معرفی مسیرهای کوهنوردی تهران

تهران با قرار داشتن در دامنه‌ی کوه البرز و دماوند یکی از بهترین شهر های ایران از نظر دسترسی به ققل مرتفع و کوه های کوچک و بزرگ است، تهران را تا حدودی میتوان یک شهر کوهستانی دانست چرا که فاصله آن تا دامنه این کوه ها کمتر از نیم ساعت است، امروزه کوهنوردی به یکی از تفریحات محبوب مان تمام جوانان و همه ی سنین تبدیل شده چرا که کوهنوردی هم از هیجان لازم و کافی برخوردار است و هم آرامش را برای چند ساعتی به همه ی کوهنوردان تقدیم میکند. تهران مسیرهای کوهنوردی متعددی دارد، بلند ترین قله نزدیک به تهران قله توچال است 3961 متر ارتفاع دارد، دسترسی به این قله بسیار آسان است و از طریق مسیر های متعددی میتوان به این قله صعود کرد. البته اگر کوه نورد حرفه ای هم نباشید به راحتی میتوانید به این مسیر ها رفته و از پیاده روی و طبیعت زیبا و هوای مطبوعشان لذت ببرید. از جمله مسیر های کوه نوردی در تهران میتوان به مسیر فرحزاد، دارآباد، دربند و درکه اشاره کرد.
نکته دارای اهمیت در کوهنوردی داشتن دانش کافی و ابزار مناسب است، کوهنوردی ورزش چندان گرانی به شمار نمیرود و شما با یک بار هزینه میتونید تا سالها از وسایلتان استفاده کرده و به کوهنوردی بچردازید. اما اگر اولین بار است که قصد کوهنوردی دارید بهتر است همراه گروه کوهنوردی و زیر نظر یک مربی خبره این کار را انجام دهید تا خطرات کوه نوردی متوجه شما نگردد. در این مطلب قصد داریم مسیر های کوهنوردی تهران را به شما معرفی کنیم، مسیر هایی که هم میتواند شمارا به قلل مرتفع اطراف تهران برساند و هم میتواند مقصدی برای گذراندن یک تعطیلات آخر هفته خوب و دلپذیر باشد.

مسیر کلکچال

مسیر کلکچال یکی از بهرین و کم خطر ترین مسیر های کوه نوردی در تهران است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم اولین مسیری که معرفی میکنیم مسیر کلکچال باشد، این مسیر جاده ای بسیار پهن و به صورت زیگزاگی و کاملا مناسب دارد که شما میتوانید با مراجعه به آن و حدود دو ساعت کوهپیمایی یک قله 2600 متری را فتح کنید. برای رسیدن به مسیر کلکچال باید به پارک جمشیدیه رفته و از آنجا با طی یک مسیر کوتاه و پر امکانات به قله کلکچال برسید. یادتان باشد کم خطر بودن یک مسیر به این معنی نیست که شما بدون تجهیزات مناسب میتوانید به کوهنوردی بروید. بلکه حداقل داشتن یک  کفش مناسب بسیار ضروری است. این ضرورت در فصول سرد با تاکید بیشتری همراه است. اگر میخواهید در زمستان به قله کلکچال بروید لازم است به کفش هایتان یک یخ شکن وصل کرده و باتوم کوهنوردی را حتما با خود به همراه ببرید.
ضمنا از طریق قله کلکچال میتوانید به دشتی وسیع به نام دشت گرزه برسید. برای رسیدن به این دشت و گردنه آن باید به سمت شمال غربی حرکت کنید، همچنین از مسیر گردنه گرز میتوانید به یال شمال شرقی بروید و به قله 3340 متری نیز برسید و با ادامه مسیرتان به سمت غرب میتوانید به پناگاه شیرپلا و مناظر زیبای آن برسید.

راه های دسترسی به مسیر کلکچال:

1.    همت شرق،بزرگراه مدرس،، بزرگراه صدر، بلوار کامرانیه، خیابان فیضیه، پارک جمشیدیه
2.    میدان تجریش، خیابان نیاوران و یا باهنر کنونی، بعد از جماران، خیابان فیضیه، چارک جمشیدیه

