پارک های پیاده روی تهران کدامند؟

احتمالا فعالیت‌های ورزشی را بتوان جزو تفریحاتی دانست که در تهران کمتر به آن توجه می‌شود. با توجه به مشغله‌های کاری و ساعات کاری طولانی و همین‌طور دسترسی‌های سخت به باشگاه‌های ورزشی، فرصت توجه به سلامت فردی در میان پایتخت‌نشین‌ها کمرنگ شده. شاید یکی از راه حل‌های پیش رو، انتخاب پیاده روی به‌عنوان یک تفریح بدون هزینه در هوای آزاد باشد. به همین منظور تصمیم داریم در این یادداشت یک لیست گلچین شده از پارک های پیاده روی تهران را به شما معرفی کنیم.


  • پارک جمشیدیه، مرتفع‌ترین پارک سنگی در بین پارک های پیاده روی تهران

پارک جمشیدیه به‌دلیل قرار گرفتن در یکی از خوش آ‌ب‌وهوا ترین محله‌های تهران، می‌تواند تبدیل به یکی از گزینه‌های موردعلاقه پیاده روی‌هایتان بشود. در این پارک به معنای واقعی هوایی تازه و تمیز نفس می‌کشید و از هر شلوغی و آلودگی‌ای فاصله می‌گیرید. این پارک از بهترین پارک های پیاده روی تهران است که مجموعه‌ای از کوه، رودخانه و آبشار را در فضایی جنگلی به خود اختصاص داده است. شما می‌توانید با رفتن به این پارک، در مسیرهای سنگ‌فرش شده آن لذت قدم زدن در هوای کوهستانی را تجربه کنید.

پارک جمشیدیه که به «پارک سنگی جمشیدیه» هم شناخته می‌شود، از شمال به کوه کلکچال و از جنوب به باغ‌های دولو می‌رسد. همین‌طور این پارک از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلکچال متصل شده است. اگر نام «دو‌لو» به گوش‌تان غریبه است باید بگوییم که خاندان دولو یکی از خانواده‌های قاجاری و بسیار ثروتمند تهران بوده‌اند که زمین‌های زیادی به‌نام خود داشته‌اند. پارک جمشیدیه هم در واقع بخشی از باغ‌های یکی از نوادگان این خاندان یعنی «جمشید دولو قاجار» بوده.

این پارک به‌اندازه‌ای بزرگ است که در واقع فقط می‌توانید بخشی از آن را برای پیاده‌روی انتخاب کنید. این را یک برگ برنده برای جمشیدیه بدانید، چرا که این امکان را به شما می‌دهد که در روزهای مختلف مسیرهای مختلفی برای پیاده‌روی روزانه‌تان داشته باشید.

مسیر پیاده روی پارک جمشیدیه

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس Dr. Mohammad Reza Nateghi

با رفتن به پارک جمشیدیه در کنار پیاده روی می‌توانید بخش‌های جذاب آن را هم ببیند. یکی از جالب توجه‌ترین دیدنی‌های این پارک تندیس‌ها و مجسمه‌های سنگی آن است. می‌توان به جرات جمشیدیه را یک باغ وحش سنگی نامید. بخشی از آن‌ها تخته‌ سنگ‌هایی هستند که به‌مرورزمان تغییر شکل داده‌اند و به شکل مجسمه‌هایی از حیوانات مختلف درآمده‌‌اند و بخشی دیگر تندیس‌های سنگی ساخته دست مهندس ناصر هوشمند وزیری هستند.

اگر خواستید پیاده ‌روی‌تان را در پارک های پیاده روی تهران هیجان‌انگیزتر کنید پیشنهاد می‌کنیم مسیر کوه‌نوردی کلکچال را در پارک جمشیدیه طی کنید. یکی از مسیرهای اصلی کوهنوردی کلکچال از جمشیدیه شروع می‌شود و تا کلکچال ۷ کیلومتر فاصله دارد. در جمشیدیه تا دل‌تان بخواهد آلاچیق وجود دارد که می‌توانید برای دقایقی در آن‌ها بنشینید و نفس تازه کنید.

وسعت جمشیدیه به‌اندازه‌ای زیاد است که در آن پارکی دیگر به نام «فردوسی» هم جا خوش کرده است. از دیگر امکانات و دیدنی‌های جمشیدیه می‌توان به دریاچه‌ای زیبا به‌همراه آب‌نماهای گوناگون، آبشار، کافه‌ و رستوران‌های مختلف، سرویس‌های بهداشتی، نگارستان، آمفی‌تئاتر و فضایی برای نگهداری پرندگان اشاره کرد. در حین پیاده‌روی می‌توانید چند دقیقه‌ای را با چشمان بسته صدای بادی که لابه‌لای برگ‌های نارون می‌پیچد را در کنار آواز پرندگان بشنوید. پس فقط کافی است کفش مناسب بپوشید و راهی این بوستان همه چیز تمام بشوید.

