هزینه های زندگی در تهران

زندگی در تهران، در مقایسه با سال های گذشته، به میزان چشم گیری مورد محبوبیت بیشتری قرار گرفته است. در واقع باید اشاره کنیم که امروزه، زندگی در هر کدام از شهر های دنیا، مورد تقاضا های متفاوتی قرار می گیرد. که شهر تهران نیز یکی از شهر های محبوب در میان شهر های شرقی است. و امروزه آمار ها نشان می دهد که درخواست ها برای زندگی در تهران به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است. اما با این وجود باید اشاره کنیم که یکی از مهم ترین و اصلی ترین معضلاتی که امروزه افراد بسیار زیادی که در پایتخت با آن دست و پنجه نرم می کنند، هزینه های زندگی در تهران می باشد. امروزه، میزان تورم نشان دهنده سخت تر شدن زندگی برای بسیاری از هموطنان شده است.

این میزان در شهر تهران نیز سبب شده تا بسیاری از پایتخت نشینان در فراهم آوردن حداقل های زندگی خود دچار مشکل شوند. در مقایسه با تمامی شهر های ایران، شهر تهران، دارای بیشترین میزان هزینه ها بوده و امروزه، هزینه های زندگی در تهران بسیار بالا می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در چند ماه اخیر، هزینه های زندگی در تهران، در مقایسه با سایر شهر های ایران افزای چشمگیری داشته است. و مهم تر از آن، هزینه های زندگی در تهران، در مقایسه با سایر شهر های دنیا نیز با سرعت بیشتری در حال افزای است. به طوری که طبق آمار ها، امروزه نام شهر تهران، در فهرست گران ترین شهر های دنیا، ذکر شده است و در میان تمامی شهر های واقع در محدوده شرقی دنیا، دارای آمار بالایی از هزینه های زندگی می باشد.

همه ساله، اطلاعات کاملی در خصوص اکونومیست شهر های مهم جهان توسط سازمانی صورت می گیرد. که آمار هزینه های زندگی در تهران طبق اطلاعات این سازمان به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است. در پی این آمار ها، مشخص شد که امروزه، شهر هایی که در قاره آسیا قرار دارند، در مقایسه با چند سال اخیر خود، دارای نمودار صعودی در خصوص هزینه های زندگی بوده و به همین سبب، یکی از این شهر ها که آمار هزینه های زندگی در آن به میزان چشم گیری افزایش یافته است، شهر تهران می باشد. با توجه به هزینه های زندگی در تهران و همچنین درآمد ساکنین این شهر، باید اشاره کنیم که امروزه این شهر با مشکلات بسیار جدی ای رو به رو است. مشکلاتی که سبب شده تا آمار مهاجرت از این شهر بسیار افزایش یابد.

در ادامه این مطلب، به طور کامل و دقیق، همه چیز را درباره هزینه های زندگی در تهران، و افزایش چشم گیر آن مطالبی را بیان کرده ایم. و همه چیز را در خصوص هزینه های زندگی در تهران ذکر کرده ایم. اگر با هزینه های زندگی در تهران آشنایی ندارید و نمی دانید که این هزینه ها در چه حدودی می باشد، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. بدون شک آشنایی با هزینه های زندگی در تهران برای افرادی که قصد مهاجرت به تهران را دارند بسیار مفید بوده و می تواند تاثیرات بسیار زیادی را در خصوص مهاجرت این افراد بگذارد. پس با ما در ادامه این مطلب و آشنایی با هزینه های زندگی در تهران همراه باشید.

موارد تاثیر گذار در هزینه های زندگی در تهران

هزینه های زندگی در تهران، در چند ماه اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. و این مساله توسط تمامی پایتخت نشینان قابل لمس است. چرا که امروزه عوامل و موارد بسیار زیادی وجود دارند که هزینه های زندگی در تهران را تحت تاثیر قرار می دهند. به عنوان مثال، بالا رفتن قیمت ارز، سبب شده تا تمامی عوامل و شرایط، قیمتی صعودی و بسیار بالایی را داشته باشند. به طوری که، به مدت زمان چند روز، هزینه های زندگی و خورد و خوراک، چند برابر شد. افزایش نرخ دلار و ارز ها، به طور مستقیم بر هزینه های زندگی در تهران و حتی شهر های دیگر تاثیر می گذارد. و به همین سبب، امروزه، یکی از اصلی ترین و مهم ترین مواردی که در افزایش هزینه های زندگی در تهران تاثیر گذاشته است، نرخ ارز ها است.