مسیر توچال

یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مسیرهای کوهنوردی در تهران مسیر قله توچال است که از خیابان ولنجک میتوان به آن دسترسی پیدا کرد. قلع توچال یکی از قدیمی ترین قله هایی است که از دیرباز کوهنوردان را به خود میخوانده است، در توچال دریاچه ای از یخ وجود دارد و به همین دلیل به این قله توچال به معنای آبگیر کمیگویند. قله توچال 3960 متر ارتفاع دارد و یکی از قلل رشته کوه البرز به شمار میرود. مسیر توچال یکی از جداب ترین مسیرهای کوه نوردی است چرا که در بخشی از مسیر میتوانید کل تهران را به نظاره بنشینید و در قسمتی از آن میتوانید از طبیعت زیبا و آسمانی آبی لذت ببرید. به علاوه در این مسیر تا ایستگاه یک امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری نیز وجود دارد، ازجمله تله کابینی ککه شمارا به ایستگاه های بالاتر میبرد و تفریحاتی چون بانچی جامپینگ و زیپ لاین که تجربه آنها برای هرکسی میتواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد.
از ابتدای این مسیر تا ایستگاه اول توچال به 1 ساعت کوهپیمایی نیاز دارید. از ایستگاه دو تا ایستگاه پنج هیچ گونه خدمات رفاهی وجود ندارد بنابراین حتما باید آب و مواد غذایی مورد نیازتان را باخود به همراه ببرید. توچال در زمستان بسیار برفگیر و مسیر یخ زده ای دارد بنابراین لازمه کوهنوردی در توچال و در فصول سر سال داشتن لوازم کوهنوردی استاندارد و مناسب است، همچنین در این کوه احتمال سقوط بهمن نیز وجود دارد که قبل از تصمیم برای کوهنوردی باید حتما آب و هوا را چک کنید.

راه دسترسی به مسیر توچال:

1.    تهران، بزگراه چمران،خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران
لازم است ذکر کنیم که اگر با خودرو شخصی به توچال میرودید باید خودرو خود را در پارکینگ ولنچک پارک کرده و ادامه مسیر را به پیاده روی بپردازید. از پارکینگ تا ایستگاه یک توچال مسیر آسفالت است و حتی اگر قصد کوه نوردی ندارید با پیاده روی دراین مسیر میتوانید از مناظر زیبای این منطقه نهایت استفاده را ببرید.

مسیر دارآباد

یکی از زیباترین مسیر های کوهنوردی مسیر دارآباد است، در این مسیر آبشار ها و چشمه سار های متعددی واقع شده است که طنین صدای آنها روح و روان شمارا نوازش میدهد. مسیر دار آباد در عین حال چالش برانگیز نیز هست، و اگر علاوه بر کوهنوردی به سنگنوردی هم علاقمند باشید میتوانید از مسیر داراباد نهایت لذت را ببرید. مسیر داراباد شمارا به قله ای با ارتفاع 1750 متری میرساند که البته با ادامه دادن مسیر کوهپیمایی در جهت شمال غربی میتوانید به قله 2600 متری نیز دسترسی داشته باشید. داراباد در شمال شرقی شمیران واقع شده است . شما با رسیدن به پارکینگ مجموعه داراباد میتوانید به وسیله تابلوهای راهنما به راحتی مسیر کوه نوردی خود را بیابید. تابلوهای راهنما مسیر دره ها و رود هارا به خوبی به نمایش گذاشته اند.
برای رسیدن به قله دارآباد میتونید از سه مسیر استفاده کنید، یکی از این مسیر هها از آن دوتای دیگر چالش برانگیز تر است. در این مسیر  که در امتداد دره است شما میتوانید تا طول چند صد متری به کوهپیمایی بپردازید و از آنجا به بعد ادامه دادن در این مسیر تقریبا غیر ممکن است، مگر اینکه شما سنگنوردی بلد باشید از طریق شیب تند کنار دره خورتاهن برا به مسیر اصلی کوهپیمایی برسانید.

راه دسترسی به مسیر دارآباد:

1.    تهران، محله دارآباد، خیابان دارآباد، خیابان محبی، کوه دره دارآباد
برای رفتن به مسیر دارآباد متوانید با خودرو شخصی خودتان به این مسیر بروید اما اگر قصد کوهپیمایی دارید بهتر است از خطوط حمل و نقل عمومی استفاده کنید، چرا که پس از کوهپیمایی در دارآباد خستگی مانع رانندگی خواهد شد. در ادمه مسیرهای خطوط حمل و نقل عمومی برای رسیدن به دارآباد را توضح میدهیم.
2.    رفتن به دارآباد با مترو: برای رسیدن به دارآباد باید وارد خط یک مترو تهران یعنی خط کهریزک-تجریش شوید و در ایستگاه پایانی این مسیر یعنی ایستگاه تجریش از قطار پیاده شده و اط میدان تجریش با اتوبوس های تجریش دارآباد خودتان را به ایستگاه پله برسانید. از آنجا به بعد با اندکی پیاده روی میتوانید به ابتدای مسیر دارآباد برسید.