بیشتر بخوانید:‌ معرفی مسیرهای کوهنوردی تهران

مسیر دسترسی به پارک جمشیدیه

جمشیدیه انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران) و انتهای خیابان فیضیه و امیدوار است. این پارک چهار در ورودی دارد. شما می‌توانید از سه راه مختلف به بوستان جمشیدیه بروید.

اگر تصمیم داشتید با ماشین شخصی‌تان راهی این پارک شوید باید از بزرگراه صدر وارد بلوار کامرانیه شوید. بعد از خیابان فریماه، به خیابان فیضیه بروید. مسیرتان راه ادامه بدهید تا خیابان امیدوار را ببینید و به پارک جمشیدیه برسید. بگذارید همین‌جا خیال‌تان را راحت کنیم، جمشیدیه یک پارکینگ مجزا با ظرفیت ۲۵۰ ماشین هم دارد که به‌راحتی می‌توانید ماشین‌تان را در آن پارک کنید. این پارکینگ از ۶ صبح تا ۱۲ شب باز است پس نگران ساعت آن هم نباشید.

دومین گزینه پیش روی شما استفاده از مترو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک جمشیدیه، ایستگاه تجریش در خط یک مترو است. در ایستگاه تجریش که پیاده شوید تاکسی‌های اطراف آن را می‌بینید. سوار تاکسی‌های جمشیدیه بشوید تا شما را به پارک ببرند.

سومین گزینه هم همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید تاکسی‌ها و اتوبوس‌های تهران هستند. فقط کافی است از هر جای شهر با اتوبوس‌های بی‌آرتی مسیر میدان راه‌آهن-تجریش خودتان را به تجریش برسانید. بعد از آن می‌توانید به‌راحتی با تاکسی‌های میدان قدس به پارک جمشیدیه بروید.

 

روی نقشه ببینید!


پارک لاله، از معروف‌ترین پارک های پیاده روی تهران که شما را ورزشکار حرفه‌ای می‌کند

 

پارک لاله از پارک‌های نوستالژیک و محبوب تهرانی‌ها است. می‌توان گفت این پارک پاتوق اهالی مناطق اطراف آن است. ما قصد داریم پارک لاله را برای پیاده روی به شما پیشنهاد بدهیم، ولی از ما می‌شنوید اگر اهل ورزش و بازی‌های مختلف هستید این پارک را بدون معطلی در لیست مسیر‌هایتان بگذارید.

در پارک لاله می‌توانید به‌طور یک‌جا به انواع وسایل ورزشی و زمین‌های بازی و ورزش دسترسی داشته باشید. در بخش‌های مختلف پارک لاله وسایل مخصوص ورزش بدن‌سازی قرار گرفته. برای تکمیل یک ورزش مفصل می‌توانید بعد از پیاده ‌روی‌تان برای عضله‌سازی به سراغ آن‌ها بروید. اگر هم اهل بدن‌سازی نباشید و تصمیم دارید دسته‌جمعی به پارک بروید، می‌توانید دوچرخه‌سواری را انتخاب کنید. در پارک لاله مسیر امن و پرپیچ‌وخمی ویژه دوچرخه‌سواری ساخته شده است که می‌توانید در همان منطقه دوچرخه اجاره کنید. علاوه بر آن زمین‌های ورزشی مانند والیبال، بدمینتون و اسکیت هم جزو امکانات ورزشی دیگر این پارک است.

یکی از مسیرهای پیشنهادی ما برای پیاده روی در پارک لاله، بخش جنوب شرقی آن است. در این قسمت جویبارهای مارپیچی، آب‌نماهای خاص و فضاهای سبز متفاوتی قرار دارد که شبیه به باغ‌های ژاپنی طراحی شده است. لذت قدم زدن در این قسمت پارک با طراحی متفاوت را از یاد نخواهید برد.

و اما معروف‌ترین و پرطرفدارترین بخش پارک لاله، حوض وسط آن است. دور تا دور این حوض بزرگ فضای باز و آلاچیق‌هایی قرار دارد که در واقع پاتوق دورهمی‌ها، پیاده روی و بازی‌هایی مثل اسکیت و بدمینتون است و جزو شلوغ‌ترین قسمت‌های پارک است.

