پلنگ چال، پاتوق کوهنوردان و طبیعت‌گردان تهرانی

کوهپیمایی، کوهنوردی و طبیعت گردی در شمال تهران آن هم در مسیر پلنگ چال حال‌وهوای دیگری دارد. چون این پناهگاه در درکه تهران قرار دارد و شما می‌توانید همه زیبایی‌های طبیعت را اینجا یک‌جا ببینید. در این صعود شما می‌توانید در مسیر از داخل دره پلنگ چال و از کنار رودخانه عبور کنید و یکی از زیباترین مسیرهای صعود به ارتفاعات شمال تهران را با جان دل حس کنید.


پلنگ چال کجاست؟ چطور به این پناه‌گاه برویم؟

منطقه پلنگ چال در شمال محله اوین درکه تهران واقع شده است. این ناحیه کوهستانی در دامنه جنوب غربی کوه‌های توچال قرار دارد. از قلل اطراف این منطقه می‌شود به چین کلاغ و دوشاخ اشاره کرد. در شمالی ترین قسمت پلنگ چال می‌توانید قله شاه نشین و سربازارک را مشاهده کنید.

روی نقشه ببینید!

پلنگ چال

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hussein Z

مسیرهای دسترسی به پلنگ چال

شما برای رفتن به پلنگ‌چال می‌توانید هم از خودرو شخصی و هم از مترو و اتوبوس استفاده کنید:

  • با استفاده از ماشین شخصی

 از اتوبان چمران وارد خیابان یمن شوید، اولین چهارراه را به دست چپ بپیچید و وارد خیابان رشیدالدین فضل الله شوید. سپس خیابان فضل الله را مستقیم به جلو برانید بعد از میدان شهریاری وارد درکه می‌شوید.

  • با استفاده از وسایل نقلیه عمومی

 با استفاده خط یک مترو یا خط چهار اتوبوس بی آر تی در نزدیکی بازار تجریش پیاده شده و در ایستگاه اتوبوس تجریش، نزدیک امام زاده صالح مینی‌بوس‌های درکه را سوار شوید.

مسیر کوهنوردی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ahura karimi

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را بهم بدوزید


مسیرهای صعود به قله پلنگ چال

مسیر صعود به قله پلنگ چال از بین کوچه‌های محله درکه آغاز شده و با عبور از میان کافه رستوران‌ها به سوی پناهگاه ادامه دارد تا شما بعد از استراحت کوتاه خودتان را به بالای قله برسانید. هر مسیر را برایتان جداگانه اینجا توضیح می‌دهیم:

  • صعود به قله پلنگ چال از درکه،  مسیر اصلی صعود

مسیر صعود به این قله از درکه مسیر اصلی صعود به این قله است. برای رسیدن به آن باید از میدان درکه به ارتفاع ۱۷۰۰ متر آغاز کنید و سپس خودتان را به پناهگاه برسانید. از اینجا باید از مسیر کنار پناهگاه پلنگ چال در مسیر رودخانه ادامه داد. در طول مسیر یک باغ قرار دارد. سپس از دامنه نسبتا پرشیب به سمت یال حرکت کنید. برای رسیدن به قله باید از درکه باید حدود ۱۲ کیلومتر طی کنید.

پلنگ چال

منبع عکس گوگل مپ، عکاس سنا عادل

  • صعود به قله پلنگ‌چال از طریق یال چین کلاغ، طولانی ترین مسیر

برای صعود به این مسیر ابتدا باید خودتان را از طریق سعادت آباد یا دره جنگل کارا به قله چین کلاغ برسانید. سپس یک گردنه در سمت شمال شما وجود دارد که باید آن را به سمت قله دوشاخ پایین بروید. در اینجا یال حدودا ۳۰۰ متر است و شما پس از قرار گرفتن روی یال دو شاخ، از سمت چپ که یک مسیر پاکوب است به قله دو شاخ می‌رسید.
با قرارگیری روی قله دوشاخ، خط الراس قله را می‌توانید ببینید. سپس یک شیب وجود دارد که از طریق آن به قله اسپید و پس از آن سیاه سنگ و در نهایت به قله برسید. راستی در صورت آمادگی حتما این برنامه را در زمستان هم انجام دهید.

یال چین کلاغ

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Jafari

  • صعود به قله پلنگ‌چال از امامزاده داوود، کوتاه ترین مسیر

مسیر صعود به این قله از امامزاده داوود از طریق گردنه اشتر گردن انجام می‌شود. این گردنه پل ارتباطی بین منطقه پلنگچال و امامزاده داوود است. مسیر در اینجا پس از ورود به محوطه امامزاده آغاز می‌گردد. سپس از طریق غرب امامزاده داوود یک پاکوب در کنار رودخانه به آرامی ارتفاع خواهد گرفت.