مقایسه هزینه های زندگی در تهران و شهرستان ها

آمار های متفاوتی در خصوص هزینه های زندگی در تهران و یا سایر شهر ها به دست آمده است. اما نتایج تمامی این آمار ها نشان می دهد که برای زندگی در شهر تهران، باید به طور میانگین، چیزی در حدود 2 برابر بیشتر از زندگی در سایر شهر ها هزینه کرد. به بیان بهتر، طبق آماری که بر اساس هزینه های زندگی در سال 1398 به دست آمده، مشخص شده است که در یک سال، هزینه های زندگی در تهران، بر اساس هر خانواده بیش از 72 میلیون تومان بوده است. و این رقم، با توجه به هزینه های 2 سال پیش، رقم بسیار بالایی است. اما باید اشاره کنیم که طبق آمار، در همان سال، هزینه های زندگی هر خانواده در سایر شهر های ایران، به طور میانگین، بیش از 47 میلیون تومان بوده است. و این آمار نشان دهنده بالا بودن میزان هزینه های زندگی در تهران است.

اما بر اساس این آمار، می توان دریافت که هزینه های زندگی در تهران، در سال اخیر، با توجه به افزایش قیمت ارز و همچنین نرخ تورم، به میزان بسیار بیشتری افزایش یافته است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نهاد بین الملی واحد اکونومیست اعلام کرده است که در حال جاری، هزینه های زندگی در تهران، دقیقا نصف هزینه های زندگی در نیویورک است. و این آمار بسیار نگران کننده است. چرا که هزینه های زندگی در تهران، در مقایسه با درآمد ساکنین این شهر، تناسب و توازن چندانی ندارد. طبق این آمار، می توان نتیجه گرفت که افزایش درخواست ها برای مهاجرت از تهران، در چند ماه گذشته بی دلیل نبوده و با توجه به اینکه موارد دیگری نیز در این تصمیم گیری دخیل بوده اند، اما باز هم باید اشاره کنیم که بالا رفتن هزینه های زندگی در شهر تهران یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی است که سبب شده تا میزان مسافرانی که قصد خروج از این شهر را دارند بیشتر شود.

بالاترین هزینه های زندگی در تهران شامل چیست؟

هزینه های زندگی در تهران، شامل موارد بسیار زیادی است. به بیان بهتر، امروزه، با توجه به نرخ تعیین شده توسط نهاد بین المللی اکونومیست، هر خانواده ایرانی باید به طور میانگین، در حدود 25 میلیون تومان درآمد داشته باشد. اما این در حالی است که در آمد خانوار تهرانی، حتی از نصف این مبلع تعیین شده نیز کمتر می باشد. به همین سبب، زندگی در تهران و هزینه های زندگی در تهران، در مقایسه با درآمد پایتخت نشینان، هیچ تناسبی ندارد. علاوه بر این باید اشاره کنیم که امروزه، هر نیاز اساسی خانوار ها، بر اساس های مختلف، مورد تورم قرار می گیرد. به بیان بهتر، امروزه، قیمت مسکن، به میزان بسیار زیادی در مقایسه با سال های قبل افزایش یافته است. این افزایش چندین درصدی سبب شده تا بر نرخ اجاره خانه مبله در تهران، و همچنین خرید خانه در این شهر، نیز افزایش چشم گیری صورت گیرد.

طبق تحقیقات متعددی که بر روی هزینه های زندگی در تهران صورت گرفته، مشخص شده که در سال اخیر، بالا ترین هزینه های زندگی در تهران، مربوط به هزینه مسکن بوده است. امروزه، هزینه اجاره خانه در تهران، به قدری بالا بوده که بسیاری از پایتخت نشینان، از عهده آن ها بر نیامده و ناچار به مهاجرت شده اند. این در حالی است که در کنار افزایش هزینه های مسکن در تهران، هزینه های دیگری نیز افزایش یافته اند. از جمله این هزینه ها می توان به هزینه های خوراک، پوشاک، آب، برق، گاز، سوخت، گوشت و مرغ، میوه، خودرو، و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. اما با این اوصاف، بالا ترین نرخ گرانی در خصوص هزینه های زندگی در تهران، مربوط به هزینه مسکن بوده که امروزه یکی از جدی ترین و مهم ترین معضلات خانوار تهرانی می باشد.

عجیب ترین آماری که در خصوص افزایش هزینه مسکن در یک سال اخیر به دست آمده این است که در طی بازه ای مشخص، نرخ مسکن، در حدود 300 درصد در مقایسه با نرخ مسکن در همان مدت مشخص در سال گذشته با افزایش رو به رو بوده است. و این آمار نگرانی های بسیار زیادی را با خود به همراه داشته و سبب شده تا هزینه های زندگی در تهران به میزان بسیار زیادی افزایش یابد. طبیعتا در صورتی که هزینه مسکن در تهران 300 برابر شده، هزینه های دیگر نیز همانند این مورد، رشد صعودی داشته است.

متوسط درآمد خانوار در ایران چقدر است؟

در پی افزایش قیمت ها و بالا رفتن هزینه های زندگی، به خصوص بالا رفتن هزینه های زندگی در تهران، باید اشاره کنیم که نرخ افزایش حقوق ها نیز مطابق با این افزایش قیمت ها صورت نمی گیرد. امروزه، متناسب با زندگی در هر کدام از شهر های ایران، نرخ متفاوتی برای درآمد در نظر گرفته می شود. که طبق این مساله، تفاوت های بسیار زیادی بین متوسط درآمد خانوار در ایران وجود دارد. در واقع، بر اساس میزان نرخ تورم هر منطقه و شهر، و همچنین افزایش قیمت های آن، رقمی را در خصوص درآمد هر خانورا در نظر می گیرند. طبق آمار بدست آمده توسط سازمان آمار مشخص کرده است، در سال اخیر، متوس درآمد هر خانوار در ایران، در حدود 81 میلیون تومان بوده است.

