رودخانه های اطراف تهران، هم تفریح کنید هم ورزش و آب‌بازی

بیشتر کسانی که در تهران زندگی می‌کنند همیشه مشکل زمان در سفر دارند. اگر بدانید جاهای دیدنی و رودخانه های اطراف تهران در فاصله کمی از این شهر قرار دارند دیگر وقت نداشتن و زحمت مسافت‌های طولانی برایتان حل خواهد شد.

چون می‌توانید با یک سفر یک روزه به اطراف تهران به جاهای طبیعی و سرسبز تهران بروید و تفریح دلچسبی داشته باشید.

با این حال رودخانه های اطراف تهران یکی از جاذبه‌هایی است که می‌تواند محل مناسبی برای تفریح، آب‌بازی و گذراندن یک روز بهاری و تابستانی باشد. پس در ادامه همراه ما در این یادداشت تهران مبل باشید.


  • رودخانه کن، از بهترین تفرجگاه‌های پایتخت برای عاشقان تفریح و کوهنوردی

این رودخانه معروف تهران یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین رودخانه های اطراف تهران است که 30 کیلومتر طول دارد.

منطقه‌ای که رودخانه در آن قرار دارد را همه به اسم روستای کن سولقان می‌شناسیم و جایی است که شما می‌توانید دلتان را به طبیعت بزنید و یک تفریح خوب در آنجا داشته باشید.

هر چند رودخانه کن هنوز هم توی تهران است ولی به‌خاطر ساخت‌سازها دیگر در معرض دید نیست. حتی اگر بخواهید بیشتر درمورد این رودخانه بدانید این است که آب دریاچه چیتگر از رودخانه کن سولقان تامین می‌شود.

حالا به‌خاطر همین رودخانه‌، روستاهای زیادی در اطراف کن هستند که خیلی سرسبز و خوش آب‌وهوا هستند تا جایی که تابستان‌ها می‌توان کلی مسافر اینجا دید.

مثلا روستاهای وردیج، طالون، واریش و سنگان با داشتن باغ‌های میوه و طبیعت زیبا همیشه به‌خصوص توی آخرهفته‌های ماه‌های گرم سال شلوغ است تا جایی که می‌توان گفتن جای سوزن انداختن پیدا نمی‌کنید اگر دیر به اینجا برسید.

راستی سرسبز بودن و وجود توتستان زیبا در روستاهای رودخانه کن شرایط خوبی را برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان این منطقه فراهم کرده تا جایی که پیشنهاد می‌کنیم در روزهای تعطیل و در طول سفر به تهران این فرصت را از خود نگیرید.

روی نقشه ببینید!

رودخانه کن

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Alireza barzegarzadeh

بیشتر بخوانید: مسیرهای دوچرخه سواری تهران، پا به رکاب در دل پایتخت


  • رودخانه ولنجک با جذابیت‌های همیشگی‌ دل همه را برده است

این رودخانه در منطقه لاکچری تهران قرار دارد و از دامنه‌های کوه توچال سرچشمه گرفته است.

به‌خاطر همین ویژگی همه برای تفریحات تابستانی در کنار رودخانه ولنجک در تهران همیشه آماده‌اند تا بتوانند حتی برای چند ساعتی در کنار این رودخانه باشند و از آب‌وهوا و طبیعت زیبای آن لذت ببرند. 

شاید بتوان گفت رودخانه ولنجک در بین رودخانه های اطراف تهران از پرطرفدارترین مسیرهای طبیعت‌گردی شمال تهران است که خیلی‌ها برای کوهنوردی، طبیعت‌گردی و حتی پیاده‌روی به آنجا می‌روند.

رودخانه ولنجک جدای از طبیعت زیبا و آب‌وهوای خوب، صخره‌های بلند، درختان سرسبز و قدیمی دارد که همین ویژگی‌ها جذابیت منطقه را بیشتر کرده است.

شما اگر به رودخانه ولنجک بروید از امکاناتی مثل وسایل ورزشی، آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی، محوطه سازی‌های زیبا و سنگفرش، دیوارچینی اطراف دره و مجموعه تفریحی و ورزشی توچال که در نزدیکی آنجا هستند هم می‌توانید استفاده کنید.

برای دسترسی به رودخانه ولنجک اول باید از خیابان مقدس اردبیلی و یا بزرگراه شهید چمران به سمت ولنجک بروید و در انتهای خیابان ولنجک از ورودی تله کابین توچال به سمت این رودخانه زیبا و دوست‌داشتنی تهران حرکت کنید.

