محله های اصیل نشین تهران کدامند؟

محله های اصیل نشین تهران که محدوده ی نسبتا بزرگی از این شهر را در بر گرفته اند، از جمله محبوب ترین محله ها در تهران می باشند. در واقع محله های اصیل نشین تهران، امروزه نیز بافت قدیمی و جذاب خود را حفظ کرده است و یادگاری ای قدیمی از دوران قاجار می باشد. با نگاهی گذرا به تاریخچه شهر تهران، متوجه می شویم که شهر تهران از زمان های قدیم از جمله شهر هایی بوده که محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم داشته و حاکمان و پادشاهان با ایجاد کردن محله ها و قسمت ها، این شهر را توسعه دادند. جالب است بدانید که محله های اصیل نشین تهران تاریخچه بسیار جالب و جذابی دارند و همچنین بیشتر این شهر را در بر گرفته اند.

با ظهور حکومت قاجار و انتخاب شهر تهران به عنوان مرکز حکومتی ایران، سازه های بسیار زیادی در این شهر ساخته شد. در واقع محله هایی در این شهر وجود دارند که به عنوان محله های اصیل نشین تهران شناخته می شوند و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. در ادامه این مطلب به معرفی محله های اصیل نشین تهران و همچنین آشنایی با آن ها پرداخته ایم. اگر با این محله ها آشنایی ندارید و یا علاقه مند به شناخت محله های محبوب و اصیل نشین پایتخت هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی محله های اصیل نشین تهران

به واسطه آشنایی با محله های اصیل نشین تهران می توانید به سادگی اقدام به گشت و گذار در این مناطق کنید و همچنین با سفر به محله های اصیل نشین تهران و بازدید از آن ها، ساعاتی را در بافت زیبای این محله ها بگذرانید و از معماری و خیابان های زیبای این محله ها لذت ببرید. این محله ها حس و حال بسیار خوبی دارند و گشت و گذار در محیط زیبای این مناطق بسیار لذت بخش است. در ادامه محله های اصیل نشین تهران را ذکر و معرفی کرده ایم.

خیابان یوسف آباد یکی از محله های اصیل نشین تهران

از محله های اصیل نشین تهران که از زمان های بسیار قدیم تا به امروز محبوبیت خاصی در میان مردم داشته است، محله یوسف آباد می باشد. در واقع خیابان یوسف آباد که جزو محله های اصیل نشین تهران است، جزو شلوغ ترین مناطق پایتخت می باشد که در تمامی ساعات روز، ترافیک نیمه سبکی در آن وجود دارد. جالب است بدانید که امروزه نام این خیابان به “سید جمال الدین اسد آبادی” تغییر پیدا کرده است. اما با این وجود، تمامی ساکنین تهران، این محله را به نام یوسف آباد می شناسند. محبوبیت این محله از پایتخت به حدی می باشد که از زمان های قدیم به نام خوش نشین تهران مشهور بوده است و افراد بسیاری علاقه مند به زندگی در آن محله بوده و هستند.

موقعیت مکانی محله یوسف آباد

این خیابان که جزو محله های اصیل نشین تهران است، توسط سایر محله های اصیل دیگر تهران نیز محاصره شده است. در واقع این محله از شمال با بزرگراه شهید همت و ونک، از شرق با خیابان ولیعصر، از غرب با بزرگراه کردستان و همچنین از جنوب با محله ی فاطمی همسایگی دارد. اگر تا به حال این خیابان که یکی از محله های اصیل نشین تهران می باشد را از نزدیک ندیده اید، توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. زیرا در این محله کافه ها و رستوران های زیبایی نیز وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

آیا تجریش یکی از محله های اصیل نشین تهران است؟

بله! تجریش و خیابان های آن، یکی از محله های اصیل نشین تهران می باشد که اتفاقا قدمت بسیار زیادی دارد. در واقع قدمت بافت شهری این منطقه، نزدیک به 200 سال می باشد و از زمانی که قاجاریان اقدام به ساخت کاخ و سازه در این منطقه از تهران کردند، به مرور ساکنین بیشتری نیز به این منطقه آمدند. تجریش محله اصیل نشین تهران است و از زمان های دور به دلیل داشتن آب و هوای عالی محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم داشته است. امروزه نیز به دلیل وجود جاذبه های گردشگری متعدد، آب و هوای عالی و همچنین وجود بافت قدیمی و مدرن، از جمله محبوب ترین محله های اصیل نشین تهران شناخته می شود.