در کنار همه این امکانات ورزشی، وجود موارد دیگری مثل میزهای مخصوص بازی شطرنج، کتابخانه‌ برای استفاده کودکان و نوجوانان، زمین بازی کودکان، آب‌نماهای مختلف و سنگی، مسجد و مجسمه‌‌های مختلفی از جمله تندیس خیام و ابوریحان بیرونی، بازارچه‌های مختلف و ساعت آفتابی هم باعث محبوبیت هر چه بیشتر پارک لاله شده است.

پاییز در پارک شطرنج

منبع عکس گوگل مپ، عکاس محسن زارعی

بیشتر بخوانید:‌ بلوار کشاورز تهران ۱ نوستالژی طهرانی!

مسیر دسترسی به پارک لاله

پارک لاله در ناحیه‌ دو منطقه‌ ۶ شهرداری و در محله‌‌ای به نام امیرآباد (خیابان کارگر شمالی،‌ تقاطع بلوار کشاورز) قرار دارد. این پارک از شمال به خیابان دکتر فاطمی، از جنوب به بلوار کشاورز، از شرق به خیابان کارگر شمالی و از غرب به خیابان حجاب دسترسی دارد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت پارک لاله همین دسترسی خوب آن است.

برای دسترسی به پارک لاله با مترو، می‌توانید در ایستگاه میدان انقلاب اسلامی در خط چهار مترو تهران از قطار پیاده شوید. در میدان انقلاب و در خیابان کارگر شمالی سوار تاکسی شوید تا بعد از مسیر نسبتا کوتاهی به پارک لاله برسید.

همین‌طور اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی – میدان هفت تیر و میدان آزادی – میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند. می‌توانید از این مسیرها هم به پارک بروید.

اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید، می‌توانید از تاکسی‌های بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی استفاده کنید. از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی، تاکسی‌های مختلفی به ورودی‌های اطراف پارک لاله می‌روند.

روی نقشه ببینید!


پارک ملت، اولین پیشنهاد اهالی پایتخت به مهمانان غیر تهرانی

پارک ملت تهران با داشتن مقام یکی از بزرگترین پارک‌های شمال تهران، به سبک پارک‌های انگلیسی ساخته شده است. این پارک بهترین مکان را برای قدم زدن در بین پارک های پیاده روی تهران دارد. از طرفی در اصلی پارک که کنار خیابان ولیعصر است، با گل‌کاری، مجسمه‌های هنری و آب‌نمای کوچکش ورودی تماشایی به پارک خواهید داشت. این ورودی به دلیل داشتن سطح مناسب، برای اسکیت‌سواری، اسکوتر سواری و ماشین کنترلی استفاده می‌شود.

در این پارک امکانات ورزشی مختلفی مثل پیست اسکیت، میز پینگ‌پنگ، فوتبال دستی، زمین بازی بدمینتون، زمین والیبال، میز شطرنج، مسیرهای متعدد برای دویدن و پیاده‌روی و وسایل ورزشی وجود دارد. در قسمت شمالی پارک ملت دریاچه‌ای مصنوعی وجود دارد که می‌تواند یکی از مسیرهای مناسب برای پیاده روی باشد. در این دریاچه یک آب‌نمای موزیکال قرار دارد که در وقت‌های خاصی از سال روشن می‌شود و با نورپردازی و موسیقی، جلوه‌ای دیدنی و شنیدنی به پارک می‌دهد. اگر به سمت دریاچه رفتید می‌توانید از بالای پلی که روی آن ساخته شده دید بهتری به آب‌نما داشته باشید. پس از یک پیاده روی طولانی در پارک و اطراف دریاچه، می‌توانید در یکی از رستوران یا کافی‌شاپ‌های اطراف یک وعده غذایی همراه با چشم‌انداز دریاچه نوش جان کنید.

پردیس سینمایی ملت که چندین سالن سینما، رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه، پارکینگ و کافه کتاب است، زمین بازی کودکان، آلاچیق، پارکینگ، بوفه، سرویس‌های بهداشتی متعدد، نمازخانه، آب‌خوری، کلینیک گل و گیاه و سردیس و مجسمه‌های مشاهیر مختلف ایرانی از دیگر دیدنی‌های پارک ملت هستند که می‌توانید برای یک گشت و گذار مفصل روی آن‌ها حساب کنید.

