خیابان مولوی تهران؛ جایگاه این محله در تاریخ تهران

خیابان مولوی تهران، یکی از محله‌های تهران قدیم است که اگر جزو خریداران پارچه در تهران باشید احتمالا برای‌تان نامی آشنا است. این خیابان از نظر موقعیت مکانی در نزدیکی بازار بزرگ تهران است و علاوه‌ بر آن یکی از معروف‌ترین بازارهای فروش پارچه و پرده است. ولی حتی اگر اهل بازارگردی نباشید و یکی از طرفداران گشت‌و‌گذار در دل تهران قدیم باشید، باز هم مولوی می‌تواند خودش را دل‌تان جا کند.

هر آنچه که باید از تاریخچه خیابان مولوی تهران بدانیم

بیایید سری به تاریخچه مولوی بزنیم. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید قدیمی‌ترین آثار کشف شده باستانی تهران در خیابان مولوی بوده است. برای نشان دادن تاریخ سکونت در مولوی می‌توان به اسکلت کشف شده در حفاری‌ها اشاره کرد که تاریخ آن به حدود هفت هزار سال پیش برمی‌گردد.

در نتیجه گسترش تهران در دوران ناصرالدین شاه قاجار بود که محله مولوی جزوی از شهر تهران شد. موقعیت آن تا دوره پهلوی ادامه داشت تا جایی که رضا خان نام این محله را عوض کرد و مرز شمالی محله مولوی را به نام خیابان مولوی و محله مولوی تغییر داد تا محله مولوی با نام جدید خود در تهران به وجود آید. پس از آن این محله تا الان به‌همین نام باقی ماند.

 

خیابان مولوی کجاست؟

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farzaneh Ghalami

بیشتر بخوانید: معرفی تمامی محله های شهر تهران

دسترسی‌های مولوی

برای دسترسی به این خیابان خوش‌نام خوب است بدانید که مولوی در منطقه ۱۲ بین دو میدان قیام و رازی قرار دارد. در وسط خیابان هم میدان محمدیه یا مولوی قدیمی قرار گرفته است، به‌همین دلیل نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه مترو محمدیه است.

همین‌طور می‌توانید با خط ۲ بی‌آرتی هم از پایانه آزادی به سمت خیابان مولوی آمده و بعد تا پایانه خاوران مسیرتان را ادامه دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.