محله های اصیل نشین تهران (تجریش) در منطقه 1 شهر تهران قرار داشته و اگر تا به حال از آن بازدید نکرده اید، توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید و یک روز را به گشت و گذار در این منطقه و بازدید از جاذبه های گردشگری آن اختصاص دهید. این محله در شمال شهر تهران و انتهای خیابان ولیعصر قرار دارد و جاذبه هایی همچون امام زاده صالح را درون خود جای داده است.

محله ی فرحزاد

محله های اصیل نشین تهران لزوما بافت شهری ندارند. برخی از محله های اصیل نشین تهران در بهترین و خوش آب و هوا ترین نقاط این شهر نیز وجود دارند و بازدید از آن ها می تواند بسیار لذت بخش باشد. محله ی فرحزاد که یکی دیگر از محله های موجود در شمال کشور می باشد، چشم انداز بسیار زیبایی دارد و بازدید از آن و قدم زدن در خیابان های زیبای این محله و تنفس هوای پاکیزه و تازه بسیار لذت بخش است. امروزه در این محله، رستوران ها و کافه های بسیار زیادی تعبیه شده است که همین مساله سبب جذب بسیاری از توریستان و گردشگران به این منطقه می باشد. جالب است بدانید که این محله قدمت بسیار زیادی دارد و در ابتدا روستایی بود که بر سر راه زائرانی که به امام زاده داوود سفر می کردند قرار داشت.

علاوه بر این لازم به ذکر است که به عنوان یکی از محله های اصیل نشین تهران وسعت بسیار زیادی دارد و به سه بخش کلی تقسیم می شود. محله ی فرحزاد بالا، محله ی امام زاده، و محله ی فرحزاد پایین. اگر قصد گشت و گذار داشته باشید محله های اصیل نشین تهران به ویژه محله فرحزاد گزینه بسیار مناسبی برای شماست.

محله گیشا جزو قدیمی ترین محله های اصیل نشین تهران

علاوه بر ساید محله های اصیل نشین تهران که در بالا ذکر کردیم، محله های دیگری نیز وجود دارند که سفر و بازدید از آن ها می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای گردشگری در شهر باشد. محله ی گیشا از بدو ساخت تبدیل به محله ای محبوب و دوست داشتنی در تهران شد و جاذبه های متعددی نیز در آن تعبیه شد. جالب است بدانید که این بخش از پایتخت به عنوان یک محله های اصیل نشین تهران دارای سازه هایی مدرن و زیبا می باشد و با گذشت زمان و به روز شدن سازه های معماری، این محله نیز رو به پیشرفت و زیباتر شدن رفت و امروزه سازه های بسیار زیبایی در این منطقه از پایتخت مشاهده می شود.

جاذبه های گردشگری بسیار زیادی در محله های اصیل نشین تهران کم نیستند اما محله گیشا، نسبت به سایر محله های اصیل نشین تهران دارای محیطی متفاوت تر و جاذبه های گردشگری زیباتری می باشد. به عنوان مثال پارک گفتگو که در این محله قرار دارد، یکی از مهم ترین و محبوب ترین پارک های تهران است که همه روزه افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کند.

بازار تهران مهم ترین محله های اصیل نشین تهران را تشکیل داده است!