پارک لاله ملت برای پیاده روی

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس fatemeh moradi

مسیر دسترسی به پارک ملت

این پارک از شمال به خیابان جام جم و ساختمان مرکزی صداوسیما، از جنوب به خیابان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، از شرق به خیابان ولیعصر و از غرب به خیابان سئول (باشگاه انقلاب) محدود شده است.

برای دسترسی به پارک ملت می‌توانید سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی خط هفت بشوید. اتوبوس‌های مسیر تجریش-راه‌آهن یا چهارراه پارک وی-راه‌آهن شما را به این پارک می‌رسانند. در ایستگاه نیایش یا پارک ملت پیاده شوید و از آن‌جا به‌سمت پارک ملت بروید.

اگر بخواهید با تاکسی بروید هم می‌توانید با تاکسی‌هایی که به پایانه ونک می‌روند به میدان ونک رفته و از آن‌جا هم با اتوبوس‌های بی‌آرتی که به آن‌ها اشاره کردیم یا تاکسی به‌سمت شمال رفته و روبه‌روی پارک ملت پیاده شوید.

برای دسترسی با مترو هم می‌توانید در ایستگاه‌های جهاد یا فاطمی، صدر و میرداماد پیاده شوید و از آن‌جا با تاکسی یا اتوبوس به‌سمت پارک ملت بروید.

اگر هم تصمیم داشتید با ماشین شخصی خودتان راهی پارک ملت شوید، از اتوبان‌های نیایش، کردستان و مدرس دسترسی خوبی برای رسیدن به این پارک وجود دارد.

روی نقشه ببینید!


  • پارک پرواز؛ در ارتفاعات تهران قدم بزنید

 پارک پرواز تهران که به «پارک پرواز سعادت آباد» شناخته می‌شود، یک نمای ۳۶۰ درجه از شمال و جنوب تهران است. اگر در روزهایی که هوای تهران تمیز است به این پارک پیاده روی تهران بروید، می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از کوهستان البرز، برج میلاد و دیگر برج‌های تهران را ببینید.

اگر بخواهید دلیل معرفی این پارک در لیست پارک های پیاده روی تهران را بدانید، باید بگوییم دلیلش شیب‌دار بودن سطح آن است. شیب‌دار بودن پارک پرواز باعث شده از بالا طرحی مارپیچ و در عین حال استاندارد به وجود بیاید که مناسب پیاده روی‌ باشد. حتی اگر اسکیت‌باز و یا علاقه‌مند به یادگیری آن باشید، می‌توانید از این مسیر برای تفریح و یا تمرین اسکیت سواری هم استفاده کنید.

زمین‌بازی و وسایل ورزشی مختلف، شهربازی روباز برای کودکان، آلاچیق، پارکینگ، مجموعه کافه رستوران فلای لند و پیست تیوپ سواری فلای لند از دیگر امکاناتی است که خود و یا هماهانتان می‌توانید در پارک پرواز به آن دسترسی داشته باشید.

پیاده روی در غرب تهران

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس Man

بیشتر بخوانید:‌ معرفی محله سعادت آباد تهران

مسیر دسترسی به پارک پرواز

پارک پرواز در محله سعادت آباد، میدان بهرود و رو‌به‌روی هتل اسپیناس پالاس قرار دارد. برای دسترسی به این پارک با ماشین شخصی‌تان می‌توانید از مسیر بزرگراه یادگار امام، بلوار پیام و میدان بهرود به پارک پرواز بروید.

برای رسیدن به پارک با مترو باید در ایستگاه پایانی خط ۷ میدان صنعت پیاده شوید و از آن‌جا با تاکسی‌های خطی به پارک پرواز بروید. همین‌طور اتوبوس‌های شهرک بام تهران (شهرک مخابرات) درست کنار میدان صنعت (ضلع شمالی میدان) قرار دارند. تاکسی‌های شهرک بام تهران هم کنار میدان صنعت، ابتدای بلوار شهید پاکنژاد قرار دارند.

روی نقشه ببینید!


  • پارک آب و آتش؛ مجموعه‌ای کامل در بین پارک های پیاده روی تهران برای گردش

پارک آب و آتش یکی از پارک‌های نسبتا جدید تهران با طراحی مدرن است. در این پارک امکانات مختلفی مثل فودکورت، کافه و رستوران، دستگاه خودپرداز، آلاچیق، نیمکت، نمازخانه، رمپ‌های مخصوص معلولان، پارکینگ، سرویس بهداشتی و پیست دوچرخه سواری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. یکی از دلایل وجود پارک آب و آتش در لیست پارک‌های تهران برای پیاده روی، بخش‌های دیدنی و بوستان‌های آن است.