این در حالی است که در یک سال گذشته، متوسط نرخ درآمد هر خانوار در کشور ایران، در حدود 54 میلیون تومان بوده است. و این تفاوت در آمد بسیار قابل توجه است. اما باید این مساله را نیز در نظر گرفت که نرخ افزایش قیمت ها و تورم نیز در شهر های مختلف ایران با یکدیگر متفاوت می باشد. و در نتیجه، امروزه، بیشترین آمار افزایش قیمت ها در ایران، مربوط به شهر تهران است. شهری پر جمعیت که با وجود اینکه بالا ترین میزان درآمد را به خود اختصاص داده، اما باز هم هزینه های درآمد توانایی بر آمدن هزینه های زندگی را ندارد. در نتیجه، با وجود اینکه نرخ درآمد سیر شهر های ایران، در مقایسه با تهران پایین تر بوده، اما باز هم نرخ افزایش قیمت ها در این مناطق، کم تر از شهر تهران می باشد.

تهران، گران ترین شهر ایران

به طور کلی هزینه های زندگی در تهران، بسیار بالا بوده و سبب شده که امروزه، شهر تهران، لقب گران ترین شهر ایران را به خود بگیرد. این در حالی است که شهر تهران، در مقایسه با سایر شهر های کشور های دیگر نیز، که در قاره آسیا قرار دارند، دارای بالا ترین نرخ هزینه ها را دارد. به بیان بهتر، هزینه های زندگی در تهران، بسیار گران تر از هزینه های زندگی در برخی از شهر های این قاره می باشد. به عنوان مثال، کوالالامپور، تفلیس، کراچی، باکو، ایروان، و … شهر هایی هستند که هزینه زندگی در آن ها، در مقایسه با هزینه های زندگی در تهران، بسیار پایین تر می باشد.

هزینه زندگی در تهران که مشابه با هزینه زندگی در سایر شهر های دنیا است!

شاید برایتان جالب باشد بدانید که امروزه، هزینه زندگی در تهران، با هزینه زندگی در برخی از شهر های دنیا، بسیار مشابه می باشد. البته قبل از معرفی این شهر ها بهتر است اشاره کنیم که درست است که هزینه های زندگی در این شهر ها مشابه با ایران بوده، اما درآمد ساکنین این شهر ها، هیچ شباهتی به درآمد ساکنین تهران ندارد. بلکه رقم درآمد در این شهر ها یا به میزان بسیار کمی پایین تر از هزینه های زندگی در آن شهر است، و یا به میزان قابل توجهی بالاتر از هزینه های زندگی در آن شهر می باشد. به بیان بهتر، باید اشاره کنیم که در عین حالی که هزینه های زندگی در تهران، شابهت زیادی با هزینه های زندگی در شهر های زیر دارد، اما با این وجود، دخل و خرج در این شهر ها قابل مقایسه با دخل و خرج در شهر تهران نمی باشد.

در لیست زیر نام تمامی شهر هایی که هزینه زندگی در آن ها بسیار مشابه با هزینه های زندگی در تهران می باشد را معرفی کرده ایم. این آمار جالب نشان دهنده شباهت های عجیب هزینه های زندگی در تهران، با بسیاری از شهر های اروپایی می باشد.

•    لوریان در کشور فرانسه
•    دویسبورگ در کشور آلمان
•    نانجینگ در کشور چین
•    سن پترزبرگ در کشور روسیه

آگاهی از اینکه برخی از مشهور ترین شهر ها در بهترین کشور های دنیا برای زندگی، دارای هزینه های مشابه با هزینه های شهر تهران دارند، بسیار عجیب و هیجان انگیز است. اما متاسفانه همانطور که می دانید، دخل و خرجی که در این شهر ها وجود دارد، قابل مقایسه با دخل و خرج در شهر تهران نمی باشد.

سختی زندگی در تهران

به طور کلی، امروزه، با آمار بسیار بالایی از مهاجرت به خارج از شهر تهران رو به رو هستیم. چرا که این آمار در خصوص هزینه های زندگی در تهران، و نا متوازن بودن درآمد ها با این هزینه ها، سبب شده تا بسیاری از افراد، در خصوص زندگی در تهران، با مشکل مواجه شوند. در نهایت، باید اشاره کنیم که با توجه به آماری که توسط واحد بین المللی اکونومیست بیان شده است، امروزه شهر تهران، یکی از گران ترین شهر های دنیا به ویژه در محدوده آسیا می باشد. نظر شما در خصوص هزینه های زندگی در تهران چیست؟ نظرات خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.