بازار تهران، نام مکانی است که هر فرد ایرانی ای، نام آن را شنیده است. این بازار که به آن لقب قلب اقتصادی ایران را نسبت داده اند، از جمله شلوغ ترین مناطق شهر تهران است که دارای بافت قدیمی ای می باشد. جالب است بدانید که نظرات مختلفی در خصوص زمان ساخت این جاذبه تاریخی و گردشگری وجود دارد. اما به طور کلی می توان گفت که به عنوان یکی از محله های اصیل نشین تهران دارای قدمتی بیش از 200 سال می باشد. همین مساله نشان می دهد که بازار تهران اهمیت بسیار زیادی در بین مردم دارد. جالب است بدانید که در هر زمانی از سال که به این منطقه بروید، جمعیت زیادی را در آن میبینید که مشغول گشت و گذار و بازدید هستند.

در محله های اصیل نشین تهران که بازار یکی از مهم ترین محله هاست، جاذبه های تاریخی بسیار زیادی نیز وجود دارد که هم بر اهمیت این منطقه میافزایند و هم سندی حقیقی بر قدیمی بودن و اصیل بودن این منطقه است. بازار تهران محدوده بسیار بزرگی از پایتخت را در بر گرفته و خود از بخش های مختلفی نیز تشکیل شده. حتی برخی از مناطق این محله از تهران نیز قدمت بسیار بیشتری نسبت به سایر مناطق دارد و می توان گفت که بیشتر محله های اصیل نشین تهران را در بر گرفته است.

چهار راه استانبول

محله های اصیل نشین تهران در سر تا سر این شهر گسترده هستند و هر کدام از این محله ها در یکی از بخش های این شهر قرار دارد. یکی از محله های اصیل نشین تهران که اتفاقا قدمت بسیار زیادی نیز دارد، چهار راه استانبول است. این چهار راه که در طول تاریخ، نام های بسیار زیادی را به خود گرفته است بیشتر به عنوان چهار راه اسلامبول شناخته می شد. اما با مرور زمان نام آن تغییر پیدا کرد و در نهایت امروزه به نام چهار راه استانبول معروف شده است.

در این محله از پایتخت، مراکز خرید متعدد و بسیار زیادی وجود دارد و با توجه به موقعیت مکانی آن و محبوبیت و رفت و آمد بسیار زیادی که به این منطقه صورت می گیرد، جزو محدوده ی طرح ترافیک در پایتخت است و برای بازدید از آن باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد. علاوه بر این سفارت های بسیار زیادی در این منطقه از پایتخت قرار دارد. توصیه می کنیم بازدید از این خیابان و محله های اصیل نشین تهران را از دست ندهید و با سفر به آن لذت قدم زدن در میان بافت قدیم تهران را تجربه کنید.

خیابان لاله زار، از مهم ترین محله های اصیل نشین تهران

در میان تمامی محله های اصیل نشین تهران نام خیابان لاله زار که می آید تصورات انسان جور دیگری می شود. خیابانی بسیار زیبا و دیدنی در قلب شهر تهران، با معماری خاص و منحصر به فرد و همچنین ساختمان هایی بسیار زیبا در این شهر وجود دارد که این محله را نسبت به سایر محله های اصیل نشین تهران متمایز می کند. در زمان های بسیار قدیم این خیابان ساخته شد و امروزه پس از گذشت سالیان طولانی و دراز، همچنان به عنوان  شلوغ ترین نقطه تهران می درخشد. در زمان های بسیار قدیم، سینما ها، تئاتر ها، هتل معروف گراند هتل، سازه های خاص و زیبای بسیار زیادی در این منطقه تعبیه می شد که امروزه اثراتی ناچیز از آن ها باقی مانده است.

جالب است بدانید که امروز، بورس بازار و لوازم الکترونیکی در این محل دایر است و همه روزه افراد بسیاری برای خرید و تهیه لوازم الکترونیکی به این منطقه که یکی از محله های اصیل نشین تهران می باشد، می آیند.