یکی از محبوب‌ترین بخش‌های آن پل طبیعت است. پل طبیعت یک پل دوطبقه‌ای است که در سراسر عرض اتوبان مدرس کشیده شده و منظره‌ای دیدنی از تهران را به نمایش می‌گذارد. قدم زدن روی این پل مخصوصا موقع نورپردازی‌های شبانه‌اش از آن تجربه‌هایی است که تا مدت‌ها در خاطرتان می‌ماند. بوستان نوروز، بوستان بنادر، پل ابریشم که دو بوستان نوروز و بنادر را به هم وصل می‌کند، فانوس دریایی، دریاچه‌های مصنوعی خزر، گنبد مینا و فواره‌های پارک آب ‌و آتش هم جزو دیگر بخش‌های پارک هستند که می‌توانید در مسیر آن‌ها پیاده روی کنید.

بوستان شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MN

بیشتر بخوانید:‌ پل طبیعت ؛ شاهکار معماران ایرانی

مسیر دسترسی به پارک آب و آتش، بهترین پارک پیاده روی تهران

 آب و آتش یکی از بهترین پارک های پیاده روی تهران است که در خیابان آفریقا، نرسیده به چهارراه جهان کودک و انتهای کوچه ژوبین قرار دارد. برای دسترسی با مترو باید از طریق خط یک مترو خود را به ایستگاه حقانی برسانید و بعد از آن با تاکسی‌های میدان ونک به پارک بروید و یا این‌که با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی خود را به پارک آب‌وآتش برسانید. اگر بعد از خارج شدن از ایستگاه به‌سمت پارک طالقانی می‌روید، می‌توانید با رد شدن از روی پل طبیعت به پارک آب و آتش برسید.

اگر می‌خواهید با ماشین شخصی‌تان به پارک بروید می‌توانید زمانی که به خیابان جردن رسیدید، به سمت شمال حرکت کنید. در خروجی بزرگراه همت ماشین‌تان را پارک کنید. ورودی پارک در خیابان شهیدی است و از آن‌جا باید به‌سمت پل طبیعت بروید.

روی نقشه ببینید!


فراموش نکنید که تهران بیش از دو هزار پارک و بوستان دارد. ما در تهران مبله سعی کردیم اطلاعات تعدادی از بهترین پارک های تهران برای پیاده‌روی که در بین مردم معروف هستند را در اختیار شما قرار دهیم. حالا این شما هستید که انتخاب می‌کنید به کدام پارک بروید.

اما سوال اینجاست که آیا شما برای پیاده روی، پارک بزرگ تهران را پیشنهاد می‌کنید؟ پارک مورد علاقه شما در تهران کدام است که دوست دارید در هر ساعتی از روز در آنجا قدم بزنید؟ تا به حال به بازدید از کدام یک از پارک‌هایی گه گفتیم، دوست رفته اید؟ دسترسی آن برای شما راحت بوده؟ کافی است اسم آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا راهنمای خوبی برای خوانندگان ما در انتخاب بهترین پارک پیاده روی تهران باشد.

سوالات متداول

برای پیاده روی در تهران کجا بریم؟

برای پیاده روی در تهران پارک‌های زیبایی وجود دارند که می‌توانید از قدم زدن در آن‌ها لذت ببرید. در این مقاله ما بهترین پارک های پیاده روی تهران را همراه با مسیرهای دسترسی معرفی کردیم، پس فرصت را از دست ندهید.

پارک های مناسب پیاده روی تهران کدامند؟

پارک ملت، پارک جمشیدیه، پارک لاله، بوستان ولایت، بوستان نهج‌البلاغه، پارک آب و آتش، باغ پرندگان، پارک گفتگو و باغ ایرانی ده ونک از بهترین پارک های تهران برای پیاده‌روی هستند.

بهترین زمان برای پیاده روی در پارک های تهران کی است؟

صبح زود و هنگام غروب آفتاب، هوای تمیز و فضای دلنشین پارک‌های تهران بهترین زمان برای رفتن به پارک برای پیاده‌روی است.

پارک های دنج برای پیاده روی در تهران کدامند؟

پارک لاله، پارک ملت، پارک ساعی، پارک جمشیدیه و پارک طالقانی از بهترین محل‌های دنج برای پیاده‌روی هستند

پارک و مسیر پیاده روی غرب تهران کجاست؟

پارک پرواز بهترین پارک تهران در غرب برای پیاده روی و قدم زدن در روزهای تمیز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.