مسیر دربند- شیر پلا

یکی از پر تردد ترین و محبوب ترین مسیرهای کوهنوردی در تهران مسیر دربند است. این مسیر با امکانات تفریحی و رستوران های متعددش یکی از محبوب ترین مسیر های موهنوردی در تهران شناخته میشود که در ایام تعطیل و آخر هفته جای سوزن انداختن در این طبیعت طیبا و رستوران ها و سفره خانه هایش پیدا نمیشود. ارتفاع این منطقه به 1800 متر میرسد و برای رسیدن به قله توچال باید به سمت پس قلعه و پناهگاه شیرپلا حرکت کنید. این مسیرها مسیرهای ساده ای نیستند و از شیب زیادی نیز برخورداند.برخی از قیمت های این مسیر طناب کشی شده و در برخی از قسمت های آن پله های فلزی کار شده تا پیاده روی را کوهنوردی را برای کوهنوردان ساده تر کند با این حال به دلیل آنکه این مسیر کوتاه ترین مسیر رسیدن به قله توچال است طرفداران زیادی داشته و از پرتردد ترین مسیرهای قله توچال است. مجموعا کوهنوردی در این مسیر دشوار است به خصوص در زمستان که در چاله هی کوچک و بزرگ مسیر برف و یخ تجمع میابد و یال منتهی به مسیر نیز بسیار بادگیر است. کوه نوردی در زمستان در مسیر دربند شیرپلا فقط مناسب کوهنوردان حرفه ایست. در این مسیر تله کابینی وجود داردکه ا ساعت  هرروز خدمات اراذه میدهد اما در زمستان ها به طور کل تعطیل است، ضمن آنکه اولویت خدمات رسانی این تله کابین به اسکی بازان است، پس در ایام شلوغ استفاده از این تله کابین اگر قصد اسکی کردن ندارید ممکن است با دردسر همراه باشد.

راه دسترسی به مسیر دربند- شیر پلا

1.    استان تهران، شهر تهران، منطقه یک شهری، محله دربند

مسیر گلابدره

مسیر کوهنوردی گلابدرع که مسیری بین کلکچال و دربند است در ارتفاعات 1800 متری قرار دارد و در برخی قسمت ها نیز میتوان به ارتفاع 2250 متری نیز دسترسی پیدا کرد.مسی گلابدره مسیر پر ازدحامی نیست و برای کسانی که مسیرهای آرام و خلوت را ترجیح میدهند بهترین انتخاب است. در مسیر گلابدره آبشاری وجود دارد که تقریبا در اوایل مسیر وواقع شده و یکی از بهترین جاهای دیدنی در اطراف تهران است و برای کسانی که قص کوهنوردی نداردند نیز میتواند یک منطقه بسیار مناسب برای تفریح بااشد.از شروع کوهپیمایی تا رسیدن به دره زیبای وزباد که این آبشار در آن واقع شده چیزی حدود یک ساعت زمان میبرد. و کل مسیر تا رسیدن به دربند یک و نیم الی دو ساعت زمان خواهد برد. همانطور که گفته شد، گلابدره مسیر کم ترددی است و از کافه  رسیتوران های متعدد در مسیر آن خبری نیست. یکی از تفریحات دیگری که میتوانید در رفتن به گلابدره داشته باشید، سوار شدن سورتمه است. سورتمه تهران که یکی از تفریحات هیجان انگیز این شهر است در نزدیکی دره گلابدره قرار دارد و میتواند لحظات هیجان انگیز و خوشی را برای شما رقم بزند.

راه دسترسی به مسیر گلابدره

1.    تهران، گلاب دره، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی، خیابان میری، امامزاده قاسم

