جنگل کارا، جنگل کوچک در درکه تهران

روزهای جمعه کسانی که در مسیر دره درکه به سمت پلنگ‌چال کوهنوردی می‌کنند، اول به جنگل کارا می‌روند تا ساعاتی را زیر درختانش استراحت کنند و خستگی و فشار روحی ناشی از سروصدای شهر را از وجودتان دور کنند.  حالا اگر یک بار به این جنگل کوچک تهران در درکه رفته باشید، دلتان می‌خواهد باز هم به آنجا بروید تا آرامش را حس کنید.
اگر در این روزهای پاییزی در تهران هستید و دوست دارید زیبایی‌های درکه را ببینید با ما همراه باشید تا به دیدار جنگل کارا برویم.


جنگل کارا کجاست؟

این جنگل در مسیر پیاده‌روی اوین درکه به پلنگ‌چال است. این جنگل کوچک سه هکتار مساحت دارد که در دامنه های قله چین کلاغ و پایین دست دره کارا است.
حالا اگر می‌پرسید که دقیقا جنگل کارا درکه کجاست؟ بهتر است شما از هر نقطه تهران که هستید خودتان را به آدرس بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل الله و سپس خیابان داوودیان برسانید.
اینجا عده زیادی را در میدان درکه ولنجک می‌بینید که با کوله راهی این جنگل و یا مسیرهای کوهنوردی تهران هستند. همان‌جا در اولین پارکینگی که می‌بینید خودرو خود را پارک کنید و در تنها جاده به سمت شمال تهران پیاده‌روی کنید.

جنگل کارا درکه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

البته شاید بخواهید برای رسیدن به میدان درکه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. در این حالت باید گفت ایستگاه متروی تجریش گزینه مناسب برای کسانی است که می‌خواهند با وسایل نقلیه عمومی مثل مترو راهی این جنگل شوند.
هر چند اتوبوس تندروی خط چهار یعنی پایانه جنوب تا پایانه شهید افشار برای آن دسته از افرادی مناسب است که قصد جابه‌جایی با اتوبوس را دارند. این اتوبوس‌ها از نواب و چمران عبور کرده و از پارک وی به سمت ترمینال جنوب می‌روند.

شما باید در ایستگاه نمایشگاه از آن پیاده شوید و بقیه راه را به سمت ولنجک با تاکسی بروید تا به میدان درکه برسید.

روی نقشه ببینید!

جنگل کارا در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Fardin Eshaghi

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را بهم بدوزید


فاصله میدان درکه تا کارا چقدر است؟

خوب است بدانید که مسیر رفتن به جنگل کارا از میدان درکه شروع می‌شود. اگر از این میدان حدود یک ساعت به سمت پناهگاه پلنگ چال پیاده‌روی کنید، به یک کافه معروف به اسم کافه عمران می‌رسید و پس از چند متر یک تابلوی زرد رنگ مسیر جنگل را به شما نشان می‌دهد که باز هم تقریبا ۱ ساعت دیگر پیاده روی در پیش دارید. بعد از این پیاده‌روی به یک دو‌ راهی می‌رسید که یا باید مسیر مستقیم یا مسیر سمت چپ را به سمت دره کارا ادامه دهید تا به این جنگل برسید.
مسیری که بیشتر افراد برای برگشتن آن را انتخاب می‌کنند، مسیری از داخل دره زیبای کارا است که از کنار آبشار زیبا عبور کرده و دره را به سمت پایین حرکت می‌کنید.
اینجا درختان گردو را می‌بینید که زیبایی کارا را چند برابر کرده‌اند و تا جای ممکن آنجا را برای نشستن دنج کرده‌اند تا شما کمی در زیر سایه درختان استراحت کنید و از زیبایی‌های اطراف لذت ببرید.

جنگل تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس sedo man

بیشتر بخوانید: رستوران های اوین ولنجک، از لوکس‌ترین تا دنج‌ترین


مسیر جنگل کارا به چین کلاغ چین چطور است؟

مسیر جنگل کارا به چین کلاغ در درکه آن هم در فصل بهار و تابستان یکی از بهترین مسیرها برای صعود یک روزه به قله چین کلاغ است.
تا جایی که خیلی از کوهنوردان پس از کمپینگ در کارا به قله می‌روند. اگر قصد دارید پس از استراحت در جنگل به قله چین کلاغ بروید، باید بدانید که تقریبا شش کیلومتری راه در پیش دارید. البته این هم یادتان باشد اگر شما برای رفتن به چین کلاغ از قسمت شرقی جنگل شروع کنید با سه ساعت کوهنوردی به بالای قله می‌رسید.
شاید هم بخواهید از چین کلاغ به قله دوشاخ بروید اینجاست که چهار کیلومتر دیگر هم باید به آن شش کیلومتر اضافه کنید. هر چند خیلی از کسانی که به کارا می‌روند نمی‌خواهند کوهنوردی کنند، در این صورت می‌توانند پس از یه گشت نیمه روزه و کمپینگ در جنگل، از همان مسیری که آمده‌اند برگردند.

