بلوار کشاورز تهران ۱ نوستالژی طهرانی!

بلوار کشاورز تهران یکی از جاهایی است که به جرئت می‌توانم بگویم هرکسی که ساکن استان تهران باشد حداقل یک‌بار گذرش به آنجا افتاده است. بلوار کشاورز یکی از زیباترین بلوارهای شهر تهران است. قدم زدن در شب در بلوار کشاورز شبی به‌یادماندنی برای شما خواهد ساخت. این نقطه از تهران نه‌تنها موردتوجه تهرانی‌ها قرار دارد بلکه ساکنین شهرهای دیگر نیز وقتی به تهران سفر می‌کنند خواه یا نا خواه پا به بلوار کشاورز خواهند گذاشت. یکی از نوستالژیک‌ترین و خاطره سازترین مکان‌های تهران همین بلوار کشاورز است که در یاد همه ما تا آخر خواهد ماند.

شاید اگر در گوگل به جستجوی واژگان بهترین مکان‌های تهران برای گردش بپردازید بلوار کشاورز را جزء گزینه‌های موجود پیدا نکنید؛ اما حتماً یکی از مکان‌هایی که در جستجویتان می‌آید در نزدیکی بلوار کشاورز واقع‌شده است. شما برای رفتن به مکان‌های مختلف تهران که در مرکز آن قرار دارند، باید از بلوار کشاورز عبور کنید. در تهران پر از دود و آلودگی وجود بلوار کشاورز سرسبز از شگفتی‌های آن خواهد بود.

بلوار کشاورز از میدان ولیعصر (عج) شروع‌شده و پایانش به خیابان دکتر قریب می‌رسد. این نقطه تهران زیبا و به‌یادماندنی است، همواره داستان‌های زیادی در طول تاریخ خلق کرده است. روزی روزگاری نام بلوار کشاورز نهر کرج (آب کرج) بوده است؛ و بعد از مدتی به بلوار الیزابت تغییر نام داده است. همان‌طور که گفتیم امروزه با نام بلوار کشاورز شناخته می‌شود. برای مطالعه بیشتر در مورد بلوار کشاورز شگفت‌انگیز با ما همراه باشید.

تاریخچه بلوار کشاورز

بلوارها در همه شهرها وجود دارند و جز جدایی‌ناپذیر بافت شهری هستند و حتی می‌توان گفت شهر بدون آن‌ها حتی امکان وجود هم پیدا نخواهد کرد. اما جالب است بدانید عمر بلوارها تنها به ۲۰۰ سال و یا حتی کمتر نیز می‌رسد. ایجاد بلوارها همزمان با شروع شلوغی شهرها و پرجمعیت شدن آن‌ها بوده است. شهرسازی مدرن و ایجاد راه‌های ارتباطی جدید، جاده‌ها و… سبب ایجاد تفاوت بین بافت قدیمی شهر و درنتیجه پیدایش بلوارها شده است. معابر عبور و مرور ماشین‌ها و علی‌الخصوص بلوارها نقش شریان‌های شهر را بازی می‌کنند که رفت آمد با آن‌ها امکان‌پذیر شده است. بلوار کشاورز هم از این قائله مستثنا نیست و داستانی مشابه آنچه گفتیم دارد.