مسیر پلنگچال یا درکه

یکی دیگر از محبوب ترین و پر تردد تریم مسیر اهای کوهپیمایی در تهران مسیر درکه و یا پلنگچال است. این مسیر از دورن دره درکه و از کنار رودخانه درکه میگذرد بنا بریان مسیری بسیار زیبا و تماشایی است که میتوانید در روزهای گرم سال مانند بهار و تابستان برای کوهنوردی از این منطه استفاده کنید. این مسیر شمارا به ایستگاه 5 قله توچال میرساند و ارتفاه مسیر پلنگچال 2550 متر است. در زمستان  این مسیر تاذ دره ای به نان ” اذغالچال” ایمن است و میتوان به راحتی تا آنجا صعود کرد. اما از آن دره به بعد احتمال سقوط بهمن وجود دارد بنابراین توصیه میشود که در زمستان مسیرتان را تنها تا همان دره  ادامه دهید. کل طول مسیر درکه 6 کیلومتر است و میتوان گفت مسیر به نسبت هموار و مناسبی دارد. این مسیر به دلیل ووجود امکانات رفاهی زیاد و رستوران های متعدد  با کیفیت در روزهای پایانی هفته بسیار شلوغ است. بنابراین اگر به دنبال آرامش و سکوت میگردید بهتر است در اواسط هفته به گوهنوردی در این فضا بپردازید.

راه دسترسی به مسیر پلنگچال یا درکه

1.    تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه

مسیر فرحزاد

مسی کوهپیمایی فرحزاد یکی از مسیر های پر خطر کوه پیمایی در تهران به شمار میرود. کوه پیمایی در این مسیر 6 ساع زمان میبرد و در انتها شمارا به امامزاده ای معروف به امامزاده داود میرساند. این مسیر ارتفاعی نزدیک به 1600 متر دار و در برخی نقاط نیز ارتفاع آن به 2600 متر نیز میرسد. این مسیر یک جاده خاکی نیز دارد که میتوان از طریق آن با ماشین نهای شاسی بلند نیز این مسیر را طی کرد و از زیبایی آن بهره برد. اما اگر قصد کوه پیمایی دارید باید از میری که در امتداد دره فرحزاد قرار دارد استفاده کنید. طول این مسیر 1 کیلومتر است که یک مسیر پیچ در پیچ بوده و باید به آرامی در مسیر حرکت کنید.

راه دسترسی به مسیر فرحزاد

1.    شهران، جاده حصارک، ابتدای جاده فرحزاد به امامزاده داود

مسیر حصارک

مسیر حصارک نیز یکی دیگر از مسیرهای کوهنوردی است که در راستای مسیر فرحزاد واقعذ شده است. این مسیر در شمال غربی تهران واقع شده است و میتوان از آن به عنوان یکی از پر خطر ترین مسیرها نام برد. مسیر حصارک خود یز دو راه دارد یکی مسیر آبشار حصارک است که از شمال غرب منطقه حصارک میتوان به آن دست یافت و در ارتفاع 1670 متری قرار دارد و از ابتدای مسیر تا رسیدن به آشار به 1 ساع زمان نیاز داردی. و مسیر دیگر مسیر قله بند عیش است که ارتفاع این قله به 2760 متر میرسد. برای رسیدن به این قله باید کوهنوردی را از بالای محله حصارک آغاز کرده و با گذشتن از بالای دره حصارک نهایتا به قله بند عیش خواهید رسید. این مسیر چندان پر تردد نیست و بهتر است به صورت گروهی به این منطقه مراجعه کنید.

راه دسترسی مسیر حصارک

1.    تهران، حصارک، بزرگراه باکری شمال، خیابان سیمون بولیوار شرق، خیابان سیمون بولیوار غرب، میدان دانشگاه آزاد، بلوار شهدای حصارک

سخن پایانی:

در این مطلب سعی شد مسیر های کوهنوردی تهران را برای شما بازگو کنیم اما باید بدانید که کوهنوردی مانند هر رشته ورزشی دیگری نیاز به آموزش دارد و برای اینکه آسیب نبینید بهتر است در ابتدا در دوره های کوهنوردی و سنگ نوردی شرکت کنید. لازم نیست این دوره ها را تا سطح پیشرفته ادامه دهید و میتوانید با گذراندن دوره سطح مبتدی و آشنایی با نکات این ورزش کم کم با گروه ها ورزشی مناسب به صعود قله ها بپردازید تا تجربه خود را در زمینه کوهنردی افزایش دهید. کوهنوردی یک ورزش گروهی است و باید در یک گروه باشید تا هم از مسیر و کوهنوردیتان لذت ببرید و هم از خطرات احتمالی که ممکن است برای هر کوهنوردی پیش بیاید جلوگیری کنید. البته سعی شد در این مطلب به معرفی مسیر هایی بپردازیم که از خظر چندانی برخوردار نیستند و میتوانید در غالب گروه های دو یا چند نفره و دوستانه به صعود این قله ها بپردازید. برای داشتن یک تجربه خوب از به همراه داشتن تجهیزات مناسب و استاندارد غافل نشوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.