مسیر صعود درکه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hussein Z

بیشتر بخوانید: لوکیشن های عکاسی تهران، ذره‌بین به دست باشید


کی برای کوهپیمایی به این قله برویم؟

یادتان باشد که بهترین زمان صعود به ارتفاعات پلنگ چال بهار و پاییز است. شما در فصل بهار می‌توانید در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و در فصل پاییز در ماه‌های مهر و آبان به این قله صعود کنید. اگر که شما علاقه بسیاری به صعود در زمستان دارید، می‌توانید این قله را در فصل زمستان انتخاب کنید.

پاییز در درکه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس nirtack

بیشتر بخوانید: رودخانه های اطراف تهران، هم تفریح کنید هم ورزش و آب‌بازی


درجه سختی صعود به پلنگ چال چقدر است؟

ارتفاع قله پلنگچال ۳۵۵۰ متر از دریا است. همانطور که گفتیم این قله چند مسیر صعود دارد که راحت‌ترین مسیر آن، از سمت امامزاده داوود است. در این میان مسیر صعود دره، مسیر سخت‌تری است اما بسیار زیباست و با دیدن این طبیعت زیبا و شنیدن صدای رودخانه‌ای که در بیشتر مسیر تا پناهگاه جریان دارد، می‌تواند خستگی را از بین ببرد.

مسیرهای کوهنوردی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Jafari

بیشتر بخوانید: تمام شعبه های نان سحر، از نان بولکی تا چاپاتا


صعود به پناهگاه پلنگ چال چقدر زمان می‌برد؟

معمولا مسیر پیمایش درکه تا پناهگاه پلنگ چال نیاز به ۲ تا ۳ ساعت کوهنوردی دارد. البته این زمان بستگی به میزان آمادگی جسمانی شما هم دارد و اگر حرفه‌ای باشید ممکن است به دو ساعت هم برسد. خلاصه شما برای رفت و برگشت به این قله با توجه به مهارت خود، به ۴ تا ۵ ساعتی زمان نیاز دارید.

کوهپیمایی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hussein Z

بیشتر بخوانید: اجاره خانه مبله، اقامتی بی‌دردسر در جای‌جای تهران


دیدن آبشار پلنگ چال در مسیر درکه تا پناهگاه را از یاد نبرید

این آبشار در فاصله کمی از پناهگاه پلنگ‌چال قرار دارد و هنگامی که شما پناهگاه را در بالا می‌بینید، آبشار را در سمت چپ‌تان خواهید دید. یادتان باشد که آبشار پلنگ چال در ماه‌های پرآب دو شاخه آب موازی دارد.

اگر می‌خواهید لذت بیشتری از آبشار ببرید، می‌توانید کفش‌های خود را درآورید و پایی به آب زنید تا از گرمای پاهایتان بعد از صعود کمتر شود.

پس با یک کوهپیمایی صبحگاهی نسبتا ساده، شما می‌توانید در یک روز تعطیل آخر هفته، آبشار پلنگ چال را ببینید و از دیگر جذابیت‌های درکه لذت ببرید و با ریه‌هایی پر از هوای تمیز به خانه برگردید.

آبشار پلنگ چال

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Behnamnw

بیشتر بخوانید: آبشار های تهران ؛ بهترین مقصد روزهای گرم تابستان


نکات ضروری که در صعود به پلنگ چال باید آویزه گوشتان کنید

اگر قصد دارید که از مسیر درکه به سمت پلنگ چال حرکت کنید، بهتر است یک کوله پشتی به همراه داشته باشید. محتویات داخل کوله پشتی باید برای ۷ ساعت باشد و در آن خوراکی‌های مثل کشمش، خرما، لقمه نان و پنیر و گردو، یک بطری آب، کلاه نقاب دار، کرم ضد آفتاب، یک سوت، چراغ قوه، پول نقد، لباس اضافی، یک نایلون کوچک برای زباله‌های شخصی و عصای کوهنوردی را قرار دهید.

تجهیزات کوهنوردی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Jafari

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


نظر شما در مورد پلنگ چال چیست؟ آیا تا‌به‌حال شما در مسیرهای صعود این قله بودید؟ کدام مسیر را به بقیه برای رفتن به پلنگ چال پیشنهاد می‌دهید؟ درجه سختی این مسیر را شما چطور دیدید؟ نظرات و تجربیات شما می‌تواند راهنمای خوبی برای ما و خوانندگان تهران مبله باشد.


سوالات متداول

طولانی‌ترین مسیر برای صعود به پلنگ چال کدام است؟
طولانی ترین مسیر صعود به قله پلنگچال از طریق یال چین کلاغ است.

ارتفاع قله پلنگ چال چقدر است؟

این قله ۳۵۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
نزدیک‌ترین مترو و اتوبوس برای رسیدن به پلنگ چال کدام خط است؟

خط اتوبوس و خط مترو میدان تجریش نزدیکترین خطوط مترو و اتوبوس برای رسیدن به پلنگ چال است. شما باید در ایستگاه‌های میدان تجریش پیاده شده و با تاکسی راهی این مسیر کوهنوردی تهران شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.