جنگل تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mjchemist

بیشتر بخوانید: پیشنهادهای متنوع برای تفریحات کم‌هزینه در تهران


کی به جنگل کارا درکه برویم؟

بهترین فصل برای رفتن به این جنگل فصل پاییز است که حال و هوای خودش را دارد. برگ های زردرنگ‌ که زمین را پر کرده‌اند به همراه درخت های ازگیل که در جای خود تماشایی و زیبا هستند، هوای سرد و دل‌انگیزی که در این روزها می‌توانید در جنگل کارا آن را تجربه کنید.

فصل پاییز

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Fardin Eshaghi

اگر هم در فصل زمستان مایل هستید که به این جنگل بروید، حتما باید تجهیزات مورد نیاز را با خود حمل کنید. علاوه بر این اگر بدن شما برای یک کوهنوردی آماده باشد، مسیر برای شما راحت‌تر می‌شود. البته که این جنگل حتی در فصل تابستان هم خنک است و دمای آن بیشتر از ۲۸ درجه سانتیگراد نمی‌شود.
حالا در همین نزدیکی تهران با تدارک یک برنامه کوه‌پیمایی ساده برای روز تعطیل می‌توانید خیلی راحت به جنگل کارا درکه بروید.

پاییز در درکه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mohamadreza samadi

بیشتر بخوانید: پارک های پیاده روی تهران کدامند؟


نکات مهمی که در رفتن به جنگل کارا باید در نظر داشته باشید

  • آهسته شروع به حرکت و پیاده‌روی کنید. اگر تازه می‌خواهید کوهنوردی را شروع کنید پیشنهاد می‌شود اول از مسیرهای کوتاه و یک ساعته برای رسیدن به کارا شروع کنید. سپس به تدریج به میزان فعالیت اضافه کنید.
  • در صورتی که قصد شما هفته‌ای یک‌بار کوهپیمایی در مسیر جنگل کارا است حتما در طول هفته ورزش و پیاده روی داشته باشید.
  • یک لایه لباس اضافی به همراه خود به کارا ببرید. هوای کوهستان حتی در روزهای گرم سال هم می‌تواند به سرعت تغییر کند.
  • طوری برنامه ریزی کنید که در ساعات گرم روز در معرض نور خورشید نباشید و در زیر سایه درختان گردو جنگل کارا استراحت کنید تا گرمازده نشوید.
  • باتوم کوهنوردی و کوله مناسب را از یاد نبرید.
  • اگر تصمیم به شب مانی در کارا گرفتید حتما چادر و وسایل کمپینگ را به‌همراه داشته باشید.

کمپ در جنگل

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Rad

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین نقاط برای کمپینگ در اطراف تهران


با همه چیزهایی که در مورد جنگل کارا گفتیم، این موضوع را در نظر داشته باشید که به هیچ وجه بهانه درست کردن چایی زغالی به طبیعت بکر این جنگل آسیب نرسانید، چون بودن جنگلی به با این شرایط آن هم در تهران ساده نیست و شاید قرن‌ها طول بکشد.

شما چه جاهایی را در اطراف تهران برای جنگل‌نوردی و کوه‌پیمایی انتخاب می‌کنید؟ چه تجربه‌ای از کوهنوردی در درکه تهران دارید؟ آیا تا‌به‌حال به جنگل کارا درکه رفته‌اید؟ از نظر شما وسایل ضروری که با خود لازم است به‌ جنگل کارا ببریم کدام‌هاست؟ از تجربه‌ها و خاطره‌های خود برای ما بنویسید. قطعا نظرات شما راهنمای خوبی برای خوانندگان ما خواهد بود.


سوالات متداول

جنگل کارا کجاست؟
این جنگل در میدان درکه و در مسیر پیاده‌روی اوین درکه به پلنگ‌چال است. برای رفتن به این جنگل باید خودتان را به آدرس بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل الله و سپس خیابان داوودیان برسانید و از میدان درکه راهی آنجا شوید.
مگر تهران جنگل دارد؟
بله، جنگل کارا در منطقه تهران یکی از جنگل‌های کوچک با درختان گردو سر به فلک کشیده، کوچکترین جنگل در نزدیکی تهران است.
مسیر رفتن به جنگل کارا از کجای تهران شروع می‌شود؟
از میدان درکه تهران شما می‌توانید راهی جنگل کارا شوید.
بهترین زمان رفتن به جنگل کارا چه زمانی است؟
بهترین فصل برای رفتن به جنگل کارا در فصل پاییز است که حال و هوای خودش را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.