روی نقشه ببینید!

رودخانه ولنجک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sajad Imanian

بیشتر بخوانید: رستوران های اوین ولنجک، از لوکس‌ترین تا دنج‌ترین


  • رودخانه گلابدره، از ییلاق‌ها و رودخانه‌های باصفا در بین رودخانه‌های اطراف تهران 

گلابدره را همه به هوای عالی و خوش می‌شناسند تا جایی که در هر فصل سال و هر روز هفته که بخواهید به گلابدره بروید هوای خنک، سرسبزی زیبا و صدای پرندگان کوچک حسابی شما را سرحال می‌کنند.

البته همه این سرسبزی و خنکی به‌خاطر رودخانه گلابدره است که از کوه‌های شمال تهران سرچشمه گرفته و به رودخانه دربند می ریزد.

از تفریحات لذت‌بخش و امکانات رفاهی که در اطراف رودخانه گلابدره هستند می‌توان به رستوران، بوفه و چایخانه، دریاچه، مسیر تندرستی کوهستانی، پیست دوچرخه‌سواری تهران، دیواره صخره‌نوردی، آلاچیق، آبشار، سکوهای نشیمن، دستگاه‌های ورزشی و کوهنوردی و پرنده‌‌نگری اشاره کرد،.

البته سورتمه ‌ای که در ارتفاعات بوستان گلابدره است جایی است که شما می‌توانید منظره کامل تهران را از آنجا ببینید.

خلاصه که رودخانه گلابدره در دره‌ای زیبا همراه با مسیر و درختان سرسبز و دیواره‌های سنگی واقع شده که تهرانی‌ها و گردشگران را در تعطیلات و دیگر روزها به اینجا می‌کشاند تا بتوانند اینجا کمی در سکوت و آرامش باشند.

مسیر دسترسی به رودخانه گلابدره از سمت میدان تجریش به سمت خیابان دربند و سپس به خیابان شکیبایی یا گلابدره است.

روی نقشه ببینید!

رودخانه گلابدره

منبع عکس گوگل مپ، عکاس aLiReZa DaDbEh

بیشتر بخوانید: لیست بهترین تفریحات تهران ؛ معرفی مراکز تفریحی شهر تهران


  • رودخانه دربند، پرطرفدارترین مسیر تفریحی و کوهنوردی در میان رودخانه های اطراف تهران

رودخانه دربند یکی دیگر از رودخانه های معروف تهران است که در شمال تهران و پای کوه‌های توچال قرار دارد. این رودخانه در کنار قدمت تاریخی فضای دلنشین و محبوبی در بین تهرانی‌ها دارد. بستر رودخانه سنگی است و در تمامی روزهای سال آب دارد.

 شما می‌توانید با توجه به ذائقه فصلی خود در هر یک از چهار فصل سال برای بازدید از این رود بروید و در این مسیر هم تفریح کنید و هم کوهنوردی.

البته که فصل بهار که با آب شدن برف‌ها، رودخانه پر از آب و خروشان است خیلی زیبا و دیدنی می‌شود که پیشنهاد می‌شود برای یکبار هم که شده در این فصل به دیدن رودخانه و محله‌های زیبای دربند بروید.

خوب فصل تابستان است و همه دنبال هوای خنک در تهران تا بتوانند نفسی تازه کنند. کجا بهتر از طبیعت زیبای رودخانه دربند می‌تواند در نزدیکی تهران حالتان را خوش کند.

اینجا آنقدر زیباست که حتی فصل پاییز و رنگ‌های متفاوت و خاص آن همه عکاسان و عاشقان طبیعت را به اینجا می‌کشاند تا ساعت‌ها در فضای دلنشین عکس یادگاری ببینید و در اطراف این رودخانه قدم بزنند و با کلی انرژی به خانه برگردند.

البته از امکانات دربند نمی‌توان گذشت اینجا رستوران‌ها، کافه‌ها و گاری‌های پر از خوراکی‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ای دارد که در کنار رودخانه قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید شکم‌گردی خوبی را هم اینجا داشته باشید.

شما اگر اهل کوهنوردی باشید می‌توانید به قسمت‌های بالاتری از رودخانه دربند هم بروید و منظره‌ زیبای تهران و درختان سرسبز اطراف را از آنجا ببینید.

