، مشغول ساخت‌ خانه‌هایی هم‌شکل شد.
از آنجا که محمد باقر لولاگر نماینده برادرش در ایران بود، به رسم امانت‌داری بیشتر، هر چیزی که برای خانه خودش می‌ساخت، باید مشابه آن را برای خانه برادرش هم که در خارج از ایران بود، درست می‌کرد.
تا جایی که اگر به این کوچه بروید ساختمان‌هایی با نما، بهارخواب‌ها و حتی درخت‌های قرینه را می‌بینید که یکی پس از دیگری ساخته شده و الان هم کوچه اختصاصی لولاگرها شده است.
اگر این روزها به این کوچه بروید هنوز هم خانواده لولاگرها در خانه‌های سمت چپ این کوچه زندگی می‌کنند و هیچ جوره حاضر نشدند که آن‌ها را خراب کنند و دوباره بسازند. ساکنان قدیمی‎ این کوچه با نکات جالب و عجیبش، کوچه لولاگر را بیشتر به اسم کوچه دوقلوها می‌دانند.

کوچه قرینه تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Haaamed Ziya

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مرکز تهران در سال ۱۴۰۲


معماری کوچه لولاگر چطور بوده و چرا اینقدر جذاب است؟

کوچه لولاگر در تهران کوچه‌ای است که برای خیلی‌ها دیدنش جای تعجب دارد. حالا اگر به معماری کوچه دقت کنید، می‌بینید که ابتدا و انتهای کوچه لولاگر، درهای ورود و خروج دارد. این درها بیشتر برای جلوگیری از رفت‌وآمد افراد ناشناس به کوچه ساخته شده تا کسی وارد فضای خانوادگی نشود.
اگر به خانه‌های کوچه نگاه کنید می‌بینید که در هر سمت کوچه لولاگر ۶ تا خانه با معماری و ظاهر متفاوت ساخته شده. خانه‌هایی که به‌شکل قرینه در دو طرف کوچه هستند. البته این قرینگی تا جایی پیش‌ رفته که نه‌تنها در خانه‌ها و نماها بلکه در بالکن‌ها، پنجره‌ها و حتی درختان کاشته‌شده حیاط‌ هر خانه هم رعایت شده است.
خانه‌های این کوچه از اولین خانه‌های تهران هستند که به‌جای حصار، پنجره‌های آن رو به بیرون است. تا جایی که در وسط کوچه لولاگر، نمای دو ساختمان روبه‌روی هم با پنجره‌های نیم‌دایره بیرون‌زده‌ دیده می‌شود. ساختمان‌هایی که نمای سیمانی داشته و روی هر کدام طرح‌های ظریفی نقش بسته که برای هر کس دیدنش جالب است.

ساختمان های کوچه لولاگر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس sara farsi

بیشتر بخوانید: برای گشت و گذار در مرکز تهران کجا بریم؟


از دیگر جذابیت های کوچه لولاگر

کوچه لولاگر علاوه بر قرینه بودن ساختمان‌ها و امکاناتش جذابیت‌های دیگری هم دارد که در ادامه در مورد آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد:

  • پیتزا داوود، اینجا به سبک دهه چهل پیتزا بخورید

اینجا قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران است که همه آن را به اسم پیتزا داوود می‌شناسند. جایی که مردم برای خوردن پیتزا به سبک دهه چهل به مغازه آقا داوود می‌آیند تا از طعم لذیذ این پیتزا نوش‌جان کنند.
از آنجا که سال تاسیس پیتزا داوود به سال ۱۳۴۰ می‌رسد باید گفت اینجا از اولین پیتزا فروشی‌های کوچک تهران هم است. از روزی که این پیتزافروشی تاسیس شده تا به‌امروز تنها چند میز و صندلی داخل مغازه دارد و بقیه مشتریان برای خوردن پیتزا باید روی چهارپایه‌های رنگی جلوی پیتزا فروشی بنشینند.
البته در همین نشستن، اول از شما به یک بشقاب کالباس پذیرایی می‌شود. اگر داخل مغازه پیتزا داود را نگاه کنید،‌ روی دیوارهای آنجا اشیای قدیمی، تعداد زیادی تسبیح و یک تابلو با نوشته جالب خالی بستن ممنوع را می‌بینید که خنده بر لب می‌نشاند.
در منوی پیتزا داوود تنها اسم چند نوع پیتزا مثل پیتزا پنیر، پیتزا پیاز، پیتزا فلفل، پیتزا سوسیس، پیتزا کالباس، پیتزا مخلوط و پیتزا قارچ  را می‌بینید که بسیار پرطرفدار هستند. صاحب این پیتزا فروشی تهران یعنی آقای داوود فرجی‌پور، در سال ۱۴۰۰ فوت شده ولی همچنان این پیتزافروشی پابرجاست.