نهر کرج نام قدیم بلوار کشاورز

اگر یک بار هم به بلوار کشاورز آمده باشید متوجه نهر زلال و زیبای آن شده‌اید؛ این نهر درست در وسط بلوار کشاورز جاری است. درگذشته به این نهر، نهر کرج می‌گفتند. همان‌طور که در ابتدا گفتیم یکی از نام‌های قدیمی بلوار کشاورز نهر کرج بوده است که هم‌اکنون قطعاً متوجه دلیل آن نام‌گذاری درگذشته شده‌اید. نهر کرج رود کوچکی بود که از رودخانه بزرگ کرج منشأ می‌گرفت و در زمین‌های بهجت‌آباد که بلوار کشاورز تهران هم جزئی از آنهاست؛ جاری می‌شد. نهر کرج ازآنجا به از سمت دارالخلافه می‌آمد و آب موردنیاز منطقه بهجت‌آباد را تا اواخر دوره قاجار تأمین می‌نمود. لازم به ذکر است که بلوار کشاورز در دوره قاجار جز پایتخت محسوب نمی‌شده است. در آن زمان که آب‌لوله‌کشی وجود نداشته، آب شرب و آب موردنیاز کشاورزی مردم این ناحیه از نهر کرج تأمین می‌شده است. نهر کرج در زمان امیرکبیر احداث‌شده و بعدها به افتخار ملکه انگلیس نام آن را به بلوار الیزابت تغییر می‌یابد.

بلوار کشاورز در دوره پهلوی ساخته شد در آن زمان تازه منطقه ۶ تهران در حال شکل‌گیری بوده است. بلوار کشاورز زیبا که جز اولین بلوارهای ایران است از همان ابتدای ساخت محل گردش و تفریح مردمان بوده است. ازآنجاکه نهر کرج از بلوار کشاورز عبور می‌کرد سبب ایجاد سرسبزی و دارودرخت در این منطقه می‌شده، همان‌طور که می‌دانید وجود نهر جاری و درختان سرسبز هر منطقه‌ای را می‌تواند به یک مکان تفریحی مبدل سازد. بلوار کشاورز نیز از همان ابتدا محل تفریح تهرانی‌ها در آخر هفته‌ها بوده است. بعد از گذشت مدتی کافه‌ها و رستوران‌ها پای خود را به بلوار کشاورز باز کردند یکی از آن کافه و رستوران‌های معروف کوچینی بود که آن زمان راه‌اندازی شد.

علت نام‌گذاری بلوار الیزابت به بلوار کشاورز

بعد از انقلاب هم که نام بلوار به کشاورز تغییر کرد. اگر برایتان سؤال شده که چرا کشاورز نامیده شد، باید بگویم دلیل آن، وجود ساختمان قبلی وزارت کشاورزی و ساختمان فعلی قوه قضاییه است که در بلوار کشاورز قرار دارند. ۴۰ سال است که مردم به نام بلوار کشاورز عادت کرده‌اند و آن را به همین نام خطاب می‌کنند.

بلوار کشاورز علاوه بر زیبایی، ازنظر تاریخی و ملی هم دارای اهمیت است. با تلاش‌های بی‌وقفه و بسیار که از سال ۱۳۹۴ شروع شد بالاخره در فهرست میراث ملی ایران در تاریخ ۲۸ شهریور به شماره ۳۱۳۲۱ ثبت گرید.

 

آشنایی بیشتر با موقعیت جغرافیایی بلوار کشاورز

بلوار کشاورز ۲. ۲ کیلومتر طول دارد که به‌صورت شرقی-غربی از میدان ولیعصر آغاز می‌گردد و در ابتدای خیابان دکتر غریب به‌پایان می‌رسد. آگر از ابتدا تا انتهای بلوار کشاورز قدم بزنید با خیابان‌هایی مانند فلسطین، حجاب، وصال شیرازی، ۱۶ آذر، کارگر و جمال‌زاده مواجه خواهید شد. یکی از پارک‌های تهران که لاله نام دارد در نزدیکی بلوار کشاورز است. تمام خیابان‌هایی که نام بردیم جز بافت‌های قدیمی و خاطره‌انگیز تهران هستند. بلوار کشاورز حاوی چندین بیمارستان معروف مانند پارس، یاس سپید، ساسان و آریا نیز هست که به‌نوعی می‌توان گفت وجود این بیمارستان‌ها بلوار کشاورز را تبدیل به یک مرکز درمانی نیز نموده است.