مسیر رفتن به رودخانه دربند خیلی راحت استو برای این کار کافی است از هر نقطه‌‌ای از تهران که هستید خودتان را به میدان تجریش و خیابان جلالوند برسانید. پس از آن از میدان سربند، شما بدون دردسر به مسیر مورد نظر برای رسیدن به رودخانه دربند می‌روید.

روی نقشه ببینید!

رودخانه دربند

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Hafizi

بیشتر بخوانید: سورتمه تهران، سقوطی با طعم ترس و هیجان


  • رودخانه درکه، پناهگاهی سرسبز و آرامش‌بخش در شمال تهران

رودخانه درکه با قدمت 800 سال‌اش از کوه‌های شاه نشین و توچال سرچشمه گرفته و شاخه اصلی آن هفت چشمه است. البته باید گفت که ترکیب جذاب رودخانه درکه به همراه درختان سرسبز اطراف آن، نقش بزرگی اوی خوش‌آب‌‎وهوابودن این منطقه از تهران دارند.

این رودخانه مثل دیگر رودخانه های اطراف تهران در منطقه یک پایتخت قرار دارد که با پیمایش مسیر کوهستانی شیب‌دار چشمه‌ها و آبشارهای مختلف را در خود ایجاد کرده. طبیعت اطراف درکه مثل یک تابلوی نقاشی خیال‌انگیز قرار است کام هر رهگذری را اینجا شیرین کنند.

شاید همین ویژگی‌های درکه است که این منطقه را به محلی برای تفریح و خوش‌گذرانی تهرانی‌ها کرده،

تا جایی که در روزهای تعطیل و یا آخر هفته‌ها درکه خیلی شلوغ است و شما اگر حتی 5 صبح هم به درکه بروید خلوتی را آنجا نمی‌بینید. شما هم اگر دوست دارید به ‌کوه‌نوردی بروید، ارتفاعات درکه می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

مسیر دسترسی رودخانه درکه منطقه شمیرانات به این صورت است که شما باید از بزرگراه چمران و یا خیابان مقدس اردبیلی به طرف خیابان یمن بروید و در ادامه مسیر از آنجا به سمت میدان شهید شهریاری رفته و با گذشتن از خیابان زیبای درکه، به این رودخانه معروف و پرطرفدار تهران برسید.

البته که مسیر دسترسی به سمت این رودخانه تقریبا یک ساعتی پیاده‌روی دارد و اول باید به سمت پناهگاه پلنگ چال حرکت کنید و به جنگل‌های کارا برسید و از اینجا کامل سرچشمه را از دور تماشا کنید.

روی نقشه ببینید!

رودخانه های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Golzadeh

بیشتر بخوانید: درکه تهران را می شناسید؟


  • رودخانه فرحزاد، رودی از مسیر کوهستان تا عمق بافت تهران

رودخانه دره فرحزاد یکی از جذاب‌ترین رودخانه تهران با طبیعت متنوع و زیباست که از کوهستان‌های شمالی تهران شروع شده و تا عمق بافت تهران می‌رود. تا جایی که اگر به پارک پردیسان بروید نشانه‌هایی از رودخانه فرحزاد را می‌بینید که با محیط شهری ترکسی شده است.

این رودخانه  در کنار جاذبه‌های طبیعی و مسیرهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی، ارزش‌های تاریخی و فرهنگی هم برای تهرانی‌ها دارد. هم در مسیر راه قدیمی امام زاده داود است و هم در امتداد میدان آزادی.

مسیر رودخانه فرحزاد از کنار روستای فرحزاد می‌گذرد و در ادامه مسیر از بزرگراه شهید همت تا بزرگراه رسالت را در برمی‌گیرد و تا جایی که می‌توان گفت در مجاورت پارک پردیسان بوده و پس از بزرگراه رسالت به رودخانه کن می‌ریزد.

روی نقشه ببینید!

رودخانه فرحزاد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

بیشتر بخوانید: معرفی مسیرهای کوهنوردی تهران


  • رودخانه سرخه حصار، از رودخانه های اطراف تهران در منطقه شرق پایتخت

آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل، بهترین فرصت برای تهرانی هاست تا از هوای آلوده و خیابان‌های پرترافیک خودشان را به مناطق خوش‌آب‌وهوا برسانند تا برای شروع کارهای روزهای آینده، انرژی دوباره بگیرید.