پیتزا داوود

منبع عکس گوگل مپ، عکاس iliya HP

  • بوتیک هتل حنا، اقامت در خانه‌ ۹۰ ساله با چیدمان و ساختمان متفاوت

اگر به ساختمان پلاک ۳ در کوچه لولاگر سری بزنید، هتل بوتیک حنا را می‌بینید که در سال ۱۳۹۷ با ۷ اتاق و سه طبقه برای اقامت گردشگران خارجی ایجاد شد.
این هتل با بازسازی خانه‌های ۹۰ ساله خانواده لولاگرها شروع به کار کرده و شما می‌توانید با اقامت در آن از فضاها و دکوراسیون مدرن ایرانی و فرنگی استفاده کنید.
ناگفته نماند که اتاق‌های بوتیک هتل حنا هر کدام اسمی دارند از اتاق دنج، نور، کنج گرفته تا اجاق، همسایه، لولاگر و کمان. اگر می‌خواهید یک بالکن اختصاصی بزرگ داشته باشید به اتاق اجاق بروید. رستوران بوتیک حنا منوی متنوعی دارد و شما می‌توانید طعم غذاهای مختلف ایران و جهان را آنجا بچشید. البته در زیرزمین بوتیک هتل حنا مجموعه با ظرفیت ۳۵ نفر است که در آن امکان برگزاری دورهمی ها و رویدادهای کوچک وجود دارد. هرچند شاید برایتان جالب باشد که بدانید این محل قبلا آب انبار ساختمان بوده و الان کاربرد دیگری دارد و شما رویدادهای کوچک را می‌توانید آنجا برگزار کنید.

هتل حنا کوچه لولاگر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Haaamed Ziya

  • کافه ری را، کافه‌ای مدرن اما باصفا در قرینه ترین کوچه تهران

کافه ری را از دیگر جذابیت‌های کوچه لولاگر است. این کافه با داشتن فضای دلنشین و پر نور و پنجره‌های بزرگ روبه حیاط جای باصفایی در قلب تهران است جالب است که بدانید ساختمان کافه ری‌‌را، زمانی که یکی از خانه‌های قدیمی کوچه بوده، به‌دست یکی از نوه‌های تازه از خارج برگشته لولاگرها بازسازی شد تا کافه رستوران شود.
راستی کافه رستوران ری را، فضایی کاملا فرهنگی دارد و یک گالری هم دارد. در یکی از طبقات آنجا سفیر فرانسه زندگی می‌کند. هر چند قرار است این کوچه که در میراث فرهنگی تهران هم ثبت شده به زودی همه خانه‌هایش بازسازی شوند و جایی برای خاطره‌سازی در تهران قدیم به سبک ایرانی و خارجی شود.

کافه ری را

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Fahime Ghts

  • ساختمان های دیگر کوچه لولاگر تهران

علاوه بر پیتزا داوود، بوتیک حنا و کافه ری را فضاهای دیگری هم  در کوچه لولاگر است، شما می‌توانید اینجا از مغازه کوچک قدیمی که اسم آن کتابفروشی بوکستان است دیدن کنید و از کتابهایش هم خرید داشته باشید.
البته مغازه تعمیرات کفش که روی تابلوی آن نوشته شده که تعمیرات کفش پذیرفته می‌شود هم در این کوچه است. سبک و سیاق این مغازه‌ها، آدم را به یاد مغازه‌های چهل سال پیش تهران می‌اندازد.
به جز این‌ها یک واحد تولیدی، یک دفتر بیمه و یک دارالترجمه هم در کوچه لولاگر است که سال‌ها در آنجا مشغول به کار هستند.

کتابفروشی بوکستان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس sara talebizade

بیشتر بخوانید: کافه های مرکز تهران، فهرستی برای کافه‌روهای آماتور و حرفه‌ای


نظر شما در مورد کوچه لولاگر چیست؟ آیا تا‌به‌حال تجربه بازدید از کوچه لولاگر یا همان کوچه قرینه تهران را داشته‌اید؟ فضای آنجا را چطور دیدید؟ به ما بگویید که شما در ته این کوچه به پیتزا داوود رفتید؟ طعم پیتزاها چطور بود؟ آیا دیدن این کوچه را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

کوچه لولاگر کجای تهران است؟
این کوچه در خیابان حافظ و در خیابان نوفل لوشاتو قرار دارد.

کوچه لولاگر در چه سالی ساخته شد؟
این کوچه در سال ۱۳۰۹ به دست استاد حسن بنا و به‌درخواست محمد باقر لولاگر ساخته شده است.

نزدیکترین ایستگاه مترو به کوچه لولاگر کدام ایستگاه است؟
ایستگاه متروی تئاتر شهر و ایستگاه مترو فردوسی در نزدیکی این کوچه هستند.

صاحب کوچه لولاگر کیست؟

این کوچه اختصاصی محل زندگی خانواده لولاگر یعنی خانواده امیر و محمد باقر لولاگر است که یکی پس از دیگری ساخته شده است.
اسم هتل کوچه لولاگر چیست؟
بوتیک هتل حنا که در پلاک سه کوچه لولاگر است که بازسازی شده و پذیرای مهمان خارجی و ایرانی است.
چرا پیتزا داوود در کوچه لولاگر معروف شد؟

پیتزا داوود از قدیمی‌ترین پیتزافروشی تهران است که پیتزاها را به همان سبک سال ۴۰ درست می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.