بلوار کشاورز ین بلوار ازنظر تاریخی نیز اهمیت چندان دارد چراکه چندین موزه معروف مانند موزه فرش و موزه هنرهای معاصر در خود جای‌داده است. ازنظر فرهنگی نیز نام بلوار کشاورز همچنان در میان می‌آید؛ مراکز فرهنگی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در بلوار کشاورز قرار دارد.

بلوار کشاورز جایی به‌یاد‌ماندنی برای تهرانی‌ها

بلوار کشاورز شرقی_غربی که در منطقه ۶ تهران است یکی از تفرجگاه‌های تهرانی‌ها به‌حساب می‌آید که برای بازدید از آن نیازی به پرداخت پول ندارید؛ بلوار کشاورز در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و به‌طور رایگان منتظر گام‌های آهسته شما بر پوست سنگفرش‌های خود است. علاوه بر این در اطراف بلوار کشاورز چندین سینما وجود دارد که اگر تمایل داشتید می‌توانید برای تماشای فیلم به آن‌ها مراجعه نمایید. ازجمله این سینماها سینما بلوار است که در بلوار کشاورز واقع‌شده است.

رستوران‌ها و هتل‌هایی نیز در بلوار کشاورز واقع‌شده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها رستوران شاندرمن و هتل بلوار است. هتل اسپیناس تهران هم که یکی از مجلل‌ترین هتل‌های شهر است به‌تازگی به جمع آن‌ها افزوده‌شده است؛ محل برگزاری جشن‌ها سمینارها و گردهمایی‌هاست. در همین حوالی بلوار کشاورز مرکز خرید و بازارچه کوچکی قرار دارد که کالاهای خوراکی، لباس، آرایشی و… در آن به فروش می‌رسد اگر قصد خرید دارید می‌توانید به بلوار کشاورز مراجعه کنید در این میان نام مرکز خرید کیش به چشم می‌خورد که قدمتی چند ده ساله دارد. این مرکز خرید در نزدیکی بلوار کشاورز و میدان ولیعصر واقع‌شده است.

دانشگاه تهران بلوار کشاورز

دانشگاه تهران از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران در اطراف بلوار کشاورز و در خیابان انقلاب واقع‌شده است. این نقطه از تهران پر از کافی‌شاپ و کتاب‌فروشی است که این ویژگی آن را به پاتوق دانشجویان و جوانان تبدیل کرده است.

بلوار کشاورز در تمام فصول سال زیباست؛ چه در بهار در اوج سرسبزی، چه در پاییز در اوج زردی، چه در زمستان در اوج سردی و چه در تابستان در اوج گرمی همواره دلپذیر است. تصور صحنه‌ی قدم زدن بر روی برگ‌های خزان‌کرده آن و یا تصور باران بهاری و خیس شدن از آن حس‌هایی است که همه را شاعر خواهد کرد. حتماً یک شب را برای قدم زدن در بلوار کشاورز اختصاص دهید مطمئن هستم با یک‌بار امتحان، به یک کار روتین که جز عادت‌های شماست تبدیل خواهد شد.

سنگفرش‌های بلوار کشاورز آن را از سطح آسفالت معابر شهری متمایز می‌سازد. وجود نیمکت‌ها که برای نشستن عابران در نظر گرفته‌شده‌اند نیز بر خاص بودن آن می‌افزاید.

بلوار کشاورز کجاست؟

مسیریابی بلوار کشاورز بسیار آسان است که از چند طریق امکان‌پذیر است. برای رسیدن به بلوار کشاورز از طریق تاکسی باید به خطی‌های اطراف بلوار کشاورز مراجعه کنید. اتوبوس‌های بی‌آرتی تجریش_راه‌آهن نیز از ابتدای بلوار کشاورز گذر می‌کنند. جهت استفاده از مترو نیز باید یکی از خطوط ۳ یا ۴ مترو تهران را انتخاب کنید؛ هر دو ایستگاه انقلاب اسلامی (خط ۴) و میدان ولیعصر (خط ۳) به بلوار کشاورز دسترسی دارند؛ اما بهترین انتخاب همان ایستگاه میدان ولیعصر عج است که به‌طور اختصاصی یک خروجی به نام بلوار کشاورز نیز دارد.