در این میان رودخانه سرخه حصار به همراه پارک و طبیعت زیبایش یکی از بهترین گزینه‌ها برای لذت از هوای تازه و آرامش طبیعت است.

پس سریع باروبندیل را جمع کنید و با خانواده به سمت شرق تهران و این رودخان بروید. همانطور که می‌دانید پیک‌نیک دسته‌جمعی از لذت‌بخش‌ترین خوش‌گذرانی‌ها در منطقه سرخه حصار است.

تا اینجا اگر در مورد رودخانه های اطراف تهران صحبت کرده بودیم همگی محدود به شمال تهران بود اما  رودخانه سرخه حصار برعکس همه از شمال کوه‌های شرق تهران سرچشمه گرفته و خط جداکننده کوه‌های شرق پایتخت و دامنه‌های قله توچال است.

تا جایی که می‌توان گفت رودخانه سرخه حصار از دو منبع آبی جاجرود و دماوند سرچشمه می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رودخانه جاجرود و دماوند از معدود رودخانه های اطراف تهران هستند که در آن می‌توان هنوز هم ماهیگیری کرد. البته آب این رودخانه ها هم از پارک ملی سرخه حصار، بزرگراه هجرت و افسریه عبور کرده و در آخر به رودخانه باختر می‌ریزد.

هر چند آب‌و‌هوای حاشیه رودخانه سرخه حصار نسبت به رودخانه های شمال تهران گرم‌تر و خشک‌تر است اما در سرسبزی باغ های اطراف و پارک ملی سرخه حصار چیزی کمتر از مناطق شمالی تهران ندارد.

است. 

مسیر دسترسی رودخانه سرخه حصار از اتوبان رسالت شرق به بزرگراه شهید یاسینی شرق است. شما می‌توانید از دو راه اصلی ارتباطی به این منطقه بروی که راه اول جاده خجیر  است که از دو راهی زرشکی می‌گذرد و راه دوم جاده قصر فیروزه است که شما را راهی سرخه حصار می‌کند.

روی نقشه ببینید!

سرخه حصار از رودخانه های اطراف تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Solmaz Alimoradi

بیشتر بخوانید: معرفی پارک جنگلی سرخه حصار در سال 1400


 

خلاصه که اگر در تهران هستید و در تعطیلات و روزهای آخر هفته یا در هر روزی که زمان کافی برای استراحت و تفریح دارید، پیشنهاد می‌کنیم باروبندیل را ببندید و به سمت رودخانه های اطراف تهران بروید و دل طبیعت این مناطق دیدنی تهران خودتان را مهمان آرامش کنید.

چون رودخانه های اطراف تهران در تمام روزهای سال از بهترین گزینه‎‌ها برای طبیعت‌گردان، کوهنوردان و کسانی است که دوست دارند از هوای پاک اطراف تهران لذت ببرند.

 امیدواریم با یک برنامه‌ریزی خوب در این تابستان از گشت‌وگذار در اطراف این رودخانه‌های تهران تا جایی که می‌توانید لذت ببرید و خاطره‌ای خوش در آنجا برای خود بسازید.

اگر هم قبلا به دیدن رودخانه های اطراف تهران رفته‌اید، حتما از تجربه‌های خودتان برای ما و خوانندگان تهران مبله بنویسید. شاید مواردی باشد که ما در یادداشت‌های خود آن را فراموش کردیم.


سوالات متداول

بهترین رودخانه های اطراف تهران برای پیک نیک کدام هستند؟

رودخانه ولنجک، رودخانه کن، رودخانه دربند، رودخانه گلابدره، رودخانه درکه و رودخانه سرخه حصار از مشهورترین رودخانه های اطراف تهران برای پیک نیک و تفریح هستند.

بهترین رودخانه های اطراف تهران که در مسیر آن می‌توان کوهنوردی کرد کدام است؟

رودخانه کن، دربند، گلابدره و درکه با فضایی که در اطراف خود دارند می‌توانند مسیر فوق‌العاده‌ای برای عاشقان کوهنوردی باشند.

در کدام یک از رودخانه های اطراف تهران می‌توان ماهیگیری کرد ؟

رودخانه‌های جاجرود و دماوند از بهترین رودخانه های اطراف تهران برای ماهیگیری هستند.

کدام رودخانه تهران از کوه های شرقی تهران سرچشمه دارد؟

رودخانه سرخه حصار تنها رودخانه تهران است که برخلاف کوه‌های شمالی از کوه‌های شرقی سرچشمه تامین آب دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.