محله حصارک

اما محله های اصیل نشین تهران همچنان ادامه دارد و با توجه به قدمت و تاریخچه این شهر، همچنان محله ها و منطقه هایی متعدد تحت عنوان محله های اصیل نشین تهران وجود دارند. محله حصارک از جمله مهم ترین و قدیمی ترین محله های شهر تهران می باشد که سالیان درازی را پشت سر گذاشته است. این محله در برخی نقاط خود، همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و امروزه تبدیل به یکی از محله های اصیل نشین تهران شده است. این محله که در شمال غربی شهر تهران قرار دارد، دارای آب و هوای بسیار عالی ای می باشد و در واقع از سمت شمال خود با کوه های البرز همسایگی دارد. با پیشرفت ساخت و ساز و معماری های بی نظیر در صنعت سازه، خانه های این منطقه نیز رو به پیشرفت است و سازه های مختلفی در آن وجود دارد. در نتیجه به عنوان یکی از محله های اصیل نشین تهران در حال به روز شدن است.

کن به عنوان محله های اصیل نشین تهران محبوبیت بسیار زیادی دارد

محله های اصیل نشین تهران در دامنه های رشته کوه البرز نیز قرار دارد و تا شمالی ترین بخش شهر تهران نیز ادامه پیدا کرده اند. کن که یکی از مهم ترین محله های اعیان نشین تهران است از جمله بهترین گزینه ها برای گشت و گذار و تفریح است. در واقع کن نام دو روستا در میان کوه های البرز است و نام های این روستا ها کن و همچنین سولقان می باشد. در این محله های اصیل نشین تهران جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی وجود دارد که بازدید از آن ها را به شدت به شما توصیه می کنیم.
لازم به ذکر است که رودخانه ی کن نیز در همین محله جاری است و یکی از مهم ترین منابع تامین باغ برای باغ های اطراف محله ی کن می باشد. این محله تاریخچه جالبی داشته و از محله های اصیل نشین در شهر تهران می باشد.

خیابان جمهوری، زیباترین محله های اصیل نشین تهران

در مطالب بالا، موارد بسیار زیادی را از محله های اصیل نشین تهران معرفی کردیم. اما خیابان جمهوری با داشتن طولی بلند، و قرار گیری در موقعیت مکانی مناسب، یکی از مهم ترین محله های اصیل نشین تهران به شمار می رود. در این محله از پایتخت، فروشگاه ها، مراکز خرید، مغازه های بسیار زیادی وجود دارد. این خیابان از میدان جمهوری شروع شده و در نهایت در میدان بهارستان به پایان می رسد. به جرات می توان گفت که از شلوغ ترین و محبوب ترین محله های اصیل نشین تهران بوده که همه روزه افراد بسیاری برای سفر به آن و همچنین گشت و گذار در آن اقدام می کنند.

جالب است بدانید که خیابان جمهوری در طول تاریخ، نام های زیادی را به خود دیدن است ولی امروزه تنها به نام خیابان جمهوری شناخته می شود. از جمله نام های این خیابان می توان به اسلامبول، خیابان شاه آباد، خیابان شاه، اشاره کرد. در طول این خیابان، کوچه های فرعی بسیار زیادی وجود دارد که هر برخی از آن ها، نام خود را در سال ها پیش حفظ کرده اند و نشان دهنده قدمت بالای این محله های اصیل نشین تهران می باشند.

شمیرانات، محله ی محبوب پادشاهان قاجار

اما در معرفی محله های اصیل نشین تهران نام محله ی شمیرانات نیز حائز اهمیت است. این محله از پایتخت دارای اهمیت بسیاری در زمان های گذشته و در زمان پادشاهی حکومت قاجار داشته است. بدون شک از محله های اصیل نشین تهران در طول تاریخ بوده که در آن سازه های متعددی مانند کاخ نیاوران وجود دارد. در این محله از پایتخت، آب و هوای بسیار عالی، ویوی مناسب از شهر تهران، خیابان های بسیار زیبا، و به طور کلی محیطی کاملا زیبا و شیک وجود دارد که از محبوبیت بسیار زیادی نیز برخوردار است. در تمامی بخش های این محله، درختانی قطور و سر به فلک کشیده وجود دارد که سبب می شود تا این محله نیز تبدیل به یکی از محله های اصیل نشین تهران شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.