پارک لاله نزدیک بلوار کشاورز

بوی بلال، هوای خنک‌تر از محیط اطراف، صدای خنده و بازی کودکان، تجمع ورزشکاران، دوچرخه‌های در حال عبور شما را یاد چه می‌اندازد؟ درست حدس زدید! به پارک لاله خوش‌آمدید. پارک لاله که در کنار بلوار کشاورز قرارگرفته محل تجمع خانواده‌ها و افراد با طیف سنی متفاوت است. پارک لاله تهران که در نزدیکی بلوار کشاورز قرار دارد یکی از قدیمی‌ترین و خاطره‌انگیزترین پارک‌های تهران است. در این پارک پوشش گیاهی متنوعی فضا را سبزپوش کرده است؛ ازجمله گونه‌های درختی پارک لاله چنار، بلوط، کاج، صنوبر، اقاقیا، افرا، توت، بید و… است.

این پارک نزدیک بلوار کشاورز، درگذشته به محله جلالیه شهرت داشته است که در آن فعالیت-‌های نظامی، سوارکاری و مسابقات مختلف برگزار می‌گردیده است. مساحت این پارک به ۳۵۰٬۰۰۰ مترمربع می‌رسد که در سال ۱۳۴۵ تأسیس گردیده است. در ابتدا نام این پارک فرح بود.

این پارک امکانات ورزشی، وسیله‌های ورزشی و دوچرخه برای بازدیدکنندگان دارد؛ حتی قسمتی از پارک به زمین‌بازی والیبال، بدمینتون و… تبدیل‌شده است که در نزدیکی‌های عصر ورزشکاران برای تمرین و بازی‌های گروهی مانند والیبال در آن ناحیه جمع می‌شوند.

این پارک دارای مجسمه‌ها و پیکره‌هایی از مشاهیر بنام تاریخ است که در بخش‌های مختلف پارک قرار دارند. علاوه بر این باغ‌موزه هنرهای معاصر نیز در پارک لاله قرار دارد.
پارک لاله در سمت جنوب به بلوار کشاورز، از سمت شمال به خیابان فاطمی، از سمت غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان حجاب راه دارد. این بوستان سرسبز همه‌روزه در طول شبانه‌روز باز است ولی مجموعه‌های داخل پارک مانند کانون پرورشی و بازارچه ساعات مشخصی برای بازدید دارند.

بلوار کشاورز طرح ترافیک است؟

اگر با خودرو شخصی قصد رفتن به پارک لاله را دارید حواستان به ساعات طرح ترافیک باشد تا جریمه نگردید. برای خلاصی از دلهره ترافیک و طرح ترافیک مترو گزینه بهتری است.  نزدیک‌ترین ایستگاه به پارک لاله میدان انقلاب اسلامی است، بعد از پیاده شدن از مترو می‌توانید از تاکسی‌های موجود در میدان انقلاب بخواهید تا شما را به پارک لاله برسانند. ایستگاه میدان ولیعصر بهترین ایستگاه برای رفتن به پارک لاله است که بعد از خروج از سمت خروجی بلوار کشاورز باید چنددقیقه‌ای پیاده‌روی کنید تا به پارک برسید. اتوبوس‌هایی که از سمت پارک لاله و یا بلوار کشاورز عبور می‌کنند از گزینه‌های دیگر رفت‌وآمد به آن سمت هستند.

کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارک لاله در قسمت شرق این بوستان قرارگرفته است که به اجرای نمایش، تئاتر عروسکی، موسیقی و اجراهای دیگر می‌پردازد. وجود کانون‌های پرورش فکری همواره باعث بالا رفتن سطح فرهنگ و دانش مردم است. در این کانون‌های پرورش فکری اغلب کلاس‌های آموزشی با محتواهای گوناگون برگزار می‌گردد. ازجمله کلاس‌های آموزشی هنری موجود در این کانون‌ها نقاشی، طراحی، خیاطی، آشپزی و… است که همواره مورد استقبال خانواده‌هایی که در خانه کودک و یا نوجوان دارند قرارگرفته است. این شعبه که یکی از فعال‌ترین شعب کانون در سراسر ایران است در سمت شرقی پارک قرارگرفته و فاصله خوبی با مترو دارد. همین موضوع امکان رفت‌وآمد را برای علاقه‌مندان آسان می‌کند.

 

موزه فرش تهران

موزه فرش تهران در ۱۳۵۶/۱۱/۲۲ توسط فرح پهلوی یک سال قبل از انقلاب اسلامی تأسیس گردید. موزه فرش از موزه‌های تخصصی به شمار می‌رود که موضوع محوری آن فرش، قالیچه، تابلو فرش و… است. این موزه با هدف پژوهش در سوابق، تحصیل تاریخ، پی بردن به کیفیت فرش و آشنایی با صنعت فرش ایجاد گردید. متأسفانه بعد از گذشت چندین سال از تأسیس موزه فرش، هنوز فاقد بروشور، سایت، کاتالوگ و نشانی اینترنتی است و در تمامی این سال‌ها مجهور باقی‌مانده است.

بَنای موزه فرش

اگر به تاریخ هنر ایران نگاه بیندازیم همواره نام فرش در آن برجسته است؛ هنر فرش‌بافی یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای موجود در ایران‌زمین است. موزه فرش تهران جایی است که می‌توانید به این نکته پی ببرید. معماری موزه فرش با موضوع آن تناسب دارد.  عبدالعزیز فرمانفرماییان از بنیان‌گذاران نظام‌مهندسی جدید است که درعین‌حال طراحی آثار بزرگ و مهمی همچون فرودگاه مهرآباد، استادیوم آزادی، کاخ نیاوران، ساختمان بورس و موزه فرش ایران را بر عهده داشته است. این شخص هنرمند نمای بیرونی موزه را همچون دار یک قالی ساخته است به‌طوری‌که اصالت و خصلت ایرانی بودن در آن محفوظ و مشهود است. وسعت این موزه ۳٬۴۰۰ متر است که از دو تالار مجزا تشکیل‌شده است.

تالار اصلی در طبقه همکف، با ۱۵۰ عدد قالی از دوره‌های مختلف تاریخی (از قرن نهم تا دوره معاصر) جز نمایشگاه‌های دائمی فرش به‌حساب می‌آید. ۱۳۵ عدد از این قالی‌ها از شهرهای مختلف ایران مانند اصفهان، تبریز، کاشان، کرمان، کردستان و خراسان گرد هم آمده‌اند. تالار فوقانی نیز برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و موضوعی در نظر گرفته‌شده است. علاوه بر این‌ها یک کتابخانه تخصصی با ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های آلمانی، فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی وجود دارد که مرجع کاملی برای دانشجویان، پژوهشگران، محققین و علاقه‌مندان به فرش و هنر قالیبافی ایران است. این کتابخانه اطلاعات ارزشمندی در اختیار تمام اقشار جامعه قرار می‌دهد. حتی اگر تمایل به خرید کتاب داشتید این حوزه کتاب برای فروش نیز دارد.

آشنایی با برخی از فرش‌های موزه

قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی یک قالیچه بسیار زیبا و پرارزش در قطع ۱۳۰*۲۲۰ است که توسط فرش‌بافان ایرانی بافته‌شده است. طبق اسناد موجود به نظر می‌رسد که این قالیچه متعلق به عهد قاجار باشد. این قالیچه تصویر میرزا کوچک خان جنگلی همراه با اسلحه کمری و تفنگ ترسیم می‌کند.

فرش بختیاری در بدو ورود به موزه چشم شما را به سمت خود خواهد کشاند؛ این فرش در عین سادگی زیباست. الگوی بافت آن یک الگوی خشتی است که اصالت بختیاری فرش را نمایان می‌سازد. فرش اصفهان از دیگر فرش‌های موجود در این موزه است که به دوره صفویه بازمی‌گردد. فرش کرمان نیز شخصیت‌های تاریخی یا داستانی مانند شاهنامه را به‌صورت قصه نشان می‌دهد. در این فرش نگاره‌های دیگر همچون حیوانات نیز به چشم می‌خورد.

موزه فرش همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر میزبان دوستداران فرش و قالی است؛ در ایام سوگواری و روزهای دوشنبه موزه فرش تعطیل است.

هتل اسپیناس بلوار کشاورز

هتل اسپیناس بلوار یا هتل اسپیناس خلیج‌فارس یکی از هتل‌های واقع در بلوار کشاورز است. این هتل با معماری مدرن و فضای زیبا و لاکچری خود توان القای آرامش را در مسافرین سکنی گزیده در این هتل را دارد. هتل اسپیناس یک هتل پنج ستاره است که تمام استانداردهایی را که از یک هتل خوب انتظار می‌رود را برآورده می‌سازد. هتل اسپیناس تهران از سری هتل‌های اسپیناس واقع در کل ایران است. این هتل دومین هتل از مجموعه هتل‌های اسپیناس است که در ۱۳۸۵/۱۱/۲۷ کلنگ ساخت آن در ناحیه بلوار کشاورز تهران زده شد و بعد از ۲۷ ماه در اسفند ۱۳۸۸ افتتاح گردید.

ازآنجاکه این هتل در مرکز تهران (بلوار کشاورز) واقع‌شده است موقعیت دسترسی به پارک لاله، تئاتر شهر، میدان ولیعصر، خیابان کریم‌خان، انقلاب، خیابان فاطمی و… را داراست؛ ازاین‌رو این هتل امکان دسترسی به نقاط مختلف شهر را دارد. ایستگاه مترو میدان ولیعصر در نزدیکی هتل خلیج‌فارس قرار دارد پس اگر از شهرستان عازم تهران شده‌اید و وسیله نقلیه همراه خود نیاورده‌اید امکان استفاده از مترو به‌راحتی برای شما فراهم است. فاصله این هتل تا نواحی مهم شهر با خودرو عبارت است از: فرودگاه امام خمینی ۳۸ دقیقه، فرودگاه مهرآباد ۱۵ دقیقه و چهار راه ولیعصر ۶ دقیقه است.

این هتل از لوکس‌ترین هتل‌های تهران است که ۱۶ طبقه بالای زمین و ۴ طبقه زیرزمین دارد. این هتل با ۲۷۴ باب اتاق آماده خدمت‌رسانی به مسافران عزیز است. از امکانات این هتل می‌توان به تاکسی‌سرویس، خشک‌شویی، سالن زیبایی، استخر، سونا، جکوزی، سونا، سالن ماساژ، باشگاه بدن‌سازی، کافی‌شاپ، سالن مجهز به برگزاری سمینار و… اشاره کرد.
اتاق‌های این هتل نیز مجهز به میز کار، یخچال، مینی بار، سیستم تهویه، تلویزیون، سرویس بهداشتی، حمال و… است. اتاق‌ها استاندارد بوده و شامل انواع یک‌تخته، دوتخته، دونفره است. شما در این اتاق‌ها قادر به مشاهده تلفیق زیبایی و راحتی باهم هستید.

عکاسی در بلوار کشاورز

جلوه سنگفرش خیابان، نیمکت خالی و درخت سوژه‌ی ناب هر عکاسی می‌تواند باشد. در هر چهارفصل سال بلوار کشاورز بک‌گراندی زیبا برای عکس‌های شما خواهد بود. حتی با دوربین گوشی خود نیز می‌توانید عکس-‌های هنری خوبی از بلوار کشاورز تهران شکار کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.